Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform

 

 

 

 

 

 

 

Resultaten

Nationaal Advies Platform 2008

D66

 

 

 

Woord vooraf

 

Het platform beoogt opiniërende, richtinggevende uitspraken en adviezen van D66-leden van de regio’s, aan de vertegenwoordigers van D66 in alle relevante geledingen en hoedanigheden. Onderstaand treft u de cumulatieve lijst van resultaten in de vorm van overwegingen, oproepen, adviezen en vragen, zoals naar voren gekomen in openbare, plenaire, inhoudelijke, politieke discussies. Lopende het jaar wordt lijst aangevuld.

(Bijgewerkt t/m 10/2/2009)

 

 

 

Inhoudsopgave

Sinds 2006 volgt de inhoudsopgave de DG-structuur van de EU.

(Alfabetische volgorde, cumulatief.)

 

 

Voorwoord. 3

Politiek  4

Algemeen. 4

7/6        Sociaal-liberale grensverkenningen. 4

1/3        Gezinspolitiek-Vergrijzing. 4

26/1      Gekozen burgemeester 4

Belastingen en douane-unie. 5

Economische en financiële zaken. 5

Gezondheid en consumentenbescherming. 5

22/11 Alcohol. 5

22/11 Gedoogbeleid t.a.v. cannabis. 5

Informatiemaatschappij en media. 5

26/1      Film Wilders- reactie regering & oppositie. 5

Interne markt en diensten. 5

26/1       Uruzgan. 5

Justitie, vrijheid en veiligheid. 7

6/9 Actueel: Motie Burgerlijke Ongehoorzaamheid. 7

Landbouw en plattelandsontwikkeling. 7

Mededinging. 7

Milieu. 7

Ondernemingen en industrie. 7

Onderwijs en cultuur 7

26/1      Jeugdbeleid/speed. 7

1/3        Jeugd, drank en drugs. 7

Onderzoek. 8

Regionaal beleid. 8

Vervoer en energie. 8

11/10   De congresmotie over duurzame energie; tevens voorbereiding najaarscongres. 8

Visserij en maritieme zaken. 8

Werkgelegenheid .soc.zaken&gelijke kansen. 8

22/11 Ontslagrechtversoepeling. 8

26/1      Vijftigplussers, versoepeling ontslagrecht 9

Organisatorisch. 10

Elke vergadering: rondje platformen, regio’s enz. 10

11/10 Verslag van 9/9, van het overleg platformen-LB. 11

NAP-leden 2008. 12

NAP vergaderingen 2008 (samenvattingen) 13

 

 

NB    Het overzicht van de resultaten van de voorgaande jaren zijn resp. te vinden in:

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2007)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2006)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2005)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2004)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2003)


 

Voorwoord

 

Uit de diverse regio’s in het land willen een aantal mensen de partij een eigentijds reglementair discussieplatform bieden met een landelijke, representatieve en vrijdenkende discussiefunctie vanuit de regio’s voor het opstellen van gevraagde en ongevraagde adviezen en het toetsen van meningen.

 

Van de diverse vergaderingen in 2008 is verslag gemaakt en elk verslag is ter kennis name gebracht aan directe relaties; het LB en de D66-leden van de Eerste Kamer, Tweede Kamer en het Europese Parlement. Samenvatting van de verslagen zijn gemeld aan de secretarissen van andere platformen en enkele regiosecretarissen (alleen zij die dat op prijs stelden).

 

Als naslagwerk zijn de adviezen van de vergadering samengebracht in dit document, met dank voor de inzet van alle voorbereiders / platformleden om het onderstaande mogelijk te maken. Jawel, dergelijke overzichten zijn er ook van eerdere jaren: 2007, 2006, 2005, 2004 en 2003. Ze bevatten tal van korte, scherpe, kant-en-klare moties; te benutten als inbreng of input voor eigen moties in EP, EK,TK, PS, en gemeenteraad. Als indelingsbasis voor de beleidsgebieden is besloten om vanaf 2006 de DG-structuur van de EU aan te houden en niet langer de indeling naar NL-ministeries.

 

Het platform startte op 8 februari 2003met 18 leden, telde in 2003 31 leden, 27 leden in 2004, 28 in 2005, 24 in 2006, 2007 en 2008. Meer informatie en actuele informatie over het Nationaal Advies Platform D66 is aan te treffen op de webpagina van het platform: www.bjernv.dds.nl/platform.html.

 

Groet,

Bernard Verlaan

Secretaris (a.i.)

 

 


 

Politiek

(alfabetische volgorde)

 

Algemeen

 

7/6      Sociaal-liberale grensverkenningen

De inbreng bestaat uit de publicatie van het D66 Kenniscentrum (op de website van D66, te vinden onder Kenniscentrum/Publicaties/Perman. Progr.Cies/  of eerst de home page en dan copy/paste: www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhu6h685uavr/f=/vhu6h6ttwvgu.pdf).

 

De discussie leidde tijdens de vergadering niet tot overeenstemming en werd verder via de email gevoerd. De reacties, waarin de diverse opmerkingen verwerkt zijn.Die verwerking is per email verzonden aan de deelnemers. De daarover gemaakte opmerkingen zijn verzameld, voorzien van een commentaar en verspreid. Vervolgens is het stuk als NAP bijdrage aan de discussie in de partij over Soc.-Lib. Grensverkenningen  aan de Permanente Programma Commissie (PermaProgCie genoemd) opgestuurd en door hun in dank ontvangen.

De inhoud van de bijdrage heeft aanleiding gegeven tot verdere discussies in het NAP.

1/3      Gezinspolitiek-Vergrijzing

Inleiding/Naar aanleiding van Gezinspolitiek als tradioneel CDA-onderwerp wordt door Rouvoet (CU) als ‘ramp’ neergezet tegenover de ‘ramp’ van de vergrijzing. Een kindertal van 2,1 zou de ramp voorkomen. Oude beelden en verhalen doemen hierbij weer op; de herinnering aan de demografische daling in de 80-er jaren, en langer geleden: de pastoor & dominee die “God’s plicht” inzetten bij de ‘fok-oproep’. Is het allemaal zo?

Discussie/Overwegende  Nee. De vergrijzings’ramp’ is geen ramp als daar economische en financieel slim mee om gegaan wordt; zoals de inmiddels opgeheven REA (Raad Economische Adviseurs van de TK) opmerkte. Eén van de verwachtingen is dat Nederland tegen 2050 circa 8 miljoen mensen telt. Ook de andere landen hebben met dergelijke duikelingen te maken; immigratie is dan ook geen “oplossing”. Het door ouders gewenste kindertal zou 2,7 zijn. Allerlei onhandige regelingen/belemmeringen verhinderen echter dat het werkelijke kindertal zelfs achterblijft bij de 2,1 voor een gelijkblijvende/traaggroeiende bevolking: te dure/onvoldoende/inflexibele kinderopvang, te hoge woonlasten, inflexibele werktijden/werkgevers/arbeidsduren. Er moet gedacht worden aan een slimme, levensloopconforme arbeidsmarkt, onderwijsloopbaan en economie (o.a. deeltijd). Mn. de zorgsector voor ouderen is geschikt voor die flexiblisering; de hulpvraag doet zich mn. voor bij de dagopstart/beëindiging. De ‘vergrijzingsramp’ is niets mee/minder dan een financieringsvraag-stuk[1]; daar moeten slimme dito oplossingen voor gezicht worden. Stoppen met leeftijdsdiscriminatie om te beginnen; partieel blijven werken tussen 60 en 70 zou mogelijk moeten zijn voor hen die dat willen, dat is gezond. Meer/minder AOW betalen naar kinderrato, is een andere optie. Kijk bijv. naar Frankrijk, de pensioenen zijn daar ook een middel om de economie te versterken. Zie ook Duitsland met haar ‘omslagstelsel’. Het NL-stelsel is stabiel gebleven, de NL-samenleving niet. NL is geen 3-generatie-samenleving meer (kinderen, ouders, senioren) maar een 4- of 5-generatie-samenleving (kinderen, jong-volwassenen, volwassenen, jonge senioren, senioren, oude senioren). Zelfs rekenmodellen die uitgaan van slechts 1-2% economische groei, laten zien dat zelfs de stijgende ziektekosten zijn op te vangen. Kortom: het stelsel moet vernieuwd worden, de wereld is drastisch veranderd. Denk bijv. aan één Algemeen NL Pensioenfonds, denk aan het inschakelen van arbeidsmarkt-uitgestotenen, denk aan pensioengewenningstrajecten (flexibiliteit).

Conclusie/advies: de vergadering weerspreekt de demagogische beeldvorming van ‘rampen’ waar het gaat om kinderaantallen in relatie tot vergrijzing. Aan beide zijden blijken onhandige regelingen debet te zijn aan nadelige, maatschappelijke consequenties. Als daar slimme, levensloopconforme arbeidsmarkt-, onderwijsloopbaan-, inkomens- en economische beleid (o.a. deeltijd) tegenover gezet wordt, dan ontstaat een geheel ander plaatje. Bovendien moet de voorstelling van zaken eigenlijk zijn: ‘Remmen eraf, dan is er geen probleem meer.’, samen met de sociale partners. Deze discussie wordt vervolgd.

 

26/1    Gekozen burgemeester

Inleiding/Naar aanleiding van De voorzitter heeft een discussiestuk/voorstel rondgestuurd naar aanleiding van de uitlatingen van Pechtold, na de slecht verlopen verkiezingen in Utrecht en Eindhoven publiekelijk afstand neemt van de gekozen burgemeester. Discussiërend/overwegende lijkt het voorstel enerzijds goed ontvangen te worden; liever en beter een onafhankelijke burgemeester met gezag en autoriteit dan een ‘meerderheidsharlekijn’ wiens onbeduidende en inhoudsloze functie bestaat uit lintjes knippen en uitdelen. Dat kan een willekeurige ambtenaar er gewoon bij doen. Als inbrengloze uitvoerder van diverse overheidstaken, heeft de burgemeester in de praktijk maar 2 “dossiers”. Eén: ‘veiligheid’ en hij is dan (inbrengloos) uitvoerder/verlengstuk van het Min.Binnenlandse Zaken. Uit verveling wordt er een tweede dossier gekozen waar de betrokkene geen verstand van zaken voor hoeft te hebben. Een verandering is dus dringend geboden.

Anderzijds; of de voorgestelde aanpak een oplossing is voor de publiekelijke desinteresse in politiek en bestuur zelfs zo dicht bij huis, wordt betwijfeld. De meerderheid kiest op basis van vertrouwen, mits de functie betekenisvol is en er toe doet. Anders is er geen bereidheid tot kiezen. Tegelijkertijd blijven de voorbeelden van achterkamertjes stuitend, zowel van burgemeesters (de voorzitter geeft voorbeelden uit de praktijk van een lokale burgemeester die zaken buiten de Raad om wilde regelen) als dat van de achterkamer van de Koningin waarin de burgemeesterschappen beklonken worden. Daarmee blijft ook de noodzaak voor een andere aanstellingsprocedure in de lucht.

Afronding Naar aanleiding van de mankerende burgemeestersverkiezingen (“keuze” tussen twee kandidaten van dezelfde partij; de burger is ook niet gek!)), wordt in de afronding de kwestie breder getrokken naar die van het referendum. Ook daarbij zijn voorbeelden te over dat slecht geformuleerde vragen tot het “falen van het instrument” hebben geleid. Los daarvan; sommige kwesties/vragen zijn niet geschikt voor een referendum. Wb. het gekozen burgemeesterschap concludeert/advisereert de vergadering dat het hoog tijd is voor verandering van de functie van de burgemeester, voor openbare sollicitatieprocedure en echte(, goedgeformuleerde) keuzes.

 

 

Belastingen en douane-unie

 

 

Economische en financiële zaken

 

 

Gezondheid en consumentenbescherming

 

22/11 Alcohol.

Alcoholgebruik brengt onomkeerbare schade aan, extra ernstig aan hersenen die in de groei zijn (d,w,z, onder de ca 20jaar) . Een aanzienlijk deel  (ca 25%) van de pubers drinkt (veel) te veel.

De vergadering vind dat prijsverhoging van alcohol het gebruik zou moeten terugdringen, verkoop alleen in gespecialiseerde winkels de handhaving van verkoopverbod aan jongeren zal verbeteren, dat vooral door persoonlijke benadering van belang is, omdat ook veel jongeren niet overmatige gebruikers zijn.

Indien bewustmaking van ouders (van hun eigen drinkgedrag en van het thuis indrinken van hun kinderen), handhaving van verkoop en schenkverboden aan minderjarigen niet helpen, dan zou de overheid ook achter de voordeur van probleem-drinkende pubers mogen optreden.

 

Aanvulling nav verslag:

Naar aanleiding van: pg1, punt 6a) A Alcohol. Pieter merkt op dat zijn opmerking over alcoholvrije sportkantines niet vermeld is  maar acht voor het goede begrip van zaken van belang dat er genotuleerd wordt dat volwassenen –sportleiders,  topsporters, ouders en iedereen die in de positie komt dat hij/zij voor jongeren een rolmodel zou kunnen zijn-  zich bewust moet zijn van zijn/haar voorbeeldfunctie tegenover die jongeren; ook in sportkantines. De vergadering kan zich vinden in deze opmerking en toelichting.

 

 

22/11 Gedoogbeleid t.a.v. cannabis

De schade bij alcoholgebruik is een gevolg van de stof, bij cannabisgebruik een gevolg van het verbod. De WHO heeft vastgesteld dat er geen gezondheidsredenen zijn om cannabis te verbieden. Het verbod leidt ertoe dat gebruikers en handelaren gecriminaliseerd worden en daardoor in contact komen met harde criminaliteit. Het verbod leidt tot oncontroleerbare kwaliteit en hoge prijzen, waardoor het ‘aantrekkelijke handel’ is voor criminelen.

Coffeeshops hebben aan de gebruikerskant de scheiding van het criminele circuit goed tot stand gebracht. Zo goed, dat zij een grote klandizie hebben, vooral ook van  ‘drugstoeristen’.

Gaan Coffeeshops aan hun succes ten onder? Of worden ze bedreigd doordat de aanvoer van cannabis een open verbinding blijft met de criminaliteit?

De vergadering stelt zich achter de voorstellen van o.m. de D66 fracties te Roozendaal en Maastricht, die een “Nederland Cannobino” voorstellen, waarin naar analogie van het gokken dat gelegaliseerd werd via Holland Casino, het gedoogde cannabiscircuit te sluiten door de teelt en aanvoer naar coffeeshops onder controle van de overheid te brengen.

De vergadering vind dat niet de overheid als teler en handelaar moet optreden, maar gewerkt moet worden met een aantal gecertificeerde kwekers, zodat een prijs/kwaliteit/smaak marktwerking de gebruikers invloed geeft op het product.

Intussen blijkt dat het merendeel van de burgemeesters voor het reguleren van de aanvoer , de ‘achterdeur’, is en dat Eindhoven en Tilburg willen pionieren met een gecontroleerde kwekerij. De bal ligt nu bij het kabinet.

 

 

Informatiemaatschappij en media

26/1    Film Wilders- reactie regering & oppositie

Inleiding/Naarleiding van De film die Wilders aankondigde is (tegen de verwachting in) nog niet uit maar werpt wel ‘schaduwen vooruit’ in de vorm van reacties van de regering en van de oppositie. Echt reden voor discussie/overweging is er “dus” nog niet maar de vraag kan wel gesteld worden: “Wat vinden we van die reacties?”. De beperkte discussie laat verschillende reacties zien; de voorbereidingen van de regeringen worden als overreactie ervaren ook al is het verstandig om een idee te vormen over de diepte van de krenking. Waarbij opgemerkt wordt dat in sommige landen, tegen betaling, een willekeurige hoeveelheid mensen tot een willekeurig (buitensporig) protest “geregeld” kan worden; protesterend tegen wat dan ook.

De reactie van de oppositie om Wilders te negeren wordt als onverstandig ervaren. De materie aangrijpen om uitsluitend op eigen issues in te gaan, is daarentegen wel verstandig. De issues gaan over vrijheid van meningsuiting tegenover de politieke, sociale en economische reacties vanuit de wereld. Beledigen is gemakkelijk, maakt negatieve krachten los ook al zal een rechtsgang het een en ander (achteraf) recht zetten. De vraag is hoe positieve krachten los te maken, in Nederland en in de wereld, als de film er is; concludeert/adviseert de vergadering.

 

Interne markt en diensten

26/1    Uruzgan

Inleiding/Naar aanleiding van: Gerben licht het stuk toe dat hij meegebracht heeft. In de discussie/overwegende die zich ontspint zijn diverse geluiden te horen. Enerzijds worden er tegenstrijdigheden in het stuk gesignaleerd, anderzijds wordt opgemerkt dat uitgaan van ‘de mentaliteit van de Taliban’ wellicht niet handig is als die mentaliteit de vernietiging van ‘het Westen’ betekent. In de geschiedenis is vaker gebleken dat een gesprek of tot een vergelijk komen niet mogelijk is met een ‘ander’ als die ander zichzelf ‘uitverkoren’ acht. De laatstelijke oorlogen zijn steeds opstandoorlogen geweest;, de enige supermacht heeft geen van die oorlogen kunnen winnen. We zien immers ook: in Afghanistan blijkt Rusland niet te kunnen winnen, de VS niet en ook de VN zal dat niet kunnen. Het westen begrijpt niets van de lokale cultuur aldaar, treedt moralistisch op en maakt bij herhaling dezelfde fout. Wij mogen best bezwaar hebben tegen bepaalde gewoonten en gebruiken maar militair invallen…dat zou niet aan de orde moeten zijn. Het Westen zou het beter over moeten laten aan bijv. andere Islam.landen die veel meer begrip voor en gelijkenis hebben met de lokale cultuur. Hier wordt tegenin gebracht dat ‘westers’ een verzamelnaam is voor ook uiteenlopende achtergronden en (sub)culturen; het gebruik van de term is voor ieder beperkt tot het eigen denkraam. Concluderend/adviserend formuleert de vergadering dat -hoe bedenkelijk ook de eerdere besluitvorming geweest is- terugtrekken op dit moment niet meer aan de orde is, zie het verslag van de vorige vergadering.

Bijlage verslag 26/1; brief aan LB

NAP 15-12-2007

 

Uruzgan : ‘catch 22’ voor blijven of weggaan.

 

Over de beslissing: “ weggaan of blijven in Uruzgan” heeft de Nederlandse regering en het parlement zijn beslissingsvrijheid verloren door zich in een “Catch 22 “ situatie te manoeuvreren. Zowel blijven als weggaan leiden tot voor de Nederlandse positie in de wereld nadelige gevolgen.

De beslissing ‘gaan’ werd genomen met valse, ten minste dubieuze, voorstellingen van zaken (het zou gaan om een opbouw missie en we zouden na 2 jaar afgelost worden, terwijl toen al voldoende duidelijk was dat het een vechtmissie zou zijn met in het gunstigste geval pas na 2 jaar de kans op beginnende opbouw).

 

Dat de regering Nederland in deze positie heeft gebracht, zou politieke gevolgen moeten hebben, immers:

- Het betekent dat de politiek-strategische visies en vermogens van de Nederlandse regering(en) onvoldoende zijn om de verantwoordelijkheid voor dergelijke missie te dragen.

Feitelijk is de beslissingsmacht over de Nederlandse krijgsmacht hiermee in buitenlandse handen gekomen! Daarmee heeft de regering gehandeld in strijd met de Grondwet en dient daarom af te treden.

Het argument dat de Grondwet toelaat troepen in te zetten voor vredes(rechtsorde)handhaving  in de wereld, is juist maar hier niet ter zake, immers de beslissingsmacht over die inzet moet wel bij de Nederlandse regering blijven.

- Het besluit naar Uruzgan te gaan is genomen onder de voorwaarde van vertrek in augustus 2008, wetende dat dan de doelstelling niet gehaald kan zijn en aan een opvolgende krijgsmacht moet worden overgedragen. Zo’n overdracht kost geruime tijd, zodat bekend was dat ten laatste een jaar voor de feitelijke overdracht met de voorbereiding daarvan begonnen moet worden en dus dat dan de opvolger bekend dient te zijn.

Medio 2007 was echter geen opvolger bekend en Nederland was gedwongen een schijnoplossing te kiezen door zelf aanvullende troepen van andere NAVO-landen te vragen.

Recent bleek zelfs dat de NAVO de brief waarin Nederland had gesteld per augustus 2008 te zullen vertrekken, pas onlangs weer teruggevonden had. De Nederlandse regering had dus geen activiteiten ondernomen de NAVO daaraan begin 2007 te herinneren!

- Dit plichtsverzuim jegens het parlement en de bevolking zou er toe moeten leiden dat het vertrouwen in de Min. van BuZa opgezegd wordt en dat hij aftreedt.

 

De belangrijkste reden om te blijven lijkt nu niet langer het belang van de Afghanen, maar het belang van de stabiliteit van de NAVO. Immers vertrek van Nederland zou leiden tot vertrek van Canada en Australië en daarmee de NAVO-missie als geheel ongeloofwaardig maken.

 

Het belang van een goed functionerende NAVO voor de stabiliteit in de wereld is groot, maar vereist een grondige modernisering van doelstellingen, beslissingsmacht en financiële verplichtingen. Deze zijn nog toegesneden op de koude oorlog van 30 jaar geleden.

 

Als Nederland nog 2 jaar blijft in Uruzgan, dan moeten daaraan strikte voorwaarden gesteld worden:

  1. De opvolging moet medio 2009 volkomen betrouwbaar geregeld zijn. (onzekerheid daarover is een belangrijke faalfactor voor de missie en zou de zin van de missie teniet doen).
  2.  De NAVO moet in 2008 een belangrijke en onomkeerbare modernisering hebben ingezet. De zelfstandige Europese beslissingsmacht moet daarin gestalte krijgen.
  3. Er moeten in 2008 concrete stappen ondernomen worden om een politieke oplossing te realiseren, o.m. door overleg met de Afghaanse Talibanleiding, die in 2 jaar moeten leiden tot een Afghaanse oplossing.

 

Bovendien zal Nederland zich moeten herbezinnen over zijn rol in de wereld, in het bijzonder over het inzetten van de krijgsmacht.

 

Het concept van een wereld waarin een supermogendheid, resp. een gezamenlijke militaire organisatie als de NAVO, als politiemacht van de wereld ter disciplinering van die wereld naar het geopolitieke concept van de supermacht optreedt, is verouderd en contraproductief voor wereldvrede. Immers het leidt tot het gelijk stellen van het algemeen belang van de wereld met het particuliere belang van die superstaat en de leden van de NAVO.

Met het sterk opkomen van staten als China, India, Brazilië, etc. zal dat steeds ernstiger nadelen krijgen.

 

Nederland zal zijn eigen positie moeten herdefiniëren.

Militaire missies moeten werkelijke vredesmissies worden en aangegaan worden onder voorwaarde dat er duidelijke, door betrokkenen gewenste, eindoplossing is en niet alleen een exitstrategie.

 

Aan blijven in Uruzgan lijkt niet meer te ontkomen. Niet het feit van onze aanwezigheid op zich leidt tot die gedachte, maar vooral de nalatigheid van de regering om tijdig maatregelen te nemen voor een verantwoorde aftocht.

Maar als de regering wil blijven, dan moeten we onze inspanningen aan strenge voorwaarden binden. Niet alleen de boven genoemde, maar ook aan een strategische heroriëntatie op onze militaire aanwezigheid in de wereld en de rol die wij ter wille van de internationale rechtsorde kunnen vervullen.

 

Namens het discussieplatform NAP,

Cees Slottje (vz)

 

 

 

Justitie, vrijheid en veiligheid

 

 

6/9 Actueel: Motie Burgerlijke Ongehoorzaamheid.

Inleiding: “Burgerlijke Ongehoorzaamheid, het openlijk overtreden van de wet met als doel gebreken in de kwaliteit van het openbaar bestuur aan te tonen in het algemeen belang, is in principe een toelaatbaar middel en  kan de kwaliteit van het democratisch functioneren bevorderen. Dit middel kan heilzaam zijn, als wettige middelen niet of onvoldoende werkzaam zijn en  moet daartoe altijd openbaar verantwoord worden. Daders van burgerlijke ongehoorzaamheid moeten gevrijwaard kunnen worden van strafvervolging, tenzij sprake is van overmatig geweld of schade.”

Discussie: Tegen de motie werd aangevoerd: de innerlijke tegenstrijdigheid van ongehoorzaamheid toelaatbaar achten en bovendien, dat elke wetsovertreding onder het oordeel van de rechter valt over strafbaarheid en straf. Daar moet de politiek niet tussen komen; het is de persoonlijke verantwoordelijkheid en risico van de overtreders zelf.

Voor de motie werd aangevoerd: het gaat om verantwoordelijkheid die overtreders nemen in het algemeen belang en daarmee een onderwerp van politieke discussie; dat de motie het rechtsgevoel (van de volksvertegenwoordiging) tot uitdrukking brengt en dus van belang is voor de rechter; dat het gaat om acties die liggen naast of overlappen met de demonstratievrijheid; dat erkend moet worden dat er een heilzame werking op de kwaliteit van de democratie van uit kan gaan en dat daarvoor openbare verantwoording (tegenover de samenleving, niet pas tegenover de rechter.

(Zie in dit verband ook de discussie in de NRC van Kees Schuit en Afshin Ellian, waarin Ellian betoogt, dat burgerlijke ongehoorzaamheid alleen mag in een dictatuur en dan zijn rechtvaardiging vindt in de beoogde latere democratische staatsvorm, en Schuit betoogd dat ook in een democratie er plaats voor moet zijn. Zie ook het bericht in de NRC, 11/9/8, waarin een Britse jury activisten van Greenpeace vrij spreekt van beschadiging van een kolencentrale zonder CO2 opslag door het beroep op “emergency action” wegens het klimaateffect te erkennen.)

Conclusie/advies: de vergadering is niet tot een eensluidend advies gekomen.

 

Landbouw en plattelandsontwikkeling

 

 

Mededinging

 

 

Milieu

 

 

Ondernemingen en industrie

 

 

Onderwijs en cultuur

26/1    Jeugdbeleid/speed

Inleiding/Naar aanleiding van Er is een relatie tussen overmatig drug/alcoholgebruik en criminaliteit. Echter, alles wat verboden wordt, wordt aantrekkelijker voor jonge mensen. Het kost bovendien veel geld, vaak meer geld dan het zakgeld en het bijbaantje. In de discussie/overwegende wordt het voorbeeld van de VS aangehaald; een veel strenger beleid leidt daar tot veel grotere problemen. In de vergadering wordt de mening gedeeld dat

-         ook veel ouders een verkeerd voorbeeld geven mbt alcoholgebruik en ook zouden mogen matigen;

-         - verkoop in supermarkt en café aan banden gelegd zou mogen worden en dat gespecialiseerde verkooppunten tot een bewuster gedrag zou leiden;

-         er een relatie gelegd mag worden met opvoedend vermogen van de ouders; sommige ouders vinden dronkenschap niet zo erg omdat de lamgezopen pubers dan geen ergere dingen doen (sex).

Concluderend/adviserende formuleert de vergadering drank/drug niet te verbieden, acht goede voorlichting dringend gewenst net als een goed aanbod van (andere) activiteiten voor jongeren en een goed voorbeeld van ouders en volwassenen.

 

1/3      Jeugd, drank en drugs

Inleiding/naar aanleiding van De secretaris loopt even kort door de uitgebreide voorbereiding van Marijke voor dit discusie-punt (zie agenda) en door de haar leeswijzer van het onderzoeksrapport ‘Blowen in Tilburg’ dat een kijkje geeft in de belevingswereld van de blowende jeugd in Tilburg.

Discussie/overwegende: De vergadering is overwegend van mening dat de ouders meer normstellend moeten optreden en zelf voorbeeldgedrag moeten tonen. De jeugd weet dat het slechts is, ze zijn niet stom. Maar het ligt voor de hand dat kinderen ouders niet serieus nemen als die ouders zelf veel alcohol drinken en zichzelf niet aan normen houden (rijden onder invloed). En dit geldt voor alle milieus. Echter, juist ernstigere middelen zijn beschikbaar in de rijkere milieus en villawijken waar ouders met dubbele banen en bijbanen nog minder aanwezig zijn op hun kinderen op te voeden. De gevolgen van drank- en druggebruik zijn voor het kind ernstig; zo’n kind zal levenslang verder moeten met een verpest brein en een mankerende gezondheid. Dit heeft weer gevolgen voor de maatschappij; het zal doorwerken op de kosten voor de gezondheidszorg, op de arbeidsmarktkansen en daarmee op de economie. Er wordt een relatie gelegd met een stuk dat Gerben geschreven heeft naar aanleiding van de laatste discussie over jeugddelinquentie (zie agendapunt 7). De diverse aanbeveling zouden ook voor de drank- en drugsjongeren van nut kunnen zijn (bijv. een HALT-aanpak). Ook laat Marijke zien dat het consequente optreden van de Tilburgse politie (dronken en ‘stone-de’ jongeren van de straat te halen en als ze nog minderjarig zijn door hun ouders te laten ophalen) wel degelijk nuttige effecten heeft.

In de vergadering wordt er echter op gewezen –onder verwijzing naar de ervaringen van Rotterdam-  dat dergelijke maatregelen geen effect hebben als er geen goed vervolgtraject is en bijv. de psycho-sociale niet aangepakt wordt.

Intensieve begeleiding wordt door vergadering als noodzakelijk ervaren. Over groepsaanpak  -vgl de introductie van de padvinderij-  of de strakke aanpak van internaten á la Soesterberg, toont de vergadering twijfels; de jeugd leert daar van elkaar ook de verkeerde dingen. Daar tegen over staat dat een indiviuele aanpak (Du Moulin Kazerne) kostbaar is, wat weer tot een afweging van kosten/schade leidt. Nuttig zou een ‘buddy’-programma kunnen zijn, dat echter langer dan 2 maanden moet duren.

De vergadering concludeert/adviseert: dat de ouder/omgevingscultuur negatief werkt. Ouders moeten:

-                                                     zelf voorbeeldgedrag tonen t.a.v. verslavende middelen (drank);

-                                                     normstellend zijn en zichzelf ook aan normen houden (niet rijden met drank op bijv), bijv. 2 maanden niet drinken.

Vanuit de samenleving moeten succesvolle benadering snel opgepakt worden om de schade aan het kind, diens toekomst en de samenleving tegen te gaan. Denk daarbij aan de aanpak in het Tilburgse, van HALT, een Hermandad, buddy-programma’s.

 

Onderzoek

 

 

Regionaal beleid

 

 

Vervoer en energie

 

11/10   De congresmotie over duurzame energie; tevens voorbereiding najaarscongres.

Inleiding De motie is per web site en mail binnen komen vallen, zonder communicatie / overleg / afstemming vooraf. Discussie  De vergadering merkt op dat als geheel, het stuk als een zeer rommelige  resolutie wordt gezien; te lang, te wijdlopig, te onoverzichtelijk, ratjetoe van alles, inhoudelijk een schoolvoorbeeld van koppelverkoop met feitelijke onjuistheden en open deuren, een voorbeeld van hoe een motie er níet moet uit zien, al die rommel camoufleert dat het eigenlijk om het kernenergie-standpunt gaat. Zelf voor deze vergadering heeft de voorgenomen motie tot een kleine storm (?) aan emailverkeer en teksten geleid.

Voorts merkt de vergadering op dat het de opstellers aan keuzes ontbreekt en er blijft zeer veel onbesproken. Denk aan methaan dat 4x schadelijker is dat CO2, aan de Franse keuze voor kernenergie die puur militair gemotiveerd was, aan de Schadewet een zeer kostbare aangelegenheid is (pm Cramer heeft een potje van 12 mrd voor ongelukken terwijl Tjernobyl een schadepost opleverde van ca 300 miljard), aan de onjuiste voorstelling van zaken wb. kosten (een kerncentrale ontmantelen kost net zo veel als er een bouwen; etc. zie WRR-rapport) en andere cijfers (elke notie ontbreekt over halfwaarde tijden/hoeveelheden afvalmateriaal, beveiligingsnoties enz).

Het uitspreken van een ‘denkbare rol voor kernenergie’ wordt door de vergadering als een ontwijkende keuze ervaren, die het specifieke karakter van kernenergie als basislastvoorziening voor de laagste daluren miskent; er moet juist meer ingezet worden op schone-duurzame energie en op besparingen. Rondgaande de vergadering zijn de geluiden ogenschijnlijk verdeeld maar met een zekere lijn in de beoordeling; van enerzijds de deur volslagen dicht voor kernenergie naar anderzijds niet vollédig an sich dicht maar juist zeer gericht op de stringente voorwaarden en een sterke behoefte aan meer cijfers/onderbouwing. Denk bijv. aan het recente WWR/ECN-rapport Fact finding Kernenergie van juni 2006. Cees merkt op dat de VS níet de keuze voor kernenergie maakt ondanks een volslagen vrije markt daar. Hij acht dit veelbetekenend. De aandacht voor broeikasgas is één ding, men gaat voorbij aan de opwarming die de energieverwekking zelf oplevert. Kerncentrales voeren veel warmte in, in het ecologische systeem. Dat heeft gevolgen; o.a. voor de rivier(verwarming) en de directe omgeving (atmosfeer-opwarming-lokaal weersysteem). 

Conclusie: Cees wordt verzocht het advies in een voor het congres hanteerbare vorm (amendementen met argumenten) op te stellen. Dat advies is in de week voor het congres rondgezonden en werd door de leden van het NAP als goede weergave aanvaard.(per email).

 

 

Visserij en maritieme zaken

 

 

Werkgelegenheid .soc.zaken&gelijke kansen

 

 

22/11 Ontslagrechtversoepeling.

Doelstelling van de versoepeling is

-         Efficiency: het vermijden van tijdrovende, kostbare en beschadigende juridische procedures die zelden leiden tot weigering van het ontslag, door overeenkomsten tussen werkgever en vakbeweging over financiële voorzieningen, herscholing en reïntegratie  t.b.v. de ontslagen werknemer.

-         Flexibeler arbeidsmarkt door sneller kunnen ontslaan, maar daardoor ook sneller kunnen aannemen ,

-         Flexibeler werknemers, die een variabele carrière volgen en zich beter aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt

De vergadering vindt dat in elk geval voor werknemers in kwetsbare posities rigoureuze beschermingsmaatregelen nodig zijn en bij hen in de eerste plaats gekeken moet worden naar hun capaciteiten, zodat hun minder makkelijk passende eigenschappen en omstandigheden op de laatste plaats worden meegewogen.

Voor het verwachte resultaat, lager werkloosheidspercentage, werd verwezen naar de Deense economie. Die vergelijking is niet overtuigend, omdat ook de Nederlandse economie een vergelijkbaar laag niveau kende. De andere effecten, vaker maar korter werkloos en flexibeler carrièrelijnen, blijken wel op te treden.

Ter wille van die effecten zou het ontslagrecht gemoderniseerd, flexibeler, moeten worden met inbegrip van actieve inschakeling van werknemers in kwetsbare posities.

In navolging van overheidssteun voor banken in verband met de kredietcrisis, vragen werkgevers om overheidssteun voor het instandhouden van hun werknemersbestand, financiële steun voor arbeidsduurverkorting, in verband met de verwachte crisis, recessie, in de z.g. reële economie.

Hier tegen bestaan ernstige bezwaren. Het overeind houden van banken als betrouwbare kredietverleners draagt bij aan instandhouding van de smeerolie van de economie (betrouwbare kredieten), maar dreigt al de concurrentieverhoudingen tussen banken als economische actoren te beïnvloeden. Het verlenen van directe steun aan bedrijven i.v.m. economische recessie, grijpt direct in de concurrentieverhoudingen en verstart de noodzakelijke flexibiliteit in de economie.

 

Over dit onderwerp zal verder gesproken worden op een volgende bijeenkomst in het kader van bespreking van ‘Arbeid in de toekomst, een caleidoscopisch perspectief’’ van een NTV-werkgroep (Netwerk Toekomst Verkenners. Het boekje is op 7/10 gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Nederlands-Vlaamse studiedag van de beide SER-en. Het volledige rapport is op de SER-site te vinden: www.ser.nl/~/media/Files/Internet/Congressen/2008/20081007_arbeid_toekomst.ashx.

 

26/1    Vijftigplussers, versoepeling ontslagrecht

Inleiding/Naar aanleiding van Een aantal recente artikelen en onderzoek (TNO) laat zien dat 50+ers vrijwel geen kans op werk meer hebben en dat ouderen het veelal met kleine baantjes moeten doen. Onderzoek waaruit blijkt dat ziek-zwak-misselijk van alle leeftijden is, en dat het een mythe is dat ouderen vaker/langer ziek zijn, wordt stelselmatig genegeerd. Steeds weer wordt er gepleit voor een versoepeling van ontslagrecht; als het goed gaat met de economie en als het slecht gaat met de economie. De beginnende discussie/overweging laat zien dat er bij dit onderwerp veel aan de hand is; er wordt gerefereerd aan de statistiek (een schokkend  geringe arbeidsparticipatie van ouderen (i.e. v.a. 50+) in Nederland; vergelijkingen tussen de VS en Nederland worden gemaakt (uit onderzoek blijkt een omgekeerde relatie tussen baanzekerheid en de hoeveelheid overhead (ESB 25-2-2005; pg 86-91 De schaduwzijde van arbeidsmarktflexibilisering S. Storm & C.W.M. Naastepad); het nut van twee ‘exit’-routes wordt betwijfeld en afgewezen; er wordt gewezen op de juridische “rimram” die een belangrijker bezwaar vormt dat de (ontslag-)gebeurtenis zelf; tevens bestaat de indruk dat een CWI wél actief de werkgever ondersteunt (met raad&daad) maar nít de werknemer. Derhalve er ook een vergelijkbare voorvechter voor de werknemer zou moeten zijn. Gezien de tijd en de complexiteit van de materie, besluit de vergadering dit punt de volgende keer terug te laten komen.

 

 

 


 

Organisatorisch

(alfabetische volgorde)

 

Elke vergadering: rondje platformen, regio’s enz.

Binnen de partij is het nuttig om zicht te houden op elkaars activiteiten en initiatieven. Elke vergadering is ‘Rondjes’  een vast agendapunt. Dan wordt in de groep nagegaan wat bekend is van de activiteiten van andere platformen, van de regio’s en van (aanwezige) afdelingen. Tevens wordt in gegaan op belangwekkende nationale ontwikkelingen (en Europese).

Veelal is er een kleine voorbereiding geweest via een internetscan door de secretaris via het onderstaande lijstje.

 

Overige platformen van D66 leveren mooie dingen, wat betekent dat voor het NAP?

Regio’s van D66 leveren mooie dingen, wat betekent dat voor het NAP?

Platformen

www.d66.nl/platforms

 

Bijeenkomst/actie?

Opmerkingen?

www.d66bestuurlijkevernieuwing.nl

 

 

www.d66cultuurmedia.nl/

 

 

www.d66duurzameontwikkeling.nl

 

 

www.d66europa.nl/

 

 

www.d66integratie.nl

 

 

www.d66internationaleveiligheid.nl

 

 

www.d66internationalezaken.nl

 

 

www.d66kenniseconomie.nl

 

 

www.liberaal.info

 

 

www.d66ruimte.nl

 

 

www.d66sociaalbeleid.nl  

 

 

www.d66volksgezondheid.nl

 

 

i.o. Seniorenbeleid

 

 

i.o. www.d66vmrechten.nl/

 

 

i.o. Nationaal Advies Platform www.bjernv.dds.nl/platform.html

 

 

Rebellenclub

 

 

 

Regio’s
Bijeenkomst/actie?

Opmerkingen?

  1. www.d66drenthe.nl

 

 

  1. www.d66flevoland.nl

 

 

  1. www.d66fryslan.nl

 

 

  1. www.d66gelderland.nl

 

 

  1. www.d66groningen.nl

 

 

  1. www.d66limburg.nl

 

 

  1. www.d66noordbrabant.nl

 

 

  1. www.d66noordholland.nl

 

 

  1. www.d66overijssel.nl

 

 

  1. www.d66regioutrecht.nl/

 

 

  1. www.d66zeeland.nl

 

 

  1. www.d66zuidholland.nl

 

 

Afdelingen

http://www.d66.nl/listcontrol/?page=list&change_list=1

 

Moois van D66 (www.d66.nl) en van Sophie www.sophieintveld.nl

 

Moois uit de EU

DG-lijstje zie http://www.europa.eu.int/comm/dgs_nl.htm

1

Belastingen en douane-unie www.europa.eu.int/comm/dgs/taxation_customs/index_nl.htm

 

2

Economische en financiële zaken www.europa.eu.int/comm/dgs/economy_finance/index_en.htm

 

3

Gemeenschappelijk centrum voor onderzoek www.jrc.cec.eu.int/

 

4

Gezondheid en consumentenbescherming www.europa.eu.int/comm/dgs/health_consumer/index_en.htm

 

5

Informatiemaatschappij en media www.europa.eu.int/comm/dgs/information_society/index_en.htm

 

6

Interne markt en diensten www.europa.eu.int/comm/dgs/internal_market/index.htm

 

7

Justitie, vrijheid en veiligheid www.europa.eu.int/comm/dgs/justice_home/index_en.htm

 

8

Landbouw en plattelandsontwikkeling www.europa.eu.int/comm/dgs/agriculture/index_nl.htm

 

9

Mededinging www.europa.eu.int/comm/dgs/competition/index_nl.htm

 

0

Milieu www.europa.eu.int/comm/dgs/environment/index_nl.htm

 

1

Ondernemingen en industrie www.europa.eu.int/comm/dgs/enterprise/index_nl.htm

 

2

Onderwijs en cultuur www.europa.eu.int/comm/dgs/education_culture/index_nl.htm

 

3

Onderzoek www.europa.eu.int/comm/dgs/research/index_nl.html

 

4

Regionaal beleid www.europa.eu.int/comm/dgs/regional_policy/index_nl.htm

 

5

Vervoer en energie www.europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/index_nl.html

 

6

Visserij en maritieme zaken www.europa.eu.int/comm/dgs/fisheries/index_nl.htm

 

7

Werkgelegenheid, .soc.zaken&gelijke kansen www.europa.eu.int/comm/dgs/employment_social/index_en.htm

 

 

 

 

11/10 Verslag van 9/9, van het overleg platformen-LB

 De bijeenkomst had een positieve toonzetting. Het verslag er van geeft een aantal markante uitspraken, die voor de aanwezigen een goede geheugensteun kunnen bieden, maar door de, kortheidshalve,  ontbrekende ocntext geen adequaat beeld geeft. De platforms gaven elk een korte samenvatting van hun hoofddoel en wat zij nodig hadden om goed te kunnen functioneren. Dat kwam  neer op: geld, aandacht, gehoor krijgen, communicatie, meer leden . L Bu dir. Robert Strijk melde dat  voor elk platform jaarlijks max € 500 op declaratiebasis beschikbaar was voor onkosten en dat platforms zich konden presenteren in de Democraat en een plaats konden innemen op de D66discussie site Plein66 .Dat zou een reden kunnen zijn om het ‘i.o.’ er aan te geven en een volledig platform te worden

Discussie: de vergadering focust op een aantal punten, te beginnen met ‘kennisoverdracht’. Veel platformen kennen een kleine, gemotiveerde kern. Het ontbreekt daardoor aan kennisoverdracht met bijv. de eigen afdelingen. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn, ontwerpmoties aan de afdelingen voor te leggen waar de platformleden lid van zijn. (PM Al het voorgaande dat over ‘kennisopbouw/kadervorming’ gezegd is in voorgaande vergaderingen.)

Het tweede punt is de ‘D66-geschiedenis’. De NAP-vergadering merkt op dat die geschiedenis voor nieuwe leden ‘niet ’bekend is en blijkbaar geen motief tot lidmaatschap. Het is juist van belang om politieke  houding en denktrant over te dragen die ook vroeger de aantrekkingskracht vormden; een lastig punt voor een Kennis Centrum , omdat die gedragen worden door onze volksvertegenwoordigers en bestuurders.

De NAP-vergadering -conclusie 1- spreekt van een gemiste kans als het -gaat om het plaatsen van agendazettende accenten. Eigenlijk -aanbeveling- had er in afdelingen een voorbereidende discussie moeten plaatsvinden. De NAP-vergadering toont begrip voor de krappe bemensing van het Kenniscentrum (2 prs) en van de permanente programmacommissie (3prs).

Wijbrandt merkt op dat het voornemen is dat er nog vier van dergelijk stukken op de rol staan en vraagt zich af of we die binnen het NAP ook zouden kunnen bespreken. Hij herinnert aan de ‘ijzeren wet van de oligarchie’ van Michels: in de meeste democratieën worden besluiten in kleine kring genomen. Tegelijkertijd zien we het contact tussen top en achterban teloor gaan.. De NAP-vergadering spreekt uit –conclusie -2 dat statuswijziging van het NAP te overwegen is, dat inhoudelijk constructief overleg ondersteuning verdient en dat beleidshoofdlijnen niet 1-2-3 ‘dekkend’ zijn neer te zetten.

Vervolgend; om het contact tussen afdelingen-platformen-top te bevordering zouden platformmoties eerst in afdelingen besproken moeten worden. Hetgeen echter een lastige zaak; gelet de hoeveelheid afdelingen cq. slapende afdelingen; een kip-ei-probleem? Vgl. het actieve Utrecht. Wijbrandt verwijst naar de SP-aanpak waarbij elke afdeling minimaal 50 leden moet hebben. Pieter merkt op dat de discussie over de gemeente afwezig is tijdens het congres zoals in de 90-jaren, waarop Cees memoreert dat de gemeentelijke zaken van nu niet anders zijn die van 20 jaar terug. En idem de onderlinge verhoudingen; de top verwijt de achterban een kennisdeficit en omgekeerd de achterban de tot een democratisch deficit.

De NAP-vergadering verwijst naar de 10 clusters van de Horizonscan en is van mening –conclusie 3- dat de PPC zou moeten delegeren. Cees onderschrijft afsluitend het nut van verkenning van een problematiek, het nut van het bij elkaar zetten van een stel goede mensen maar signaleert dat platformen zich niet laten sturen. Wij zijn als enige zo “gek” om te spreken over zaken die door derden (ongeachte signatuur) voorbereid zijn. Wellicht is het probleem dat het platform wellicht té deskundig is? Het stellen van de goede vragen is een kunst. Wijbrandt vult aan dat er geen inzicht is zonder kennis waarop Cees –eens met de uitspraak- de vraag stelt wélke dingen je daarvoor moet leren (niet bedoeld is ‘weten’ maar het lerend vermogen om (zelfstandig) tot ‘inzicht-dat-kennis-leidt’ te kunnen komen)?

 

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2007)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2006)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2005)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2004)

Resultaten Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2003)


NAP-leden 2008

 

 

-Wie zijn wij

 

 

Het platform telt leden, afkomstig uit de diverse regio’s. Er is een ‘dagelijks bestuur’ dat gekozen uit het midden van het platform en bestaat uit vijf mensen. In de lijst treft u kort de basisgegevens aan van de leden.

 

 

Wij zijn alle lid van

D66.

 

 

 

De organisatie van

het platform is voorlopig in handen van vijf presiderende leden:

-         Vz: Kees Slottje; c.slottje@hccnet.nl ;

-         2e Vz. FerdinandPleyte dzd.art@planet.nl

-         secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl

-         vacant

-         vacant

 

Na de startbijeenkomst op 8 februari 2003, wordt een nieuw vijftal gekozen. Deze vijf leden te samen (interim) worden het bestuur of het presidium *) genoemd.

Nadat het platform een formele status krijgt, zal er een nieuw bestuur gekozen worden en treedt het interim bestuur af.

 

*) Hierover moet nog besloten worden.

 

 

(overige) leden zijn voor/van

Groningen

Verklaring van NAP-lidmaatschap   

 

 

J. D. DE VRIES  

JA

 

 

J.C.L.de.Vries 

JA

 

 

WIJBRANDT VAN SCHUUR

D66-lidmaatschap opgezegd per oktober 2006

 

 

Fryslân

 

 

 

 

 

 

 

Drenthe

 

 

 

J J TOP 

JA

 

 

(Vz: Kees Slottje;

JA

 

 

Overijssel

 

 

 

Adriaan van Duinen

 

 

 

Gelderland

 

 

 

Simon Hejan

 

 

 

Frits Slingerland

 

 

 

JAN THEUNISSEN 

JA

 

 

Utrecht

 

 

 

(secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl )

JA

 

 

Ale van Elmpt

JA

 

 

Pieter Ullersma

JA

 

 
Noord-Holland

 

 

 
Bob Goes

JA

 

 
Zuid-Holland

 

 

 
Bernard J ARIS

JA

 

 
Zeeland

 

 

 
A HIJGENAAR

JA

 

 
Noord-Brabant

 

 

 
E DE BRUIJN 

JA

 

 

Rob Gunter

JA

 

 

Marijke Maathuis 

 

 

 
Limburg

 

 

 
 Ferdinand Pleyte

JA

 

 
J.W. BERTENS

JA

 

 
Joop Harberink-Geense

 

 

 
Flevoland

 

 

 
H J SURINK 

JA

 

 

Gerben van der Woude

JA

 

 

 

NAP vergaderingen 2008 (samenvattingen)

 

2008

 

    Vergaderdata 2008: 1/3, 19/4, 7/6, 6/9, 11/10, 22/11, 20/12

20/12

Geannuleerd

22/11

Aan de orde zijn geweest: nabespreking congres, een notitie over resp. (Overmatig) alcoholgebruik door jonge pubers en Ontslagrecht en versoepeling daarvan. Op het laatste punt zal de volgende vergadering terug gekomen worden in relatie tot de SER-publicatie Arbeid in de toekomst. Verder is er een advies uitgesproken over het Gedoogbeleid t.a.v. cannabisgebruik

11/10

Tijdens de vergadering van 11/10/08 is er, na de gebruikelijk uitgebreide informatie-uitwisseling (publicaties, politiek) uitvoerig gesproken over de platformenbijeenkomst cq de toekomst van platformen. Op de LB-KC-Platformvoorzitters bijeenkomst op 9/9/08 bleek een zekere positievere wind te waaien in de relatie LB-platformen.  De NAP-vergadering ziet haperen van die relatie als een gemiste kans als het gaat om het plaatsen van agendazettende accenten; constateert dat  wijziging van de i.o.-status van het NAP om financi?le redenen te overwegen is en dat de PPC , evenals de platformen, voorbereidingen van grotere congresresoluties en "moties" zou moeten voorbereiden via discussie in platformen c.q. afdelingen.

De congresresolutie over duurzame energie was het  onderwerp van de adviesdiscussie. De vergadering vond de resolutie onduidelijk en onjuist over voor duurzame energiepolitiek urgente vragen; kernenregie ten onrechte als overgangsoplossing gezien werd en geen aandacht was voor het verdringingseffect van duurzame energieopwekkingen en energiebesparende systemen, van kernenergie, en m.m. kolen, door de productiekarakteristieken van kerncentrales . De voorzitter zal de discussie samenvatten in de vorm van een advies, dat door de leden gebruikt kan worden als steun bij de discussie op het partijcongres  te Zwolle.

6/9

Er is gediscussieerd over Burgerlijke ongehoorzaamheid, aan de hand van een conceptmotie (Slottje). De Discussie leidde niet topt een eensluidende advies.

7/6

De inbreng bestaat uit de publicatie van het D66 Kenniscentrum (op de website van D66, te vinden onder Kenniscentrum/Publicaties/Perman. Progr.Cies/  of eerst de home page en dan copy/paste: www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhu6h685uavr/f=/vhu6h6ttwvgu.pdf).

De discussie leidde tot een NAP bijdrage aan de discussie in de partij over Soc.-Lib. Grensverkenningen  die aan de Permanente Programma Commissie (PermaProgCie genoemd) opgestuurd en door hun in dank ontvangen.

19/4

De geplande NAP-vergadering op deze zelfde datum komt hiervoor te vervallen. Gelet de -niet-  beschikbaarheid van stukken (zie sluitingsdata), is er verder ook geen input of actie via afdelingen mogelijk.

1/3

Tijdens de vergadering van 1/3/08 is er, na een uitgebreide informatie-uitwisseling over politiek-bestuurlijke recente publicaties en een praatje met het aanwezige publiek, gesproken over gezinspolitiek-vergrijzing en over jeugd-drank-drugs. Voor gezinspolitiek-vergrijzing, concludeerde de vergadering dat slim levensloopconform arbeidsmarkt-, onderwijsloopbaan-, inkomens- en economisch beleid beide "problemen" kan oplossen. En ook voor de jeugd-drank-drugs-kwestie is er genoeg informatie over effectieve aanpakken en goede voorbeelden aanwezig om de kwestie tegemoet te treden.


 

 

Terug naar hoofdpagina Nationaal Advies Platform

 



[1] PM beleggingsdebacle (BV)