Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform

 

Resultaten

Nationaal Advies Platform 2005

D66

 

Woord vooraf

 

Het platform beoogt opiniërende, richtinggevende uitspraken en adviezen van D66-leden van de regio’s, aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden. Onderstaande resultaten in de vorm van overwegingen, oproepen, adviezen en vragen, zoals naar voren gekomen in openbare, plenaire, inhoudelijke, politieke discussies.

(Bijgewerkt t/m dece 2005)

 

Inhoudsopgave

(Alfabetische volgorde)

 

 

Voorwoord. 2

Politiek  3

Algemeen. 3

09/4   herinstelling ledenraad. 3

Binnenlands bestuur 3

22/1   Toekomst van Nederland. 3

26/2   Toekomst bestuurlijke rol gemeenten. 3

26/2   Beheersmechanisme lokale lasten in gemeentes. 4

09/4   Lange termijn agendakwesties: provincies. 4

10/12  Stedenbanden. 4

Buitenlands beleid. 5

25/6   NL moet grootste netto-betaler van de EU blijven. 5

21/1   EU-grondwet 5

26/2   Israël niet bij de NATO. 6

Defensie. 6

Financiën. 6

07/05   Vlaktax en transactietax. 6

Gezondheidszorg. 6

Justitie. 6

Landbouw, Natuurbeheer, Visserij 6

07/05   Wereldproblemen. 6

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 7

Sociale zaken en werkgelegenheid. 7

22/1   Motie Sociaal stelsel; uitkleden WW.. 7

09/4   26000 asielzoekers. 7

Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. 7

Organisatorisch. 8

24/9 Relatie andere platformen. 8

NAP-leden 2005. 9

NAP vergaderingen 2005 (samenvattingen) 10

 

NB    Het overzicht van de resultaten van 2003 en 2004 zijn resp. te vinden in:

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2003)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2004)

 

 

*) De moties over de toekomst van Nederland, van Europa, van gemeenten, van provincies als ook van de wereldvraagstukken en van persoonlijke vraagstukken zijn gebundeld als ‘lange termijn agenda’.

 

 

Voorwoord

 

Uit de diverse regio’s in het land willen een aantal mensen de partij een eigentijds reglementair discussieplatform bieden met een landelijke, representatieve en vrijdenkende discussiefunctie vanuit de regio’s voor het opstellen van gevraagde en ongevraagde adviezen en het toetsen van meningen.

 

Van de diverse vergaderingen in 2005 is verslag gemaakt en elk verslag is ter kennis name gebracht aan directe relaties; andere platformen, het LB en de D66-leden van de Eerste Kamer, Tweede Kamer en het Europese Parlement. Als naslagwerk zijn de adviezen samengebracht in dit document. Dank voor de inzet van alle platformleden om het onderstaande mogelijk te maken. Het platform startte op 8 februari 2003met 18 leden, telde in 2003 31 leden en 27 leden in 2004

 

Meer informatie en actuele informatie over het Nationaal Advies Platform D66 is aan te treffen op de webpagina van het platform: www.bjernv.dds.nl/platform.html.

 

Groet,

Bernard Verlaan

Secretaris (a.i.)

 

 


 

Politiek

(alfabetische volgorde)

 

Algemeen

 

 

09/4   herinstelling ledenraad

Nationaal Advies Platform, in vergadering bijeen op 9 april 2005 te Maarn

constaterende dat:

-       op het buitengewone landelijk congres van D66 op 2 april jongstleden een duidelijk waarneembare kloof bestond tussen de partijtop en een aanzienlijk deel van de aanwezige leden, welke vooral werd veroorzaakt door een afwijkende visie op het gevoerde beleid;

-       deze feiten ook aan de partijleiding niet ongemerkt voorbij zijn gegaan;

overwegende dat:

-       drie jaar geleden de Landelijke AdviesRaad (LAR), die mede tot doel had het gevoerde beleid te toetsen aan de mening van regiovertegenwoordigers en hun achterban, door het congres te Zwolle is opgeheven (terwijl een niet onaanzienlijk deel van de leden nog buiten in de rij stond);

-       alternatieve (digitale) vormen van overleg en informatie-uitwisseling nuttig zijn gebleken en diverse overlegplatforms zijn ontstaan, die echter geen structuur hebben kunnen brengen in het interne overleg binnen D66 en het gemis van de LAR niet goed hebben gemaakt;

-       dit heeft geleid tot congressen met zoveel moties dat ze niet meer te verwerken zijn;

-       er geen significante toetsingswijzen van landelijk beleid aan de mening van de leden van de grond zijn gekomen;

-       de leden kennelijk hun politieke ei onvoldoende kwijt kunnen;

spreekt uit dat:

-       de toetsende functie, zoals de LAR die bood, nu meer nodig is dan ooit;

-       overleg tussen de Leden van D66 enerzijds en haar vertegenwoordigers en besturen anderzijds nu meer nodig is dan ooit;

verzoekt aan het Landelijk Bestuur van D66:

-       op korte termijn een Democratische Leden Raad (DeLeR) van regionaal/lokaal gekozen vertegenwoordigers in te stellen als platform voor de toetsing van het landelijk beleid aan de mening van de leden en het inbrengen van de mening van leden bij de landelijke beleidsmakers;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

 

 

Binnenlands bestuur

22/1   Toekomst van Nederland

Naar aanleiding van CPB-toekomststudie ‘ Vier vergezichten op Nederland: Productie, arbeid en sectorstructuur in vier scenario’s spreekt discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden uit dat:

-               voor de Nederlandse situatie dezelfde aanbeveling kan gelden als voor het EU-niveau; dwz. per dossier moet bezien worden of er meer volgens het ene dan wel het andere scenario gehandeld moet worden.

-               de scenario’s Regionale economie en Sterk Europa worden ervaren als de meer wenselijk omdat de beide andere (resp. Transatlantische alliantie en Global Economy) zich wel sterk maken voor een ‘liberale wereld’ maar in asociale zin. Kennelijk is dat de ‘trade off’; van het sociaal met nihil economische groeiscenario naar asociaal met maximale econ. groei, dwz. van resp. regionale gemeenschappen, Transatlantische alliantie, naar Sterk Europa of –nog meer econ.groei-  Global economy scenario. Budgetdwang schijnt in het rapport belangrijker te zijn dan politieke keuzes en overwegingen;

-               het gevoelen van de vergadering is: dan maar een tandje minder economische groei maar wel een fijnere samenleving (met nog altijd een econ. groei die ook goed genoeg is);

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

26/2   Toekomst bestuurlijke rol gemeenten

Anders dan bij de toekomst van de EU of Nederland, is er wb. de toekomst van de gemeente niet 1-2-3 een gezaghebbende publicatie te vinden. Diverse gemeentes hebben nagedacht over ‘hun’ toekomst -ja- maar niet in een systematische, abstracte, strategische en doorgerekende manier zoals bijv. het CPB deed voor Europa en Nederland.

Dat betekent niet dat er geen materiaal is; het ‘duale bestuursmodel’ is ingevoerd; verondersteld mag worden dat in de ‘ agendafase’ van dit beleidsproces er ‘verkenningen’ en ‘ex-ante evaluaties’ zijn uit gevoerd. Maar; die studies zijn enkele jaren geleden uitgevoerd en de omgeving(svariabelen) waarbinnen een willekeurige en gemiddelde ‘duale gemeente’ moet opereren is drastisch (volgens sommigen dramatisch) gewijzigd.

Conclusie 1. Een scenariostudie wb. de toekomst van de (bestuurlijke rol van) gemeentes, vgl. de CPB-toekomststudies voor Europa en Nederland is wenselijk. (Iets voor de onderzoeksagenda van de VNG, de 25G of de 4/5G?)

 

Indien een parallel met de beide eerder genoemde CPB-studies  -hoe onvolkomen ook deze zijn-  getrokken zou worden, dan zou ook voor de gemeente er sprake zijn van mutatis mutandis dezelfde 2 kruisende dimensies;

-         de dimensie nationaal-internationaal wordt dan intra-gemeentelijk en inter-gemeentelijk;

-         de dimensie publiek-privaat behoeft geen “vertaling” .

 

De eerste dimensie is ruimschoots terug te vinden in de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening (2000); waarbij de 4/5G samen de gemeente Deltametropool vormen en regionaal de diverse gemeentes zich ná de gemeentelijke herindelingen samenwerken (bestuurlijk dan wel institutioneel; de klassieke truc van de overheid) in aantal ‘stedelijke netwerken’. Gemeentes lossen problemen dan ‘samen’ maar op binnen het netwerk, zo is de wens/gedachte en het dictaat vanuit de landelijke overheid. (Terzijde; de 5RO is ‘afgeschoten’ bij het aantreden van een van de twee B-kabinetten, de herindelingen gaan gewoon door.) Hiermee is ook de vraag aan de orde van een zelfstandig beleidsvoerend vermogen van de gemeente; is dat er wel of is de gemeente alleen maar het uitvoerende ‘afvalputje’ van andere de overheden?

De tweede dimensie is de ‘traditionele’ waarbij enerzijds de algemene discussie speelt dat niet altijd alle publieke diensten maar beter geprivatiseerd uitgevoerd moeten worden en anderzijds de discussie speelt over de waarde en het nut van Boven Regionale Uitvoeringsorganen.

 

Maar er is nog een belangrijk aspect bij deze tweede dimensie; de publieke voorzieningen die een gemeente leefbaar maken en houden maar slechts gedeeltelijk vanuit de publieke kas middelen krijgen. Met name buiten de G4/5 en de G25 is dat een groot goed. Denk aan de bibliotheek, de buurtpreventie, de kinderopvang, diverse sportclubs en bezigheidsverenigingen die niet zo zeer bestaan bij gratie van de gemeentekas maar bij gratie van de onbezoldigde inzet van talloze vrijwilligers die op eigen wijze, de verschraling van publieke dienstverlening enigszins tegen gaan.

 

Conclusie 2.  Gemeentes dienen strategische keuzes te maken waarbij juist ‘ruimte voor het eigen publieke initiatief van burgers’ vergroot wordt. Overweging van ‘praktisch nut’ (benutting, publiek “rendement”) mag zeker een rol spelen. (Hoeveel burgers maken daadwerkelijk gebruik van het voetbalveld versus de bibliotheek; en wat kost dat dan? En: zijn er nog andere toepassingen denkbaar voor het voetbalveld of de bibliotheek (meervoudig ruimtegebruik, voorzieningengebruik.)

 

 

26/2   Beheersmechanisme lokale lasten in gemeentes

De uitkomst van de discussie leidt tot een geheel andere motie,

Constaterende dat

-         de stijgingen van de lokale lasten de burger in Nederland goed verklaarbaar zijn door verschillende pakketten van producten en diensten;

-         benchmarking methodologisch zodanig ingewikkeld is dat het een zinloze exercitie is om hieraan  beleidsdoelen of streefbedragen te ontlenen;

overwegende dat;

-         het de taak en verantwoordelijkheid van betrokken, relevante gremia waarin burgers vertegenwoordigd zijn en controlerende taken hebben, e.g. gemeenteraden, provinciale staten;

-         de bestaande bevoegdheden van de controlerende, democratisch gevormde gremia voldoende zijn om deze controlerende en toeziende taak uit te voeren;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden dat zij de positie innemen dat:

-         de beschikbare verantwoordingsbevoegdheden voldoende zijn en benut moeten worden om te oordelen over de opgevoerde lokale lasten;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

09/4   Lange termijn agendakwesties: provincies

Indiener licht toe; net als bij de gemeente, ontbreekt een gezaghebbende scenario-studie en zijn de opties: meer/minder interprovinciale samenwerking (in IPO-verband) en op ‘bedrijfsniveau’  meer/minder private uitvoering.

De discussie is kritisch. Hoe zinvol is het om over een rol van de provincies te spreken als Nederland zelf een  ‘provincie in een provincie’ is? Moet de provincie niet gewoon afgeschaft worden; het is een stoorzender en dubbelt slechts gemeentelijke zaken. Historische gegroeide regionale verbanden verbinden vaak meer dan de formeel bestuurlijke zoals een ‘provincie’. Enerzijds is er een verschil in capaciteit en kwaliteit, dat vertaalt zich in wel in bestuur maar niet in motivatie zoals een regio. Anderzijds, niemand weet wat een regio is maar gaat het uiteindelijk om de bijdrage in de maatschappelijke samenhang. Dat er altijd sprake is van ‘schaalvergroting’ wordt tegemoet getreden met het argument dat het ultimo om macht en invloed gaat. De histor.tradities staan een fuseren van provincies in de weg. Het algemeen gevoelen is dat opheffen geen optie is omdat er altijd een coördinatiepunt nodig is. Echter, dat punt of de invloedssfeer hoeft niet aan landsgrenzen gebonden te zijn.

 

10/12  Stedenbanden

Nationaal Advies Platform, in vergadering bijeen op 10 december 2005 te Maarn

constaterende dat:

stedenbanden zoals gerapporteerd via www.twincities.nl en via overzichten van www.regr.nl (Raad der Europese Gemeenten en Regio’s, onderdeel van Raad van Europa (46 landen zijn lid, voorloper van de EU)) laten voor Nederland zien dat:

1 . veel steden géén stedenbanden hebben;

2. steden die wel stedenbanden hebben zich beperken tot steden in eenzelfde aantal, veelal dezelfde landen; het ontbreekt aan spreiding, diversiteit en representativiteit;

-         veel steden zich wellicht beperken tot uitwisseling en contacten op het gebied van sport, spel en cultuur;

-         stedenbanden niet of nauwelijks systematisch benut worden in economische zin voor innovatie en voor de ontwikkeling van een wederzijdse, spannende en verrassende kennissamenleving

overwegende dat:

-         een intelligent en systematisch stedenbandenbeleid een belangrijke kenniseconomische factor kan zijn in de opbouw en ontwikkeling van een groter welzijn en een grotere welvaart in de eigen gemeente bij een keuze van buitenlandse steden met een op de Nederlandse gemeente toegesneden spreiding en diversiteit wb. landen en continenten;

verzoekt het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden dat zij de positie innemen dat zij:

-         op gemeentelijk niveau aandringen en streven naar een verkenning of ex ante studie naar de (voorwaarden voor een) toegevoegde waarde (focus op cultuur & kenniseconomie (bijv. onderwijs-stageplaatsen, bijv. bedrijfseconomisch: marktvraag-marktaanbod)) van stedenbanden;

-         op provinciaal niveau aandringen en streven naar een 2-jaarlijkse stedenbanddag of -week (af te stemmen met de andere provincies) en daarbij de nationale makelaars en schakelaars te betrekken (bijv. EVD, SenterNovem en Min. EZ’s TWA-netwerk);

-         op landelijk niveau periodiek (bijv. eens per 5 jaar) te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om stedenbandbeleid te relateren aan nationaal beleid (speerpunten, leidende kenniseconomische consortia e.d.);

-         op Europees niveau, contact te zoeken met de Raad van Europa voor event.ondersteuning en ontwikkeling van stedenbanden (bijv. voorbeelden van goede praktijk, fondsen e.d.) en aandringen op een jaarlijkse Europese Jumelage Dag of een Jumelage Hoofdstad waarbij wisselend één lidstaat optreedt als trekker en gastland (vgl. culturele hoofdsteden);

en gaat over tot het volgende punt.

 

 

Buitenlands beleid

 

25/6   NL moet grootste netto-betaler van de EU blijven

constaterende dat:

-    Nederland als handelsland fungeert als de 'poort tot Europa' en in belangrijke mate haar welvaart ontleent aan de handel met de overige lidstaten van Europa;

-    Nederland een visie heeft over de positionering van Europa in de wereld van Nederland binnen Europa;

overwegende dat:

-    de negatieve uitslag van het referendum over het constitutionele verdrag (1 juni '05), luttele maanden ná het Nederlandse voorzitterschap van de EU;

-    de opstelling van Nederland in het financieel overleg (17 juni '05) grote vraagtekens oproept in het internationale verkeer én de ontwikkeling van een kennissamenleving hindert;

verzoekt het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden dat zij de positie innemen dat:

-    zij klare taal spreken in de richting van de Nederlandse pers en het brede Nederlandse publiek over het nut van Europa voor Nederland, voor de individuele burgers in Nederland, voor internationale vrede, veiligheid en samenwerking en voor de ontwikkeling van een kennissamenleving in Nederland en Europa;

-    zij een helder financieel signaal geven door bewust bereid te zijn de positie van de grootste netto-betaler te aanvaarden;

-    zij trots zijn op de Nederlandse inzet voor de Europese zaak als iets waar een klein land groot in kan zijn (i.t.t. sommige "grote" landen);

en gaat over tot het volgende punt.

21/1   EU-grondwet

Constaterende dat:

-       De staat van dienst van de afgelopen 50 jaar van de EU c.q. haar eerdere verschijningsvormen;

-       De aard van de EU-grondwet als zijnde een resumé van de eerdere internationale verdragen;

overwegende dat:

-       in de EU-grondwet, naast de gebruikelijke grondwettelijke vrijheden die vrijwel alle lidstaten in gelijke of eigen bewoordingen delen, sociaal-liberale pluspunten prevaleren in aantal en aard, boven sociaal-liberale minpunten;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden dat zij:

-       stelling nemen voor de EU-grondwet;

-       acties en initiatieven steunen voor verspreiding van feitelijke kennis ontrent de EU en de grondwet;

-       argumenten paraat hebben voor de 10 sterkste tegenargumenten;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

26/2   Israël niet bij de NATO

 

Het Nationaal Adviesplatform van D66, in vergadering bijeen op zaterdag 26 februari te Maarn,

heeft kennisgenomen van:

- de toenaderingspoging tussen Israël en de NAVO, zoals blijkt uit het bezoek van de Secretaris-generaal van de NAVO aan Israël op donderdag 24 februari 2005; (zie onder andere NATO Press Release 2005-023,  van 23 februari 2005;  artikel in Trouw "Israël heeft NAVO veel te bieden" van 24 februari 2005, of Agence France Presse (AFP), cnsnew.com, beiden 25 februari 2005);

 

overweegt dat

- de spanningen in het Midden-Oosten te wijten zijn aan het ontbreken van voldoende wederzijds vertrouwen tussen Israël en de haar omringende landen,

inclusief de op te richten staat Palestina,

 

is van mening dat

- deze spanningen alleen vreedzaam opgelost kunnen worden wanneer alle partners in dit conflict, gelijkwaardig en zonder eenzijdige privileges van

internationale organisaties (bv. NATO of EU), kunnen samenwerken onder één door de conflictpartners zelf te organiseren politieke paraplu,

 

spreekt haar verontrusting uit:

- over ontwikkelingen waarin Israël en haar buurlanden verschillend worden behandeld, en adviseert de verantwoordelijke D66-politici om alles in het werk

te stellen om deze potentieel gevaarlijke ontwikkeling te voorkomen;

 

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

Defensie

 

 

Financiën

07/05   Vlaktax en transactietax

Nationaal Advies Platform, in vergadering bijeen op 7 mei 2005 te Maarn:

constaterende dat:

-       een eenvoudiger belastingstelsel wenselijk is;

overwegende dat:

-       alternatieve grondslagen voor een belastingstelsel denkbaar zijn;

-       bij alternatieven de staat nog steeds voldoende inkomsten kan hebben voor haar publieke taak en waarbij de burger een bijdrage aan een sociale-liberale samenleving levert in de vorm van belasting (financieel of niet-financieel) ;

verzoekt aan de Tweede Kamerfractie van D66:

-       initiatieven voor vlaktax te steunen is,

-       de pensioenaftrek te handhaven;

-       initiatieven te steunen voor correctiemechanismen ten gunste van de sociaal zwakkeren;

-       niet afwijzend te reageren op initiatieven om 65+ers AOW-premie te laten betalen over de AOW-inkomsten;

en gaat over tot het volgende punt.

 

 

Gezondheidszorg

 

Justitie

 

Landbouw, Natuurbeheer, Visserij

07/05   Wereldproblemen

Toelichting. www.bjernv.dds.nl/WP.html          

Nationaal Advies Platform, in vergadering bijeen op 9 april 2005 te Maarn:

constaterende dat:

-       er een veelheid aan wereldproblemen bestaat waarvoor politiek en bestuur binnen betrekkelijk korte termijn (10-50 jaar) adequate antwoorden moet ontwikkelen;

overwegende dat:

-       ecologische problemen de meest urgente zijn;

-       effectieve oplossingen in de economische sfeer gezocht moeten worden;

verzoekt het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden dat zij de positie innemen dat:

-       de cultuur er een moet worden van leren omgaan met beperkingen;

-       de EU kan leren van de VS;

-       de kracht van kleinschalige oplossingen niet onderschat moet worden;

-       er een noodzaak is voor een ‘superordinate goal’ (organiseer de wereld);

en gaat over tot het volgende punt.

 

 

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

 

 

Sociale zaken en werkgelegenheid

 

22/1   Motie Sociaal stelsel; uitkleden WW

Constaterende dat:

-       het uitkleden van de WW structureel niets wijzigt aan de kwalitatieve en kwantitatieve banenaanbod in Nederland;

Overwegende dat:

-       het uitkleden van de WW structureel geen toevoegde waarde heeft voor de ontwikkeling van de kennissamenleving met een bijbehorende kwalitatieve en kwantitatieve kennisintensief banenaanbod én dito hooggekwalificeerde beroepsbevolking;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden dat zij de positie innemen:

-       dat er andere maatregelen gekozen moeten worden, uitgaande van bijv. het baan/capaciteitstype (bijv.  A=kenniswerker) om de uitkeringsgerechtigde een passende arbeidsmarkt te doen vinden, dan het uitkleden van de WW uitkeringen;

-       e.e.a. af te stemmen in EU-verband;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

09/4   26000 asielzoekers

 

Nationaal Advies Platform, in vergadering bijeen op 9 april 2005 te Maarn:

constaterende dat:

-       26000 onder de oude procedure uitgeprocedeerde asielzoekers, die in ons land asiel hebben gevraagd, sinds vele jaren in onzekerheid en angst verkeren;

overwegende dat:

-       een generaal pardon voor deze 26000 asielzoekers een goede zaak is, die binnen D66 maar ook binnen de Nederlandse samenleving op brede steun mag rekenen;

-       de inbreng van D66 in het kabinet Balkenende II met het verlies van de vernieuwingsdoelstellingen klein is geworden;

-       de D66-leden het paasakkoord te mager vonden en met name een generaal pardon als compensatie noemen;

verzoekt aan de Tweede Kamerfractie van D66:

-       alles uit de kast te halen om alsnog tot een generaal pardon te komen voor rest van de 26000 schrijnende gevallen onder de asielzoekers in Nederland;

en gaat over tot het volgende punt.

 

 

 

 

Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

 


Organisatorisch

(alfabetische volgorde)

24/9 Relatie andere platformen

Inleiding  Het bruist niet bij de diverse platformen, blijkens een bezoek aan de websites.

Discussie Sommige leden hebben verdienstelijke bijeenkomsten van andere platformen bezocht. Toch bestaat het beeld dat de dragende kern vaak klein is. Slechts een enkel platform weet een duurzame organisatie op te zetten, in stand te houden en dan ook nog met continuïteit “productie” te draaien. In een aantal gevallen moet ook gedacht worden dat div. platformen veel slapende leden hebben. (Mensen, niet-actief participerend, die bv. op de maillijst om redenen die zij alleen zelf kennen). En bezoekers van bijeenkomsten zijn nog geen platformleden. Kortom; er is een gemeenschappelijke probleem met veel andere platformen.  Het voorstel om per vergadering 2 platformen (Vz/secr.) uit te nodigen wordt aangenomen. Mogelijke gesprekspunten kunnen zijn: terugblik, vooruitblik, missie, werkplan, samenwerkingspunten

 


NAP-leden 2005

(December 2003)

 

-   Wie zijn wij

 

 

Het platform telt leden, afkomstig uit de diverse regio’s. Er is een ‘dagelijks bestuur’ dat gekozen uit het midden van het platform en bestaat uit vijf mensen. In de lijst treft u kort de basisgegevens aan van de leden.

 

 

Wij zijn alle lid van

D66.

 

 

 

De organisatie van

het platform is voorlopig in handen van vijf presiderende leden:

-         Vz: Kees Slottje; c.slottje@hccnet.nl ;

-         2e Vz. FerdinandPleyte dzd.art@planet.nl

-         secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl

-         vacant

-         vacant

 

Na de startbijeenkomst op 8 februari 2003, wordt een nieuw vijftal gekozen. Deze vijf leden te samen (interim) worden het bestuur of het presidium *) genoemd.

Nadat het platform een formele status krijgt, zal er een nieuw bestuur gekozen worden en treedt het interim bestuur af.

 

*) Hierover moet nog besloten worden.

 

 

(overige) leden zijn voor/van

Groningen

D66 Lidmaatschapsnr. bekend ? 

 

 

J. D. DE VRIES 

JA

 

 

J.C.L.de.Vries  

JA

 

 

ROBBERT BLOEM

JA

 

 

WIJBRANDT VAN SCHUUR

JA

 

 

Fryslân

 

 

 

 

 

 

 

Drenthe

 

 

 

J J TOP 

JA

 

 

(Vz: Kees Slottje;

JA

 

 

Overijssel

 

 

 

Adriaan van Duinen

 

 

 

Gelderland

 

 

 

Simon Hejan

 

 

 

Frits Slingerland

 

 

 

JAN THEUNISSEN 

JA

 

 

Utrecht

 

 

 

(secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl )

JA

 

 

Ale van Elmpt

JA

 

 

Pieter Ullersma

JA

 

 
Noord-Holland

 

 

 
Bob Goes

JA

 

 
Zuid-Holland

 

 

 
Bernard J ARIS

JA

 

 
Annelies van Maanen ejt.vanmaanen@wanadoo.nl

Tevens: voorzitter LP Seniorenbeleid D66

Tot voorjaar ‘05.      JA

 

 
Zeeland

 

 

 
A HIJGENAAR

JA

 

 
Noord-Brabant

 

 

 
E DE BRUIJN 

JA

 

 
D VAN NI EUWENHUIJZEN

Tot medio ’05.    JA

 

 

Rob Gunter

JA

 

 

Marijke Maathuis  

 

 

 
Limburg

 

 

 
 Ferdinand Pleyte

JA

 

 
J.W. BERTENS

JA

 

 
Joop Harberink-Geense

 

 

 
Flevoland

 

 

 
H J SURINK 

JA

 

 

Gerben van der Woude

JA

 

 

Regio pm

 

 

 

Raymond de Tempe

Va. Medio 2005

 

 

 

 

 

NAP vergaderingen 2005 (samenvattingen)

 


2005

Als moties zijn de meeste bevindingen terug te vinden in het cumulatieve resultatenoverzicht 2005: Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2005)

 

Voor de goede orde. Onderstaande samenvattingen van de vergaderingen zijn per mail bekend gemaakt aan:

-         contactperson/D66’ers in het EP, TK, EK, of het LB, samen met de notulen;

-         secretarissen/contactpersonen van andere D66’platformen;

-         secretarissen van regiobesturen (dwz. alleen zij die dat op prijs stelden).

 

 

22 jan 05

Resumé: Er is gesproken over de Europese grondwet, het voorstel van de Geus om werklozen beneden het min.loon te laten werken, de inkomstverdeling en de toekomst van Nederland n.a.v. de recente SCP-studie ‘Vier vergezichten op Nederland: Productie, arbeid en sectorstructuur in vier scenario's’. De vergadering heeft zich positief over de EU-grondwet uitgesproken die in hoofdzaak als een groot resumé van bestaande EU-verdragen wordt geïnterpreteerd. De discussie rond de inkomensverdeling verbreedt zich wanneer ook naar werkzoekenden, -uitgestotenen, -vrijgestelden en niet-werkzoekenden. Over de politiek-strategische koers voor de toekomst van Nederland wordt geadviseerd, om net als die bij de toekomst van Europa, per dossier te bezien of de beleidsoplossingen meer publiek dan wel privaat, meer internationaal dan wel regionaal van aard moeten zijn.

Als moties zijn de meeste bevindingen terug te vinden in het cumulatieve resultatenoverzicht 2005:

www.bjernv.dds.nl/NAPresult2005.html

26 feb

Resumé: Er is gesproken over de (bestuurlijke) situatie in de regio’s, de toenadering tussen Israël en de NATO, over beheersmechanismen voor de stijgende lokale lasten van burgers en de bestuurlijke rol van de gemeentes.

Conclusies van de vergadering; de bestuurlijke situatie in de regio’s zou wel eens zorgelijk kunnen zijn (er wordt nadere informatie ingewonnen), Israël mag geen NATO-lid worden c.q elke toenadering tussen de NATO en één enkele partij in het Midden-Oosten dient afgewezen te worden, een gezaghebbende, strategische studie naar de bestuurlijke rol van de gemeente in de toekomst lijkt te ontbreken en is wenselijk, gemeentes dienen strategische keuzes te maken waarbij de ‘ruimte voor het eigen publieke initiatief van burgers’ vergroot wordt.

Idem als boven

9 april

Resumé: er is gesproken over de ontwikkelingen in de regio, over een generaal pardon voor 26.000 asielzoekers, over een her-instelling van een ledenraad om het contact tussen achterban en “top” te herstellen,over de relatie tussen politiek en filosofie en over de toekomstige bestuurlijke en politieke rol van de provincies. Uiteraard is er ook nagepraat over het congres. De vergadering spreekt zich positief uit over: een generaal pardon 26000 asielzoekers, blijvende inzet voor bestuurlijke vernieuwing (o.a. incl. gekozen burgemeester);de her-instelling van een democratische ledenraad vanuit de regio’s, een rol van de provincies in de toekomst als politiek en bestuurlijk coördinatiepunt voor de “regio”.

Idem als boven

7 mei

Resumé: Op 7 mei heeft het advies- en discussieplatform gesproken over de situatie in de regio’s, de vlaktax, over politiek en fiosofie en over de grote wereldproblemen. De situatie is de regio’s lijkt zich te stabiliseren. Vlaktax (en andere fundamentele grondslagen voor de belastingheffing) mogen onderwerp en aanleiding zijn voor een discussie over de fundamenten van belastingstelsels en –heffingen. Bij politiek en filosofie is gesproken over de noodzakelijkheid van de relatie tussen

(inkomens-) behoeften en daadwerkelijk inkomen. Bij de grote wereldproblemen worden de ecologische als meest urgent geacht. Daarnaast is het zaak naar andere analyses van de wereldproblemen te kijken.

 

25 juni

Resumé. Er is 25/6 gesproken over een aantal interessante nieuwsontwikkelingen; de ‘waarden-monitoren’ die er zoal zijn, een innovatiewedstrijd en de recente Eurobarometer waaruit blijkt dat 1/3 van de Europeanen denkt dat de zon om de aarde draait. Bij het rondje regio’s blijkt de toestand in Brabant zorgelijk. Enkele gemeentes/afdelingen loopt e.e.a. niet gladjes. Bij het rondje platformen is gesproken over het manifest van het D66 Kenniseconomie-platform en het manifest van de Rebellenclub. De motie behandeling ‘NL moet grootste netto-betaler van de EU blijven’ kreeg bijval en zal met een aparte brief onder de aandacht van het LB gebracht worden.

 

24 sept.

Resumé. Er is 24/9 gesproken over: natuurlijk de situatie in de regio’s, afdelingen, andere platformen en de politiek in het algemeen. De brief van Boris is aanbod geweest; die wordt als een eerste aanzet voor discussie geïnterpreteerd. De manoeuvre om de presentatie van de reacties op de brief (samengevat in een ‘manifest’) wordt als strategisch onhandig geduid. Het Idee-artikel (pg. 15, nr. 4, sept. 2005, jaargang 26: 'Een realistisch modern denkbeeld' is besproken.

Omdat het NAP nu al bijna drie jaar productie draait die neerslaat in kant-en-klare moties, is er gesproken over de platformstatus. De aanwezigen ervaren de status quo als bevredigend. Niettemin zal er per mail een peiling gehouden worden onder de 27 leden.

 

5 nov

Landelijk congres: deze vergadering is vervallen.

 

10 dec 05

Op 10/12/05 is gesproken over het IP-rapport 'Politieke visies op innovatie'. Echt indruk heeft het  rapport niet gemaakt, de vergadering roept op tot aandacht voor goede voorbeelden, een vorm van een sociaal vangnet voor oprechte doch falende ondernemers, voor de opvolgingsproblematiek bij gevestigde (familie-) bedrijven en voor de adequate benutting van talenten en HRM-instrumenten. Er is een motie aangenomen om stedenbanden  strategischer in te zetten gericht op (voorwaarden voor een) toegevoegde waarde (focus op cultuur & kenniseconomie (bijv. onderwijs-stageplaatsen, bijv. bedrijfseconomisch: marktvraag-marktaanbod)). Naast rondjes langs andere platformen, afdelingen, regio’s etc, is er gesproken over de lange termijn agenda. Wb. de beleidsgebieden is besloten om voor de short list de DG-structuur van de EU aan te houden en niet langer de indeling van NL-ministeries.

 

 

 


 

 

Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform