Sinds 2006 volgt de inhoudsopgave de toenmalige DG-structuur van de EU.
(Alfabetische volgorde, cumulatief voor 2015.)
21/11 N.a.v verslag vorige
vergadering
3/10 N.a.v. verslag vorige
vergadering
5/9 N.a.v. verslag vorige
vergadering
7/6 n.a..v. verslag vorige vergadering
7/6 Terugblik;
Europa/Landelijke/Provinciale/Lokale politiek
7/6 Bewezen beleid en 'Gevoel voor bewijs' -- vervolg
25/4 generale conclusie
n.a.v. discussiepunten
21/3 Terugblik;
Europa/Landelijke/Provinciale/Lokale politiek
Economische
en financiële zaken
Gezondheid
en consumentenbescherming
Informatiemaatschappij
en media
Justitie,
vrijheid en veiligheid
25/4 Conflict(en) á la IS - - houding NL in NATO,
EU; pro-con.
25/4 Conflict(en á la)
Rusland-Oekraine (Krim, Oost-Oekraïne, ….) – houding NL in NATO, EU; pro-con.
Landbouw
en plattelandsontwikkeling
21/3 Kunst van het
samenleven..
Werkgelegenheid
.soc.zaken & gelijke kansen
30/5 Robotica en de top
tien beroepen 2020-2029 (Inleiding; zie bijlage)
25/4 Robotica en de top
tien beroepen 2020-2029 (zie bijlage agenda)
7/6 Overbevolking; Club van
10 miljoen
Rondje platformen, regio’s enz. als omdat tijd voor is
NAP
vergaderingen 2015 (samenvattingen)
NB Het
overzicht van de resultaten van de voorgaande jaren zijn resp. te vinden in:
Resultaten Nationaal
Adviesplatform (Cumulatief 2014)
Resultaten Nationaal
Adviesplatform (Cumulatief 2013)
Resultaten Nationaal
Adviesplatform (Cumulatief 2012)
Resultaten Nationaal
Adviesplatform (Cumulatief 2011)
Resultten Nationaal
Adviesplatform (Cumulatief) 2010)
Resutaten Nationaal
Adviesplatform (Cumumlatief 2009l
Resultaten Nationaal Advies
Platform (Cumulatief 2008)
Resultaten Nationaal Advies
Platform (Cumulatief 2007)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2006)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2005)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2004)
Resultaten Nationaal Advies
Platform (Cumulatief 2003)
Uit de diverse regio’s in het land willen een aantal mensen de partij een eigentijds reglementair discussieplatform bieden met een landelijke, representatieve en vrijdenkende discussiefunctie vanuit de regio’s voor het opstellen van gevraagde en ongevraagde adviezen en het toetsen van meningen.
Van de diverse vergaderingen in 2014 is verslag gemaakt en elk verslag is ter kennis name gebracht aan directe relaties; het LB en de D66-leden van de Eerste Kamer, Tweede Kamer en het Europese Parlement. Samenvatting van de verslagen zijn gemeld aan de secretarissen van andere platformen en enkele regiosecretarissen (alleen zij die dat op prijs stelden).
Als naslagwerk zijn de adviezen van de vergadering samengebracht in dit document, met dank voor de inzet van alle voorbereiders / platformleden om het onderstaande mogelijk te maken. Jawel, dergelijke overzichten zijn er ook van eerdere jaren: 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004 en 2003. Ze bevatten tal van korte, scherpe, kant-en-klare moties; te benutten als inbreng of input voor eigen moties in EP, EK,TK, PS, en gemeenteraad. Als indelingsbasis voor de beleidsgebieden is besloten om vanaf 2006 de DG-structuur van de EU aan te houden en niet langer de indeling naar NL-ministeries.
Het platform startte op 8 februari 2003met 18 leden, telde in 2003 31 leden, 27 leden in 2004, 28 in 2005, 24 in 2006, 2007 en 2008. In 2009 is het bes tand opgeschoond; alleen leden van wie in 2008 een verklaring is ontvangen, zijn opgenomen in de ledenlijst (13 leden). Tot onze droefenis overleed Ate van Elmpt, in 2012 overleden Marijke Maathuis en Wijbrandt van Schuur; allen zeer actieve leden Dat reduceerde het aantal leden tot 7. In 2013 is Johan Klaasen aangeschoven, t/m 2015.
Meer informatie en actuele informatie over het Nationaal Advies Platform D66 is aan te treffen op de webpagina van het platform: www.bjernv.dds.nl/platform.html.
Groet,
Bernard Verlaan
Secretaris (a.i.)
(alfabetische volgorde)
·
N.a.v.:
- (zelf-)bewustzijn bij dieren; opgemerkt wordt dat de experimenten zich kennelijk richten op roedeldieren.
-
De rol van de wethouder: de wethouder moet ook een leider zijn in
en van het proces.
Het verslag wordt in dank
aanvaard en goedgekeurd.
Verslag 5 september 2015
·
N.a.v.: openbaarheid rapporten; meldingen:
-
de regelgeving voor provincies is vergelijkbaar met die
van gemeentes;
-
er is een link naar internetconsultaties van de
rijksoverheid waarbij voorgenomen regelgeving in bijna finale vorm voor gelegd
wordt aan het brede publiek, voorafgaand aan behandeling in de Tweede Kamer. De
reacties worden geanalyseerd en verwerkt indien mogelijk. In ieder geval is er
een separate verantwoording over wat er met de reacties is gedaan. De link is: https://www.rijksoverheid.nl/doe-mee/lopende-projecten/internetconsultatie;
-
robotica; alle nut van een robot ten spijt, speelsheid
is de kern van cultuur. Programmeren vereist denkwerk, coderen is vaak uit te
besteden of zelfs al deels geautomatiseerd. De klant wordt werkmateriaal en
‘data’ voor de ondernemer om inkomsten te genereren. De lijn van robotrechten,
dierenrechten waarbij uitgegaan wordt van onze waarden, komt voort uit ons
inzicht of fatsoen om die ook voor andere entiteiten te laten gelden. Er is een
degelijke discussie tussen Popper en Eccles in ‘The Self and Its Brain‘ (1984)
over de ontologie van zelfbewustzijn in relatie tot de evolutie en de vraag of
het ook bij dieren voor komt. Popper acht zelfbewustzijn een geleidelijke
ontwikkeling in de evolutie en betoogt dat het ook bij dieren voorkomt in meer
of minder rudimentaire of elementaire vorm. Eccles ziet zelfbewustzijn als een
revolutionaire sprong a.g.v. hersencomplexiteit en niet voorkomend bij dieren.
Bernard meldt dat er experimenten zijn met primaten, walvissen, dolfijnen en
vogels waarbij zelfbewustzijn aangetoond is. Een bonobo Washoe bijvoorbeeld is
gebarentaal aangeleerd (communiceerde op het niveau van een 5-jarige), leerde
de gebarentaal op eigen initiatief aan haar kind en communiceerde in die taal
met haar kind. Gerben acht dit niet zo geloofwaardig. Heel even stipt de
vergadering het begrip van parallelle universa aan (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_universe_hypothesis).
-
Kanker bestrijding ultrasoon; het onderzoek bevindt
zich in de beginfase;
-
T.a.v. robotica: de tweede stelling (oude wijn in
nieuwe zakken) was niet behandeld in de vergadering waarop de vergadering
meteen hierop in gaat. De meningen blijken verdeeld. Zo vergeten adepten dat
het belang van menselijk welbevinden de kwintessens is van de officiële
politiek. Deze ontkent de veranderingen van de wereld en het wereldbeeld. En de
jeugd vervreemdt en verpietert door het uitbundig gebruik van social media
zonder een beschermende sociale omgeving. Met dit intermezzo acht de
vergadering ook stelling 2 afgehandeld.
-
Bij de overige twee vraagstukken (Conflicten á la IS /
vluchtingen, resp. Infectieziekten) bevestigd de vergadering het oordeel dat
dieptekennis breed aanwezig moet zijn in de samenleving om te voorkomen dat
politici domme oplossingen roepen (vgl. safe haven in Sreberniza, of
oplossingen uit imperialistische tijden).
De vraag komt naar voren wat de correcte politieke houding is. Vergelijk bijv. de Ronde Tafel van Koning Arthur; die kampte in zijn tijd met het “recht” van de sterkste. In onze tijd zijn er ook ‘toppen’ om de crisissen het hoofd te bieden. Als echter oude vijandschappen en gevoelde vernedering (de gevallen USSR) door blijven werken in de pogingen tot conflictoplossing te komen, dan is er niet veel vertrouwen in een solide oplossing. Een Assad veroorzaakt meer ellende dan een IS.
Verslag 30 mei2015
· Tekstueel:per email afgehandeld; geen opmerkingen.
·
N.a.v.: openbaarheid rapporten: de
openbaarheidverplichting van de provincie is vergelijkbaar met die van de
gemeentewet. Tevens meldt de vergadering de vernieuwing in burgerbetrokkenheid
m.b.t. de invoering van de zgn. internetconsultatie (w.b. het rijk: www.internetconsultatie.nl/). Hierbij wordt in de fase van
‘bijna finaal conceptwetsvoorstel’ aan het brede publiek gevraagd er iets van
te vinden; problemen en knelpunten te signaleren. Het wetsvoorstel kan daarop
aangepast worden voordat –en daarmee pro-actief werk-besparend- het definitieve conceptvoorstel voor gelegd
wordt aan de Raad van State. Overigens wordt opgemerkt dat mogelijk ministeries
deze werkwijze als onderhandelingsfase inrichten of gaan gebruiken om een
generaal OK te verkrijgen – door gebruik te maken van veel wollige taal- ; het meest vergaande wordt voorgesteld
zodat alleen aan protesten minimaal iets gedaan moet worden. Deze indruk was
ontstaan bij de consultatie over Wet op de inlichtingen- en
veiligheidsdiensten, mbt de ‘Regels met betrekking tot de inlichtingen- en
veiligheidsdiensten alsmede wijziging van enkele wetten’. Een dergelijk
‘onderhandelingsbenadering’ acht de vergadering niet het oogmerk van een
internetconsultatie. Meer iets voor een brede maatschappelijke discussie,
voorafgaand aan de ontwikkeling van een nieuwe wet(svoorstel)
·
Na.v. robotica: aanvullend wordt opgemerkt dat
speelsheid een kenmerk van onze cultuur is. Programmeren is denkwerk maar
coderen is vaak elders goedkoper uit te voeren. Echter de ontwikkelingen zijn
zodat dat het coderen automatisch volgt uit het programmeren. En dit weer
betekent dat de ‘klant’ voor een ondernemer “werkmateriaal” wordt om inkomsten
voor ondernemers te generen. Voorts komt aan de orde:
robotrechten/dierenrechten oftewel de neiging om onze waarden ook voor anderen
/ iets anders te laten gelden, uit overwegingen van fatsoen of anderszins. De
complexiteitsgedachte dat ‘mind’ zou ontstaan a.g.v. een voldoende aantal
hersencellen en –verbindingen komt aan de orde. De secretaris verwijst naar
‘The Self and Its Brain, Karl Raimund Popper, John C. Eccles (1984)’; de dialoog
tussen een leidende filosoof en een leidende hersenspecialist over het ontstaan
van zelfbewustzijn (dat ook bij andere dieren aangetoond is; apen,
zeezoogdieren). De dialoog betrof de vraag of het zelfbewustzijn evolutionair
ontstaan is (de positie van Popper) of revolutionair (de positie van Eckles).
Voorts valt even de term ‘paralle universa’ en de ‘multiple world theory’; de
secretaris zal een linkje leveren [https://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse]
M.b.t. robotica bestaat bij de vergadering –hoewel verdeeld- het gevoelen van ‘oude wijn in nieuwe zakken’ omdat er al eerder (forse) automatiseringsfenomenen zich in de geschiedenis hebben voorgedaan. Veel adepten vergeten echter het belang van het welbevinden van de mens bij al deze onpersoonlijke technologie en automatische processen. Zo lijkt de jeugd te vervreemden/verpieteren a.g.v. het gebruik van sociale media zonder een beschermende omgeving die direct corrigerend kan optreden tegenover misdragingen van de een tegenover de ander [denk aan de docent die in de pauzes op de schoolspeelplaats toezicht houdt].
Desgevraagd besluit
de vergadering het bespreekpunt Robotica als afgehandeld te beschouwen met dien
verstande dat de meningen over stelling 2 verdeeld zijn
·
N.a.v. de Philips-behandeling voor kankerbehandeling:
dat bevindt zich nog in de onderzoeksfase
·
Overige opmerkingen n.a.v. :
-
Kennis in de maatschappij is noodzakelijk om te voorkomen dat
politici domme oplossingen roepen. In dit verband wordt gerefereerd aan de
‘safe havens’ zoals die in Screbrenitza –ook niet gewerkt heeft- om vluchtelingstromen te voorkomen. Het
gevoelen van de vergadering is dat geen land alleen een dergelijke stroom
aankan, nog in het land van de strijdende partijen iets kan pacificeren. Onze
80-jarige oorlog dat tot een oplossing kwam met de Vrede van Munster (1648).
-
Er wordt gevraagd naar de houding m.b.t. het vluchtelingvraagstuk.
Een bureaucratische benadering werkt niet, zo is het gevoelen van de
vergadering. Een Assad veroorzaakt zo mogelijk nog meer leed dan een IS. Er
moet een oplossing gezocht worden die publiek acceptabel en haalbaar is; een 6-
tot 8-tal landen moeten er achter kunnen staan. Oplossingen zoals een CCCP
(autonome staten, echter de de CCCP-secretaris was de baas) werken niet.
PAUZE
· Er wordt opgemerkt dat er betrekkelijk slappe fracties opereren in Hoogeveen. Eenzelfde vergelijking wordt getrokken t.a.v. de Utrechtse Heuvelrug waar een rijksmonument geofferd wordt aan megalomane ambities van een zogenaamde ondernemer die bestaande wet- en regelgeving opzij wil laten zetten om reden van vrijheid van en voor ondernemerschap. De vergadering concludeert dat D66 er goed aan zou doen om meer cursussen voor hun kader en staf te geven.
De vergadering vervolgt:
Het gesprek gaat verder op het punt ‘bureaucratie’ op het punt waar ‘beroepseer’ bots met botst met de regelnaleving. Niet zelden is de regelnaleving gebouwd op ‘sloganismen’ en voorwetenschappelijke veronderstellingen. De voorzitter gaf al het geval aan van verplicht pauzeren tijdens een operatie voor een chirurgisch team. Aan de orde komt de sanering van adviesraden (vanuit Min.BZK). De vraag is of de wereld er beter van is geworden. De WRR slaagt er veelal niet in verschillende invalshoeken te presenteren. De invalshoek van marktwerking is te beperkt omdat de klanten niet de hele markt kunnen overzien of de producten daarop vergelijken. Wat ‘goed’ is, is veelal –vergelijk de medische behandeling- is tegenwoordig vaak alleen nog door een (andere) professional te beoordelen. De secretaris meldt een empirisch onderzoek van beloningsstructuren voor medisch handelen; maandsalarissen of per handeling. In het eerste geval bleken de patiënten sneller en met minder kosten gezond verklaard te worden dan in het tweede geval [info volgt] Het gevoelen/advies van de vergadering is om tot een onderzoek te komen om na te gaan wat de relatie is tussen de bevoogdende praktijk in de zorg, en effectiviteit. Er zijn immers diverse trucs om tot hogere declaraties te komen hetgeen een kwestie van ‘roof’ is.
(Verslag 29 maart 2014)
Pg 3, pensioenen: De vergadering stelt voor het punt te parkeren ivm de ontwikkelingen die ingezet zijn vanuit de Jonge Democraten. Woensdag 3 september is ieder van harte welkom bij de bespreking in het Seniorenplatform (Driemarken te Maarn). Voorts wenst de vergadering de mail aan Johanna doorgestuurd te zien aan Pieter zodat deze het weer kan doorsturen aan de Stefan de Koning van de Jonge Democraten. Het JD-voorstel (zie bijlage agenda) lijkt grote administratieve lasten te hebben maar biedt ook zzp’ers de mogelijkheid er aan deel te nemen hoewel de zzp’ers terugschrikken voor de verplichtingen. Mn. speelt de symboliek een rol; pensioen is uitgesteld loon bestaande uit een werkgevers- en een werknemersdeel.
De lokale ontwikkeling
passeren de revue.
-
A.g.v. slappe fracties in de GR van Hoogeveen, rammelen nog al wat
procedures
-
In de GR van de Utrechtse Heuvelrug is er gesproken over een
rijksmonument (Groot Bloemheuvel) dat moedwillig verwaarloosd wordt om
projectontwikkeling af te dwingen.
-
Bepleit wordt dat D66 meer cursussen aanbiedt aan a.s. leden (de
aantallen zijn sterk groeiend). Dan zou een slappe wethouder toch door een
goede staf, het goed kunnen doen.
-
T.a.v. de internetconsultaties wordt opgemerkt dat het lijkt alsof
ministeries de stap als een onderhandelingsfase inrichting: ze leggen een
maximaal meest vergaande voorstel voor en nemen dat alleen het
hoogstnoodzakelijk terug. Het zal de vraag zijn of deze indruk correct is of
incidenteel, en of een dergelijke benadering strookt met de oogmerken van de
internetconsultatie. Voorts kenmerken die voorstellen zich door het nodige
wollige taalgebruik zodat het voor de burger raadselachtig wordt, te
achterhalen wat er nu precies bedoeld wordt.
De vergadering ….
-
komt terug op het geval van het ziekenhuisprotocol waar
‘sloganisme’ waar pseudo- en
voorwetenschappelijke inzichten de professionaliteit en beroepseer onder druk
zetten. De vergadering trekt een vergelijking met de sanering van adviesraden
en sectorraden ten tijde van de Balkenende-kabinetten, Het is de vraag of de
wereld er beter van is geworden; er zijn minder vernieuwende en verschillende
invalshoeken van onderzoek en bedrijfsleven omdat die niet meer systematisch
bij elkaar gebracht worden. Een marktwerking in de medische hoek benadert de
vergadering genuanceerd; enerzijds kan het ‘waarom niet’ natuurlijk altijd
geventileerd worden, anderzijds is de ‘markt’ veel te complex om te worden
overzien door ‘de klant’. Het is een niet bewezen veronderstelling dat ‘de
markt altijd de beste oplossing vindt’ - eerder is het omgekeerde het geval; de
marktoplossing wordt de beste genoemd. Echter de vraag is: best voor wie omdat
eigenbelang de goede en betere oplossingen in de weg staat – hetgeen vaak
alleen door professionals beoordeeld kan worden. De secretaris refereert aan
een onderzoek in ziekenhuizen waarbij in het ene ziekenhuis de artsen per verrichting
betaald werden en in het andere per maandsalaris. Het bleek dat in het laatste
geval, de patiënten beter en sneller geholpen werden met lagere kosten dan in
het eerste geval. De gezondheidsindustrie beoogt kennelijk vooral de opbrengst
kunstmatig hoog te houden, hetgeen neerkomt op een vorm van roof. De
vergadering adviseert een review van effectiviteitsonderzoek in de
gezondheidssector in te zetten om te zien of bevoogdende praktijken vanuit de
niet-praktijk, tot betere resultaten leidt voor de klantpatiënt.
De
wereldproblematiek is al gepasseerd en de vergadering vervolgt met een blik op
de EU-uitslagen. Deze hebben laten zien dat met beperkte PR-middelen er toch
resultaten bereikt kunnen worden. Er is een goede uitkomst en opkomst geweest;
plusminus zoals de vorige keer. De opkomstpercentages zijn steeds +/- 5% rond
de percentages 28% voor waterschaps-, 45% provinciale, 60% gemeentelijke en 70%
TK-verkiezingen. Met 37% scoort het EP niet slecht ([historische reeks: www.parlement.com/id/vhx1b38yhhwz/opkomst_europese_verkiezingen_in].
Het correleert vooral met de hoeveelheid TV-tijd die er aan gewijd is. Vooral
stoort de vergadering zich aan de politiek beschamende onzin die op de TV –ook
door politici- geuit wordt omtrent de EU en de werking en verhouding van de
regelgeving en -evers.
a)
lokaal
·
De waterschappen. De voorzitter
wijst de vergadering op een studie van de OESO (“Water Governance in the
Netherlands: Fit for the future?”) omtrent de waterschappen en vermeldt het
positieve oordeel van de OESO ver de Nederlandse aanpak. Die is anders dan waar
ook, kenmerkt zich door contact met de burgers, toont de beste resultaten van
de wereld en adviseert de Minister “er van af te blijven”. [De beleidsreactie: www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/03/17/beleidsreactie-oeso-rapport-nederlands-waterbeleid/beleidsreactie-oeso-rapport-nederlands-waterbeleid.pdf].
De opkomst bij de waterschapsverkiezingen wordt vertekend doordat bijv. een
boer voor 3 stemmen telt omdat hij niet alleen een ingezetene is maar ook een
huiseigenaar en een landeigenaar.
b)
/Provincie
·
Provincies: PM
c)
/Landelijk
·
De vergadering ervaart het als
merkwaardig dat Van Woerkom als enige kandidaat is voorgedragen.
Integriteitvragen leiden tot kwetsbaarheid, onomstreden is de man niet meer. De
vergadering toont zich niet gecharmeerd door de gang van zaken en ontwikkeling.
Een Berensen/Schouwcombinatie acht de vergadering niet gewenst (te autoritair –
zie rol van Schouw bij de adviesraad als ‘organisatiedeskundige’).
Stelling: Bewezen beleid vereist ook geïnformeerde politieke
keuzes; keuzes omtrent het WAT, niet persé om het HOE. De vergadering is inzake
bewezen beleid van mening dat het niet te weten is welke maatregelen zullen
werken of niet. Het streven naar bewezen beleid is wellicht nobel, ‘bekt’ goed
maar is een illusie omdat het berust op veronderstellingen. Bijvoorbeeld de
veronderstelling dat wat op de ene plaats/situatie/tijd gewerkt heeft, dat in
dezelfde mate ook elders en op een ander moment. De vraag is ook of er niet een
betere aanpak is. Als casus wordt gekeken naar de aanpak (sluiting) van
koffieshops in Hoogeveen. Driekwart tot de helft van de afnemers waren te jong
zo bleek maar de kwaliteit van de waren was goed. In tegenstelling tot de
straathandel, daar werd regelmatig illegale troep aangetroffen. Zonder
koffieshops zou de straathandel 50% meer markt krijgen. Het sentiment was
echter: sluiten, hetgeen geschiede. Niet vanwege bewezen beleid maar vanwege
het sentiment dat het verbodene verboden moest zijn. Evenwel is het nuttig om
te weten wat het eerdere beleid heeft opgeleverd.
De vergadering sluit daarmee de discussie over dit
onderwerp af.
En passant komt de Duitse (Harz I t/m IV) maatregel van de zgn ‘1 euro jobs’
aan de orde; zie www.slideshare.net/micheluwv/causes-for-the-fall-of-german-unemployment-the-role-of-minijobs
-
N.a.v.:
-
pg 2 - ‘landadel’; politieke partijen gedragen zich
alsof ze eigenaar zijn van een (fractie)zetel en interpreteren het als
zetelroof als een afgevaardigde uit de fractie stap en de zetel behoud. Vroeger
bestond de PS uit landadel die via de Eerste Kamer het laatste woord (macht)
wilden behouden. Zie de analyse van Frank Ankersmit over de oude
machtsstructuren. Anderzijds wordt opgemerkt dat zaken veelal juridisch
benaderd worden terwijl er ook ander vormen zijn om tot politieke
besluitvorming en beleid te komen.
-
Pg 2 - ‘robotica/vrijetijdsmaatschappij’; de techniek gedreven
ontwikkelingen stappen over van het rijk van noodzaak naar het rijk van
vrijheid. Noodzakelijk blijft echter de zindgeving, wat niet wegneemt dat
speelsheid ook cultuur is. Veel technologische ontwikkelingen betreffen sport
en spel; kijken – deelnemen – entertainen. Het adagium mag blijven: mensen
verleiden tot gewenst gedrag en tot acceptatie van de verantwoordelijkheden die
technologiegebruik met zich meebrengt. Verder wordt robotica gezien als
mogelijkheid om het ‘rotwerk’ te late doen door machines; werk dat geestdodend,
gevaarlijk of anderszins onaangenaam voor mensen. Gekscherend wordt opgemerkt
dat er wellicht te veel professoren zijn. De repliek is dat ‘professionals’
nodig blijven.
-
N.a.v.:
-
pg 1’ de positie van Wijbrandt (†)‘: De situatie is dat de Raad van State (RvS) de
wetsvoorstellen bekijkt en TK krijgt het RvS-advies erbij. De leden van de RvS
zijn zelf geen specialist op alle terreinen maar raadplegen ze wel op inhoud.
Bernard is sceptisch en vergelijkt politieke partijen met ‘landadel’ en bepleit
rechtstreekse verkiezingen voor de Eerste Kamer. Kortom; de discussienota met
Pieter blijft actueel.
Terzijde
stipt de vergadering de insteek aan wb. het benutten van pensioenmiddelen voor
crisisbestrijding en wijst dit strikt af. De middelen zijn NIET voor dat doel
verzameld en zijn –afhankelijk van de pijler-
GEEN publiek eigendom.
Gelet de tijd en terugblikkend op het gevoelde bij
de besproken punten *), constateert de
vergadering dat bij elk van de punten het kennisgebrek over de specifieke
kenmerken van (belangen)conflicten, culturele en historische achtergronden, de
kern is van de mankerende respons in de houdingen van NL, NATO, EU, G8, G24 of
OESO; en adviseert daarom te investeren in het ontwikkelen en opbouwen
van een gedegen kennis [tussen de oren, niet alleen ‘opzoekbaar’] in culturele en
historische achtergronden van ‘de ander’ over potentiële (geografische,
etnische of religieus gevoede (belangen)conflicten in de wereld.
*)
a.
Infectieziekten;
houding NL in westerse respons als ze wel/niet opduiken in de westerse (G24 cq
OESO) wereld (aanleiding; Ebola, vogelgriep enz).
b.
Conflict(en) á la
IS - - houding NL in NATO, EU; pro-con.
c.
Conflict(en á la)
Rusland-Oekraine (Krim, Oost-Oekraïne, ….) – houding NL in NATO, EU; pro-con.
d.
Robotica en de top
tien beroepen 2020-2029 (zie bijlage agenda)
N.a.v.:
Verslag 29 nov
2014
- pg 3 onderaan; Rusland –ooit groot- blijft als vernederde natie gevaarlijk; wil zich revancheren/positie heroveren.
PS: Waterschappen en de partij Water Natuurlijk. Als zodanig de oudste democratie van het type ‘doe het zelf’. OESO prees het model. De reden is dat er een relatie is tussen bestuurders en de bevolking, i.t.t. de politiek waar de top ‘de bodem’ niet
·
De vergaderingen van 16/1
en 21/2 zijn vervallen zoals bekend om reden van resp. aanwezigheid deelnemers
en verkiezingsactiviteiten (provincie/waterschappen)
·
Vraag: wat is er met plein66.nl gebeurd? De vraag was per mail aan
het D66-contact gesteld maar er is geen antwoord gekomen. De aanwezigen weten
te melden: dit forum als ook de bvmail zijn vervangen door het forum Agora dat
beter in staat is om de explosie aan discussies te ordenen.
-
Pieter vraagt –via Cees- aandacht voor de structuurproblematiek
van de Eerste Kamer. De aanwezigen acht de structuurwijziging niet per
definitie de oplossing van het achterliggende probleem. Vgl. de positie van
Wijbrandt (†) die stelde dat de EK uit
specialisten zou moeten bestaan die onpartijdig op basis expertise
wetsvoorstellen beoordelen. Nu is de EK vaak te politiek bezig en is de
samenstelling wellicht een systeemfout doordat ‘politieke partijen en
inzichten’ een te beperkte basis vormen (men positioneert zich als bestuurder
& despotisch, spreekt van ‘partijzetel’ i.p.v. een zetel op persoonlijke
titel) en vooral zich baseren op kennis uit de vorige eeuw.
Actie: sec. stelt samen met
Pieter een discussienota op.
·
de landelijke inmenging wordt als schaamteloos ervaren; het toont
geen enkel respect of relatie met de zaken die in de specifieke provincie van
belang zijn. Het is voor D66 niet nuttig om de grootste partij te zijn e/o de
premier te leveren wat dat levert vleugellamheid op. PvdA en VVD gaan beide uit
van één systeemvisie op de structuur voor altijd. Dat werkt niet; D66 stelt
omdat realisme en pragmatisme tegenover.
·
Er is e.e.a. veranderd is de verdeling van taken, bevoegdheden en
verantwoordelijkheden voor de gemeenten. Resteert voor de PS: regio, milieu en
economie oftewel een beleidsarme bestuurslaag. Waar is de PS ten principale
voor? Wat extra? Vgl. de samenwerking van de provincies Friesland, Groningen en
Drenthe 1990. Een evaluatie leverde op dat vooral de functionele samenwerking
gezocht kan en moet worden. De verkiezingen zijn positief in de diverse
provincies van de aanwezigen (Dr; 1->4 zetels, Utr. 4->9, Almere 4). Maar
t.a.v. de waterschappen in Drenthe hebben voorheen berokken mensen nu anders
gestemd (-1)
·
Voor de nu actuele thematiek (aardbevingen - Groningen) verdient
het de aanbeveling om de aardgasopbrengsten te benutten voor schadeherstel.
Bouwsector maar ook Den Haag blijkens dubieuze partners; het Hoogeveense
kantoorgebeid moest bijv. vlakbij het station terwijl dat qua stedelijke
ruimtelijke ordening erg onhandig is. Opgemerkt wordt dat CO2-injectering meer
kost dan de gasopbrengsten. Geldzucht deed velen de ogen sluiten, het leidde
tot consumptieve investeringen; iets waar Thatcher voor waarschuwde en wat
Noorwegen anders aangepakt heeft
·
De regering moet haar retoriek aanpassen om te kunnen blijven
zitten. T.a.v. gezondheidszorg is er ongerustheid over de interne
ontwikkelingen nu er te weinig concurrentie is tussen marktpartijen en de
toezichtfunctie te neutraal wordt ingevuld. D66 onderscheidt zich door
kritische vragen te stellen, met frisse ideeën te komen en te doen wat nodig is
om het verschil te maken.
Er
is geen congresbezoek geweest dit keer – dus geen terugkoppeling. De
vergadering neemt nota van de oprichting van een Partij Water Natuurlijk waar
D66 naast GL een van de betrokkenen is.
Punt d) Infectieziekten; houding NL in westerse respons als ze wel/niet opduiken in de westerse (G24 cq OESO) wereld (aanleiding; ebola, vogelgriep enz). De vergadering bespreekt enkele constateringen þ.
-
De vergadering is van mening dat de kosten voor geneesmiddelen
onbeheersbaar zijn geworden door de commercie en de macht van de grote firma’s
in de wereld. Anderzijds is de staat niet geschikt als orgaan voor een doe-organisatie.
Rond Q-koorts was een zorgpunt dat het toerisme als inkomstenbron zou inzakken.
Ook bij ebola speelde die overweging bij de (zeer) late reactie. Als
afwegingsprincipe stelt de vergadering zorg-gezondheid boven het economische
belang en stelt dat dit dan ook in de wet verankerd moet zijn. In de medische
praktijk zijn de commercie en het economisch belang te ver doorgeschoten;
hetgeen belemmerend werkt voor het vertrouwen tegenover artsen. Verzekeraars
zelf zijn zo zeer belanghebbend dat vertrouwen een bedenkelijke zaak zou
zijn. Basaal voor de gezondheidszorg
acht de vergadering een vertrouwen in de onafhankelijkheid van de medische
stand.
-
In aanloop naar het Hora Est wordt melding gemaakt van een artikel
in idee van Jitske Hollander (secretaris van Mierlostichting) n.a.v. een CDA
als regeringspartner. De vergadering vraag zich af wat het mensbeeld van beide
partijen is, en of dat tot een regeerbare coalitie zou leiden.
Oriënterend;
regeringen blijven graag lang ontkennen om de toeristenindustrie en daarmee
inkomsten veilig te stellen – hetgeen netto niet werkt. Dat gebeurde ook in
Afrika waard gedacht werd in eigen beheer het probleem wel aan te kunnen. De
WHO had wel aanwijzingen gegeven maar op een manier die niet getuigde van het
benodigde diplomatieke vermogen. Het ontbreken van die kennis, van respect en
bescheidenheid werkte averechts voor de effectieve probleemoplossing.
.
De vergadering bespreekt het punt Oriënterend: constateringen þ en benoemd contouren overwegingprincipes þ:
De vergadering meent constaterende
n.a.v. de actualiteit over radicalisering dat strijdlust en strijdvaardigheid
de basis is voor radicalisering, naast een stuk zelfrechtvaardiging en
zelfrichting bij de betrokkenen en ziet dit niet alleen bij enkelingen terug
maar ook bij groepen in de vorm van groepsdenken. De terreur weerspiegelt een
oorlogsmentaliteit. Vanuit dat perspectief is de opmerking van Rutte
begrijpelijk maar niet te delen. Rutte wilde met zijn opmerking vermoedelijk
vooral de rechter fracties afschermen (bestaande uit PVV en voor de helft VVD).
Het vergoelijken en excuseren van de acties van de jeugdigen voor zo ver het
een reactie is op uitzichtloosheid, is niet aan de orde maar wel begrijpelijk.
De vergadering verwijst naar jeugdbendes; groepen verongelijkte jongeren die
geen andere familie lijken te hebben dat de bendeleden; ze hebben geen andere
groepslidmaatschappen dan het bendelidmaatschap en daarmee ook geen andere
referentiepunten met een verenging van bewustzijn en beoordelingsvermogen tot
gevolg. Het (gezamenlijk) ageren tegen politie en burgers geeft groepsbinding
en waardering. De oplossing is dus o.m.: geef ze andere lidmaatschappen
(voetbalclub) en zoek mogelijkheden om de (groepsgevoede en event. religieuze)
denkbeelden te bediscussiëren. Veel acties zijn niet meer dan het werk van ‘5
minutes of fame’-zoekers die vrees proberen aan te jagen via youtube-filmpjes
terwijl deelname aan het verkeer dodelijker is dan de terreuracties.
Het groepsdenken behelst
vaak het inleveren van de eigen persoon of persoonlijkheid voor glorie van de
groep; Breidvik (Utoya) had zijn Tempeliersgedachte en zoals dat ook bij sektes
gebeurd. De leidt tot een verwijzing naar een 70-jaren pocket (Let Our Children Go!) van iemand die sekteleden op verzoek van de ouders
ontvoerde uit de sektes en ‘ deprogrammeerde’; de secretaris zoekt het boekje
op. (zie laatste pagina [ü]). Er zal ongetwijfeld een
bepaald aantal geradicaliseerde moslims zijn zoals bij elke religie/levenshouding
hoewel dat ook afhankelijk is van de definitie ‘wat is geradicaliseerd’.
Vergelijk bijv. de SCP rapport ‘Moslim in Nederland’, pg 64; “Wat in alle
studies opvalt, is dat het moeilijk is een goed beeld te krijgen van
geradicaliseerde moslims. Het beeld dat blijft hangen, is dat het om een kleine
groep gaat die echt geradicaliseerd is. Het zijn voornamelijk jongeren, met een
duidelijke oververtegenwoordiging van Marokkaanse jongeren. Daaromheen bevindt
zich een veel grotere groep die streng orthodoxe leefregels hanteert.” Uit onderzoek zou ook blijken dat 1% genoeg
is om destabiliserend te werken in een groep/samenleving. Wb. jongeren zou het
daarom nodig zijn dat op scholen gestimuleerd wordt te praten verschillen van
inzicht, incl. ‘wat is radicaal’. In vergelijking met Duitsland is er een
mogelijk belangrijk verschil in de gezagsrol de ouders hebben over het
beoordelen van wat goed/fout is; in Duitsland is die veel sterker dan in NL met als risico dat zelf denken en
zelf verantwoordelijkheid nemen minder sterk ontwikkeld wordt in Duitsland
enerzijds, en in Nederland dat onbegeleid/onbetwist denken tot dwalingen leidt;
vandaar bijv. de rol van de school en van andere groepslidmaatschappen.
In het licht van deze constateringen benoemt de vergadering de terugval
op fundamentele vraagstukken, onder verwijzing naar Mato Grosso [waar de
Guarani-Kaiowá als inheems volk van de Braziliaanse staat in het verleden van
hun voorouderlijke landen verdreven werden om plaats te maken
voor omvangrijke landbouwplantages en vee-kwekerijen; zonder veel eerbiediging
van mensenrechten.] en de VN-verklaring van de Rechten van de Mens.
Tegelijkertijd betreurt de vergadering de juridificering (bad-brood-bed) van
het achterliggende gedachtegoed van medemenselijkheid. Het op straat laten
slapen levert de vluchtelingen alleen maar uit aan de maffia. Ook als
straatslapen bedoeld is als protest zoals in Den Haag, voor het ontbreken van
tv op de kamers en ondeugdelijk voedselkwaliteit. Het geheel laat zien dat
vluchtelingen en radicalisering te weinig als een gezamenlijk probleem gezien
wordt. Daardoor wordt er ook niet gezocht naar een gezamenlijke probleemoplossing
over wat wel/niet kan. Natuurlijk zijn er naast echte vluchtelingen,
economische vluchtelingen maar dat betekent niet dat medemenselijkheid voor
allen opzij gezet mag worden. Bovendien is vanuit de VN-optiek sprake van een
vluchteling als de betrokkene persoonlijk bedreigd wordt. De invalshoek
‘economische vluchteling’ is daarbij een gradatie als oorlog de samenleving
dermate ontwricht heeft dat het wel een bedreiging vormt, edoch formeel gezien
‘onpersoonlijk’. De vergadering ziet een oplossing in de individuele
benadering, in bijv. het doorgeven van weggeefacties van bezittingen. De term ‘libertarianisme’
valt [Libertarians seek to maximize autonomy and freedom of choice, emphasizing political
freedom, voluntary association, and the primacy of individual judgment. Bron: google].
Afwegingsprincipes. De vergadering
formuleert als afwegingsprincipes medemenselijkheid en de menselijke maat bij
de benadering van radicalisering/vluchtelingen. Radicalisering is een gezamenlijk
probleem dat gezamenlijk aangepakt moet worden. Er zullen altijd mensen zijn
die iets niet krijgen en anderen die jaloers zullen zijn. Een gemeentelijke
uitspraak “vol=vol”, weerstreeft deze principes. Vergelijk een gemeente als
Hoogeveen waar wel degelijk opvangmogelijkheden bestaan (een lege gevangenis,
een kerk, een leeg belastingkantoor). Een ACOA heeft echter een norm t.a.v.
kosten per persoon die het benutten van deze mogelijkheden weerstreven.
De vergadering wijst op de Duitse aanpak; hoe ga je om met de ander, met
andere godsdiensten? En legt een verband met monotheïsme dat mogelijk
gemakkelijker tot radicalisering leidt dan bijv. Confucianisme. Van belang acht
de vergadering de ‘exit’ strategie voor de vluchteling/radicaal; hoe richt je
het terugstappen uit de radicaliteit in, terug naar de (eigen) samenleving waar
meerdere gezichtspunten samenkomen en uitgewisseld worden? Met een persoonlijk
ticket?
De vergadering acht het algemene beginsel van humanitaire overwegingen en
een individuele benadering zwaarwegender dan juridische uit verdragen of
procedures; WIJ zijn immers de EU en mogen/moeten ons niet verschuilen door die
verantwoordelijkheid bij anderen te leggen.
Voorstel van orde.
Het gesprek tot dusver was vermoeiend voor de aanwezigen waarop Gerben
verzoekt eerder te eindigen dan normaal. Het voorstel wordt aangenomen.
Zie ook de
vluchtelingenpassage in het verslag. De vergadering meent dat het Westen
medeschuldig is aan de ontwikkelingen als het om eigen redenen staatkundige
zwakke en dubieuze regiems in stand houdt. En ook –verder in het verleden- door landen in te delen zonder rekening te
houden met de stamverbanden in de regio waarbij elke groep zich superieur waant
aan de alle anderen. Er is geen snelle oplossing zo meent de vergadering. D66 moet de andere kant belichten om uit te
lokken hoe tot een ordening te komen. Op enig moment stabiliseert ook het
Midden-Oosten; hoe is dan de terugkeer geregeld of te regelen? Ooit was het
Ottomaanse kalifaat zeer verdraagzaam naar christenen die als eerlijk
gewaardeerd werden in de regio. Met de vestiging van Israël ontstaat een nieuwe
situatie en verdwijnen er dictatoriale regiems maar vanuit een historisch
gezichtspunt is de regio gekenmerkt door een lang traditie/geschiedenis van
tirannieke regiems. De kernvraag is, hoe van deze regiems tot moderne
democratische samenlevingen te komen? Het ontbreekt aan ervaring, middelen en
vooral tijd. De ‘eercultuur’ blijkt (zie studie Violent Men van Hans Toch)
debet aan een onontkomelijke geweldspiraal tussen betrokkenen. Aldus leidt eer
tot geweld en tot PTSS (post traumatisch stress syndroom); ca 1/3 van de
vluchtelingen heeft een vorm van PTSS. In Indonesië was de Pancasila waarin de
gelijkwaardigheid van de 5 religies geregeld werd, essentieel om tot een
vergelijk te komen. In ’58 bleek dat een kwart van de
frontwerkers/hulpverleners PTSS had; dat is dus ook te verwachten bij de
hedendaagse frontwerkers/hulpverleners. Vervanging binnen 1 week bleek een
noodzakelijkheid; achteraf bezien. Het is daarom zaak om meteen met
hulpprogramma’s te starten; zowel richting vluchtelingen als 1e
lijnshulpverleners.
Gelet de demografische
ontwikkelingen, is Duitsland bijvoorbeeld verstandig bezig met de opvang van
vluchtelingen; een deel zal blijven en de vrijvallende plekken op de
arbeidsmarkt invullen. Een reactie van een Buma is beschamend; kennelijk zijn
er geen lessen geleerd. Een bezetting helpt niet, safe havens evenmin. Een
herstel van Japan indertijd lag niet aan de externe acties maar aan een goed
ontwikkelde samenleving die ook vanuit puin een opbouw uit de grond kom
stampen. En wat betreft de aantallen; in de 50-jaren kwamen er 600.000 mensen
over vanuit Indonesië [en telde de NL bevolking ca 11,8 mln mensen]. En
decennia later, toen de status van Suriname veranderde, kwamen er ook enkele
honderdduizenden.
De huidige vluchtelingen
zijn vaak goed ontwikkeld, initiatiefrijk, ondernemend, creatief en
vasthoudend. De kledingkeuze wijst op status en statusbewustzijn. Echter, zo wordt
in de vergadering op gemerkt. De MO-mensen moeten wel gevoed worden met de
westerse houding van tolerantie tegenover andersdenkenden en mensen met andere
gewoontes/culturen. Salafisme moet tegengesproken worden. De vergadering adviseert
integratie in de samenleving, de onmiddellijke opvang is het mindere
probleem/geen probleem gelet de geschiedenis, middelen en mogelijkheden Voor de
integratie wordt naar Zweden verwezen, naar Noorwegen, Canada en Duitsland. Wat
je verwacht zie je, en ja – er is ongetwijfeld een harde kern die er uit
gehaald moet worden. De vergadering adviseert ook steun aan Merkel’s
politiek. Het is duidelijk dat onze staatsinrichting niet werkt bij een cultuur
en achtergrond van stamverbanden en een lange geschiedenis van (eer)wreedheden.
De westerse vraag naar aanpassing aan een westers politiek-bestuurlijk model
ontmoet onbegrip bij gebrek aan cultuur-historische ervaring. Vergelijk een
Rusland dat WO-II ziet als de grote Vaderlandse oorlog en sinds de val van het
stalinisme eerherstel zoekt. De vraag is: wat: wat stabiliseert hen nú? Er is
niet zomaar een successtrategie te bedenken, het is vaak en veelal een zaak van
voortmodderen totdat er een kans is om weer een volgende handige/goede stap te
zetten.
Punt
c) Conflict(en á la) IS - – houding NL in NATO, EU: de vergadering stelt
vast dat het punt afdoende is behandeld en acht het afgesloten.
Oriënterend; de
vergadering meent dat het oplossingsvermogen van partijen á la IS niet 1-2-3
vergelijkbaar is met dat van “ons”. De insteek en opstelling is fundamenteel
anders maar niet nieuw. Het is bij vergelijkbare situaties gebleken dat het
begint bij het erkennen van de eigen (wan)daden over en weer; denk aan Ruanda,
Ho Chi Min & Co, Burundi, Zuid-Afrika. Het doel moet zijn: een voor ‘rede
vatbaarheid’ bereiken en zelfbeheersing.
In een andere (economische) hoek –Litouwen- kregen ambtenaren een
salarisreductie van 25% opgelegd. Vijf later was er een bloeiende economie. Na
een WOII werd er in landen als Polen en Griekenland ingezet op het ‘westers’
maken ervan om de landen los te weken van de invloedssfeer van de USSR. Ook
hier speelt kennisgebrek over Poolse resp. Griekse historie, cultuur en
achtergronden een hinderlijke rol.
-
Gelet de actualiteit vervolgt de vergadering
de bespreking van het verslag met het vluchtelingenvraagstuk. Het Westen is
medeschuldig, zo meent de vergadering. Staatkundig ondeugdelijke regiems werden
in stand gehouden om ondeugdelijke motieven (zoals een olietoevoer voor de
USA). Niet zelden waren de “ landen” in het verleden willekeurig samengesteld,
dwars door stam- en familieverbanden heen; kleine groepen mochten het bewind
voeren als “ superieuren”. Er zijn geen snelle oplossingen. De vergadering
meent dat het aan D66 is om de andere kant te belichten; hoe wel tot orde en
rust te komen. Dat betekent ook: een plan hebben om terugkeer mogelijk te maken
als de rust in de over gebieden is teruggekeerd – in weerwil van de eeuwenlange
traditie van tirannie in sommige van die landen. In referentie aan het boek van
Hans Toch (Violent Men) signaleert de secretaris dat Toch’s analyse er op neer komt dat ‘eer’ de
basis is voor de gewelddadige incidenten van de bestudeerde groepen (i.c. notoire
gevangenen, bewakers, politieagenten die in geweldsituaties “terecht kwamen”).
Zonder wederzijdse acceptatie (denk aan de penta sila (vijf principes) van
Indonesië over de gelijkwaardigheid van de 5 religies), zullen vluchtelingen
met verschillende achtergronden druk op elkaar uitoefenen. Verwacht moet worden
dat ca 35% van de vluchtelingen vroeg of laat een PTSS ontwikkelen (post
traumatisch stress syndroom). De vergadering adviseert hierop
hulpprogramma’s te ontwikkelen en aan te bieden, ook aan de hulpverleners (
bijv. die aangevallen zijn, die wellicht in 25% PTSS ontwikkelen zoals destijds
het geval was bij ‘frontwerkers’). Vreemde zaken zijn er ook; er zijn soms meer
vluchtelingen uit een dorp dan dat het dorp inwoners had. De ‘safe havens’-reactie van een Buma (CDA)
wordt als beschamend ervaren; zie boven. In het verleden heeft NL 600.000
mensen uit Indonesië opgevangen, idem een contingent uit Suriname en andere
overzeese gebieden.
Veel van de huidige vluchtelingen zijn ontwikkelde mensen met initiatief,
creativiteit, improvisatievermogen en volhardendheid. De kleding die ze dragen
wijst op bepaalde achtergronden en aspiraties. Niettemin moet ook het gesprek
aangegaan worden over de vertakkingen van/met de Islam, die de situatie
benutten voor infiltratiedoeleinden. De vluchtelingen moeten bekend gemaakt
worden met o.a. de open houding en tolerantiegedachte van het Westen, ook als
die strijdig zijn met dictaten vanuit religieuze of salafistische oorsprong.
Het herstelvermogen van landen moet voorts niet onderschat worden; Japen
herstelde terwijl alles in puin lag, Europa dankzij de Marshall-hulp. De
vergadering komt tot het advies om naar landen als Zweden, Canada en
Noorwegen te kijken als het gaat om de integratie van nieuwe burgers; de onmiddellijke
opvang is niet het grootste probleem. Het gaat er om, het ‘ sociale contract’
goed in beeld te brengen, en daarvoor begrip te krijgen.
Oriënterend: constateringen, contouren
overwegingprincipes. Inleidend: Zie verslag. Constaterende: de
vergadering maakt de vergelijking met de Armeense genocide. De diplomaat heeft
de handelingsvrijheid om daar wel/niet over te spreken of naar te handelen. De
vergadering constateert dat NL weinig vertegenwoordigers heeft en weinig kennis
van zaken/landen heeft (wegbezuinigd); ook islamkennis (NL-Leiden) is 'weg'.
Het gevolg is dat NL niet meer hoog aangeschreven staat. Dat betekent dat er
ingezet moet worden op wereldoriëntatie met kennisfocus op landleider,
-management, -zelfbeeld en -watchers. Een Rusland is niet echt geprivatiseerd;
de oude KGB o.l.v. een oud-KGB’er voert het bewind vanuit de positie van een op
het wereldtoneel vernederd land. De remedie is kennis over volk, land en
cultuur en afzien van illusies over het eigen land. De emoties moeten uit de
conflicten gehaald worden; vergelijk de Belgische oplossing. En vergelijk een
Litouwen met 40% Russen in het land.
De vraag is: hoe prikkel je als Europa landen (Turkije, Griekenland) voor
handhaving en respecteren van rechten, het nakomen van afspraken en humanitaire
acties (bijv. Oekraïne, in het geval van een neergestort vliegtuig). Pas daarna
kan aan de relatiekwestie gewerkt worden. Een China zal bijv. niet snel
militair geweld willen gebruiken omdat het collectieve geheugen weet heeft van
de lange periodes van desastreuze oorlogen tussen de 7 koninkrijken dat het
ooit was. Pas toen Ching won, eindigde de strijd en kwam er ruimte voor
bestuurlijke oplossingen á la Confusius. Dergelijke bewegingen zijn ook als
stadia te herkennen in de zienswijze via Afrikaanse “landen”.
Inleiding/ /Conclusie-Advies
Met Wijbrandt hebben gehad over teruglopende
ledenaantallen; amper 300.000 mensen zijn lid van een politieke partij. In 2011
een kleine discussie op Plein66 gevoerd, zie svp http://plein66.nl/thoughts/11023.
Het gaat om partijlidmaatschappen, volksvertegenwoordigers en
representativiteit van de politieke wil: uitbouw van de democratie richting in
de keuzebepaling vertegenwoordigers en partijen zodat 1e, 2e enz. keuzes meewegen
in de einduitslag.(ingebracht 7/7/2012). Maar het gaat ook om 'De tweedeling
tussen hoger en lager opgeleiden' (van Bovens en Wille; 2010) en daarmee weer
de kloof tussen de politiek-bestuurlijke bovenlaag en
"buitengesloten" onderlaag.
Discussie
Stelling 1. Stemrecht moet verworven worden middels een examen. Aan de ene kant zijn er
voor allerlei zaken examens; om auto/bromfiets/helikopter/vliegtuig te rijden.
Stuk voor stuk zaken waarbij onbekwaam handelen ook voor anderen ernstige
gevolgen kan hebben. Evenzeer is de politiek gebaat bij geïnformeerde keuzen,
niet random keuzen. Aan de andere kant, en daar hecht de vergadering
sterker aan, is categorisch de legitimiteit de ‘stem’ zelf – niet de mate van
geïnformeerdheid of bevoegdheid, vanaf 18 jaar. In de VS is de opkomst 25% en
zijn bepaalde groepen (bijv. (ex-)gedetineerden) uitgesloten. Het random effect is overigens nihil, het treft alle opties in een
vergelijkbare mate. Bovendien moet niet alles met diploma’s en examens geregeld
worden.
Stelling 2; Er moeten quota gehanteerd worden om de overvloed aan hoger
gekwalificeerden voor de politiek-bestuurlijke functies in te perken. De
laaggekwalificeerden ontvangen 1% belastingreductie voor hun publieke
inspanning.
De vergadering ziet in de stelling vooral de wens naar representativiteit
gereflecteerd – het bekende ‘afspiegelingsprincipe’. Wederom vergeleken met de
waterschappen, gaat het ook om de belangen die men heeft waardoor bijv. een
persoon drie stemmen kan hebben. Los van de kwalificaties, selecteert de
politieke partij voor haar functies vooral op persoonlijkheidstypen.
Maatregelen om zoals in de stelling een quotum voor hoger gekwalificeerden in
te voeren, acht de vergadering daarom dan ook niet nodig.
Stelling 3: Ook de EU kent verschillende criteria voor politiek-bestuurlijke
besluitvorming. De default basis voor de politieke besluitvorming moet
veranderen van de 'de helft plus 1' naar '60%'. De vergadering ziet dat er
nog al eens besluiten met een kleine meerderheid genomen worden waarvan een
deel meteen weer teruggedraaid wordt na een machtswisseling. Echter, de
vergadering is van mening dat dit niet uitmaakt voor de uitkomst; alleen voor
de motivatie van en achter het besluit.
Conclusie: de vergadering ziet ‘robuustheid’ als kern van de
democratie. Besluiten moeten bestand zijn tegen de retoriek van de politiek en
direct relateren aan beleid. En passant wordt opgemerkt dat automatisering veel
werk heeft weggenomen. AOW is in zekere zin vooruitbetaald om niet te werken
maar met het vertrek van de niet-meer-werkenden vertrekt ook kennis. En
wellicht is dat een vingerwijzing: je trapt in de retoriek van je keuzes.
Over het discussie-A4 over de kunst van het leven wordt allereerst
opgemerkt dat het te lang is. Een stelling bestaat idealiter uit 2-3 regels;
geen 10 en ook geen ‘toelichting’. De vergadering ziet politiek als een
vraagstuk van macht versus denkbeelden. Traditionele partijen denken eerst aan
macht, dan pas aan denkbeelden. D66 komt eerst met denkbeelden en zoekt dan
draagvlak voor macht en daarna controle/naleving. Macht moet instrumenteel zijn
t.o.v. het doel, niet andersom.
Stelling 1. “De bestuurders van de 21e eeuw zijn ‘de regisseurs van de kunst van het samenleven’. Het is hun taak om bestuurlijke, maatschappelijke, politieke, sociale, religieuze en existentiële problemen in een vroeg stadium te agenderen, te bespreken, op te delen in deel problemen die projectmatig door “aannemers” opgelost moeten worden. Daarbij aansluitend op aangedragen constructieve elementen. Vroegtijdig omdat ‘onvrede klontert’, ettert en groeit tot onhanteerbare proporties. Als het eigen bestuurlijke niveau te laag of onbevoegd is, moet er opgeschaald worden naar een hoger bestuurlijk niveau waarmee echter een stuk eigen inspraak/democratie ingeleverd moet worden. Dit laatste nodig om de wil om zelf zaken aan te pakken, op de eerste plaats te houden.”
Discussie Eens tot ‘onvrede klontert’. Waar het om gaat is: de moed om in een onzekere wereld te staan. Onzeker betekent; de waarheid is tijdelijk en is niet meer dan een gegist bestek. In Groningen waren er bijvoorbeeld wel dikke rapporten (Rand Corp.) maar toch niet goed. Advies moet integer zijn.
Stelling 2 “De
kunst van het samenleven behelst –voor individu, groep, (politieke) partij en
bestuurlijke niveaus- niets anders dan
communicatie en verwachtingenmanagement. Die dient gericht te zijn op de vraag:
wat kunt u doen om zelf het probleem op te lossen want ik/wij/niemand gaat dat
voor u doen, en: wat gaat u doen om inzake probleem X, als de ‘regisseur van de
kunst van het samenleven’ het probleem X te (doen) oplossen? ‘
Discussie De vergadering ervaart de stelling als te
simpel. Het heeft nml. alles te maken met opvoeding, scholing en burgerschap
met ‘wederzijds respect’ als enige basis.
Stelling 3 “De
‘kunst van het samenleven’ veronderstelt een nobele attitude die zich verhoudt
tot verlichtingsidealen als een vis tot water. De werkelijkheid is dat –ook in
de liberale traditie- het niet
verlichtingsidealen zijn die zich als water tot een vis verhouden maar
meedogenloos egoïsme en eigenbelang. De ‘kunst van het samenleven’ bestaat uit
het regisseren van belangenconflicten. De waarden en opvattingen waar de
inleiding over spreekt, zijn niet meer dan verbeelding, eigendunk en zelfbedrog
– de spreekwoordelijke schaapskleren van de wolf. “ (
Discussie De vergadering vraagt zich af vanuit welk
mensbeeld(en) waarden worden verwoord. Het regisseren van eigenbelangen wordt
als een te rigide voorstelling van zaken gezien. Wat als bijv. de aanleiding
voor de belangentegenstelling wordt weggenomen? Dan vervalt een
belangentegenstelling en de noodzaak voor regie. Een PVV en een VVD ontlenen
stemmen aan het chagrijn van verwende mensen. Er zou onderzoek nodig zijn naar
waarom mensen juist níet stemmen. Werk is geen reden omdat de werkgever
stemtijd moet toestaan. En idem, tijd voor politieke functies; wel mag/moet de
werkgever volledige compensatie eisen.
Stelling 4 ‘Tot slot een vraag omdat het vraagstuk niet 1-2-3
een stelling is te bakken; in de inleiding zijn een aantal topics
(Midden-Oosten, Vluchtelingen enz.) noemt. Betekent dit niet -in het licht van stelling 1 mn. omdat
(veel) politiek-bestuurlijke drukte bij onbevoegde niveaus optreedt- een toedeling gemaakt en besproken moet
worden dat bepaalde problemen vanzelfsprekend op het bordje van bepaalde
bestuurlijke niveaus liggen (zoals dat in de Tao te Ching het geval is)? Bijv.
op het bordje van een UN, EU, land X, gemeente, individu zelf (in de pers
worden individuele/particuliere problemen vaak zo maar tot verantwoordelijkheid
van de regering of een minister bestempeld). Dat toedelen (vgl.
subsidiaritieit) lijk nu vaak gaande weg gedaan te worden; dat bevordert niet
de transparantie-duidelijkheid voor de burger/kiezers.‘’
Discussie De
vergadering vraagt zich af waarom het westen totalitaire leiders steunt; als
antwoord wordt gezien dat dit het beste van twee kwaden is en in het verlengde
ligt van ‘Ordnung muss sein'. Gerben geeft aan hier nog op terug te komen.
Aansluitend op deze discussie wordt opgemerkt dat de welvaart de laatste
decennia flink is toegenomen. Toch zijn mensen niet in dezelfde mate gelukkiger
geworden want welvaart went. Men krijgt veel –hetgeen als recht en rechtvaardig
ervaren wordt- zonder veel inspanning.
Dat leidt tot een verwende houding maar niet tot meer geluk ervaren.
Inleiding: Mondelinge toelichting op bijlage.Er blijken
veel speculaties te zijn over welk aandeel (47%) en welke banen (laag resp.
middenniveau) het eerst bedreigd zullen worden.
Discussie
Inleider schuift die terzijde en stelt dat de aanwezigheid van een
‘business case’ bepalend zal zijn. Anders gezegd: het gaat om de return of
investment. Dat kan voortkomen uit de verkoop van veel goedkope robots die veel
lage banen kunnen verdringen om voor de koper de productie kosteneffectief te
laten zijn. Maar het kan ook door de verkoop van weinig dure (bijv.
chirurgische robots) die met de verdringing van weinig hooggeschoolde banen
voor de koper netto kosteneffectief te produceren zijn (denk aan
beurshandel-bots en expert bots). En de inzet van robots kan ook gunstig zijn:
Utrecht gebruikt bijv. medische systemen om ultrasoon borstkanker te
bestrijden. Een uitrol van die technologie zou veel ingrepen besparen. De
vermaakindustrie is traditioneel altijd een grote trekker van nieuwe
technologie. Denk aan de sex-secor. Misschien moet er een verbod komen om
mensachtige (sex)robots? Op oorlogsrobots? De vergadering denkt terug aan de
geschiedenislessen over de ontwikkelingen van het musket, bommen en drones….
Echter; het blijkt dat er toch een psychologisch verschil ervaren wordt tussen
virtueel doden in een game en –schijnbaar even virtueel- doden op afstand met een drone via
beeldschermen met een foto als bewijs voor de bereikte effecten. En
banenverlies door automatisering is niet vreemd; zo memoreert de vergadering
dat omdat waar in 1958 in de Rotterdamse botlek ca 500 mensen werkten, dat er
in 1988 nog maar 5 waren. I.p.v. stukgoedverlading met sjouwers, verliep 30
jaar later als geautomatiseerd via containers. De leidt tot de kernvraag: wat
gaan (we met) de mensen doen? Tijdig omscholen naar computerij, persoonlijke
dienstverlening of robot-instructie/programmering? Welvaart, zo wordt
geconstateerd, heeft tot geboortebeperking geleid. En tot een andere
verzameling aan opleidingen en beroepen. De samenleving moet een open houding
aannemen t.o.v. onzekerheden en tevens tijdig voorsorteren en inrichten voor de
nieuwe tijd. Economie / econ.opbrengst wordt minder belangrijk omdat veel
basisvoorzieningen goedkoper en kostenefficiënter geleverd kunnen worden.
Traditioneel gezien, was ‘oorlog’ de manier om transities te forceren; dat kan
weer gebeuren. Het gevoelen van de vergadering is, in te stemmen met de drie
conclusies van de eerste stelling/motie (Robotica en de top tien
beroepen in 2020-2029).
Over de tweede stelling (de zgn. robotica-"revolutie" is
niet anders dan oude wijn in nieuwe zakken) reageert de vergadering half
instemmend, terugkijkend op de geschiedenis. De leden denken samen hierbij aan
de grootschalige introducties van staal, stoom, elektriciteit, internet en de
uitrol van de diverse generaties fietsen, bromfietsen, motoren, auto’s,
medicijnen, (af)wasmachines, computers en draagbare telefoons. Veranderingen
die de meesten van ons nog persoonlijk hebben meegemaakt. Vanuit die optiek
wordt ook de vraag gesteld naar wat het voor mensen en het sociale verkeer
betekent, ALS
1. er een robot-butler komt die in ca 12 maanden tijd *) een 50%
verspreiding in de huishoudens kent waardoor bijv. alleenstaanden langere tijd
geen mensen meer ontmoeten en spreken?
2. er werknemer-vervangende robots komen die in 3-5-8 jaar werknemers
overbodig maken (4 mei 2015: www.chinacourant.nl/algemeen/robotisering-eerste-fabriek-zonder-arbeiders/).
Werk is immer voor velen tevens hun identiteit.
*) de secretaris verwijst naar de grafiek uit http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2012/04/general-purpose-technologies;
het mobieltje was binnen 7 jaar terug te vinden in de helft van de
USA-huishoudens, en de grafiek laat een hoge correlatie zien met de tijd:
uitvindingen van oudere datums deden er langer over om die 50% en 80%
marktpenetratie te bereiken. Een vergelijkbare grafiek voor NL is te vinden in
een presentatie van De Elektronische snelweg (penetratiesnelheid nieuwe
technologie 22-2-1997. Bron: NL NXT, Nederland op koers naar 2027). De
secretaris meldt een artikel over General Purpose Technology geschreven te
hebben en zal de link doorsturen. [zie bij mededelingen)
Tijdens het gesprek worden verschillende zaken aangestipt die tevens
aanleiding zijn voor de verspreiding van informatie door de secretaris; Drake’s
formule over het voorkomen van intelligent leven, het millennium ruimteschip
project van een NASA-astronaute. De gedachte in de vergadering is dat de
ontwikkelingssnelheid van nieuwe technologie hoog is; zo hoog dat de
maatschappelijke aanpassingsmechanismen achterblijven. De ‘mensvervanging’ in
het arbeidsproces is niet nieuw. Het aanpassingsvermogen van de samenleving,
economie en mens ziet de vergadering als de kern van het probleem. Het
betekent dat de mens haar wereldbeeld moet aanpassen; naast mensenrechten en
dierenrechten zal er op termijn –als robots het stadium van Kurzweil’s
‘singularity’ gaan bereiken- ook over
robotrechten nagedacht moeten worden. **) En een nieuwe basis moet vinden voor
‘identiteit’ vinden als werk, opleiding of kinderen dat niet meer invullen.
[**) tkn Deze artikelen kwam ik tegen in de periode na 30 mei en de
verzending van het conceptverslag. Bij de komende vergadering zou het sowieso
genoemd worden;
-
Why
Are There Still So Many Jobs? The History and Future of Workplace Automation.
Journal of Economic Perspectives: Vol. 29 No. 3 (Summer 2015). www.aeaweb.org/articles.php?doi=10.1257/jep.29.3.3]
Welke
beroepsgroepen in de verschillende provincies voelen de robotisering straks het
meest? www2.deloitte.com/nl/nl/pages/data-analytics/articles/arbeidsmarkt-resultaten-2015-state-of-the-state.html
Inleiding De
bespreking zal vooralsnog verkennend zijn. Duidelijk is dat robotica invloed
zal hebben op de werkgelegenheidsverdeling; vgl. introductie stoom,
mechanisering, automatisering – de afgelopen 50 jaar bijvoorbeeld is er veel
veranderd in productie, transport, communicatie, dienstverlening. Er is vaker
gespeculeerd over de vrijetijdsmaatschappij en een arbeidsloos inkomen. Dat is
er ondanks al die innovatie nooit gekomen.En vooralsnog blijft creativiteit en
ethische vraagstukken een mensenzaak. Het zal de vraag zijn of/hoe uit
moleculen/elektriciteit ‘bewustzijn; (‘singulariteit’) bereikt kan worden en
hoe of wat voor een bewustzijn dat dan zal zijn.De vraag is ook of en hoelang
je moet doorgaan met ontwikkelingen in die richting; menselijke/ethische
keuzes. Wb. arbeidsloos inkomen; in Alaska loopt een experiment rond
belastingvoordelen op sociaal-culturele activiteiten – iedereen is betrokken.
Na een PAUZE vervolgt de vergadering met de top 10 beroepen 2020-2029. Bernard geeft een korte inleiding. Uitgaande van WRR’s conclusie dat een open economie geen andere keuze heeft dan rekening te houden met zijn omgeving, was dat in februari 2014 reden om, uitgaand van ca. 1000 (toekomststudies) de rankings en aanjagers ('drivers') van die omgevingsinvloeden af te pellen van buiten naar binnen via twee lijnen: wereldeconomie->Europa->Nederland->35 SZW Regio's->steden; economie->arbeidsmarkt->beroepsopleidingen->competenties.
Na een systematische rondgang langs studies die rankings presenteren uit
het verleden, heden en toekomst, concludeert hij welke
beroepsgroepen/activiteiten –autonoom of door het toedoen van AI/robotica- zullen krimpen, ‘versmelten’ tot een nieuw
beroep, stijgen of het exclusieve domein voor robotica/AI zullen worden; en
welke mogelijke ‘black swans’ onverwachte sets aan nieuwe beroepen zouden
kunnen laten zien.
Discussie De
vergadering vraagt zich af n.a.v. de moties/aanbevelingen, hoe het met de
snelheid van veranderingen gesteld is. De meesten kennen het beroep van hun
grootvader niet eens
[ter info: de Groeiberoepen in 1899 waren: rijwielsteller, radermakers,
blikslager, moertappers, spanningsregelaars, assuradeurs, busbodes,
builenvullers, siccareurs, www.awvn.nl/thema-site/Documents/SPECIAL-DI-NIEMAND-ONTKOMT.pdf],
en vakinhoudelijk al helemaal niet. Tegenwoordig is na 5 jaar al van alles
veranderd. De veranderingen gaan soms zo snel dat mensen gemakkelijk
–spreekwoordelijk- een vreemdeling in
hun eigen wereld kunnen worden. De vergadering verwijst naar het jaarcongres met Thom de Graaf 25/4/2015 en
de publicatie HBO@work. De arbeidsmarkt van de toekomst. Kijk eens
naar hoe waterschappen dijken controleren; niet alleen meer door fysiek met
laarzen persoonlijk de dijk op en neer te lopen aan binnenkant en buitenkant.
Maar met inzet van drones met camera’s wordt het een heel andere klus. Wordt
vervolgd.
Twee columns op de afd.site van
D66 Utr.heuvelrug dienden als inleiding (Werkloos! Wat nu?De
arbeidsmarkt op de Utrechtse Heuvelrug.
http://utrechtseheuvelrug.d66.nl/alle-blogs/werkloos-wat-nu/,
en Arbeid - grondstof van bestaan. http://utrechtseheuvelrug.d66.nl/alle-blogs/arbeid-grondstof-van-bestaan/).
In de discussie komt naar voren dat in de gemeente Hoogeveen elke
werkloze gesproken wordt. De vraag daarbij is dan: wat kun je en wat kun je in
de buurt. Elke maand is er een begeleidingsgesprek. Het gevolg van deze aanpak
–er waren 1000 nieuwe werklozen in 2012- was dat er aan het eind van 2012,
netto het aantal werklozen in de gemeente niet was gegroeid. Anders gezegd: het
bespaart geld de werklozen vaker te spreken om ontmoediging tegen te gaan. De
werkwijze is goed gedocumenteerd op de gemeente-site te vinden [www.hoogeveen.nl/Digitaal_loket/Productcatalogus/Thema_s_Levensgebeurtenissen/Levensgebeurtenissen/Weer_aan_het_werk].
Wellicht is dit ook interessant voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug. De
vergadering vraagt of de gemeente iets gedaan heeft met de tips in de columns.
[Nagevraagd: nee.]
(alfabetische volgorde)
Gewoontegetrouw wordt er info
uitgewisseld. De vergadering spreekt afkeurend over de term ‘oorlog’ die Rutte gebruikte in een reactie op de
aanslagen in Parijs en verwijst naar de staatsrechtelijke regels rond het
woordgebruik. De wel/niet vermeende ‘coup’ van Gerbrandy passeert de revue, de rol van de Stasi aan het begin
van WO-II en vastgesteld wordt dat het ‘kwaad’ als begrip geen ‘ding’ is maar een verzamelbegrip. De vergadering
spreekt over het Maidanekproces waarin gewone bewakers gewoon hun werk meenden
te doen maar een deel van de werkelijkheid niet toe lieten in hun denkwereld.
Het doden op een dergelijke extreme schaal werd voor onmogelijk gehouden maar
bleek mogelijk door een ‘industriële aanpak’. In gemeenten wordt overlast op
straat en de openbare ruimte vaak met camera-toezicht beantwoord. Dat blijkt
volgens onderzoek echter geldverspilling te zijn. Het achterliggende probleem
is dat de ordeverstoorders onvoldoende gekend zijn, net als hun motieven of
frustraties die aanleiding zijn voor het gedrag.
N.a.v. de tegenoverstelling
‘werkelijkheid’ en ‘interpretaties’ memoreert de secretaris zijn krant- en
encyclopedie-exercitie met zijn mentees. Dat bestond er uit dat naar vier
kranten uit vier taalgebieden gekeken werd om te zien of/waar de onderwerpen
terug te vinden waren in de andere kranten. Dat bleek slechts (zeer) beperkt
het geval met als conclusie dat, wanneer iemand steeds maar die ene krant
leest, hij/zij een geheel andere voorstelling van de wereld (voorstelling van
zaken) heeft dan iemand die steeds een van die andere kranten leest. Wellicht
zo verschillend dat er spreekwoordelijk op verschillende planeten geleefd
wordt. En zo bleek ook de lemma-informatie in encyclopedieën onderling fors
afwijkend van elkaar. Misinformatie komt ook voor doelbewust voor vanuit bedrijfssectoren,
bijv. bij aangeprate symptomen tot en met begrippen en communicatiestrategieën
richting artsen zodat iedereen een gemeenschappelijk “referentiekader” heeft
dat de –in dit geval- commerciële zaak
dient. Onderzoek naar medicijnen laat zien dat van de 10 er 2 aan kwakzalverij
doen en dat 2/3 niet werkt casu quo op een placebo effect berust. E.e.a.
betekent –zo meent de vergadering- dat
het noodzakelijk is verschillende gezichtspunten in te nemen en de vrije
discussie (Popper’s Open Society) toe te staan.
Last but nog least
memoreert de vergadering de 100-jarige verjaardag van de relativiteitstheorie
en ietsje ouder, de kwantumtheorie. Het laat ook zien dat er geen definitief
wereldbeeld. De vergadering signaleert resumerend dat al ons weten en kennen
een ‘model’ is, een tijdelijke ‘voorstelling van zaken’. Dit model moet
voortdurend getest en getoetst worden om de het model uit te breiden en te
valideren.
N.a.v. de vorige
vergadering toont de secretaris de toegezegde informatie;
-
uit het overzicht Return on Investment met daarin
onderzoeksmatig/empirisch “vast”gesteld de kosten/baten verhoudingen t.a.v.
diverse beleidsinterventies resp. de verschillen tussen prestatiebeloning en
een vaste beloning, en het effect van 10% verlaging van het minimumloon (de
schatting is dat dit slechts 0,7-1,8% banen oplevert).
-
Een (scherts)powerpoint-presentatie die de parabel toont van een hoog productieve mier die door
een steeds zwaardere verantwoordings- en toezichtlast uiteindelijk z’n biezen
pakt.
-
Het Hawthorne effect waarbij onderzoeksresultaten verstoord
worden doordat de betrokkenen weet hebben van het bestudeerd worden.
·
De vergadering signaleert twee nieuwe agendapunten:
-
Gerben wenst een gesprek over een idealere gang van zaken in de
relatie tussen werk en beloning; de opbrengst van werk moet voldoende zijn om
in het dagelijks levensonderhoud te voorzien.
-
Vluchtelingvraagstuk; de benadering van Duitsland/Merkel. In
Duitsland wordt bijv. een link gelegd met arbeidsmarkttekorten
in de toekomst waarbij immigratie een deel van de oplossing kan zijn.
Bedenkelijk wordt gesproken over de NL-aanpak van een half jaar gedwongen niets
doen en de burgerlijke ongehoorzaamheid om toch voor bezigheden te zorgen.
LUNCHPAUZE. Tijdens de pauze wordt er gesproken over 21e eeuwse vaardigheden en refereert de secretaris naar een webinar hierover. [Zie ook het rapport van het World Economic Forum].
[ü] Links zijn doorgestuurd.
De voorzitter opent de
vergadering. Gewoontegetrouw wordt er info uitgewisseld:
·
Gesignaleerd wordt het punt van bureaucratie in bijv.
ziekenhuizen. Operaties moeten onderbroken volgens voorschrift worden om de
professional te dwingen ‘pauze’ te nemen. Dat zou in de praktijk tot ongewenste
en juist risicovolle situaties (kunnen) leiden. De vergadering concludeert dat
niet-professionals hier interveniëren in het handelen van de professional en
acht dit een ongewenste situatie; het Peter’s Principle memorerend.
·
Van 5/9: De secretaris
zegt een presentatie van een beschrijving van ‘bureaucratie’ rond te sturen.[is de volgende vergadering
getoond]
·
Gerben’s boek ‘Kunst van het Leven’ is af. Bernard retourneert het
script en gaat nog een keer langs voor een kop koffie & bespreking.
Gesignaleerd wordt dat bureaucratie tot in de
operatiekamer is doorgedrongen door voorschriften te verorderen wanneer en hoe
lang er gepauzeerd moet worden tijdens een operatie. De vergadering
meent 1. dat de chirurg als professional voorop moet staan, en niet
kan/mag fungeren als een ‘assistent-chirurg’
onder de directieven van een hogere “chirurg”/financier die alleen
financiële motieven voor beslissingen kent,
en 2. dat hier het Peter’s Principle van toepassing is. De
financiële beslisser is doorgegroeid naar het niveau waarop hij incompetent
is.De secretaris zegt een presentatie van een beschrijving van ‘bureaucratie’
rond te sturen.[volgt] en een boekreview ruime voor professionals (Beroepszeer (CDA-verkenning juni 2005) [volgt ]
Uitwisseling van gedachten
over:
·
Herdenking D-Day. De vergadering is van
mening dat de wereldleiders (WL) meer verantwoordelijkheidsgevoel voor de toestand
in de wereld tonen dan vlak voor WOI en WOII. Geschiedschrijving gaat vaak om
‘(zelf’)rechtvaardiging en framing om een beeld te schetsen
dat men zelf tot de ‘goeden’ behoorde.
Het is een goede zaak dat de WL een indringend beeld krijgen van wat ‘oorlog’
feitelijk betekent voor mensen, gezinnen en samenlevingen. Enerzijds de vele
doden (bijna “kind-”)soldaten en burgerslachtoffers met de lange termijn
gevolgen (gebroken gezinnen, beëindigde jonge levens) en anderzijds de immense
schade die door bommen aangericht worden. De A-bom, zo meent de vergadering
viel wel op Japan maar was vooral een waarschuwing aan Stalin. Het besluit werd
ook gesteund door hoogstaande figuren. Denk hierbij aan het verschijnsel
‘groupthink’; een VS die steeds maar één oplossing ziet met een UK die een
reeks van redelijke alternatieven probeert te zien. Zo wilde de VS bijvoorbeeld
eerder de D-dat aanval inzetten. Vanwege het weer aarzelde de Engelsen hetgeen
tot een gelukkiger uitkomst leidde (door het slechte weer met weinig zicht men
ongezien veel dichter de kust bereiken – dat heeft veel doden/verdrinkingen
gescheeld).
·
N.a.v. Trouw 7/7: bericht ook over Poetin en D-day maar ook over
ambtenarengeflater bij grote ICT-projecten waardoor miljarden verspild zijn
[jaarlijks 4-5 mrd euro). De secretaris meldt in citaat het oordeel van een
Vlaamse deskundige (professor ICT universiteit van Leuven) over de “oorzaak”
tijdens de hoorzitting van de parlementaire commissie ICT: “Zie die het doen,
kunnen het niet. En zij die het kunnen, doen het niet.” Er wordt opgemerkt dat
10-15 jaar er een vergelijkbare situatie speelde. De overheid zou er goed aan
doen om te leren van de waterschappen die bottum up werken. De grote fout is
dat de ict-ontwerpregels zijn afgekeken van de ontwerpregels van grote
bouwprojecten. Dat werkt niet omdat in de bouw elk ding maar één functie hoeft
te vervullen, in tegenstelling tot de modules in de ict. Door de meervoudig
inzet van die modules ontstaat een veel grotere complexiteit. Zie ook andere
parlementaire enquêtes; Srebrenica (niets was bekend), Betuwelijn. (alles was
bekend) en toch ‘ontspoort’ de uitvoering.
·
Het WRR-rapport lerende economie wordt kort aangestipt; in NL is
het in geval van (grote) ongelijkheid gemakkelijk om ‘onder te duiken’, in het
UK is ongelijkheid een statussymbool.
·
De secretaris maakt melding van de Greenwish waarbij ambtenaren
hun netwerken en kennis inzetten voor maatschappelijk verantwoorde initiatieven
van burgers (www.greenwish.nl/greenwish-nieuws/verbinden-innovatieve-initiatieven-en-overheid-1177.html).
N.a.v. zijn laatste betrokkenheid bij een wijkveiligheidsproject, is een column
gemaakt die aangeboden is voor de website van de afd.D66 Utrechtse Heuvelrug.
·
Rondgaand:
-
oratie van Cörvers (UvT) omtrent (kwantitatief) lerarenbeleid. Die
van Van der Meer (kwalitatief) lerarenbeleid volgt; het betreft een
duo-leerstoel.
De link naar het stukje dat voor de Club van 10 miljoen geschreven is,
staat in Nieuwsbrief Jaargang 20 Nr. 2; ‘Duurzaam welzijn in plaats van
interende welvaart ‘ www.overpopulationawareness.org/lists/newsletter.php?id=26)
PAUZE
Mbv de laptop wordt een korte “presentatie” gegeven cq melding gemaakt
van de ‘tijdlijn’ met
toekomstonderzoeken 2020-2070. Beknopt worden enkele aspecten toegelicht wb.techniek,
energie, grondstoffen, geld en het separate (hidden) document ‘world problems’
over mondiale, structurele uitdagingen. Er wordt toegezegd enkele documenten
per mail te onsluiten [gebeurd in aansluiting op de toegezegde docjes bij de
mededelingen en aldaar gemeld.
·
De aanbestedingsproblematiek passeert mondeling de revue. De
vergadering merkt op dat er een verschil is tussen ‘waarde’ en ‘waarden’.
Anders gezegd; aanbesteding om in een vraag-aanbodmarkt de laagste prijs/waarde
te bereiken voor een te leveren product of dienst, is van een andere orde dan
het doen leveren van ‘publieke waarden/diensten’. Het eerste betreft afmeetbare
en verhandelbare waren waarvoor een vraag-aanbodmarkt bestaat. Het tweede
betreft niet afmeetbare en verhandelbare waren maar publieke waarden en belangen,
het geen de WRR wellicht niet goed begrepen heeft. De Fyra-hoorzitting komt aan
bod. De vergadering besluit dit thema te agenderen.
·
Openbaarheid van rapporten van overheden bij:
-
de Gemeentewet schrijft openbaarheid voor;
-
de Provincie: PM;
-
de Rijksverheid: die openbaarheid is geregeld in de WOB (Wet
Openbaarheid van Bestuur). Dit is een algemeen rechtsbeginsel waar uit
voortvloeit dat de burger het recht heeft te weten welke informatie er bij de
overheid berust. Dit beginsel is in de wetgeving van meerdere landen
uitgewerkt. (Wikipedia)). [PM 25 juni: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2015/06/26/kamerbrief-over-actieve-openbaarmaking-onderzoeksrapporten/kamerbrief-over-actieve-openbaarmaking-omnderzoeksrapporten.pdf
]
·
General Purpose Technologies (GPTs) wordt aangestipt; oftewel
fundamentele vernieuwing die een uitzonderlijk waaier aan toepassingen
genereert. Denk aan het principes van cq. de uitvinding van het vuur, het wiel,
de stoommachine, electriciteit, telegraaf, de computer, internet. Een linkje
zal gedeeld worden m.b.t. achtergrond informatie. [ü]
·
Een lijst linkjes zullen ook gedeeld worden mbt de snelheid van
technologische veranderingen [ü], cq. de gerealiseerde functionaliteit van robots [ü] en AI ontwikkeling richting ‘web
4.0’ [ü].
·
De secretaris meldt dat hij het verslag van het bezoek aan het
landelijk congresheeft omgewerkt naar een blogje voor de website van de
afdeling D66 Utrechtse heuvelrug. De link zal worden gedeeld: [ü]
·
De fractievoorzitter van de Utrechtse Heuvelrug maakt een ronde
langs de scholen in de gemeente met als thema hoe het onderwijs er over 20-30
jaar uitziet. In 2050 wil de gemeente ook klimaatneutraal zijn en 20/4/2015
is/was er een bijeenkomst over het fietsbeleid in de gemeente.
·
De regio Utrecht streeft naar zonnepanelen op alle nieuwe (anders
lukt het niet met de levensduur) scholen.
·
Gerben meldt een nieuw agendapunt:
ontslagrecht-soc.verzekeringen-financ.aanpak versus participatieprobleem.
·
Een 40-tal firma’s hebben in een open brief regeringen opgeroepen
meer werk te maken van maatregelen om klimaatontsporingen tegen te gaan. De
secretaris zegt toe twee linkjes te verspreiden: die van de brief - www.nu.nl/ondernemen/3902991/bedrijven-willen-ambitieuze-klimaatdoelen.html,
en resp. die van een schitterend gemaakte film van het type 'earth' / 'planet'
/ 'home' met aanzet tot actie om iets dat verloren is gegaan te herstellen. Of
we het terug krijgen?? Onder supervisie van UNEP gemaakt, de film duurt ruim
anderhalf uur, maar is wel de moeite waard www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU
·
Wijkveiligheidsblog toegelicht. De vergadering meent dat de
rijksoverheid zich niet in gemeentelijke zaken moet mengen-er is een kans dat
zoiets meer afbreekt dan opbouwt. De vergadering meent dat het bewuste
initiatief als uitgangspunt moet nemen: wie gaat er over?
·
Update tijdlijn toegelicht. De vergadering meent dat
ontwikkelingen steeds chaotischer zich volrekken. Dit betekent per definitie
dat er op een ‘gegist bestek’ gevaren moet worden.
·
Voortgang Kunst van het Leven door Gerben. Er ontspint zich een
gesprek; het IQ wordt gezien als een te ruwe maat en niet geschikt voor
mechanistische-bestuurlijke beslissingen. De lineaire logica van de Grieken
heeft veel vooruitgang gebracht. Chaostheorie is een geheel andere zaak.
Gewoontegetrouw wordt info
uitgewisseld:
·
In een sneltreinvaart passeren toekomstvisies zoals die van Ayn
Rand's boek Atlas Shrugs en Gene Roddenberry's Stark Trek. De les van de
laatste is keer op keer: bekijk zaken alsof je ze voor het eerst ziet,
veronderstel niks a-priori, laat (voor)oordelen achter en gebruik de kennis in
(een zo divers mogelijk) team. Pikettyt's Kapitaal gaat rond, twee pockets
levenskunst gaan over de tafel. /1 21/2 zijn vervallen zoals bekend.
Kort wordt er gesproken over de economie. De
visie/interpretaties van arbeid en arbeidsmarkt komen uit de vorige eeuw. De
omstandigheden zijn veranderd maar de aanwezigen delen niet de gedachte dat
deze eeuw een andere arbeidsmarkttheorie behoeft.
Drones passeren als gespreksonderwerp de revue. De technologische ontwikkeling gaat snel en is nieuwsgierigheid gedreven. De leidt per definitie tot compact samengaan van vormgeving en toepassing. Er moet gestuurd worden op het goed inbedden van welzijn in welvaart.
Binnen de partij
is het nuttig om zicht te houden op elkaars activiteiten en initiatieven. Elke
vergadering is ‘Rondjes’ een vast
agendapunt. Dan wordt in de groep nagegaan wat bekend is van de activiteiten
van andere platformen, van de regio’s en van (aanwezige) afdelingen. Tevens
wordt in gegaan op belangwekkende nationale ontwikkelingen (en Europese).
Veelal is er een
kleine voorbereiding geweest via een internetscan door de secretaris via het
onderstaande lijstje.
Overige platformen van D66 leveren mooie dingen, wat
betekent dat voor het NAP?
Voorzover
niet behandeld bij terugblik
(platformen, regio's, afdelingen, waterschappen, provincies, landelijk), EU pm
(andere platformen).
De secretaris meldt een internetrondje langs
de platformen gedaan te hebben (1/2/2014). Er zijn 19 thema-afdelingen genoemd
om de D66-website. (NAP is al lang geleden afgevoerd). Acht hebben een webpagina.
Drie van de 19 zijn actief (ook recent), zeven zijn niet (meer) actief te
noemen en van zeven anderen zijn alleen contactgegevens bekend. De
thema-afdeling Levensbeschouwing kent eigenlijk alleen bloggers die actief zijn
Regio’s van D66
leveren mooie dingen, wat betekent dat voor het NAP?
Regio’s |
Bijeenkomst/actie?
|
Opmerkingen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afdelingen |
Moois
van D66 (www.d66.nl) en van Sophie www.sophieintveld.nl
Moois
uit de EU
DG-lijstje zie http://ec.europa.eu/about/ds_en.htm |
|
|||||
|
Het platform telt leden,
afkomstig uit de diverse regio’s. Er is een ‘dagelijks bestuur’ dat gekozen
uit het midden van het platform en bestaat uit vijf mensen. In de lijst treft
u kort de basisgegevens aan van de leden. |
||||
|
Wij zijn alle lid van |
D66. |
|
||
|
De organisatie van |
het platform is voorlopig in handen van
vijf presiderende leden: -
Vz: Kees
Slottje; c.slottje@hccnet.nl
; -
secr: Bernard
Verlaan bjernv@dds.nl
-
vacant -
vacant -
vacant Na
de startbijeenkomst op 8 februari 2003, wordt een nieuw vijftal gekozen. Deze
vijf leden te samen (interim) worden het bestuur of het presidium *) genoemd. Nadat het platform een formele status
krijgt, zal er een nieuw bestuur gekozen worden en treedt het interim bestuur
af. *) Hierover moet nog besloten worden. |
|
||
(overige)
leden zijn voor/van
|
Groningen
|
Verklaring
van NAP-lidmaatschap
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Fryslân
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Drenthe
|
|
|
||
|
(Vz: Kees Slottje;
|
JA
|
|
||
|
Overijssel
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Gelderland
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Utrecht
|
|
|
||
|
(secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl
)
|
JA
|
|
||
|
Pieter Ullersma |
JA |
|
||
|
Johan Klaasen |
Nee |
|
||
|
Noord-Holland
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Zuid-Holland
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Zeeland
|
|
|
||
|
A HIJGENAAR
|
JA |
|
||
|
Noord-Brabant
|
|
|
||
|
M.C. de Jong |
JA |
|
||
|
|
|
|
||
|
Limburg
|
|
|
||
|
J.W. BERTENS
|
JA |
|
||
|
Flevoland
|
|
|
||
|
Gerben van der Woude |
JA |
|
||
Het denken van de volgende leden blijft in
gedachten aanwezig:
† Marijke Maathuis |
|
|
† Wijbrandt van Schuur |
|
† Ale van Elmpt |
2015 |
10/1, 21/2, 21/3, 25/4, 30/5, 5/9, 3/10, 14/11. (NB Vergaderingen
kunnen geschrapt worden voor bijv. campagneactiviteiten (19/3 gemeenten; 22/5
EP, waterschappen nov) |
|
14/11; is 21/11 geworden |
Resumé. Zoals gewoonlijk begint
de vergadering met de nodige informatie-uitwisseling; o.m. naar aanleiding
van de actuele politiek (Rutte's oorlogsuitspraak, voorstellingen van zaken
en de 100-jarige verjaardag van de relativiteitstheorie). De vergadering
bespreekt oriënterend en contourerend over de afwegingsprincipes over
radicalisering cq de benaderring van het vluchtelingenvraagstuk. Oriënterend,
over de achtergronden van radicalisering, zoals te weinig
referentiekaders/groepslidmaatschappen om uiteenlopende gezichtspunten bij
elkaar te brengen en te bediscussiëren. Het onderwijs zou een van de plaatsen
zijn om gezichtpunten bij elkaar te brengen. Contoureerend wb. afwegingsprincipes acht de vergadering het algemene
beginsel van humanitaire overwegingen en een individuele benadering
zwaarwegender dan juridische uit verdragen of procedures; WIJ zijn immers de
EU en mogen/moeten ons niet verschuilen door die verantwoordelijkheid bij
anderen te leggen |
|
3/10/2015 |
Resumé. Voor (en na - tijdens de 'n.a.v het verslag' -) de opening is er de nodige
informatie-uitwisseling. De vergadering bespreekt afsluitend robotica - acht
het welbevinden van mensen de kwintessens in de relatie met robots; de
Conflicten á la IS cq de vluchtelingenwestie - adviseert intergratie en steun
aan Merkel's politiek; en de houding
ivm Infectieziekten -basaal voor de
gezondheidszorg acht de vergadering een vertrouwen in de onafhankelijkheid
van de medische stand en adviseert een review van effectiviteitsonderzoek in
de gezondheidssector |
|
5/9/2015 |
Resumé. Voor (en na - tijdens de 'n.a.v het verslag' -) de opening is er de nodige
informatie-uitwisseling. De vergadering bespreekt enerzijds het verslag van de
vorige vergadering en gaat anderzijds in op het vluchtelingenvraagstuk. De
besluiten betreffen: robotica, de adviezen resp: - tot een onderzoek te komen om
na te gaan wat de relatie is tussen de bevoogdende praktijk in de zorg, en
effectiviteit; - PTSS hulpprogramma's te
ontwikkelen en aan te bieden, ook aan de hulpverleners ( bijv. die
aangevallen zijn, die wellicht in 25% PTSS ontwikkelen zoals destijds het
geval was bij 'frontwerkers'); - naar landen als Zweden, Canada
en Noorwegen te kijken als het gaat om de integratie van nieuwe burgers; en concludeert dat D66 er goed aan zou doen om meer cursussen voor
kader en staf te geven. |
|
30/5/2015 |
Resumé. Voor (en na - tijdens de 'n.a.v het verslag' -) de opening is er de nodige informatie-uitwisseling.
De vergadering bespreekt robotisering en kan zich vinden in 1. een drietal
conclusies n.a.v de motie/stelling; breng de robotische workforce in beeld,
neem een positieve ja-mits_houding aan en het van alle tijden is om
activiteiten door machines te laten doen (afwas->machine); en stelling 2;
een gevoelen dat robotisering/automatisering niets anders is dan 'oude wijn
in nieuwe zakken' |
|
25/4/2015 |
Resumé. Na de info-uitwisseling bespreekt de vergadering verkennend de
agendapunten Robotica en de top tien beroepen 2020-2029, Conflict(en á la) Rusland-Oekraine (Krim,
Oost-Oekraine, ….), Conflict(en á la) IS, Respons op infectieziekten (á la)
en n.a.v. Ebola, vogelgriep Q-koorts enz). De vergadering identificeert
vooralsnog dat kennisgebrek over de specifieke kenmerken van
(belangen)conflicten, culturele en historische achtergronden, de kern is van
de mankerende respons van NL t/m OESO en adviseert tot kennisinvesteringen in
culturele en historische achtergronden van 'de ander' van potentiële
(geografische, etnische of religieus gevoede (belangen)conflicten in de
wereld. |
|
21/3/2015 |
Resumé. Na info-uitwisseling en mededelingen blikt de vergadering
uitgebreid terug op de PS- en WS-verkiezingen. Deze vergadering heeft in het teken
gestaan van de discussie over levenskunst, n.a.v. discussiestellingen n.a.v.
de hoofdstukindicatie, toelichting van Gerben en verkennende bespreking in
eerdere vergaderingen. |
|
21/2/2015 |
Vergadering is niet doorgegaan i.v.m. activiteiten verkiezingen
voor waterschap en prov. staten. |
|
10/1/2015 |
Vergadering is niet doorgegaan i.v.m. aantal afmeldingen wegens
ziekte/gezondheid. |
|
Terug naar hoofdpagina Nationaal
Advies Platform