Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaten

Nationaal Advies Platform 2015

D66

 

 

 

Woord vooraf

 

Het platform beoogt opiniërende, richtinggevende uitspraken en adviezen van D66-leden van de regio’s, aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden. Onderstaand treft u de cumulatieve lijst van resultaten in de vorm van overwegingen, oproepen, adviezen en vragen, zoals naar voren gekomen in openbare, plenaire, inhoudelijke, politieke discussies. Lopende het jaar wordt lijst aangevuld.

(Bijgewerkt t/m 1/1//2016)

 

 

 

Inhoudsopgave

Sinds 2006 volgt de inhoudsopgave de toenmalige DG-structuur van de EU.

(Alfabetische volgorde, cumulatief voor 2015.)

 

 

Voorwoord. 3

Politiek  4

Algemeen. 4

21/11 N.a.v verslag vorige vergadering. 4

3/10 N.a.v. verslag vorige vergadering. 4

5/9 N.a.v. verslag vorige vergadering. 4

7/6  n.a..v. verslag vorige vergadering. 5

3/10 Aktueel 5

7/6  Terugblik; Europa/Landelijke/Provinciale/Lokale politiek. 6

7/6 Bewezen beleid en 'Gevoel voor bewijs' -- vervolg. 6

30/5 n.a.v. vorig verslag. 6

25/4 n.a.v. vorig verslag. 6

25/4 generale conclusie n.a.v. discussiepunten. 7

21/3 vorige vergadering. 7

21/3 n.a.v. Mededelingen. 7

21/3   Agendawijziging. 7

21/3  Terugblik; Europa/Landelijke/Provinciale/Lokale politiek. 7

Belastingen en douane-unie 7

Economische en financiële zaken. 8

Gezondheid en consumentenbescherming. 8

3/10 Infectieziekten. 8

25/4 Infectieziekten; houding NL in westerse respons als ze wel/niet opduiken in de westerse (G24 cq OESO) wereld (aanleiding; Ebola, vogelgriep enz). 8

Informatiemaatschappij en media. 8

Interne markt en diensten. 8

Justitie, vrijheid en veiligheid. 8

21/11 Radicalisering. 8

3/10 Conflicten á la IS. 9

25/4  Conflict(en) á la IS - - houding NL in NATO, EU; pro-con. 9

5/9 Vluchtelingenvraagstuk. 9

25/4 Conflict(en á la) Rusland-Oekraine (Krim, Oost-Oekraïne, ….) – houding NL in NATO, EU; pro-con. 10

Landbouw en plattelandsontwikkeling. 10

Mededinging. 10

Milieu. 10

Ondernemingen en industrie 10

Onderwijs en cultuur 10

Onderzoek. 10

Regionaal beleid. 10

7/6  Uitbouw democratie 10

21/3  Kunst van het samenleven.. 11

Vervoer en energie 11

Visserij en maritieme zaken. 11

Werkgelegenheid .soc.zaken & gelijke kansen. 12

30/5 Robotica en de top tien beroepen 2020-2029 (Inleiding; zie bijlage) 12

25/4 Robotica en de top tien beroepen 2020-2029 (zie bijlage agenda) 12

21/3 Zelfredzaamheid. 13

Organisatorisch. 14

Elke vergadering: informatie-uitwisseling, vooruitblik en  rondje platformen, regio’s enz. als omdat tijd voor is 14

Informatie-uitwisseling. 14

21/11. 14

3/10. 14

5/9. 15

7/6. 15

7/6 Overbevolking; Club van 10 miljoen. 15

30/5. 15

25/4. 16

21/3. 16

21/3. 16

Vooruitblik. 16

Rondje platformen, regio’s enz. als omdat tijd voor is 16

Overige rondjes 16

NAP-leden 2015. 18

NAP vergaderingen 2015 (samenvattingen) 19

 

NB    Het overzicht van de resultaten van de voorgaande jaren zijn resp. te vinden in:

Resultaten Nationaal Adviesplatform (Cumulatief 2014) 

Resultaten Nationaal Adviesplatform (Cumulatief 2013)

Resultaten Nationaal Adviesplatform (Cumulatief 2012)

Resultaten Nationaal Adviesplatform (Cumulatief 2011)

Resultten Nationaal Adviesplatform (Cumulatief) 2010)

Resutaten Nationaal Adviesplatform (Cumumlatief 2009l

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2008)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2007)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2006)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2005)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2004)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2003)


 

Voorwoord

 

Uit de diverse regio’s in het land willen een aantal mensen de partij een eigentijds reglementair discussieplatform bieden met een landelijke, representatieve en vrijdenkende discussiefunctie vanuit de regio’s voor het opstellen van gevraagde en ongevraagde adviezen en het toetsen van meningen.

 

Van de diverse vergaderingen in 2014 is verslag gemaakt en elk verslag is ter kennis name gebracht aan directe relaties; het LB en de D66-leden van de Eerste Kamer, Tweede Kamer en het Europese Parlement. Samenvatting van de verslagen zijn gemeld aan de secretarissen van andere platformen en enkele regiosecretarissen (alleen zij die dat op prijs stelden).

 

Als naslagwerk zijn de adviezen van de vergadering samengebracht in dit document, met dank voor de inzet van alle voorbereiders / platformleden om het onderstaande mogelijk te maken. Jawel, dergelijke overzichten zijn er ook van eerdere jaren: 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004 en 2003. Ze bevatten tal van korte, scherpe, kant-en-klare moties; te benutten als inbreng of input voor eigen moties in EP, EK,TK, PS, en gemeenteraad. Als indelingsbasis voor de beleidsgebieden is besloten om vanaf 2006 de DG-structuur van de EU aan te houden en niet langer de indeling naar NL-ministeries.

 

Het platform startte op 8 februari 2003met 18 leden, telde in 2003 31 leden, 27 leden in 2004, 28 in 2005, 24 in 2006, 2007 en 2008. In 2009 is het bes tand opgeschoond; alleen leden van wie in 2008 een verklaring is ontvangen, zijn opgenomen in de ledenlijst (13 leden). Tot onze droefenis overleed Ate van Elmpt, in 2012 overleden Marijke Maathuis en Wijbrandt van Schuur; allen zeer actieve leden Dat reduceerde het aantal leden tot 7. In 2013 is Johan Klaasen aangeschoven, t/m 2015.

 

Meer informatie en actuele informatie over het Nationaal Advies Platform D66 is aan te treffen op de webpagina van het platform: www.bjernv.dds.nl/platform.html.

 

Groet,

Bernard Verlaan

Secretaris (a.i.)

 

 


 

Politiek

(alfabetische volgorde)

 

Algemeen

 

21/11 N.a.v verslag vorige vergadering

·                  N.a.v.:

-         (zelf-)bewustzijn bij dieren; opgemerkt wordt dat de experimenten zich kennelijk richten op roedeldieren.

-         De rol van de wethouder: de wethouder moet ook een leider zijn in en van het proces.

Het verslag wordt in dank aanvaard en goedgekeurd.

 

 

3/10 N.a.v. verslag vorige vergadering

Verslag 5 september 2015

·     N.a.v.: openbaarheid rapporten; meldingen:

-               de regelgeving voor provincies is vergelijkbaar met die van gemeentes;

-               er is een link naar internetconsultaties van de rijksoverheid waarbij voorgenomen regelgeving in bijna finale vorm voor gelegd wordt aan het brede publiek, voorafgaand aan behandeling in de Tweede Kamer. De reacties worden geanalyseerd en verwerkt indien mogelijk. In ieder geval is er een separate verantwoording over wat er met de reacties is gedaan. De link is: https://www.rijksoverheid.nl/doe-mee/lopende-projecten/internetconsultatie;

-               robotica; alle nut van een robot ten spijt, speelsheid is de kern van cultuur. Programmeren vereist denkwerk, coderen is vaak uit te besteden of zelfs al deels geautomatiseerd. De klant wordt werkmateriaal en ‘data’ voor de ondernemer om inkomsten te genereren. De lijn van robotrechten, dierenrechten waarbij uitgegaan wordt van onze waarden, komt voort uit ons inzicht of fatsoen om die ook voor andere entiteiten te laten gelden. Er is een degelijke discussie tussen Popper en Eccles in ‘The Self and Its Brain‘ (1984) over de ontologie van zelfbewustzijn in relatie tot de evolutie en de vraag of het ook bij dieren voor komt. Popper acht zelfbewustzijn een geleidelijke ontwikkeling in de evolutie en betoogt dat het ook bij dieren voorkomt in meer of minder rudimentaire of elementaire vorm. Eccles ziet zelfbewustzijn als een revolutionaire sprong a.g.v. hersencomplexiteit en niet voorkomend bij dieren. Bernard meldt dat er experimenten zijn met primaten, walvissen, dolfijnen en vogels waarbij zelfbewustzijn aangetoond is. Een bonobo Washoe bijvoorbeeld is gebarentaal aangeleerd (communiceerde op het niveau van een 5-jarige), leerde de gebarentaal op eigen initiatief aan haar kind en communiceerde in die taal met haar kind. Gerben acht dit niet zo geloofwaardig. Heel even stipt de vergadering het begrip van parallelle universa aan (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_universe_hypothesis). 

-               Kanker bestrijding ultrasoon; het onderzoek bevindt zich in de beginfase;

-               T.a.v. robotica: de tweede stelling (oude wijn in nieuwe zakken) was niet behandeld in de vergadering waarop de vergadering meteen hierop in gaat. De meningen blijken verdeeld. Zo vergeten adepten dat het belang van menselijk welbevinden de kwintessens is van de officiële politiek. Deze ontkent de veranderingen van de wereld en het wereldbeeld. En de jeugd vervreemdt en verpietert door het uitbundig gebruik van social media zonder een beschermende sociale omgeving. Met dit intermezzo acht de vergadering ook stelling 2 afgehandeld.

-               Bij de overige twee vraagstukken (Conflicten á la IS / vluchtingen, resp. Infectieziekten) bevestigd de vergadering het oordeel dat dieptekennis breed aanwezig moet zijn in de samenleving om te voorkomen dat politici domme oplossingen roepen (vgl. safe haven in Sreberniza, of oplossingen uit imperialistische tijden).

De vraag komt naar voren wat de correcte politieke houding is. Vergelijk bijv. de Ronde Tafel van Koning Arthur; die kampte in zijn tijd met het “recht” van de sterkste. In onze tijd zijn er ook ‘toppen’ om de crisissen het hoofd te bieden. Als echter oude vijandschappen en gevoelde vernedering (de gevallen USSR) door blijven werken in de pogingen tot conflictoplossing te komen, dan is er niet veel vertrouwen in een solide oplossing. Een Assad veroorzaakt meer ellende dan een IS.

 

5/9 N.a.v. verslag vorige vergadering

Verslag 30 mei2015

·                  Tekstueel:per email afgehandeld; geen opmerkingen.

·                  N.a.v.: openbaarheid rapporten: de openbaarheidverplichting van de provincie is vergelijkbaar met die van de gemeentewet. Tevens meldt de vergadering de vernieuwing in burgerbetrokkenheid m.b.t. de invoering van de zgn. internetconsultatie (w.b. het rijk: www.internetconsultatie.nl/). Hierbij wordt in de fase van ‘bijna finaal conceptwetsvoorstel’ aan het brede publiek gevraagd er iets van te vinden; problemen en knelpunten te signaleren. Het wetsvoorstel kan daarop aangepast worden voordat –en daarmee pro-actief werk-besparend-  het definitieve conceptvoorstel voor gelegd wordt aan de Raad van State. Overigens wordt opgemerkt dat mogelijk ministeries deze werkwijze als onderhandelingsfase inrichten of gaan gebruiken om een generaal OK te verkrijgen – door gebruik te maken van veel wollige taal-  ; het meest vergaande wordt voorgesteld zodat alleen aan protesten minimaal iets gedaan moet worden. Deze indruk was ontstaan bij de consultatie over Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, mbt de ‘Regels met betrekking tot de inlichtingen- en veiligheidsdiensten alsmede wijziging van enkele wetten’. Een dergelijk ‘onderhandelingsbenadering’ acht de vergadering niet het oogmerk van een internetconsultatie. Meer iets voor een brede maatschappelijke discussie, voorafgaand aan de ontwikkeling van een nieuwe wet(svoorstel)

·                  Na.v. robotica: aanvullend wordt opgemerkt dat speelsheid een kenmerk van onze cultuur is. Programmeren is denkwerk maar coderen is vaak elders goedkoper uit te voeren. Echter de ontwikkelingen zijn zodat dat het coderen automatisch volgt uit het programmeren. En dit weer betekent dat de ‘klant’ voor een ondernemer “werkmateriaal” wordt om inkomsten voor ondernemers te generen. Voorts komt aan de orde: robotrechten/dierenrechten oftewel de neiging om onze waarden ook voor anderen / iets anders te laten gelden, uit overwegingen van fatsoen of anderszins. De complexiteitsgedachte dat ‘mind’ zou ontstaan a.g.v. een voldoende aantal hersencellen en –verbindingen komt aan de orde. De secretaris verwijst naar ‘The Self and Its Brain, Karl Raimund Popper, John C. Eccles (1984)’; de dialoog tussen een leidende filosoof en een leidende hersenspecialist over het ontstaan van zelfbewustzijn (dat ook bij andere dieren aangetoond is; apen, zeezoogdieren). De dialoog betrof de vraag of het zelfbewustzijn evolutionair ontstaan is (de positie van Popper) of revolutionair (de positie van Eckles). Voorts valt even de term ‘paralle universa’ en de ‘multiple world theory’; de secretaris zal een linkje leveren [https://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse]

M.b.t. robotica bestaat bij de vergadering –hoewel verdeeld-   het gevoelen van ‘oude wijn in nieuwe zakken’ omdat er al eerder (forse) automatiseringsfenomenen zich in de geschiedenis hebben voorgedaan. Veel adepten vergeten echter het belang van het welbevinden van de mens bij al deze onpersoonlijke technologie en automatische processen. Zo lijkt de jeugd te vervreemden/verpieteren a.g.v. het gebruik van sociale media zonder een beschermende omgeving die direct corrigerend kan optreden tegenover misdragingen van de een tegenover de ander [denk aan de docent die in de pauzes op de schoolspeelplaats toezicht houdt].

Desgevraagd besluit de vergadering het bespreekpunt Robotica als afgehandeld te beschouwen met dien verstande dat de meningen over stelling 2 verdeeld zijn

·                  N.a.v. de Philips-behandeling voor kankerbehandeling: dat bevindt zich nog in de onderzoeksfase

·                  Overige opmerkingen n.a.v. :

-         Kennis in de maatschappij is noodzakelijk om te voorkomen dat politici domme oplossingen roepen. In dit verband wordt gerefereerd aan de ‘safe havens’ zoals die in Screbrenitza –ook niet gewerkt heeft-  om vluchtelingstromen te voorkomen. Het gevoelen van de vergadering is dat geen land alleen een dergelijke stroom aankan, nog in het land van de strijdende partijen iets kan pacificeren. Onze 80-jarige oorlog dat tot een oplossing kwam met de Vrede van Munster (1648).

-         Er wordt gevraagd naar de houding m.b.t. het vluchtelingvraagstuk. Een bureaucratische benadering werkt niet, zo is het gevoelen van de vergadering. Een Assad veroorzaakt zo mogelijk nog meer leed dan een IS. Er moet een oplossing gezocht worden die publiek acceptabel en haalbaar is; een 6- tot 8-tal landen moeten er achter kunnen staan. Oplossingen zoals een CCCP (autonome staten, echter de de CCCP-secretaris was de baas) werken niet.

 

PAUZE

·        Er wordt opgemerkt dat er betrekkelijk slappe fracties opereren in Hoogeveen. Eenzelfde vergelijking wordt getrokken t.a.v. de Utrechtse Heuvelrug waar een rijksmonument geofferd wordt aan megalomane ambities van een zogenaamde ondernemer die bestaande wet- en regelgeving opzij wil laten zetten om reden van vrijheid van en voor ondernemerschap. De vergadering concludeert dat D66 er goed aan zou doen om meer cursussen voor hun kader en staf te geven.

 

De vergadering vervolgt:

Het gesprek gaat verder op het punt ‘bureaucratie’  op het punt waar ‘beroepseer’ bots met botst met de regelnaleving. Niet zelden is de regelnaleving gebouwd op ‘sloganismen’ en voorwetenschappelijke veronderstellingen. De voorzitter gaf al het geval aan van verplicht pauzeren tijdens een operatie voor een chirurgisch team. Aan de orde komt de sanering van adviesraden (vanuit Min.BZK). De vraag is of de wereld er beter van is geworden. De WRR slaagt er veelal niet in verschillende invalshoeken te presenteren. De invalshoek van marktwerking is te beperkt omdat de klanten niet de hele markt kunnen overzien of de producten daarop vergelijken. Wat ‘goed’ is, is veelal –vergelijk de medische behandeling-  is tegenwoordig vaak alleen nog door een (andere) professional te beoordelen. De secretaris meldt een empirisch onderzoek van beloningsstructuren voor medisch handelen; maandsalarissen of per handeling. In het eerste geval bleken de patiënten sneller en met minder kosten gezond verklaard te worden dan in het tweede geval [info volgt] Het gevoelen/advies van de vergadering is om tot een onderzoek te komen om na te gaan wat de relatie is tussen de bevoogdende praktijk in de zorg, en effectiviteit. Er zijn immers diverse trucs om tot hogere declaraties te komen hetgeen een kwestie van ‘roof’ is.

 

7/6  n.a..v. verslag vorige vergadering

(Verslag 29 maart 2014)

Pg 3, pensioenen: De vergadering stelt voor het punt te parkeren ivm de ontwikkelingen die ingezet zijn vanuit de Jonge Democraten. Woensdag 3 september is ieder van harte welkom bij de bespreking in het Seniorenplatform (Driemarken te Maarn). Voorts wenst de vergadering de mail aan Johanna doorgestuurd te zien aan Pieter zodat deze het weer kan doorsturen aan de Stefan de Koning van de Jonge Democraten. Het JD-voorstel (zie bijlage agenda) lijkt grote administratieve lasten te hebben maar biedt ook zzp’ers de mogelijkheid er aan deel te nemen hoewel de zzp’ers terugschrikken voor de verplichtingen. Mn. speelt de symboliek een rol; pensioen is uitgesteld loon bestaande uit een werkgevers- en een werknemersdeel.

 

 

 

 

3/10 Aktueel

De lokale ontwikkeling passeren de revue.

-               A.g.v. slappe fracties in de GR van Hoogeveen, rammelen nog al wat procedures

-               In de GR van de Utrechtse Heuvelrug is er gesproken over een rijksmonument (Groot Bloemheuvel) dat moedwillig verwaarloosd wordt om projectontwikkeling af te dwingen.

-               Bepleit wordt dat D66 meer cursussen aanbiedt aan a.s. leden (de aantallen zijn sterk groeiend). Dan zou een slappe wethouder toch door een goede staf, het goed kunnen doen.

-               T.a.v. de internetconsultaties wordt opgemerkt dat het lijkt alsof ministeries de stap als een onderhandelingsfase inrichting: ze leggen een maximaal meest vergaande voorstel voor en nemen dat alleen het hoogstnoodzakelijk terug. Het zal de vraag zijn of deze indruk correct is of incidenteel, en of een dergelijke benadering strookt met de oogmerken van de internetconsultatie. Voorts kenmerken die voorstellen zich door het nodige wollige taalgebruik zodat het voor de burger raadselachtig wordt, te achterhalen wat er nu precies bedoeld wordt.

 

De vergadering ….

-               komt terug op het geval van het ziekenhuisprotocol waar ‘sloganisme’  waar pseudo- en voorwetenschappelijke inzichten de professionaliteit en beroepseer onder druk zetten. De vergadering trekt een vergelijking met de sanering van adviesraden en sectorraden ten tijde van de Balkenende-kabinetten, Het is de vraag of de wereld er beter van is geworden; er zijn minder vernieuwende en verschillende invalshoeken van onderzoek en bedrijfsleven omdat die niet meer systematisch bij elkaar gebracht worden. Een marktwerking in de medische hoek benadert de vergadering genuanceerd; enerzijds kan het ‘waarom niet’ natuurlijk altijd geventileerd worden, anderzijds is de ‘markt’ veel te complex om te worden overzien door ‘de klant’. Het is een niet bewezen veronderstelling dat ‘de markt altijd de beste oplossing vindt’ - eerder is het omgekeerde het geval; de marktoplossing wordt de beste genoemd. Echter de vraag is: best voor wie omdat eigenbelang de goede en betere oplossingen in de weg staat – hetgeen vaak alleen door professionals beoordeeld kan worden. De secretaris refereert aan een onderzoek in ziekenhuizen waarbij in het ene ziekenhuis de artsen per verrichting betaald werden en in het andere per maandsalaris. Het bleek dat in het laatste geval, de patiënten beter en sneller geholpen werden met lagere kosten dan in het eerste geval. De gezondheidsindustrie beoogt kennelijk vooral de opbrengst kunstmatig hoog te houden, hetgeen neerkomt op een vorm van roof. De vergadering adviseert een review van effectiviteitsonderzoek in de gezondheidssector in te zetten om te zien of bevoogdende praktijken vanuit de niet-praktijk, tot betere resultaten leidt voor de klantpatiënt.

 

7/6  Terugblik; Europa/Landelijke/Provinciale/Lokale politiek 

De wereldproblematiek is al gepasseerd en de vergadering vervolgt met een blik op de EU-uitslagen. Deze hebben laten zien dat met beperkte PR-middelen er toch resultaten bereikt kunnen worden. Er is een goede uitkomst en opkomst geweest; plusminus zoals de vorige keer. De opkomstpercentages zijn steeds +/- 5% rond de percentages 28% voor waterschaps-, 45% provinciale, 60% gemeentelijke en 70% TK-verkiezingen. Met 37% scoort het EP niet slecht ([historische reeks: www.parlement.com/id/vhx1b38yhhwz/opkomst_europese_verkiezingen_in]. Het correleert vooral met de hoeveelheid TV-tijd die er aan gewijd is. Vooral stoort de vergadering zich aan de politiek beschamende onzin die op de TV –ook door politici- geuit wordt omtrent de EU en de werking en verhouding van de regelgeving en -evers.

a) lokaal

·        De waterschappen. De voorzitter wijst de vergadering op een studie van de OESO (“Water Governance in the Netherlands: Fit for the future?”) omtrent de waterschappen en vermeldt het positieve oordeel van de OESO ver de Nederlandse aanpak. Die is anders dan waar ook, kenmerkt zich door contact met de burgers, toont de beste resultaten van de wereld en adviseert de Minister “er van af te blijven”. [De beleidsreactie: www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/03/17/beleidsreactie-oeso-rapport-nederlands-waterbeleid/beleidsreactie-oeso-rapport-nederlands-waterbeleid.pdf]. De opkomst bij de waterschapsverkiezingen wordt vertekend doordat bijv. een boer voor 3 stemmen telt omdat hij niet alleen een ingezetene is maar ook een huiseigenaar en een landeigenaar.

b) /Provincie

·        Provincies: PM

c) /Landelijk

·        De vergadering ervaart het als merkwaardig dat Van Woerkom als enige kandidaat is voorgedragen. Integriteitvragen leiden tot kwetsbaarheid, onomstreden is de man niet meer. De vergadering toont zich niet gecharmeerd door de gang van zaken en ontwikkeling. Een Berensen/Schouwcombinatie acht de vergadering niet gewenst (te autoritair – zie rol van Schouw bij de adviesraad als ‘organisatiedeskundige’).

 

7/6 Bewezen beleid en 'Gevoel voor bewijs' -- vervolg

Stelling: Bewezen beleid vereist ook geïnformeerde politieke keuzes; keuzes omtrent het WAT, niet persé om het HOE. De vergadering is inzake bewezen beleid van mening dat het niet te weten is welke maatregelen zullen werken of niet. Het streven naar bewezen beleid is wellicht nobel, ‘bekt’ goed maar is een illusie omdat het berust op veronderstellingen. Bijvoorbeeld de veronderstelling dat wat op de ene plaats/situatie/tijd gewerkt heeft, dat in dezelfde mate ook elders en op een ander moment. De vraag is ook of er niet een betere aanpak is. Als casus wordt gekeken naar de aanpak (sluiting) van koffieshops in Hoogeveen. Driekwart tot de helft van de afnemers waren te jong zo bleek maar de kwaliteit van de waren was goed. In tegenstelling tot de straathandel, daar werd regelmatig illegale troep aangetroffen. Zonder koffieshops zou de straathandel 50% meer markt krijgen. Het sentiment was echter: sluiten, hetgeen geschiede. Niet vanwege bewezen beleid maar vanwege het sentiment dat het verbodene verboden moest zijn. Evenwel is het nuttig om te weten wat het eerdere beleid heeft opgeleverd.

De vergadering sluit daarmee de discussie over dit onderwerp af.

En passant komt de Duitse (Harz I t/m IV) maatregel van de zgn ‘1 euro jobs’ aan de orde; zie www.slideshare.net/micheluwv/causes-for-the-fall-of-german-unemployment-the-role-of-minijobs

 

30/5 n.a.v. vorig verslag

-        N.a.v.:

-         pg 2 - ‘landadel’; politieke partijen gedragen zich alsof ze eigenaar zijn van een (fractie)zetel en interpreteren het als zetelroof als een afgevaardigde uit de fractie stap en de zetel behoud. Vroeger bestond de PS uit landadel die via de Eerste Kamer het laatste woord (macht) wilden behouden. Zie de analyse van Frank Ankersmit over de oude machtsstructuren. Anderzijds wordt opgemerkt dat zaken veelal juridisch benaderd worden terwijl er ook ander vormen zijn om tot politieke besluitvorming en beleid te komen.

-         Pg 2 - ‘robotica/vrijetijdsmaatschappij’; de techniek gedreven ontwikkelingen stappen over van het rijk van noodzaak naar het rijk van vrijheid. Noodzakelijk blijft echter de zindgeving, wat niet wegneemt dat speelsheid ook cultuur is. Veel technologische ontwikkelingen betreffen sport en spel; kijken – deelnemen – entertainen. Het adagium mag blijven: mensen verleiden tot gewenst gedrag en tot acceptatie van de verantwoordelijkheden die technologiegebruik met zich meebrengt. Verder wordt robotica gezien als mogelijkheid om het ‘rotwerk’ te late doen door machines; werk dat geestdodend, gevaarlijk of anderszins onaangenaam voor mensen. Gekscherend wordt opgemerkt dat er wellicht te veel professoren zijn. De repliek is dat ‘professionals’ nodig blijven.

 

 

25/4 n.a.v. vorig verslag

-        N.a.v.:

-         pg 1’ de positie van Wijbrandt ()‘: De situatie is dat de Raad van State (RvS) de wetsvoorstellen bekijkt en TK krijgt het RvS-advies erbij. De leden van de RvS zijn zelf geen specialist op alle terreinen maar raadplegen ze wel op inhoud. Bernard is sceptisch en vergelijkt politieke partijen met ‘landadel’ en bepleit rechtstreekse verkiezingen voor de Eerste Kamer. Kortom; de discussienota met Pieter blijft actueel.

Terzijde stipt de vergadering de insteek aan wb. het benutten van pensioenmiddelen voor crisisbestrijding en wijst dit strikt af. De middelen zijn NIET voor dat doel verzameld en zijn –afhankelijk van de pijler-  GEEN publiek eigendom.

 

25/4 generale conclusie n.a.v. discussiepunten

Gelet de tijd en terugblikkend op het gevoelde bij de besproken punten *), constateert de vergadering dat bij elk van de punten het kennisgebrek over de specifieke kenmerken van (belangen)conflicten, culturele en historische achtergronden, de kern is van de mankerende respons in de houdingen van NL, NATO, EU, G8, G24 of OESO; en adviseert daarom te investeren in het ontwikkelen en opbouwen van een gedegen kennis [tussen de oren, niet alleen ‘opzoekbaar’] in culturele en historische achtergronden van ‘de ander’ over potentiële (geografische, etnische of religieus gevoede (belangen)conflicten in de wereld.

*)

a.      Infectieziekten; houding NL in westerse respons als ze wel/niet opduiken in de westerse (G24 cq OESO) wereld (aanleiding; Ebola, vogelgriep enz).

b.     Conflict(en) á la IS - - houding NL in NATO, EU; pro-con.

c.      Conflict(en á la) Rusland-Oekraine (Krim, Oost-Oekraïne, ….) – houding NL in NATO, EU; pro-con.

d.     Robotica en de top tien beroepen 2020-2029 (zie bijlage agenda)

 

21/3 vorige vergadering

N.a.v.: Verslag 29 nov 2014

-         pg 3 onderaan; Rusland –ooit groot-  blijft als vernederde natie gevaarlijk; wil zich revancheren/positie heroveren.

PS: Waterschappen en de partij Water Natuurlijk. Als zodanig de oudste democratie van het type ‘doe het zelf’. OESO prees het model. De reden is dat er een relatie is tussen bestuurders en de bevolking, i.t.t. de politiek waar de top ‘de bodem’ niet

 

21/3 n.a.v. Mededelingen

·                  De vergaderingen van  16/1 en 21/2 zijn vervallen zoals bekend om reden van resp. aanwezigheid deelnemers en verkiezingsactiviteiten (provincie/waterschappen)

·                  Vraag: wat is er met plein66.nl gebeurd? De vraag was per mail aan het D66-contact gesteld maar er is geen antwoord gekomen. De aanwezigen weten te melden: dit forum als ook de bvmail zijn vervangen door het forum Agora dat beter in staat is om de explosie aan discussies te ordenen.

-        Pieter vraagt –via Cees- aandacht voor de structuurproblematiek van de Eerste Kamer. De aanwezigen acht de structuurwijziging niet per definitie de oplossing van het achterliggende probleem. Vgl. de positie van Wijbrandt () die stelde dat de EK uit specialisten zou moeten bestaan die onpartijdig op basis expertise wetsvoorstellen beoordelen. Nu is de EK vaak te politiek bezig en is de samenstelling wellicht een systeemfout doordat ‘politieke partijen en inzichten’ een te beperkte basis vormen (men positioneert zich als bestuurder & despotisch, spreekt van ‘partijzetel’ i.p.v. een zetel op persoonlijke titel) en vooral zich baseren op kennis uit de vorige eeuw.

Actie: sec. stelt samen met Pieter een discussienota op.

 

21/3   Agendawijziging

Provinciale statenverkiezingen

·        de landelijke inmenging wordt als schaamteloos ervaren; het toont geen enkel respect of relatie met de zaken die in de specifieke provincie van belang zijn. Het is voor D66 niet nuttig om de grootste partij te zijn e/o de premier te leveren wat dat levert vleugellamheid op. PvdA en VVD gaan beide uit van één systeemvisie op de structuur voor altijd. Dat werkt niet; D66 stelt omdat realisme en pragmatisme tegenover.

·        Er is e.e.a. veranderd is de verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden voor de gemeenten. Resteert voor de PS: regio, milieu en economie oftewel een beleidsarme bestuurslaag. Waar is de PS ten principale voor? Wat extra? Vgl. de samenwerking van de provincies Friesland, Groningen en Drenthe 1990. Een evaluatie leverde op dat vooral de functionele samenwerking gezocht kan en moet worden. De verkiezingen zijn positief in de diverse provincies van de aanwezigen (Dr; 1->4 zetels, Utr. 4->9, Almere 4). Maar t.a.v. de waterschappen in Drenthe hebben voorheen berokken mensen nu anders gestemd (-1)

·        Voor de nu actuele thematiek (aardbevingen - Groningen) verdient het de aanbeveling om de aardgasopbrengsten te benutten voor schadeherstel. Bouwsector maar ook Den Haag blijkens dubieuze partners; het Hoogeveense kantoorgebeid moest bijv. vlakbij het station terwijl dat qua stedelijke ruimtelijke ordening erg onhandig is. Opgemerkt wordt dat CO2-injectering meer kost dan de gasopbrengsten. Geldzucht deed velen de ogen sluiten, het leidde tot consumptieve investeringen; iets waar Thatcher voor waarschuwde en wat Noorwegen anders aangepakt heeft

·        De regering moet haar retoriek aanpassen om te kunnen blijven zitten. T.a.v. gezondheidszorg is er ongerustheid over de interne ontwikkelingen nu er te weinig concurrentie is tussen marktpartijen en de toezichtfunctie te neutraal wordt ingevuld. D66 onderscheidt zich door kritische vragen te stellen, met frisse ideeën te komen en te doen wat nodig is om het verschil te maken.

 

21/3  Terugblik; Europa/Landelijke/Provinciale/Lokale politiek 

Er is geen congresbezoek geweest dit keer – dus geen terugkoppeling. De vergadering neemt nota van de oprichting van een Partij Water Natuurlijk waar D66 naast GL een van de betrokkenen is.

 

 

Belastingen en douane-unie

 

 

Economische en financiële zaken

 

 

Gezondheid en consumentenbescherming

3/10 Infectieziekten

Punt d) Infectieziekten; houding NL in westerse respons als ze wel/niet opduiken in de westerse (G24 cq OESO) wereld (aanleiding; ebola, vogelgriep enz). De vergadering bespreekt enkele constateringen þ.

-               De vergadering is van mening dat de kosten voor geneesmiddelen onbeheersbaar zijn geworden door de commercie en de macht van de grote firma’s in de wereld. Anderzijds is de staat niet geschikt als orgaan voor een doe-organisatie. Rond Q-koorts was een zorgpunt dat het toerisme als inkomstenbron zou inzakken. Ook bij ebola speelde die overweging bij de (zeer) late reactie. Als afwegingsprincipe stelt de vergadering zorg-gezondheid boven het economische belang en stelt dat dit dan ook in de wet verankerd moet zijn. In de medische praktijk zijn de commercie en het economisch belang te ver doorgeschoten; hetgeen belemmerend werkt voor het vertrouwen tegenover artsen. Verzekeraars zelf zijn zo zeer belanghebbend dat vertrouwen een bedenkelijke zaak zou zijn.  Basaal voor de gezondheidszorg acht de vergadering een vertrouwen in de onafhankelijkheid van de medische stand.

-               In aanloop naar het Hora Est wordt melding gemaakt van een artikel in idee van Jitske Hollander (secretaris van Mierlostichting) n.a.v. een CDA als regeringspartner. De vergadering vraag zich af wat het mensbeeld van beide partijen is, en of dat tot een regeerbare coalitie zou leiden.

 

25/4 Infectieziekten; houding NL in westerse respons als ze wel/niet opduiken in de westerse (G24 cq OESO) wereld (aanleiding; Ebola, vogelgriep enz).

Oriënterend; regeringen blijven graag lang ontkennen om de toeristenindustrie en daarmee inkomsten veilig te stellen – hetgeen netto niet werkt. Dat gebeurde ook in Afrika waard gedacht werd in eigen beheer het probleem wel aan te kunnen. De WHO had wel aanwijzingen gegeven maar op een manier die niet getuigde van het benodigde diplomatieke vermogen. Het ontbreken van die kennis, van respect en bescheidenheid werkte averechts voor de effectieve probleemoplossing.

 

.

Informatiemaatschappij en media

 

 

Interne markt en diensten

 

 

 

Justitie, vrijheid en veiligheid

21/11 Radicalisering

De vergadering bespreekt het punt Oriënterend: constateringen þ en benoemd contouren overwegingprincipes þ:

De vergadering meent constaterende n.a.v. de actualiteit over radicalisering dat strijdlust en strijdvaardigheid de basis is voor radicalisering, naast een stuk zelfrechtvaardiging en zelfrichting bij de betrokkenen en ziet dit niet alleen bij enkelingen terug maar ook bij groepen in de vorm van groepsdenken. De terreur weerspiegelt een oorlogsmentaliteit. Vanuit dat perspectief is de opmerking van Rutte begrijpelijk maar niet te delen. Rutte wilde met zijn opmerking vermoedelijk vooral de rechter fracties afschermen (bestaande uit PVV en voor de helft VVD). Het vergoelijken en excuseren van de acties van de jeugdigen voor zo ver het een reactie is op uitzichtloosheid, is niet aan de orde maar wel begrijpelijk. De vergadering verwijst naar jeugdbendes; groepen verongelijkte jongeren die geen andere familie lijken te hebben dat de bendeleden; ze hebben geen andere groepslidmaatschappen dan het bendelidmaatschap en daarmee ook geen andere referentiepunten met een verenging van bewustzijn en beoordelingsvermogen tot gevolg. Het (gezamenlijk) ageren tegen politie en burgers geeft groepsbinding en waardering. De oplossing is dus o.m.: geef ze andere lidmaatschappen (voetbalclub) en zoek mogelijkheden om de (groepsgevoede en event. religieuze) denkbeelden te bediscussiëren. Veel acties zijn niet meer dan het werk van ‘5 minutes of fame’-zoekers die vrees proberen aan te jagen via youtube-filmpjes terwijl deelname aan het verkeer dodelijker is dan de terreuracties.

Het groepsdenken behelst vaak het inleveren van de eigen persoon of persoonlijkheid voor glorie van de groep; Breidvik (Utoya) had zijn Tempeliersgedachte en zoals dat ook bij sektes gebeurd. De leidt tot een verwijzing naar een 70-jaren pocket (Let Our Children Go!) van iemand die sekteleden op verzoek van de ouders ontvoerde uit de sektes en ‘ deprogrammeerde’; de secretaris zoekt het boekje op. (zie laatste pagina [ü]). Er zal ongetwijfeld een bepaald aantal geradicaliseerde moslims zijn zoals bij elke religie/levenshouding hoewel dat ook afhankelijk is van de definitie ‘wat is geradicaliseerd’. Vergelijk bijv. de SCP rapport ‘Moslim in Nederland’, pg 64; “Wat in alle studies opvalt, is dat het moeilijk is een goed beeld te krijgen van geradicaliseerde moslims. Het beeld dat blijft hangen, is dat het om een kleine groep gaat die echt geradicaliseerd is. Het zijn voornamelijk jongeren, met een duidelijke oververtegenwoordiging van Marokkaanse jongeren. Daaromheen bevindt zich een veel grotere groep die streng orthodoxe leefregels hanteert.”  Uit onderzoek zou ook blijken dat 1% genoeg is om destabiliserend te werken in een groep/samenleving. Wb. jongeren zou het daarom nodig zijn dat op scholen gestimuleerd wordt te praten verschillen van inzicht, incl. ‘wat is radicaal’. In vergelijking met Duitsland is er een mogelijk belangrijk verschil in de gezagsrol de ouders hebben over het beoordelen van wat goed/fout is; in Duitsland is die veel sterker  dan in NL met als risico dat zelf denken en zelf verantwoordelijkheid nemen minder sterk ontwikkeld wordt in Duitsland enerzijds, en in Nederland dat onbegeleid/onbetwist denken tot dwalingen leidt; vandaar bijv. de rol van de school en van andere groepslidmaatschappen.

In het licht van deze constateringen benoemt de vergadering de terugval op fundamentele vraagstukken, onder verwijzing naar Mato Grosso [waar de Guarani-Kaiowá als inheems volk van de Braziliaanse staat in het verleden van hun voorouderlijke landen verdreven werden om plaats te maken voor omvangrijke landbouwplantages en vee-kwekerijen; zonder veel eerbiediging van mensenrechten.] en de VN-verklaring van de Rechten van de Mens. Tegelijkertijd betreurt de vergadering de juridificering (bad-brood-bed) van het achterliggende gedachtegoed van medemenselijkheid. Het op straat laten slapen levert de vluchtelingen alleen maar uit aan de maffia. Ook als straatslapen bedoeld is als protest zoals in Den Haag, voor het ontbreken van tv op de kamers en ondeugdelijk voedselkwaliteit. Het geheel laat zien dat vluchtelingen en radicalisering te weinig als een gezamenlijk probleem gezien wordt. Daardoor wordt er ook niet gezocht naar een gezamenlijke probleemoplossing over wat wel/niet kan. Natuurlijk zijn er naast echte vluchtelingen, economische vluchtelingen maar dat betekent niet dat medemenselijkheid voor allen opzij gezet mag worden. Bovendien is vanuit de VN-optiek sprake van een vluchteling als de betrokkene persoonlijk bedreigd wordt. De invalshoek ‘economische vluchteling’ is daarbij een gradatie als oorlog de samenleving dermate ontwricht heeft dat het wel een bedreiging vormt, edoch formeel gezien ‘onpersoonlijk’. De vergadering ziet een oplossing in de individuele benadering, in bijv. het doorgeven van weggeefacties van bezittingen. De term ‘libertarianisme’ valt [Libertarians seek to maximize autonomy and freedom of choice, emphasizing political freedom, voluntary association, and the primacy of individual judgment. Bron: google].

Afwegingsprincipes. De vergadering formuleert als afwegingsprincipes medemenselijkheid en de menselijke maat bij de benadering van radicalisering/vluchtelingen. Radicalisering is een gezamenlijk probleem dat gezamenlijk aangepakt moet worden. Er zullen altijd mensen zijn die iets niet krijgen en anderen die jaloers zullen zijn. Een gemeentelijke uitspraak “vol=vol”, weerstreeft deze principes. Vergelijk een gemeente als Hoogeveen waar wel degelijk opvangmogelijkheden bestaan (een lege gevangenis, een kerk, een leeg belastingkantoor). Een ACOA heeft echter een norm t.a.v. kosten per persoon die het benutten van deze mogelijkheden weerstreven.

De vergadering wijst op de Duitse aanpak; hoe ga je om met de ander, met andere godsdiensten? En legt een verband met monotheïsme dat mogelijk gemakkelijker tot radicalisering leidt dan bijv. Confucianisme. Van belang acht de vergadering de ‘exit’ strategie voor de vluchteling/radicaal; hoe richt je het terugstappen uit de radicaliteit in, terug naar de (eigen) samenleving waar meerdere gezichtspunten samenkomen en uitgewisseld worden? Met een persoonlijk ticket?

De vergadering acht het algemene beginsel van humanitaire overwegingen en een individuele benadering zwaarwegender dan juridische uit verdragen of procedures; WIJ zijn immers de EU en mogen/moeten ons niet verschuilen door die verantwoordelijkheid bij anderen te leggen.

 

Voorstel van orde.

Het gesprek tot dusver was vermoeiend voor de aanwezigen waarop Gerben verzoekt eerder te eindigen dan normaal. Het voorstel wordt aangenomen.

 

3/10 Conflicten á la IS

Zie ook de vluchtelingenpassage in het verslag. De vergadering meent dat het Westen medeschuldig is aan de ontwikkelingen als het om eigen redenen staatkundige zwakke en dubieuze regiems in stand houdt. En ook –verder in het verleden-  door landen in te delen zonder rekening te houden met de stamverbanden in de regio waarbij elke groep zich superieur waant aan de alle anderen. Er is geen snelle oplossing zo meent de vergadering.  D66 moet de andere kant belichten om uit te lokken hoe tot een ordening te komen. Op enig moment stabiliseert ook het Midden-Oosten; hoe is dan de terugkeer geregeld of te regelen? Ooit was het Ottomaanse kalifaat zeer verdraagzaam naar christenen die als eerlijk gewaardeerd werden in de regio. Met de vestiging van Israël ontstaat een nieuwe situatie en verdwijnen er dictatoriale regiems maar vanuit een historisch gezichtspunt is de regio gekenmerkt door een lang traditie/geschiedenis van tirannieke regiems. De kernvraag is, hoe van deze regiems tot moderne democratische samenlevingen te komen? Het ontbreekt aan ervaring, middelen en vooral tijd. De ‘eercultuur’ blijkt (zie studie Violent Men van Hans Toch) debet aan een onontkomelijke geweldspiraal tussen betrokkenen. Aldus leidt eer tot geweld en tot PTSS (post traumatisch stress syndroom); ca 1/3 van de vluchtelingen heeft een vorm van PTSS. In Indonesië was de Pancasila waarin de gelijkwaardigheid van de 5 religies geregeld werd, essentieel om tot een vergelijk te komen. In ’58 bleek dat een kwart van de frontwerkers/hulpverleners PTSS had; dat is dus ook te verwachten bij de hedendaagse frontwerkers/hulpverleners. Vervanging binnen 1 week bleek een noodzakelijkheid; achteraf bezien. Het is daarom zaak om meteen met hulpprogramma’s te starten; zowel richting vluchtelingen als 1e lijnshulpverleners.

Gelet de demografische ontwikkelingen, is Duitsland bijvoorbeeld verstandig bezig met de opvang van vluchtelingen; een deel zal blijven en de vrijvallende plekken op de arbeidsmarkt invullen. Een reactie van een Buma is beschamend; kennelijk zijn er geen lessen geleerd. Een bezetting helpt niet, safe havens evenmin. Een herstel van Japan indertijd lag niet aan de externe acties maar aan een goed ontwikkelde samenleving die ook vanuit puin een opbouw uit de grond kom stampen. En wat betreft de aantallen; in de 50-jaren kwamen er 600.000 mensen over vanuit Indonesië [en telde de NL bevolking ca 11,8 mln mensen]. En decennia later, toen de status van Suriname veranderde, kwamen er ook enkele honderdduizenden.

De huidige vluchtelingen zijn vaak goed ontwikkeld, initiatiefrijk, ondernemend, creatief en vasthoudend. De kledingkeuze wijst op status en statusbewustzijn. Echter, zo wordt in de vergadering op gemerkt. De MO-mensen moeten wel gevoed worden met de westerse houding van tolerantie tegenover andersdenkenden en mensen met andere gewoontes/culturen. Salafisme moet tegengesproken worden. De vergadering adviseert integratie in de samenleving, de onmiddellijke opvang is het mindere probleem/geen probleem gelet de geschiedenis, middelen en mogelijkheden Voor de integratie wordt naar Zweden verwezen, naar Noorwegen, Canada en Duitsland. Wat je verwacht zie je, en ja – er is ongetwijfeld een harde kern die er uit gehaald moet worden. De vergadering adviseert ook steun aan Merkel’s politiek. Het is duidelijk dat onze staatsinrichting niet werkt bij een cultuur en achtergrond van stamverbanden en een lange geschiedenis van (eer)wreedheden. De westerse vraag naar aanpassing aan een westers politiek-bestuurlijk model ontmoet onbegrip bij gebrek aan cultuur-historische ervaring. Vergelijk een Rusland dat WO-II ziet als de grote Vaderlandse oorlog en sinds de val van het stalinisme eerherstel zoekt. De vraag is: wat: wat stabiliseert hen nú? Er is niet zomaar een successtrategie te bedenken, het is vaak en veelal een zaak van voortmodderen totdat er een kans is om weer een volgende handige/goede stap te zetten.

Punt c) Conflict(en á la) IS - – houding NL in NATO, EU: de vergadering stelt vast dat het punt afdoende is behandeld en acht het afgesloten.

 

25/4  Conflict(en) á la IS - - houding NL in NATO, EU; pro-con.

Oriënterend; de vergadering meent dat het oplossingsvermogen van partijen á la IS niet 1-2-3 vergelijkbaar is met dat van “ons”. De insteek en opstelling is fundamenteel anders maar niet nieuw. Het is bij vergelijkbare situaties gebleken dat het begint bij het erkennen van de eigen (wan)daden over en weer; denk aan Ruanda, Ho Chi Min & Co, Burundi, Zuid-Afrika. Het doel moet zijn: een voor ‘rede vatbaarheid’ bereiken en zelfbeheersing.  In een andere (economische) hoek –Litouwen- kregen ambtenaren een salarisreductie van 25% opgelegd. Vijf later was er een bloeiende economie. Na een WOII werd er in landen als Polen en Griekenland ingezet op het ‘westers’ maken ervan om de landen los te weken van de invloedssfeer van de USSR. Ook hier speelt kennisgebrek over Poolse resp. Griekse historie, cultuur en achtergronden een hinderlijke rol.

 

5/9 Vluchtelingenvraagstuk

-  Gelet de actualiteit vervolgt de vergadering de bespreking van het verslag met het vluchtelingenvraagstuk. Het Westen is medeschuldig, zo meent de vergadering. Staatkundig ondeugdelijke regiems werden in stand gehouden om ondeugdelijke motieven (zoals een olietoevoer voor de USA). Niet zelden waren de “ landen” in het verleden willekeurig samengesteld, dwars door stam- en familieverbanden heen; kleine groepen mochten het bewind voeren als “ superieuren”. Er zijn geen snelle oplossingen. De vergadering meent dat het aan D66 is om de andere kant te belichten; hoe wel tot orde en rust te komen. Dat betekent ook: een plan hebben om terugkeer mogelijk te maken als de rust in de over gebieden is teruggekeerd – in weerwil van de eeuwenlange traditie van tirannie in sommige van die landen. In referentie aan het boek van Hans Toch (Violent Men) signaleert de secretaris dat Toch’s analyse er op neer komt dat ‘eer’ de basis is voor de gewelddadige incidenten van de bestudeerde groepen (i.c. notoire gevangenen, bewakers, politieagenten die in geweldsituaties “terecht kwamen”). Zonder wederzijdse acceptatie (denk aan de penta sila (vijf principes) van Indonesië over de gelijkwaardigheid van de 5 religies), zullen vluchtelingen met verschillende achtergronden druk op elkaar uitoefenen. Verwacht moet worden dat ca 35% van de vluchtelingen vroeg of laat een PTSS ontwikkelen (post traumatisch stress syndroom). De vergadering adviseert hierop hulpprogramma’s te ontwikkelen en aan te bieden, ook aan de hulpverleners ( bijv. die aangevallen zijn, die wellicht in 25% PTSS ontwikkelen zoals destijds het geval was bij ‘frontwerkers’). Vreemde zaken zijn er ook; er zijn soms meer vluchtelingen uit een dorp dan dat het dorp inwoners had.  De ‘safe havens’-reactie van een Buma (CDA) wordt als beschamend ervaren; zie boven. In het verleden heeft NL 600.000 mensen uit Indonesië opgevangen, idem een contingent uit Suriname en andere overzeese gebieden.

Veel van de huidige vluchtelingen zijn ontwikkelde mensen met initiatief, creativiteit, improvisatievermogen en volhardendheid. De kleding die ze dragen wijst op bepaalde achtergronden en aspiraties. Niettemin moet ook het gesprek aangegaan worden over de vertakkingen van/met de Islam, die de situatie benutten voor infiltratiedoeleinden. De vluchtelingen moeten bekend gemaakt worden met o.a. de open houding en tolerantiegedachte van het Westen, ook als die strijdig zijn met dictaten vanuit religieuze of salafistische oorsprong.

Het herstelvermogen van landen moet voorts niet onderschat worden; Japen herstelde terwijl alles in puin lag, Europa dankzij de Marshall-hulp. De vergadering komt tot het advies om naar landen als Zweden, Canada en Noorwegen te kijken als het gaat om de integratie van nieuwe burgers; de onmiddellijke opvang is niet het grootste probleem. Het gaat er om, het ‘ sociale contract’ goed in beeld te brengen, en daarvoor begrip te krijgen.

 

25/4 Conflict(en á la) Rusland-Oekraine (Krim, Oost-Oekraïne, ….) – houding NL in NATO, EU; pro-con.

Oriënterend: constateringen, contouren overwegingprincipes. Inleidend: Zie verslag. Constaterende: de vergadering maakt de vergelijking met de Armeense genocide. De diplomaat heeft de handelingsvrijheid om daar wel/niet over te spreken of naar te handelen. De vergadering constateert dat NL weinig vertegenwoordigers heeft en weinig kennis van zaken/landen heeft (wegbezuinigd); ook islamkennis (NL-Leiden) is 'weg'. Het gevolg is dat NL niet meer hoog aangeschreven staat. Dat betekent dat er ingezet moet worden op wereldoriëntatie met kennisfocus op landleider, -management, -zelfbeeld en -watchers. Een Rusland is niet echt geprivatiseerd; de oude KGB o.l.v. een oud-KGB’er voert het bewind vanuit de positie van een op het wereldtoneel vernederd land. De remedie is kennis over volk, land en cultuur en afzien van illusies over het eigen land. De emoties moeten uit de conflicten gehaald worden; vergelijk de Belgische oplossing. En vergelijk een Litouwen met 40% Russen in het land.

De vraag is: hoe prikkel je als Europa landen (Turkije, Griekenland) voor handhaving en respecteren van rechten, het nakomen van afspraken en humanitaire acties (bijv. Oekraïne, in het geval van een neergestort vliegtuig). Pas daarna kan aan de relatiekwestie gewerkt worden. Een China zal bijv. niet snel militair geweld willen gebruiken omdat het collectieve geheugen weet heeft van de lange periodes van desastreuze oorlogen tussen de 7 koninkrijken dat het ooit was. Pas toen Ching won, eindigde de strijd en kwam er ruimte voor bestuurlijke oplossingen á la Confusius. Dergelijke bewegingen zijn ook als stadia te herkennen in de zienswijze via Afrikaanse “landen”.

 

 

 

Landbouw en plattelandsontwikkeling

 

 

Mededinging

 

 

Milieu

 

 

Ondernemingen en industrie

 

 

Onderwijs en cultuur

 

Onderzoek

 

 

Regionaal beleid

 

7/6  Uitbouw democratie

Inleiding/ /Conclusie-Advies

Met Wijbrandt hebben gehad over teruglopende ledenaantallen; amper 300.000 mensen zijn lid van een politieke partij. In 2011 een kleine discussie op Plein66 gevoerd, zie svp http://plein66.nl/thoughts/11023. Het gaat om partijlidmaatschappen, volksvertegenwoordigers en representativiteit van de politieke wil: uitbouw van de democratie richting in de keuzebepaling vertegenwoordigers en partijen zodat 1e, 2e enz. keuzes meewegen in de einduitslag.(ingebracht 7/7/2012). Maar het gaat ook om 'De tweedeling tussen hoger en lager opgeleiden' (van Bovens en Wille; 2010) en daarmee weer de kloof tussen de politiek-bestuurlijke bovenlaag en "buitengesloten" onderlaag.

Discussie

Stelling 1. Stemrecht moet verworven worden middels een examen. Aan de ene kant zijn er voor allerlei zaken examens; om auto/bromfiets/helikopter/vliegtuig te rijden. Stuk voor stuk zaken waarbij onbekwaam handelen ook voor anderen ernstige gevolgen kan hebben. Evenzeer is de politiek gebaat bij geïnformeerde keuzen, niet random keuzen. Aan de andere kant, en daar hecht de vergadering sterker aan, is categorisch de legitimiteit de ‘stem’ zelf – niet de mate van geïnformeerdheid of bevoegdheid, vanaf 18 jaar. In de VS is de opkomst 25% en zijn bepaalde groepen (bijv. (ex-)gedetineerden) uitgesloten. Het random effect is overigens nihil, het treft alle opties in een vergelijkbare mate. Bovendien moet niet alles met diploma’s en examens geregeld worden.

Stelling 2; Er moeten quota gehanteerd worden om de overvloed aan hoger gekwalificeerden voor de politiek-bestuurlijke functies in te perken. De laaggekwalificeerden ontvangen 1% belastingreductie voor hun publieke inspanning. De vergadering ziet in de stelling vooral de wens naar representativiteit gereflecteerd – het bekende ‘afspiegelingsprincipe’. Wederom vergeleken met de waterschappen, gaat het ook om de belangen die men heeft waardoor bijv. een persoon drie stemmen kan hebben. Los van de kwalificaties, selecteert de politieke partij voor haar functies vooral op persoonlijkheidstypen. Maatregelen om zoals in de stelling een quotum voor hoger gekwalificeerden in te voeren, acht de vergadering daarom dan ook niet nodig.

Stelling 3: Ook de EU kent verschillende criteria voor politiek-bestuurlijke besluitvorming. De default basis voor de politieke besluitvorming moet veranderen van de 'de helft plus 1' naar '60%'. De vergadering ziet dat er nog al eens besluiten met een kleine meerderheid genomen worden waarvan een deel meteen weer teruggedraaid wordt na een machtswisseling. Echter, de vergadering is van mening dat dit niet uitmaakt voor de uitkomst; alleen voor de motivatie van en achter het besluit.

Conclusie: de vergadering ziet ‘robuustheid’ als kern van de democratie. Besluiten moeten bestand zijn tegen de retoriek van de politiek en direct relateren aan beleid. En passant wordt opgemerkt dat automatisering veel werk heeft weggenomen. AOW is in zekere zin vooruitbetaald om niet te werken maar met het vertrek van de niet-meer-werkenden vertrekt ook kennis. En wellicht is dat een vingerwijzing: je trapt in de retoriek van je keuzes.

 

21/3  Kunst van het samenleven..

Over het discussie-A4 over de kunst van het leven wordt allereerst opgemerkt dat het te lang is. Een stelling bestaat idealiter uit 2-3 regels; geen 10 en ook geen ‘toelichting’. De vergadering ziet politiek als een vraagstuk van macht versus denkbeelden. Traditionele partijen denken eerst aan macht, dan pas aan denkbeelden. D66 komt eerst met denkbeelden en zoekt dan draagvlak voor macht en daarna controle/naleving. Macht moet instrumenteel zijn t.o.v. het doel, niet andersom.

Stelling 1.De bestuurders van de 21e eeuw zijn ‘de regisseurs van de kunst van het samenleven’. Het is hun taak om bestuurlijke, maatschappelijke, politieke, sociale, religieuze en existentiële problemen in een vroeg stadium te agenderen, te bespreken, op te delen in deel problemen die projectmatig door “aannemers” opgelost moeten worden. Daarbij aansluitend op aangedragen constructieve elementen. Vroegtijdig omdat ‘onvrede klontert’, ettert en groeit tot onhanteerbare proporties. Als het eigen bestuurlijke niveau te laag of onbevoegd is, moet er opgeschaald worden naar een hoger bestuurlijk niveau waarmee echter een stuk eigen inspraak/democratie ingeleverd moet worden. Dit laatste nodig om de wil om zelf zaken aan te pakken, op de eerste plaats te houden.”

Discussie Eens tot ‘onvrede klontert’. Waar het om gaat is: de moed om in een onzekere wereld te staan. Onzeker betekent; de waarheid is tijdelijk en is niet meer dan een gegist bestek. In Groningen waren er bijvoorbeeld wel dikke rapporten (Rand Corp.) maar toch niet goed. Advies moet integer zijn.

Stelling 2  De kunst van het samenleven behelst –voor individu, groep, (politieke) partij en bestuurlijke niveaus-   niets anders dan communicatie en verwachtingenmanagement. Die dient gericht te zijn op de vraag: wat kunt u doen om zelf het probleem op te lossen want ik/wij/niemand gaat dat voor u doen, en: wat gaat u doen om inzake probleem X, als de ‘regisseur van de kunst van het samenleven’ het probleem X te (doen) oplossen?

Discussie De vergadering ervaart de stelling als te simpel. Het heeft nml. alles te maken met opvoeding, scholing en burgerschap met ‘wederzijds respect’ als enige basis.

Stelling 3  De ‘kunst van het samenleven’ veronderstelt een nobele attitude die zich verhoudt tot verlichtingsidealen als een vis tot water. De werkelijkheid is dat –ook in de liberale traditie-  het niet verlichtingsidealen zijn die zich als water tot een vis verhouden maar meedogenloos egoïsme en eigenbelang. De ‘kunst van het samenleven’ bestaat uit het regisseren van belangenconflicten. De waarden en opvattingen waar de inleiding over spreekt, zijn niet meer dan verbeelding, eigendunk en zelfbedrog – de spreekwoordelijke schaapskleren van de wolf. “ (

Discussie De vergadering vraagt zich af vanuit welk mensbeeld(en) waarden worden verwoord. Het regisseren van eigenbelangen wordt als een te rigide voorstelling van zaken gezien. Wat als bijv. de aanleiding voor de belangentegenstelling wordt weggenomen? Dan vervalt een belangentegenstelling en de noodzaak voor regie. Een PVV en een VVD ontlenen stemmen aan het chagrijn van verwende mensen. Er zou onderzoek nodig zijn naar waarom mensen juist níet stemmen. Werk is geen reden omdat de werkgever stemtijd moet toestaan. En idem, tijd voor politieke functies; wel mag/moet de werkgever volledige compensatie eisen.

Stelling 4Tot slot een vraag omdat het vraagstuk niet 1-2-3 een stelling is te bakken; in de inleiding zijn een aantal topics (Midden-Oosten, Vluchtelingen enz.) noemt. Betekent dit niet  -in het licht van stelling 1 mn. omdat (veel) politiek-bestuurlijke drukte bij onbevoegde niveaus optreedt-  een toedeling gemaakt en besproken moet worden dat bepaalde problemen vanzelfsprekend op het bordje van bepaalde bestuurlijke niveaus liggen (zoals dat in de Tao te Ching het geval is)? Bijv. op het bordje van een UN, EU, land X, gemeente, individu zelf (in de pers worden individuele/particuliere problemen vaak zo maar tot verantwoordelijkheid van de regering of een minister bestempeld). Dat toedelen (vgl. subsidiaritieit) lijk nu vaak gaande weg gedaan te worden; dat bevordert niet de transparantie-duidelijkheid voor de burger/kiezers.‘’

Discussie  De vergadering vraagt zich af waarom het westen totalitaire leiders steunt; als antwoord wordt gezien dat dit het beste van twee kwaden is en in het verlengde ligt van ‘Ordnung muss sein'. Gerben geeft aan hier nog op terug te komen.

 

Aansluitend op deze discussie wordt opgemerkt dat de welvaart de laatste decennia flink is toegenomen. Toch zijn mensen niet in dezelfde mate gelukkiger geworden want welvaart went. Men krijgt veel –hetgeen als recht en rechtvaardig ervaren wordt-  zonder veel inspanning. Dat leidt tot een verwende houding maar niet tot meer geluk ervaren.

 

 

Vervoer en energie

 

 

 

Visserij en maritieme zaken

 

 

Werkgelegenheid .soc.zaken & gelijke kansen

 

30/5 Robotica en de top tien beroepen 2020-2029 (Inleiding; zie bijlage)

Inleiding: Mondelinge toelichting op bijlage.Er blijken veel speculaties te zijn over welk aandeel (47%) en welke banen (laag resp. middenniveau) het eerst bedreigd zullen worden.

Discussie  Inleider schuift die terzijde en stelt dat de aanwezigheid van een ‘business case’ bepalend zal zijn. Anders gezegd: het gaat om de return of investment. Dat kan voortkomen uit de verkoop van veel goedkope robots die veel lage banen kunnen verdringen om voor de koper de productie kosteneffectief te laten zijn. Maar het kan ook door de verkoop van weinig dure (bijv. chirurgische robots) die met de verdringing van weinig hooggeschoolde banen voor de koper netto kosteneffectief te produceren zijn (denk aan beurshandel-bots en expert bots). En de inzet van robots kan ook gunstig zijn: Utrecht gebruikt bijv. medische systemen om ultrasoon borstkanker te bestrijden. Een uitrol van die technologie zou veel ingrepen besparen. De vermaakindustrie is traditioneel altijd een grote trekker van nieuwe technologie. Denk aan de sex-secor. Misschien moet er een verbod komen om mensachtige (sex)robots? Op oorlogsrobots? De vergadering denkt terug aan de geschiedenislessen over de ontwikkelingen van het musket, bommen en drones…. Echter; het blijkt dat er toch een psychologisch verschil ervaren wordt tussen virtueel doden in een game en –schijnbaar even virtueel-  doden op afstand met een drone via beeldschermen met een foto als bewijs voor de bereikte effecten. En banenverlies door automatisering is niet vreemd; zo memoreert de vergadering dat omdat waar in 1958 in de Rotterdamse botlek ca 500 mensen werkten, dat er in 1988 nog maar 5 waren. I.p.v. stukgoedverlading met sjouwers, verliep 30 jaar later als geautomatiseerd via containers. De leidt tot de kernvraag: wat gaan (we met) de mensen doen? Tijdig omscholen naar computerij, persoonlijke dienstverlening of robot-instructie/programmering? Welvaart, zo wordt geconstateerd, heeft tot geboortebeperking geleid. En tot een andere verzameling aan opleidingen en beroepen. De samenleving moet een open houding aannemen t.o.v. onzekerheden en tevens tijdig voorsorteren en inrichten voor de nieuwe tijd. Economie / econ.opbrengst wordt minder belangrijk omdat veel basisvoorzieningen goedkoper en kostenefficiënter geleverd kunnen worden. Traditioneel gezien, was ‘oorlog’ de manier om transities te forceren; dat kan weer gebeuren. Het gevoelen van de vergadering is, in te stemmen met de drie conclusies van de eerste stelling/motie (Robotica en de top tien beroepen in 2020-2029).

 

Over de tweede stelling (de zgn. robotica-"revolutie" is niet anders dan oude wijn in nieuwe zakken) reageert de vergadering half instemmend, terugkijkend op de geschiedenis. De leden denken samen hierbij aan de grootschalige introducties van staal, stoom, elektriciteit, internet en de uitrol van de diverse generaties fietsen, bromfietsen, motoren, auto’s, medicijnen, (af)wasmachines, computers en draagbare telefoons. Veranderingen die de meesten van ons nog persoonlijk hebben meegemaakt. Vanuit die optiek wordt ook de vraag gesteld naar wat het voor mensen en het sociale verkeer betekent, ALS 

1.     er een robot-butler komt die in ca 12 maanden tijd *) een 50% verspreiding in de huishoudens kent waardoor bijv. alleenstaanden langere tijd geen mensen meer ontmoeten en spreken?

2.     er werknemer-vervangende robots komen die in 3-5-8 jaar werknemers overbodig maken (4 mei 2015: www.chinacourant.nl/algemeen/robotisering-eerste-fabriek-zonder-arbeiders/). Werk is immer voor velen tevens hun identiteit.

 

*) de secretaris verwijst naar de grafiek uit http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2012/04/general-purpose-technologies; het mobieltje was binnen 7 jaar terug te vinden in de helft van de USA-huishoudens, en de grafiek laat een hoge correlatie zien met de tijd: uitvindingen van oudere datums deden er langer over om die 50% en 80% marktpenetratie te bereiken. Een vergelijkbare grafiek voor NL is te vinden in een presentatie van De Elektronische snelweg (penetratiesnelheid nieuwe technologie 22-2-1997. Bron: NL NXT, Nederland op koers naar 2027). De secretaris meldt een artikel over General Purpose Technology geschreven te hebben en zal de link doorsturen. [zie bij mededelingen)

 

Tijdens het gesprek worden verschillende zaken aangestipt die tevens aanleiding zijn voor de verspreiding van informatie door de secretaris; Drake’s formule over het voorkomen van intelligent leven, het millennium ruimteschip project van een NASA-astronaute. De gedachte in de vergadering is dat de ontwikkelingssnelheid van nieuwe technologie hoog is; zo hoog dat de maatschappelijke aanpassingsmechanismen achterblijven. De ‘mensvervanging’ in het arbeidsproces is niet nieuw. Het aanpassingsvermogen van de samenleving, economie en mens ziet de vergadering als de kern van het probleem. Het betekent dat de mens haar wereldbeeld moet aanpassen; naast mensenrechten en dierenrechten zal er op termijn –als robots het stadium van Kurzweil’s ‘singularity’ gaan bereiken-  ook over robotrechten nagedacht moeten worden. **) En een nieuwe basis moet vinden voor ‘identiteit’ vinden als werk, opleiding of kinderen dat niet meer invullen.

 

[**) tkn Deze artikelen kwam ik tegen in de periode na 30 mei en de verzending van het conceptverslag. Bij de komende vergadering zou het sowieso genoemd worden;

-         Why Are There Still So Many Jobs? The History and Future of Workplace Automation. Journal of Economic Perspectives: Vol. 29 No. 3 (Summer 2015). www.aeaweb.org/articles.php?doi=10.1257/jep.29.3.3]

Welke beroepsgroepen in de verschillende provincies voelen de robotisering straks het meest?  www2.deloitte.com/nl/nl/pages/data-analytics/articles/arbeidsmarkt-resultaten-2015-state-of-the-state.html

 

25/4 Robotica en de top tien beroepen 2020-2029 (zie bijlage agenda)

Inleiding  De bespreking zal vooralsnog verkennend zijn. Duidelijk is dat robotica invloed zal hebben op de werkgelegenheidsverdeling; vgl. introductie stoom, mechanisering, automatisering – de afgelopen 50 jaar bijvoorbeeld is er veel veranderd in productie, transport, communicatie, dienstverlening. Er is vaker gespeculeerd over de vrijetijdsmaatschappij en een arbeidsloos inkomen. Dat is er ondanks al die innovatie nooit gekomen.En vooralsnog blijft creativiteit en ethische vraagstukken een mensenzaak. Het zal de vraag zijn of/hoe uit moleculen/elektriciteit ‘bewustzijn; (‘singulariteit’) bereikt kan worden en hoe of wat voor een bewustzijn dat dan zal zijn.De vraag is ook of en hoelang je moet doorgaan met ontwikkelingen in die richting; menselijke/ethische keuzes. Wb. arbeidsloos inkomen; in Alaska loopt een experiment rond belastingvoordelen op sociaal-culturele activiteiten – iedereen is betrokken.

 

Na een PAUZE  vervolgt de vergadering met de top 10 beroepen 2020-2029. Bernard geeft een korte inleiding. Uitgaande van WRR’s conclusie dat een open economie geen andere keuze heeft dan rekening te houden met zijn omgeving, was dat in februari 2014 reden om, uitgaand van ca. 1000 (toekomststudies) de rankings en aanjagers ('drivers') van die omgevingsinvloeden af te pellen van buiten naar binnen via twee lijnen:  wereldeconomie->Europa->Nederland->35 SZW Regio's->steden;  economie->arbeidsmarkt->beroepsopleidingen->competenties.

Na een systematische rondgang langs studies die rankings presenteren uit het verleden, heden en toekomst, concludeert hij welke beroepsgroepen/activiteiten –autonoom of door het toedoen van AI/robotica-  zullen krimpen, ‘versmelten’ tot een nieuw beroep, stijgen of het exclusieve domein voor robotica/AI zullen worden; en welke mogelijke ‘black swans’ onverwachte sets aan nieuwe beroepen zouden kunnen laten zien.

Discussie  De vergadering vraagt zich af n.a.v. de moties/aanbevelingen, hoe het met de snelheid van veranderingen gesteld is. De meesten kennen het beroep van hun grootvader niet eens

[ter info: de Groeiberoepen in 1899 waren: rijwielsteller, radermakers, blikslager, moertappers, spanningsregelaars, assuradeurs, busbodes, builenvullers, siccareurs, www.awvn.nl/thema-site/Documents/SPECIAL-DI-NIEMAND-ONTKOMT.pdf], en vakinhoudelijk al helemaal niet. Tegenwoordig is na 5 jaar al van alles veranderd. De veranderingen gaan soms zo snel dat mensen gemakkelijk –spreekwoordelijk-  een vreemdeling in hun eigen wereld kunnen worden. De vergadering verwijst naar het jaarcongres met Thom de Graaf 25/4/2015 en de publicatie HBO@work. De arbeidsmarkt van de toekomst. Kijk eens naar hoe waterschappen dijken controleren; niet alleen meer door fysiek met laarzen persoonlijk de dijk op en neer te lopen aan binnenkant en buitenkant. Maar met inzet van drones met camera’s wordt het een heel andere klus. Wordt vervolgd.

 

 

 

21/3 Zelfredzaamheid.

Twee columns op de afd.site van D66 Utr.heuvelrug dienden als inleiding (Werkloos! Wat nu?De arbeidsmarkt op de Utrechtse Heuvelrug.  http://utrechtseheuvelrug.d66.nl/alle-blogs/werkloos-wat-nu/, en Arbeid - grondstof van bestaan. http://utrechtseheuvelrug.d66.nl/alle-blogs/arbeid-grondstof-van-bestaan/). In de discussie komt naar voren dat in de gemeente Hoogeveen elke werkloze gesproken wordt. De vraag daarbij is dan: wat kun je en wat kun je in de buurt. Elke maand is er een begeleidingsgesprek. Het gevolg van deze aanpak –er waren 1000 nieuwe werklozen in 2012- was dat er aan het eind van 2012, netto het aantal werklozen in de gemeente niet was gegroeid. Anders gezegd: het bespaart geld de werklozen vaker te spreken om ontmoediging tegen te gaan. De werkwijze is goed gedocumenteerd op de gemeente-site te vinden [www.hoogeveen.nl/Digitaal_loket/Productcatalogus/Thema_s_Levensgebeurtenissen/Levensgebeurtenissen/Weer_aan_het_werk]. Wellicht is dit ook interessant voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug. De vergadering vraagt of de gemeente iets gedaan heeft met de tips in de columns. [Nagevraagd: nee.]

 

 

 

 

 


 

Organisatorisch

(alfabetische volgorde)

 

Elke vergadering: informatie-uitwisseling, vooruitblik en  rondje platformen, regio’s enz. als omdat tijd voor is

 

Informatie-uitwisseling

 

21/11

Gewoontegetrouw wordt er info uitgewisseld. De vergadering spreekt afkeurend over de term ‘oorlog’  die Rutte gebruikte in een reactie op de aanslagen in Parijs en verwijst naar de staatsrechtelijke regels rond het woordgebruik. De wel/niet vermeende ‘coup’ van Gerbrandy passeert  de revue, de rol van de Stasi aan het begin van WO-II en vastgesteld wordt dat het ‘kwaad’ als begrip geen ‘ding’  is maar een verzamelbegrip. De vergadering spreekt over het Maidanekproces waarin gewone bewakers gewoon hun werk meenden te doen maar een deel van de werkelijkheid niet toe lieten in hun denkwereld. Het doden op een dergelijke extreme schaal werd voor onmogelijk gehouden maar bleek mogelijk door een ‘industriële aanpak’. In gemeenten wordt overlast op straat en de openbare ruimte vaak met camera-toezicht beantwoord. Dat blijkt volgens onderzoek echter geldverspilling te zijn. Het achterliggende probleem is dat de ordeverstoorders onvoldoende gekend zijn, net als hun motieven of frustraties die aanleiding zijn voor het gedrag.

N.a.v. de tegenoverstelling ‘werkelijkheid’ en ‘interpretaties’ memoreert de secretaris zijn krant- en encyclopedie-exercitie met zijn mentees. Dat bestond er uit dat naar vier kranten uit vier taalgebieden gekeken werd om te zien of/waar de onderwerpen terug te vinden waren in de andere kranten. Dat bleek slechts (zeer) beperkt het geval met als conclusie dat, wanneer iemand steeds maar die ene krant leest, hij/zij een geheel andere voorstelling van de wereld (voorstelling van zaken) heeft dan iemand die steeds een van die andere kranten leest. Wellicht zo verschillend dat er spreekwoordelijk op verschillende planeten geleefd wordt. En zo bleek ook de lemma-informatie in encyclopedieën onderling fors afwijkend van elkaar. Misinformatie komt ook voor doelbewust voor vanuit bedrijfssectoren, bijv. bij aangeprate symptomen tot en met begrippen en communicatiestrategieën richting artsen zodat iedereen een gemeenschappelijk “referentiekader” heeft dat de –in dit geval-  commerciële zaak dient. Onderzoek naar medicijnen laat zien dat van de 10 er 2 aan kwakzalverij doen en dat 2/3 niet werkt casu quo op een placebo effect berust. E.e.a. betekent –zo meent de vergadering-   dat het noodzakelijk is verschillende gezichtspunten in te nemen en de vrije discussie (Popper’s Open Society) toe te staan.

 

Last but nog least memoreert de vergadering de 100-jarige verjaardag van de relativiteitstheorie en ietsje ouder, de kwantumtheorie. Het laat ook zien dat er geen definitief wereldbeeld. De vergadering signaleert resumerend dat al ons weten en kennen een ‘model’ is, een tijdelijke ‘voorstelling van zaken’. Dit model moet voortdurend getest en getoetst worden om de het model uit te breiden en te valideren.  

N.a.v. de vorige vergadering toont de secretaris de toegezegde informatie;

-         uit het overzicht Return on Investment met daarin onderzoeksmatig/empirisch “vast”gesteld de kosten/baten verhoudingen t.a.v. diverse beleidsinterventies resp. de verschillen tussen prestatiebeloning en een vaste beloning, en het effect van 10% verlaging van het minimumloon (de schatting is dat dit slechts 0,7-1,8% banen oplevert).

-         Een (scherts)powerpoint-presentatie die de parabel  toont van een hoog productieve mier die door een steeds zwaardere verantwoordings- en toezichtlast uiteindelijk z’n biezen pakt.

-         Het Hawthorne effect  waarbij onderzoeksresultaten verstoord worden doordat de betrokkenen weet hebben van het bestudeerd worden.

·           De vergadering signaleert twee nieuwe agendapunten:

-         Gerben wenst een gesprek over een idealere gang van zaken in de relatie tussen werk en beloning; de opbrengst van werk moet voldoende zijn om in het dagelijks levensonderhoud te voorzien.

-         Vluchtelingvraagstuk; de benadering van Duitsland/Merkel. In Duitsland wordt bijv. een link gelegd met arbeidsmarkttekorten in de toekomst waarbij immigratie een deel van de oplossing kan zijn. Bedenkelijk wordt gesproken over de NL-aanpak van een half jaar gedwongen niets doen en de burgerlijke ongehoorzaamheid om toch voor bezigheden te zorgen.

 

 

LUNCHPAUZE. Tijdens de pauze wordt er gesproken over 21e eeuwse vaardigheden en refereert de secretaris naar een webinar hierover. [Zie ook het rapport van het World Economic Forum].

 [ü] Links zijn doorgestuurd.

 

3/10

De voorzitter opent de vergadering. Gewoontegetrouw wordt er info uitgewisseld:

·     Gesignaleerd wordt het punt van bureaucratie in bijv. ziekenhuizen. Operaties moeten onderbroken volgens voorschrift worden om de professional te dwingen ‘pauze’ te nemen. Dat zou in de praktijk tot ongewenste en juist risicovolle situaties (kunnen) leiden. De vergadering concludeert dat niet-professionals hier interveniëren in het handelen van de professional en acht dit een ongewenste situatie; het Peter’s Principle memorerend.

·     Van 5/9:  De secretaris zegt een presentatie van een beschrijving van ‘bureaucratie’ rond te sturen.[is de volgende vergadering getoond]

·     Gerben’s boek ‘Kunst van het Leven’ is af. Bernard retourneert het script en gaat nog een keer langs voor een kop koffie & bespreking.

 

5/9

Gesignaleerd wordt dat bureaucratie tot in de operatiekamer is doorgedrongen door voorschriften te verorderen wanneer en hoe lang er gepauzeerd moet worden tijdens een operatie. De vergadering meent 1. dat de chirurg als professional voorop moet staan, en niet kan/mag fungeren als een ‘assistent-chirurg’  onder de directieven van een hogere “chirurg”/financier die alleen financiële motieven voor beslissingen kent,  en 2. dat hier het Peter’s Principle van toepassing is. De financiële beslisser is doorgegroeid naar het niveau waarop hij incompetent is.De secretaris zegt een presentatie van een beschrijving van ‘bureaucratie’ rond te sturen.[volgt]  en een boekreview ruime voor professionals (Beroepszeer (CDA-verkenning juni 2005) [volgt ]

 

7/6

Uitwisseling van gedachten over:

·        Herdenking D-Day. De vergadering is van mening dat de wereldleiders (WL) meer verantwoordelijkheidsgevoel voor de toestand in de wereld tonen dan vlak voor WOI en WOII. Geschiedschrijving gaat vaak om ‘(zelf’)rechtvaardiging en framing om een beeld te schetsen dat men zelf tot de ‘goeden’ behoorde.  Het is een goede zaak dat de WL een indringend beeld krijgen van wat ‘oorlog’ feitelijk betekent voor mensen, gezinnen en samenlevingen. Enerzijds de vele doden (bijna “kind-”)soldaten en burgerslachtoffers met de lange termijn gevolgen (gebroken gezinnen, beëindigde jonge levens) en anderzijds de immense schade die door bommen aangericht worden. De A-bom, zo meent de vergadering viel wel op Japan maar was vooral een waarschuwing aan Stalin. Het besluit werd ook gesteund door hoogstaande figuren. Denk hierbij aan het verschijnsel ‘groupthink’; een VS die steeds maar één oplossing ziet met een UK die een reeks van redelijke alternatieven probeert te zien. Zo wilde de VS bijvoorbeeld eerder de D-dat aanval inzetten. Vanwege het weer aarzelde de Engelsen hetgeen tot een gelukkiger uitkomst leidde (door het slechte weer met weinig zicht men ongezien veel dichter de kust bereiken – dat heeft veel doden/verdrinkingen gescheeld).

·        N.a.v. Trouw 7/7: bericht ook over Poetin en D-day maar ook over ambtenarengeflater bij grote ICT-projecten waardoor miljarden verspild zijn [jaarlijks 4-5 mrd euro). De secretaris meldt in citaat het oordeel van een Vlaamse deskundige (professor ICT universiteit van Leuven) over de “oorzaak” tijdens de hoorzitting van de parlementaire commissie ICT: “Zie die het doen, kunnen het niet. En zij die het kunnen, doen het niet.” Er wordt opgemerkt dat 10-15 jaar er een vergelijkbare situatie speelde. De overheid zou er goed aan doen om te leren van de waterschappen die bottum up werken. De grote fout is dat de ict-ontwerpregels zijn afgekeken van de ontwerpregels van grote bouwprojecten. Dat werkt niet omdat in de bouw elk ding maar één functie hoeft te vervullen, in tegenstelling tot de modules in de ict. Door de meervoudig inzet van die modules ontstaat een veel grotere complexiteit. Zie ook andere parlementaire enquêtes; Srebrenica (niets was bekend), Betuwelijn. (alles was bekend) en toch ‘ontspoort’ de uitvoering.

·        Het WRR-rapport lerende economie wordt kort aangestipt; in NL is het in geval van (grote) ongelijkheid gemakkelijk om ‘onder te duiken’, in het UK is ongelijkheid een statussymbool.

·        De secretaris maakt melding van de Greenwish waarbij ambtenaren hun netwerken en kennis inzetten voor maatschappelijk verantwoorde initiatieven van burgers (www.greenwish.nl/greenwish-nieuws/verbinden-innovatieve-initiatieven-en-overheid-1177.html). N.a.v. zijn laatste betrokkenheid bij een wijkveiligheidsproject, is een column gemaakt die aangeboden is voor de website van de afd.D66 Utrechtse Heuvelrug.

·        Rondgaand:

-        oratie van Cörvers (UvT) omtrent (kwantitatief) lerarenbeleid. Die van Van der Meer (kwalitatief) lerarenbeleid volgt; het betreft een duo-leerstoel.

 

7/6 Overbevolking; Club van 10 miljoen

De link naar het stukje dat voor de Club van 10 miljoen geschreven is, staat in Nieuwsbrief Jaargang 20 Nr. 2; ‘Duurzaam welzijn in plaats van interende welvaart ‘ www.overpopulationawareness.org/lists/newsletter.php?id=26)

 

 

30/5

PAUZE  Mbv de laptop wordt een korte “presentatie” gegeven cq melding gemaakt van de ‘tijdlijn’  met toekomstonderzoeken 2020-2070. Beknopt worden enkele aspecten toegelicht wb.techniek, energie, grondstoffen, geld en het separate (hidden) document ‘world problems’ over mondiale, structurele uitdagingen. Er wordt toegezegd enkele documenten per mail te onsluiten [gebeurd in aansluiting op de toegezegde docjes bij de mededelingen en aldaar gemeld.

 

·                  De aanbestedingsproblematiek passeert mondeling de revue. De vergadering merkt op dat er een verschil is tussen ‘waarde’ en ‘waarden’. Anders gezegd; aanbesteding om in een vraag-aanbodmarkt de laagste prijs/waarde te bereiken voor een te leveren product of dienst, is van een andere orde dan het doen leveren van ‘publieke waarden/diensten’. Het eerste betreft afmeetbare en verhandelbare waren waarvoor een vraag-aanbodmarkt bestaat. Het tweede betreft niet afmeetbare en verhandelbare waren maar publieke waarden en belangen, het geen de WRR wellicht niet goed begrepen heeft. De Fyra-hoorzitting komt aan bod. De vergadering besluit dit thema te agenderen.

·                  Openbaarheid van rapporten van overheden bij:

-         de Gemeentewet schrijft openbaarheid voor;

-         de Provincie: PM;

-         de Rijksverheid: die openbaarheid is geregeld in de WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur). Dit is een algemeen rechtsbeginsel waar uit voortvloeit dat de burger het recht heeft te weten welke informatie er bij de overheid berust. Dit beginsel is in de wetgeving van meerdere landen uitgewerkt. (Wikipedia)). [PM 25 juni: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2015/06/26/kamerbrief-over-actieve-openbaarmaking-onderzoeksrapporten/kamerbrief-over-actieve-openbaarmaking-omnderzoeksrapporten.pdf ]

·                  General Purpose Technologies (GPTs) wordt aangestipt; oftewel fundamentele vernieuwing die een uitzonderlijk waaier aan toepassingen genereert. Denk aan het principes van cq. de uitvinding van het vuur, het wiel, de stoommachine, electriciteit, telegraaf, de computer, internet. Een linkje zal gedeeld worden m.b.t. achtergrond informatie. [ü]  

·                  Een lijst linkjes zullen ook gedeeld worden mbt de snelheid van technologische veranderingen [ü], cq. de gerealiseerde functionaliteit van robots [ü] en AI ontwikkeling richting ‘web 4.0’ [ü].

·                  De secretaris meldt dat hij het verslag van het bezoek aan het landelijk congresheeft omgewerkt naar een blogje voor de website van de afdeling D66 Utrechtse heuvelrug. De link zal worden gedeeld:  [ü]

 

25/4

·                  De fractievoorzitter van de Utrechtse Heuvelrug maakt een ronde langs de scholen in de gemeente met als thema hoe het onderwijs er over 20-30 jaar uitziet. In 2050 wil de gemeente ook klimaatneutraal zijn en 20/4/2015 is/was er een bijeenkomst over het fietsbeleid in de gemeente.

·                  De regio Utrecht streeft naar zonnepanelen op alle nieuwe (anders lukt het niet met de levensduur) scholen.

·                  Gerben meldt een nieuw agendapunt: ontslagrecht-soc.verzekeringen-financ.aanpak versus participatieprobleem.

·                  Een 40-tal firma’s hebben in een open brief regeringen opgeroepen meer werk te maken van maatregelen om klimaatontsporingen tegen te gaan. De secretaris zegt toe twee linkjes te verspreiden: die van de brief - www.nu.nl/ondernemen/3902991/bedrijven-willen-ambitieuze-klimaatdoelen.html, en resp. die van een schitterend gemaakte film van het type 'earth' / 'planet' / 'home' met aanzet tot actie om iets dat verloren is gegaan te herstellen. Of we het terug krijgen?? Onder supervisie van UNEP gemaakt, de film duurt ruim anderhalf uur, maar is wel de moeite waard www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

·                  Wijkveiligheidsblog toegelicht. De vergadering meent dat de rijksoverheid zich niet in gemeentelijke zaken moet mengen-er is een kans dat zoiets meer afbreekt dan opbouwt. De vergadering meent dat het bewuste initiatief als uitgangspunt moet nemen: wie gaat er over?

·                  Update tijdlijn toegelicht. De vergadering meent dat ontwikkelingen steeds chaotischer zich volrekken. Dit betekent per definitie dat er op een ‘gegist bestek’ gevaren moet worden.

·                  Voortgang Kunst van het Leven door Gerben. Er ontspint zich een gesprek; het IQ wordt gezien als een te ruwe maat en niet geschikt voor mechanistische-bestuurlijke beslissingen. De lineaire logica van de Grieken heeft veel vooruitgang gebracht. Chaostheorie is een geheel andere zaak.

 

21/3

Gewoontegetrouw wordt info uitgewisseld:

·                  In een sneltreinvaart passeren toekomstvisies zoals die van Ayn Rand's boek Atlas Shrugs en Gene Roddenberry's Stark Trek. De les van de laatste is keer op keer: bekijk zaken alsof je ze voor het eerst ziet, veronderstel niks a-priori, laat (voor)oordelen achter en gebruik de kennis in (een zo divers mogelijk) team. Pikettyt's Kapitaal gaat rond, twee pockets levenskunst gaan over de tafel. /1 21/2 zijn vervallen zoals bekend.

Kort wordt er gesproken over de economie. De visie/interpretaties van arbeid en arbeidsmarkt komen uit de vorige eeuw. De omstandigheden zijn veranderd maar de aanwezigen delen niet de gedachte dat deze eeuw een andere arbeidsmarkttheorie behoeft.

 

21/3

Drones passeren als gespreksonderwerp de revue. De technologische ontwikkeling gaat snel en is nieuwsgierigheid gedreven. De leidt per definitie tot compact samengaan van vormgeving en toepassing. Er moet gestuurd worden op het goed inbedden van welzijn in welvaart.

 

Vooruitblik

 

 

 

 

Rondje platformen, regio’s enz. als omdat tijd voor is

Binnen de partij is het nuttig om zicht te houden op elkaars activiteiten en initiatieven. Elke vergadering is ‘Rondjes’  een vast agendapunt. Dan wordt in de groep nagegaan wat bekend is van de activiteiten van andere platformen, van de regio’s en van (aanwezige) afdelingen. Tevens wordt in gegaan op belangwekkende nationale ontwikkelingen (en Europese).

Veelal is er een kleine voorbereiding geweest via een internetscan door de secretaris via het onderstaande lijstje.

 

Overige platformen van D66 leveren mooie dingen, wat betekent dat voor het NAP?

Overige rondjes

Voorzover niet behandeld bij terugblik (platformen, regio's, afdelingen, waterschappen, provincies, landelijk), EU pm (andere platformen).

De secretaris meldt een internetrondje langs de platformen gedaan te hebben (1/2/2014). Er zijn 19 thema-afdelingen genoemd om de D66-website. (NAP is al lang geleden afgevoerd). Acht hebben een webpagina. Drie van de 19 zijn actief (ook recent), zeven zijn niet (meer) actief te noemen en van zeven anderen zijn alleen contactgegevens bekend. De thema-afdeling Levensbeschouwing kent eigenlijk alleen bloggers die actief zijn

 

 

Regio’s van D66 leveren mooie dingen, wat betekent dat voor het NAP?

 

Regio’s
Bijeenkomst/actie?

Opmerkingen?

  1. www.d66drenthe.nl

 

 

  1. www.d66flevoland.nl

 

 

  1. www.d66fryslan.nl

 

 

  1. www.d66gelderland.nl

 

 

  1. www.d66groningen.nl

 

 

  1. www.d66limburg.nl

 

 

  1. www.d66noordbrabant.nl

 

 

  1. www.d66noordholland.nl

 

 

  1. www.d66overijssel.nl

 

 

  1. www.d66regioutrecht.nl/

 

 

  1. www.d66zeeland.nl

 

 

  1. www.d66zuidholland.nl

 

 

Afdelingen

http://www.d66.nl/listcontrol/?page=list&change_list=1

 

Moois van D66 (www.d66.nl) en van Sophie www.sophieintveld.nl

 

Moois uit de EU

 

DG-lijstje zie http://ec.europa.eu/about/ds_en.htm

 

 

 

 


NAP-leden 2015

 

 

-                 Wie zijn wij

 

 

Het platform telt leden, afkomstig uit de diverse regio’s. Er is een ‘dagelijks bestuur’ dat gekozen uit het midden van het platform en bestaat uit vijf mensen. In de lijst treft u kort de basisgegevens aan van de leden.

 

 

Wij zijn alle lid van

D66.

 

 

 

De organisatie van

het platform is voorlopig in handen van vijf presiderende leden:

-         Vz: Kees Slottje; c.slottje@hccnet.nl ;

-         secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl

-         vacant

-         vacant

-         vacant

 

Na de startbijeenkomst op 8 februari 2003, wordt een nieuw vijftal gekozen. Deze vijf leden te samen (interim) worden het bestuur of het presidium *) genoemd.

Nadat het platform een formele status krijgt, zal er een nieuw bestuur gekozen worden en treedt het interim bestuur af.

 

*) Hierover moet nog besloten worden.

 

 

(overige) leden zijn voor/van

Groningen

Verklaring van NAP-lidmaatschap   

 

 

 

 

 

 

Fryslân

 

 

 

 

 

 

 

Drenthe

 

 

 

(Vz: Kees Slottje;

JA

 

 

Overijssel

 

 

 

 

 

 

 

Gelderland

 

 

 

 

 

 

 

Utrecht

 

 

 

(secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl )

JA

 

 

Pieter Ullersma

JA

 

 

Johan Klaasen

Nee

 

 
Noord-Holland

 

 

 
 

 

 

 
Zuid-Holland

 

 

 
 

 

 

 
Zeeland

 

 

 
A HIJGENAAR

JA

 

 
Noord-Brabant

 

 

 

M.C. de Jong

JA

 

 

 

 

 

 
Limburg

 

 

 
J.W. BERTENS

JA

 

 
Flevoland

 

 

 

Gerben van der Woude

JA

 

 

 

Het denken van de volgende leden blijft in gedachten aanwezig:

     Marijke Maathuis 

 

  Wijbrandt van Schuur

 

  Ale van Elmpt

 

 

NAP vergaderingen 2015 (samenvattingen)

 

2015

10/1, 21/2, 21/3, 25/4, 30/5, 5/9, 3/10, 14/11. (NB Vergaderingen kunnen geschrapt worden voor bijv. campagneactiviteiten (19/3 gemeenten; 22/5 EP, waterschappen nov)

 

 

14/11; is 21/11 geworden

Resumé.  Zoals gewoonlijk begint de vergadering met de nodige informatie-uitwisseling; o.m. naar aanleiding van de actuele politiek (Rutte's oorlogsuitspraak, voorstellingen van zaken en de 100-jarige verjaardag van de relativiteitstheorie). De vergadering bespreekt oriënterend en contourerend over de afwegingsprincipes over radicalisering cq de benaderring van het vluchtelingenvraagstuk. Oriënterend, over de achtergronden van radicalisering, zoals te weinig referentiekaders/groepslidmaatschappen om uiteenlopende gezichtspunten bij elkaar te brengen en te bediscussiëren. Het onderwijs zou een van de plaatsen zijn om gezichtpunten bij elkaar te brengen.

Contoureerend wb. afwegingsprincipes acht de vergadering het algemene beginsel van humanitaire overwegingen en een individuele benadering zwaarwegender dan juridische uit verdragen of procedures; WIJ zijn immers de EU en mogen/moeten ons niet verschuilen door die verantwoordelijkheid bij anderen te leggen

 

3/10/2015

Resumé. Voor (en na - tijdens de 'n.a.v het verslag' -)  de opening is er de nodige informatie-uitwisseling. De vergadering bespreekt afsluitend robotica - acht het welbevinden van mensen de kwintessens in de relatie met robots; de Conflicten á la IS cq de vluchtelingenwestie - adviseert intergratie en steun aan Merkel's politiek;  en de houding ivm Infectieziekten -basaal  voor de gezondheidszorg acht de vergadering een vertrouwen in de onafhankelijkheid van de medische stand en adviseert een review van effectiviteitsonderzoek in de gezondheidssector

 

5/9/2015

Resumé. Voor (en na - tijdens de 'n.a.v het verslag' -)  de opening is er de nodige informatie-uitwisseling. De vergadering bespreekt enerzijds het verslag van de vorige vergadering en gaat anderzijds in op het vluchtelingenvraagstuk. De besluiten betreffen: robotica, de adviezen resp:

-   tot een onderzoek te komen om na te gaan wat de relatie is tussen de bevoogdende praktijk in de zorg, en effectiviteit;

-   PTSS hulpprogramma's te ontwikkelen en aan te bieden, ook aan de hulpverleners ( bijv. die aangevallen zijn, die wellicht in 25% PTSS ontwikkelen zoals destijds het geval was bij 'frontwerkers');

-   naar landen als Zweden, Canada en Noorwegen te kijken als het gaat om de integratie van nieuwe burgers;

en concludeert dat D66 er goed aan zou doen om meer cursussen voor kader en staf te geven.

 

30/5/2015

Resumé. Voor (en na - tijdens de 'n.a.v het verslag' -)  de opening is er de nodige informatie-uitwisseling. De vergadering bespreekt robotisering en kan zich vinden in 1. een drietal conclusies n.a.v de motie/stelling; breng de robotische workforce in beeld, neem een positieve ja-mits_houding aan en het van alle tijden is om activiteiten door machines te laten doen (afwas->machine); en stelling 2; een gevoelen dat robotisering/automatisering niets anders is dan 'oude wijn in nieuwe zakken'

 

25/4/2015

Resumé. Na de info-uitwisseling bespreekt de vergadering verkennend de agendapunten Robotica en de top tien beroepen 2020-2029,  Conflict(en á la) Rusland-Oekraine (Krim, Oost-Oekraine, ….), Conflict(en á la) IS, Respons op infectieziekten (á la) en n.a.v. Ebola, vogelgriep Q-koorts enz). De vergadering identificeert vooralsnog dat kennisgebrek over de specifieke kenmerken van (belangen)conflicten, culturele en historische achtergronden, de kern is van de mankerende respons van NL t/m OESO en adviseert tot kennisinvesteringen in culturele en historische achtergronden van 'de ander' van potentiële (geografische, etnische of religieus gevoede (belangen)conflicten in de wereld.

 

21/3/2015

Resumé. Na info-uitwisseling en mededelingen blikt de vergadering uitgebreid terug op de PS- en WS-verkiezingen. Deze vergadering heeft in het teken gestaan van de discussie over levenskunst, n.a.v. discussiestellingen n.a.v. de hoofdstukindicatie, toelichting van Gerben en verkennende bespreking in eerdere vergaderingen.

 

21/2/2015

Vergadering is niet doorgegaan i.v.m. activiteiten verkiezingen voor  waterschap en prov. staten.

 

10/1/2015

Vergadering is niet doorgegaan i.v.m. aantal afmeldingen wegens ziekte/gezondheid.

 

 


 

 

Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform