Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform

 

 

 

 

 

 

 

Resultaten

Nationaal Advies Platform 2003

D66

 

 

 

Woord vooraf

 

Het platform beoogt opiniërende, richtinggevende uitspraken en adviezen van D66-leden van de regio’s, aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden. Onderstaande resultaten in de vorm van overwegingen, oproepen, adviezen en vragen, zoals naar voren gekomen in openbare, plenaire, inhoudelijke, politieke discussies.

(Bijgewerkt t/m december 2003.)

 

 

 

Inhoudsopgave

(Alfabetische volgorde)

 

 

Voorwoord 2

Politiek 3

27/9 Bestuurlijke openheid en transparantie 3

24/5 Bestuurlijke vernieuwing 3

24/5:Congres en hoofdlijnen akkoord 3

21/6 Europa/Buitenlandbeleid 3

29/3 Europa/Conventie 4

29/11 Europa/Verkiezingsprogramma 4

Stelling 1 VIJF speerpunt dossiers 4

Stelling 2 Niet gekozen ELDR/D66-kandidaten voor het EP-lidmaatschap 4

Stelling 3  De (ontwerp) Europese Grondwet 4

27/9 Innovatie-motivatie 4

27/9 Kenniseconomie 5

24/5 Onderwijs-kennissamenleving 5

Stelling 1, hoofdlijnenakkoord en Europese doelstellingen, 5

Stelling 2, levenslang leren (LLL), 5

Stelling 3, ruimte voor fundamenteel onderzoek, 6

Stelling 4, kindtoetsen, 6

27/9 Preventief fouilleren 6

29/11 Voedselveiligheid 6

Organisatorisch 8

29/3 Ledenaantal/kenmerken 8

24/5 Naam voor het discussieplatform, 8

27/9 Partij intern 8

Stelling 1. spelregels werkgroepen 8

Stelling 2 Vernieuwende partij 8

 

Bijlagen

 

NAPleden 2003     Overzicht van de leden van het platform

 

2003 Logboek       Resumé van het jaar 2003

 

 


Voorwoord

 

Uit de diverse regio’s in het land willen een aantal mensen de partij een eigentijds reglementair discussieplatform bieden met een landelijke, representatieve en vrijdenkende discussiefunctie vanuit de regio’s voor het opstellen van gevraagde en ongevraagde adviezen en het toetsen van meningen.

 

Van de diverse vergaderingen in 2003 is verslag gemaakt en elk verslag is ter kennis name gebracht van het LB en de D66-leden van de Eerste Kamer, Tweede Kamer en het Europese Parlement. Als naslagwerk zijn de adviezen samengebracht in dit document. Dank voor de inzet van alle platformleden om het onderstaande mogelijk te maken. Het platform startte op 8 februari 2003 met 18 leden en is op de valreep van 2003 uitgegroeid tot 31 leden.

 

Meer informatie en actuele informatie over het Nationaal Advies Platform D66 is aan te treffen op de webpagina van het platform: www.bjernv.dds.nl/platform.html.

 

Groet,

Bernard Verlaan

Secretaris (a.i.)

 

 


 

Politiek

(alfabetische volgorde)

27/9 Bestuurlijke openheid en transparantie

D66 dient zich openlijk uit te spreken tegen regenteske regeringspraktijk die strijdig is met de doelstellingen van bestuurlijke openheid en transparantie.

De discussie leidde tot het volgende:

Overwegende:

-       recente benoemingen in prestigieuze organen (denk aan Innovatieplatform) en posities (denk aan gesloten procedures van de ABD (Algemene BestuursDienst; t.b.v hoge ambtelijke en prestigieuze functies)), zonder eerlijke, open en transparante selectieprocedures (vergelijk regelgeving Mededinging en Concurrentie);

-       recent gedicteerde neo–conservatieve bezuinigingsmaatregelen zonder pro-actief overleg met maatschappelijke actoren of getroffenen;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden;

-     dat D66 zich openlijk dient uit te spreken tegen regenteske regeringspraktijk die strijdig is met de doelstellingen van bestuurlijke openheid en transparantie;

en gaat over tot het volgende agendapunt

 

 

24/5 Bestuurlijke vernieuwing

-       In de pauze: Column van Van Schendelen (politicoloog/Europa-specialist) in Management en Bestuur (april): “De verslagen van onze ministerraad op vrijdagmorgen blijven wettelijk zo'n twintig jaar geheim; die van de EU raden van ministers kan men na enkele weken op de websites kan lezen.” De aanwezigen bepleiten voor de nationale verslagen eenzelfde openheid als voor de Europese.

 

 

24/5:Congres en hoofdlijnen akkoord

 (zie website D66: http://www.d66.nl).

Overwegende dat;

-       Er sterk gemengde gevoelens bestaan bij het hoofdlijnen akkoord, m.n. t.a.v. ontbrekende kernpunten van het programma op het sociale vlak gaat; “Sociaal waar het moet”, hetgeen een belangrijk deel van het discussieplatform (zeer) ernstig acht;

-       Er waardering bestaat voor het binnenhalen van het kennispunt als essentiële basis voor samenleving en economie (zie de Volkskrant 24 mei, pg 25 Innovatie, “terwijl twee van die regeringspartijen, partijen CDA en VVD, een jaar geleden nog nooit van de essentiële basis hadden gehoord.”);

-       Veronderstelde publiciteitseffecten van regeringsdeelname als ‘wishful thinking’ terzijde geschoven moeten worden;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden;

1.    sta sterk voor de kennissamenleving;

2.    sta sterk voor het sociale gezicht van D66;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

 

21/6 Europa/Buitenlandbeleid

Overwegende dat:

·        een ronde langs de buitenland-politieke conflicten van de afgelopen 100 jaar en meer, door alle continenten;

·        en een ronde langs de diverse internationale verdragen;

·        laten zien dat:

-         buitenland-politiek m.n. gedreven en ingegeven wordt door het pure, ingeschatte eigenbelang van een land, níet door motieven voor een (nieuwe) politieke of morele, rechtvaardige internationale orde;

-         bij internationale, strijdige belangen kennelijk en om die reden m.n. de zwakkere partijen een belang hebben bij ondertekening van internationale verdragen maar de politiek sterke partij(en) niet;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden

·       isolatie van de USA te voorkomen, omdat er anders ook niets te beïnvloeden valt;

·       binnen de EU relaties met de andere (kleinere) lidstaten te vormen zodat een gezamenlijk optreden als een vierde (of zesde) grotere “lidstaat” effectiever de buitenlandpolitiek/machtsbalans binnen de EU kan beïnvloeden;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

 

29/3 Europa/Conventie

* De vraag werd opgeworpen, of Europa niet een historisch unieke ontwikkeling moet zijn als gezamenlijke welvaarts-, vrede- en veiligheidszone, waarvan de grenzen bepaald worden door de wil en het vermogen van de randstaten deel te nemen en bij te dragen en elkaars identiteit te respecteren (dus geen historisch-geografische grenzen, geen cultureel-religieuze grenzen).

* Idem: Of het wel wenselijk zou zijn na te streven Europa te  ontwikkelen tot een politieke eenheid, die als zodanig in de wereld optreedt (dus historisch-geografische grenzen en cultureel-religieuze grenzen zijn belangrijk en wellicht bepalend). Of dit niet een miskenning inhoud van de eigen aard en historie van de Europese landen en van de diverse bijzondere relaties die zij hebben met andere delen van de wereld.

Idem: De vraag is of het vormen van een tweede supermacht Europa wel het goede antwoord kan zijn, of het niet zou leiden tot een opschaling van het oude Europa van voor de Unie, van, maar nu op wereldschaal , rivaliserende (super)staten.

* De discussie toegespitstop art 9 "Doelstellingen" uit de voorgestelde grondwetstekst, was het platform van oordeel, dat hetgeen gesteld wordt over duurzame economische-, sociale- en  culturele ontplooiing, de milieubescherming, vrijheid, rechtvaardigheid en veiligheid en onderlinge samenhang op deze terreinen, heel goed in een beginselverklaring van de Unie zou passen, maar geen grondwet vereist. Tegen de laatste zin, waarin de Unie met een stem, coherent en solidair op het internationale toneel zou moeten spreken en de verantwoordelijkheden van een wereldmacht zou moeten uitoefenen, bestond nadrukkelijk bezwaar. De landen van de Unie zijn daaraan nog lang niet toe, als dat al een gewenste eindsituatie zou zijn.

* De betekenis van deze uitspraak werd door de aanwezigen, wegens hun geringe aantal, met spijt sterk gerelativeerd.

 

 

29/11 Europa/Verkiezingsprogramma

Stelling 1 VIJF speerpunt dossiers

ELDR/D66-kandidaten voor het EP-lidmaatschap dienen zich te profileren op VIJF speerpunt dossiers voor hun vijfjarige termijn en vervolgens per jaar één dossier prioriteren.

Na discussie wordt als conclusie geformuleerd:

·       Prioriteiten moeten worden gekoppeld aan maatschappelijke noden, niet aan een draaiboek.

·       Stelling is sympathiek maar onpraktisch.

·       Goed element is wel dat D66 inderdaad naar wegen moet zoeken om, de agenda meer te beïnvloeden.

 

Stelling 2 Niet gekozen ELDR/D66-kandidaten voor het EP-lidmaatschap

Niet gekozen ELDR/D66-kandidaten voor het EP-lidmaatschap moeten zich gecommitteerd achten door hun kandidatuur tot een actieve rol als steunfractie-lid onder leiding van de gekozen D66-afgevaardigde(n), voor de duur van de EP-periode van vijf jaar.

De stelling wordt gewogen en te licht bevonden:

·       Om persoonlijke redenen niet uitvoerbaar: hoe moet het met kandidaten die een eigen loopbaan hebben die de nodige ruimte niet biedt ?

·       Gevaar is de omkeerbaarheid van de stelling: heeft een kandidaat ook een recht op lidmaatschap van de steunfractie ?

·       Idee is goed, kandidaten zouden commitment moeten tonen. Maar niet formeel regelen.

 

Stelling 3  De (ontwerp) Europese Grondwet

De (ontwerp) Europese Grondwet dient snel geamendeerd te worden op de volgende punten:

-       geen langdurige vaste president;

-       accent verplaatsing van ‘melk-, vlees- en geldunie’ naar kennisunie

Er is onvoldoende onderbouwing om al te stellige uitspraken te doen. Moet “Europa” worden gezien als een “natie” of als een “federatie” ? Zou “Europa” moeten ambiëren een supermacht te worden of niet ? En als er sprake is van een “President van Europa” dan zou deze functionaris toch direct gekozen moeten worden !

 

 

27/9 Innovatie-motivatie

Innovatie-motivatie moet geprikkeld worden door de tucht van de markt en tegenstrijdige eisen van de markt. Innovatiedruk wordt tegengewerkt door pretpakketten van loonmatiging en maatregelen om zogenaamde marktimperfecties tegen te gaan. De innovatieve kracht van onze economie is juist gediend met een sociale markteconomie.

De discussie leidde tot het volgende:

Overwegende dat:

-       markt ook betekent: risico’s en kansen maar niet zonder een bepaald vangnet;

-       markt níet betekent: bureaucratie maar juist vrijheid (bijv. wb. loonontwikkeling);

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden;

-       terughoudend te zijn met maatregelen die planeconomische ingrijpen in de vrije markt- en innovatiemechanismen;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

 

27/9 Kenniseconomie

De innovatieve impulsen moeten vooral van het bedrijfsleven van de handel en de dienstensector komen; prioriteit aan her-industrialisatie c.q. de beta-techniek sector is de foutieve route-kaart naar een kenniseconomie. Nederland heeft al een vooraanstaande kenniseconomie. Kennis is echter reeds zover gemondialiseerd dat daarvoor de nationale deskundigheid niet meer bepalend is. De innovatieve kracht van Nederland ligt traditioneel in handel en diensten en niet in industriële productie.

De discussie leidde tot het volgende:

Overwegende dat:

-       de stelling het verschil tussen breedtekennis en dieptekennis miskent waardoor calculerend opbrengst-denken faalt;

-       kenniseconomie een zaak is van en-en; handel/diensten én industrie; alfa- én beta- én gamma-kennis; nationaal én regionale wisselwerking tussen bedrijfsleven én (hoger) onderwijs én  fundamenteel onderzoek;

-       een open economie en globalisering impliceert dat het denken in termen van een nationale kenniseconomie niet meer aan de orde is;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden;

-         te kiezen voor en-en posities in de kenniseconomiedebatten tegenover of-of posities als het gaat om economische sectoren, alfa-, beta- gamma-kennis, fundamenteel, toegepast, economisch onderzoek;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

24/5 Onderwijs-kennissamenleving

De inleiding, de aanwezigen zijn alle directe of indirecte ‘onderwijs- en kennismensen’. De discussie wordt gevoerd via een aantal stellingen

Stelling 1, hoofdlijnenakkoord en Europese doelstellingen,

overwegende dat;

-       behoefte bestaat aan verdere concretisering  van de aanpak en werkwijze hoe Nederland de Lissabon- en  Barcelona-doelstellingen wil halen;

roept het discussieplatform als uitkomst van de discussie de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden op:

-       om de regering binnen 100 dagen met een actieplan te doen komen waarin in 10 punten het welslagen van diverse doelstellingen aannemelijk gemaakt wordt,binnen de daarvoor bepaalde termijn (2010);

en gaat over tot de orde van de bijeenkomst.

Stelling 2, levenslang leren (LLL),

overwegende dat:

-       er al járen gebouwd en gewerkt wordt aan het perfectioneren van het onderwijsstelsel van 'eenmalig onderwijs' (voor po, vo, bve, hbo, wo) en dat dit zeer zeker moet dóórgaan want het stelsel moet zich voortdurend aanpassen aan veranderende omgevingseisen;

-       voor de ontwikkeling van een kennissamenleving het echter uitgesloten is dat een 'startkwalificatie' een leven lang meegaat;

-       . verdere instrumentatie van LLL nodig is ook vanuit de kennissamenleving-ambities en de behoeften aan kenniswerkers ;

roept het discussieplatform als uitkomst van de discussie de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden op:

-       actief initiatieven te tonen en te ondersteunen opdat er binnen vier jaar na 1 januari 2004, een beleidscyclus en een stelsel is ingericht waardoor levenslang leren (LLL), aansluitend op het eerder genoemde eenmalige onderwijs, geëffectueerd is met een positief effect op de economische groei en op de gezondheid en levensvreugde van de burgers. Het niveau van de bve (beroepsonderwijs en volwasseneneducatie) heeft daarbij prioriteit;

en gaat over tot de orde van de bijeenkomst.

Stelling 3, ruimte voor fundamenteel onderzoek,

overwegende dat:

-       het fundamentele onderzoek van heden, de bron vormt van het toegepast onderzoek van morgen en daarmee van de toepassingen van overmorgen;

-       het domein van fundamenteel onderzoek niet beperkt is tot dat van de beta-wetenschappen maar dat de alfa-wetenschappen én de gamma wetenschappen eveneens domeinen van fundamenteel onderzoek kennen;

-       verspreiding en publieke beschikbaarheid van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek een noodzakelijke voorwaarde is voor het proces van kennisvinding; m.n. zij gewezen op situaties in bepaalde toegepaste wetenschappelijke disciplines waarbij onderzoeksresultaten systematisch als non-existent ,op een zwarte lijst, onbenut blijven

roept het discussieplatform als uitkomst van de discussie de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden op:

-       ruimte te behouden en te vergroten voor het fundamentele onderzoek bij de alfa-, beta en gamma-wetenschappen en voor de wisselwerking tussen fundamenteel onderzoek, het onderwijs en de toepassingspraktijk van de aldus verworven kennis ;

-       doch het geestelijk eigendom van onderzoekskennis onverlet bij de publieke kennisinstelling te laten.

en gaat over tot de orde van de bijeenkomst.

Stelling 4, kindtoetsen,

overwegende dat:

-       de methodologische voor-en-tegens ten aanzien van het gebruik van (psychologische) testen om kinderen vroegtijdig (op 3-4 jarige leeftijd) te selecteren voor het onderwijs –kindtesten– geen overtuigende conclusie vóór oplevert;

-       het onderzoek naar het vroegtijdig ontdekken en benutten van leerstijlen van kinderen van belang kan zijn voor goed onderwijs;

roept het discussieplatform als uitkomst van de discussie de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden op:

-       krachtig stelling te nemen tegen het gebruik van kindtesten voor selectiedoeleinden op 3-4 jarige leeftijd;

-       testen van kinderen wel toe te staan als het gaat om het ontdekken en benutten van leerstijlen;

en gaat over tot de orde van de bijeenkomst.

 

 

27/9 Preventief fouilleren

"Het aanwijzen van veiligheidsrisicogebieden waarin preventief gefouilleerd wordt is een ongerechtvaardigde inbreuk op de integriteit van de persoon, aangezien hierbij stelselmatig mensen worden gefouilleerd waartegen geen enkele verdenking bestaat".

De discussie leidde wel tot diverse overwegingen:

-        enerzijds dat preventief fouilleren ervaren wordt als een schending van privacy, de politie genoeg andere middelen heeft om actie te nemen tegen (groepen van) personen op grond van een redelijke verdenking van misdrijf, preventief fouilleren juist tot agressie leidt, de politie hier niet op zit te wachten en gelet de kosten, positieve resultaten ook met mindere/andere inzet en effectiever bereikt worden;

-        anderzijds dat diversiteit van normen en waarden toegestaan moet worden en dat mensen zich in de straat en in de buurt zich veilig moeten kunnen voelen;

maar leidt niet tot een eenduidig advies van het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

 

29/11 Voedselveiligheid

Middelen en/of technologieën die niet gewenst zijn moeten niet alleen verboden worden ten aanzien van toepassing binnen de landsgrenzen maar ook de export en import alsmede de vervoer/verkoop van producten die met gebruik van die middelen of als gevolg van die technologie zijn ontstaan moeten worden verboden.

De stelling wordt als onvoldoende helder ervaren. Wat wordt nu eigenlijk als ongewenst aangemerkt ? Een aantal verschijnselen die zijn waargenomen worden in de discussie in ieder geval als “ongewenst “aangemerkt. Bijvoorbeeld:

·       Vlees en vet worden gesubsidieerd, groenten en fruit niet. In feite zou daarmee worden aangegeven dat de overheid het eten van vlees en vet verkiest boven de consumptie van groenten en fruit. Beide groepen van produkten zijn immers in hoge mate substituut-produkten.

·       Het verbod op inenten van Europees slachtvee terwijl ingeënt slachtvee / vlees wel wordt geïmporteerd.

·       In hoeverre is de stelling een “luxe-stelling” ? Gaat de redenering ook op als deze op een mondiale schaal wordt beoordeeld ?

De conclusie wordt getrokken dat in zake voedselveiligheid de voorlichting aan de consument nog aanmerkelijk kan en moet worden verbeterd.

 

 

 

 


Organisatorisch

(alfabetische volgorde)

 

29/3 Ledenaantal/kenmerken 

De aanwezigen vonden dat gestreefd moet worden naar minimaal 30 leden wegens onvermijdelijk verloop. Gesuggereerd werd de regionale inbedding te verbeteren door een platformlid in het regiobestuur te hebben, of omgekeerd.

 

 

24/5 Naam voor het discussieplatform,

Overwegende dat;

-       het platform over alle geleding- en hoedanigheidoverstijgende zaken zal (kunnen en willen) discussiëren die m.n. nationale zaken (kunnen) betreffen;

besluit het discussieplatform als uitkomst van de discussie tot de naam:

-       Nationaal Advies Platform. (NAP);

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

 

27/9 Partij intern

Stelling 1. spelregels werkgroepen

Na alle commotie van de laatste twee jaar --en na de consequenties daarvan-- is er in elk geval in (mijn) directe D66-omgeving vrijwel geen geld en ook geen mentale energie meer voor intern overleg, communicatie en discussie. De ‘vernieuwing’ heeft het tegendeel bereikt.

Deze alarmerende situatie vraagt om onmiddellijke aandacht; i.c. herziening van de spelregels van de partijtop ten aanzien van landelijke werkgroepen c.q. adviesraad.

De discussie leidde tot het volgende:

Overwegende dat:

-       Allerlei instrumenten –zie Hoofd koel, de vuist op tafel– níet werken;

-       D66 geen officiële (SWB-)werkgroepen meer heeft;

-       de politieke en bestuurlijke kwaliteit van de inhoud van de –bilaterale– input van leden onduidelijk is en niet zelden afwezig is wb. de inhoudelijke en politieke expertise die langs “verschillende wegen verder ontwikkeld (platforms, projectgroepen, virtuele ateliers) wordt”;

-       procesmatig deze werkwijze niet transparant is en waar het politieke meningsvorming betreft, ook niet democratisch;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden;

-       de spelregels te herzien ten aanzien van landelijke werkgroepen c.q. adviesraad;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 

       PM Toevoeging 29/11

In verband met bijzondere eigen activiteiten van een aantal leden van het platform, is er gevraagd om een voorstel van het platformbestuur om platformwerkgroepen mogelijk te maken, bijv. ten behoeve het voorbereiden van moties voor congressen.

 

Stelling 2 Vernieuwende partij

"D66 is in zichzelf onvoldoende vernieuwend en dreigt daardoor zijn reden van bestaan te verliezen."

De agenda van vernieuwing waarmee we destijds de politieke arena in stormden is nu weliswaar grotendeels in het regeerakkoord opgenomen (gekozen burgemeester, referendum, "districten"stelsel) , maar ze is 35 jaar oud en slaat op de werkelijkheid van toen, terwijl de samenleving ingrijpend veranderd is.

De discussie leidde tot het volgende:

Overwegende dat:

-       er nog steeds behoefte is aan een (echt) vernieuwende partij (denk aan LN met D66-programmapunten, LPF);

-       politiek om de hoofdpunten van de samenleving gaat en tegenwoordig veelal wereldproblemen betreft;

-       het politieke bestuur tegenwoordig nog steeds / opnieuw regentesk is;

-       democratie een werkwijze is, geen toestand;

adviseert het discussieplatform als uitkomst van de discussie aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden;

-     scherp te sturen op een democratische werkwijze voor de politieke en bestuurlijke aanpak van hoofdpunten van de samenleving;

en gaat over tot het volgende agendapunt.

 


 

(December 2003)

 

-                Wie zijn wij   NAP-leden 2003 (december)

 

 

Het platform telt leden, afkomstig uit de diverse regio’s. Er is een ‘dagelijks bestuur’ dat gekozen uit het midden van het platform en bestaat uit vijf mensen. In de lijst treft u kort de basisgegevens aan van de leden.

 

 

Wij zijn alle lid van

D66.

 

 

 

De organisatie van

het platform is voorlopig in handen van vijf presiderende leden:

-       Vz: Kees Slottje; c.slottje@hccnet.nl ;

-       2e Vz. FerdinandPleyte dzd.art@planet.nl

-       secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl

-       vacant

-       vacant

 

Na de startbijeenkomst op 8 februari 2003, wordt een nieuw vijftal gekozen. Deze vijf leden te samen (interim) worden het bestuur of het presidium *) genoemd.

Nadat het platform een formele status krijgt, zal er een nieuw bestuur gekozen worden en treedt het interim bestuur af.

 

*) Hierover moet nog besloten worden.

 

 

(overige) leden zijn afkomstig uit de regio

Groningen

 

 

 

J. D. DE VRIES 

 

 

 

J.C.L.de.Vries 

 

 

 

WIJBRANDT VAN SCHUUR

 

 

 

Frjaslân

 

 

 

 

 

 

 

Drenthe

 

 

 

J J TOP 

 

 

 

(Vz: Kees Slottje;

 

 

 

Overijssel

 

 

 

Adriaan van Duinen

 

 

 

Gelderland

 

 

 

F C VAN DER SCHANS 

 

 

 

Simon Hejan

 

 

 

Frits Slingerland

 

 

 

JAN THEUNISSEN 

 

 

 

Utrecht

 

 

 

(secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl )

 

 

 

Ale van Elmpt

 

 

 

Barbara Eijsten

 

 

 
Noord-Holland

 

 

 
P. A. KIEVOET 

 

 

 
Bob Goes

 

 

 
Zuid-Holland

 

 

 
Bernard J ARIS

 

 

 
Annelies van Maanen ejt.vanmaanen@wanadoo.nl

Tevens: voorzitter LP Seniorenbeleid D66

 

 

 
Anton de Man

 

 

 
Zeeland

 

 

 
A HIJGENAAR

 

 

 
Noord-Brabant

 

 

 
E DE BRUIJN 

 

 

 
D VAN NI EUWENHUIJZEN

 

 

 

LEENDERT FLORUSSEN  

 

 

 

Rob Gunter

 

 

 

Marijke Maathuis 

 

 

 
Limburg

 

 

 
 Ferdinand Pleyte

 

 

 
J.W. BERTENS

 

 

 
Joop Harberink-Geense

 

 

 
Elly Lubbers

 

 

 
Flevoland

 

 

 
H J SURINK 

 

 

 

Allerd Jaarsma 

 

 

 

Gerben van der Woude

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2003

LOGBOEK

Het overzicht van de resultaten van de voorgaande jaren zijn resp. te vinden in: Resultaten Nationaal Advies Platform Cumulatief 20003

 

Voor de goede orde. Onderstaande samenvattingen van de vergaderingen zijn per mail bekend gemaakt aan:

-       contactperson/D66'ers in het EP, TK, EK, of het LB, samen met de notulen;

-       secretarissen/contactpersonen van andere D66'platformen;

-       secretarissen van regiobesturen (dwz. alleen zij die dat op prijs stelden).

Organisatie

 

ÖStartbijeenkomst

8 februari 2003 ; platform organisatie

Platformbestuur
Ö 29 Maart

EU “grondwet”; zie: http://europa.eu.int/futurum/forum/Public/MessageList.cfm?&Thread_ID=31&lang=nl  

Conclusies n.a.v. art. 9 (Con/federatie):

·       Geen bezwaar tegen de geformuleerde doelstellingen maar dat behoeft geen grondwet;

·       Wel bezwaar tegen de laatste zin (Europa moet spreken met een stem conform de verantwoordelijkheid van een wereldmacht);de landen van de Unie zijn daaraan nog lang niet toe, als dat al een gewenste eindsituatie zou zijn.

Afspraken:

1. volgende keer (behoudens politieke actualiteit); onderwijs en kennissamenleving;

2. leden benaderen hun regiobesturen zodat het platform meer leden kan tellen.

Ö 24 Mei

Onderwijs en kennissamenleving

Resumé

Andere besluiten adviezen betreffen:

·       het hoofdlijnenakkoord (NAP roept op tot sterk maken voor kennissamenleving en sociaal gezicht D66);

·        informeel, op het terrein van bestuurlijke vernieuwing (NAP roept op tot openheid over verslagen Ministerraad, vergelijk EU-verslag ministerraden);

·        onderwijs- en kennissamenleving (NAP roept op:

-       tot concretisering van in nationaal actieplan binnen 100 dagen om de doelstellingen van Barcelona in 2010 te halen;

-       inrichting van een bestel t.b.v. levenslang leren, prioriteit bve;

-       ruimte voor fundamenteel onderzoek en onverlet geestelijk eigendom voor de publieke kennisinstelling;

-       krachtig nee tegen kindtesten voor selectiedoeleinden, toestaan kindtestenvoor leerstijlenonderzoek).

Afspraken:

1. De naam van het discussieplatform is Nationaal Advies Platform. (NAP)

2. bijeenkomsten vinden voorlopig plaats in een open zaal/publieke ruimte.

Ö 21 Juni

EU: opstelling richting MO, USA

Resumé

Buitenlandpolitiek wordt ingegeven door het eigenbelang van een land, níet door motieven voor een rechtvaardige internationale orde en dat m.n. de zwakkere partijen een belang hebben bij ondertekening van internationale verdragen.

Het NAP roept op isolatie van de USA te voorkomen (omdat er anders ook niets te beïnvloeden valt) en binnen de EU relaties met de andere (kleinere) lidstaten te vormen zodat een gezamenlijk optreden als een vierde (of zesde) grotere “lidstaat” effectiever de buitenlandpolitiek binnen de EU kan beïnvloeden

1.     voorbereiding vergaderschema 2004;

2.     per email input voor bijeenkomst van 27/9 (voedselveiligheid)

3.     lidmaatschap 2004; per email  (bijeenk. 29 november rondvragen)

Ö 27 September

Partij intern,  kenniseconomie

Resumé.

Het thema ‘Partij intern’  is het hoofdthema geweest van de bespreking. De discussies hebben geleid tot een aantal adviezen tot meer openheid, transparantie en een meer democratische werkwijze op een aantal terreinen; partij-intern maar ook partij extern

Daarnaast is er ook gediscussieerd en geadviseerd over preventief fouilleren, Kenniseconomie en Innovatie-

motivatie

1._ voorbereiding vergaderschema 2004;

2._per email agendapunten tbv 2004 aanmelden

3._lidmaatschap 2004; per email  (bijeenk. 29 november rondvragen)

 

Ö 29 November

Voedselveiligheid, EU-verkiezingen, organisatorisch

Resumé

Aan de hand van een aantal prikkelende stellingen vinden inhoudelijke en soms verrassende discussies plaats. door de deelnemers wordt dit als motiverend en stimulerend ervaren.

Organisatorisch: de vraag wordt bediscussieerd of het NAP een platform kan zijn voor meerdere subgroeperingen. In beginsel wordt daar positief over geoordeeld.

Idem als 27/9


 

 

Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform