Sinds 2006 volgt de inhoudsopgave de DG-structuur van de EU.
(Alfabetische volgorde, cumulatief.)
7/6 Sociaal-liberale grensverkenningen
1/3 Gezinspolitiek-Vergrijzing
Economische
en financiële zaken
Gezondheid
en consumentenbescherming
22/11 Gedoogbeleid t.a.v. cannabis
Informatiemaatschappij
en media
26/1 Film Wilders- reactie regering &
oppositie
Justitie,
vrijheid en veiligheid
6/9 Actueel: Motie Burgerlijke
Ongehoorzaamheid.
Landbouw en
plattelandsontwikkeling
11/10
De congresmotie over duurzame energie; tevens voorbereiding
najaarscongres.
Werkgelegenheid
.soc.zaken&gelijke kansen
22/11 Ontslagrechtversoepeling.
26/1 Vijftigplussers, versoepeling ontslagrecht
Elke vergadering: rondje platformen, regio’s
enz.
11/10 Verslag van 9/9, van het overleg
platformen-LB
NAP
vergaderingen 2008 (samenvattingen)
NB Het
overzicht van de resultaten van de voorgaande jaren zijn resp. te vinden in:
Resultaten Nationaal Advies
Platform (Cumulatief 2007)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2006)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2005)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief 2004)
Resultaten Nationaal Advies
Platform (Cumulatief 2003)
Uit de diverse regio’s in het land willen een aantal mensen de partij een eigentijds reglementair discussieplatform bieden met een landelijke, representatieve en vrijdenkende discussiefunctie vanuit de regio’s voor het opstellen van gevraagde en ongevraagde adviezen en het toetsen van meningen.
Van de diverse vergaderingen in 2008 is verslag gemaakt en elk verslag is ter kennis name gebracht aan directe relaties; het LB en de D66-leden van de Eerste Kamer, Tweede Kamer en het Europese Parlement. Samenvatting van de verslagen zijn gemeld aan de secretarissen van andere platformen en enkele regiosecretarissen (alleen zij die dat op prijs stelden).
Als naslagwerk zijn de adviezen van de vergadering samengebracht in dit document, met dank voor de inzet van alle voorbereiders / platformleden om het onderstaande mogelijk te maken. Jawel, dergelijke overzichten zijn er ook van eerdere jaren: 2007, 2006, 2005, 2004 en 2003. Ze bevatten tal van korte, scherpe, kant-en-klare moties; te benutten als inbreng of input voor eigen moties in EP, EK,TK, PS, en gemeenteraad. Als indelingsbasis voor de beleidsgebieden is besloten om vanaf 2006 de DG-structuur van de EU aan te houden en niet langer de indeling naar NL-ministeries.
Het platform startte op 8 februari 2003met 18 leden, telde in 2003 31 leden, 27 leden in 2004, 28 in 2005, 24 in 2006, 2007 en 2008. Meer informatie en actuele informatie over het Nationaal Advies Platform D66 is aan te treffen op de webpagina van het platform: www.bjernv.dds.nl/platform.html.
Groet,
Bernard Verlaan
Secretaris (a.i.)
(alfabetische volgorde)
De inbreng bestaat uit de
publicatie van het D66 Kenniscentrum (op de website van D66, te vinden onder
Kenniscentrum/Publicaties/Perman. Progr.Cies/
of eerst de home page en dan copy/paste: www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhu6h685uavr/f=/vhu6h6ttwvgu.pdf).
De discussie leidde
tijdens de vergadering niet tot overeenstemming en werd verder via de email gevoerd.
De reacties, waarin de diverse opmerkingen verwerkt zijn.Die verwerking is per
email verzonden aan de deelnemers. De daarover gemaakte opmerkingen zijn
verzameld, voorzien van een commentaar en verspreid. Vervolgens is het stuk als
NAP bijdrage aan de discussie in de partij over Soc.-Lib.
Grensverkenningen aan de Permanente
Programma Commissie (PermaProgCie genoemd) opgestuurd en door hun in dank
ontvangen.
De inhoud van de bijdrage heeft aanleiding gegeven tot verdere discussies in het NAP.
Inleiding/Naar aanleiding
van Gezinspolitiek als tradioneel CDA-onderwerp wordt
door Rouvoet (CU) als ‘ramp’ neergezet tegenover de ‘ramp’ van de vergrijzing.
Een kindertal van 2,1 zou de ramp voorkomen. Oude beelden en verhalen doemen
hierbij weer op; de herinnering aan de demografische daling in de 80-er jaren,
en langer geleden: de pastoor & dominee die “God’s plicht” inzetten bij de
‘fok-oproep’. Is het allemaal zo?
Discussie/Overwegende Nee. De vergrijzings’ramp’ is geen ramp als
daar economische en financieel slim mee om gegaan wordt; zoals de inmiddels
opgeheven REA (Raad Economische Adviseurs van de TK) opmerkte. Eén van de
verwachtingen is dat Nederland tegen 2050 circa 8 miljoen mensen telt. Ook de
andere landen hebben met dergelijke duikelingen te maken; immigratie is dan ook
geen “oplossing”. Het door ouders gewenste kindertal zou 2,7 zijn. Allerlei
onhandige regelingen/belemmeringen verhinderen echter dat het werkelijke
kindertal zelfs achterblijft bij de 2,1 voor een gelijkblijvende/traaggroeiende
bevolking: te dure/onvoldoende/inflexibele kinderopvang, te hoge woonlasten,
inflexibele werktijden/werkgevers/arbeidsduren. Er moet gedacht worden aan een
slimme, levensloopconforme arbeidsmarkt, onderwijsloopbaan en economie (o.a.
deeltijd). Mn. de zorgsector voor ouderen is geschikt voor die flexiblisering;
de hulpvraag doet zich mn. voor bij de dagopstart/beëindiging. De
‘vergrijzingsramp’ is niets mee/minder dan een financieringsvraag-stuk[1];
daar moeten slimme dito oplossingen voor gezicht worden. Stoppen met
leeftijdsdiscriminatie om te beginnen; partieel blijven werken tussen 60 en 70
zou mogelijk moeten zijn voor hen die dat willen, dat is gezond. Meer/minder
AOW betalen naar kinderrato, is een andere optie. Kijk bijv. naar Frankrijk, de
pensioenen zijn daar ook een middel om de economie te versterken. Zie ook
Duitsland met haar ‘omslagstelsel’. Het NL-stelsel is stabiel gebleven, de
NL-samenleving niet. NL is geen 3-generatie-samenleving meer (kinderen, ouders,
senioren) maar een 4- of 5-generatie-samenleving (kinderen, jong-volwassenen,
volwassenen, jonge senioren, senioren, oude senioren). Zelfs rekenmodellen die
uitgaan van slechts 1-2% economische groei, laten zien dat zelfs de stijgende
ziektekosten zijn op te vangen. Kortom: het stelsel moet vernieuwd worden, de
wereld is drastisch veranderd. Denk bijv. aan één Algemeen NL Pensioenfonds,
denk aan het inschakelen van arbeidsmarkt-uitgestotenen, denk aan
pensioengewenningstrajecten (flexibiliteit).
Conclusie/advies:
de vergadering weerspreekt de demagogische beeldvorming van ‘rampen’ waar het
gaat om kinderaantallen in relatie tot vergrijzing. Aan beide zijden blijken
onhandige regelingen debet te zijn aan nadelige, maatschappelijke
consequenties. Als daar slimme, levensloopconforme arbeidsmarkt-,
onderwijsloopbaan-, inkomens- en economische beleid (o.a. deeltijd) tegenover
gezet wordt, dan ontstaat een geheel ander plaatje. Bovendien moet de
voorstelling van zaken eigenlijk zijn: ‘Remmen eraf, dan is er geen probleem meer.’,
samen met de sociale partners. Deze discussie wordt vervolgd.
Inleiding/Naar
aanleiding van De voorzitter heeft een discussiestuk/voorstel
rondgestuurd naar aanleiding van de uitlatingen van Pechtold, na de slecht
verlopen verkiezingen in Utrecht en Eindhoven publiekelijk afstand neemt van de
gekozen burgemeester. Discussiërend/overwegende lijkt het voorstel
enerzijds goed ontvangen te worden; liever en beter een onafhankelijke
burgemeester met gezag en autoriteit dan een ‘meerderheidsharlekijn’ wiens
onbeduidende en inhoudsloze functie bestaat uit lintjes knippen en uitdelen.
Dat kan een willekeurige ambtenaar er gewoon bij doen. Als inbrengloze
uitvoerder van diverse overheidstaken, heeft de burgemeester in de praktijk maar
2 “dossiers”. Eén: ‘veiligheid’ en hij is dan (inbrengloos)
uitvoerder/verlengstuk van het Min.Binnenlandse Zaken. Uit verveling wordt er
een tweede dossier gekozen waar de betrokkene geen verstand van zaken voor
hoeft te hebben. Een verandering is dus dringend geboden.
Anderzijds;
of de voorgestelde aanpak een oplossing is voor de publiekelijke desinteresse
in politiek en bestuur zelfs zo dicht bij huis, wordt betwijfeld. De
meerderheid kiest op basis van vertrouwen, mits de functie betekenisvol is en er
toe doet. Anders is er geen bereidheid tot kiezen. Tegelijkertijd blijven de
voorbeelden van achterkamertjes stuitend, zowel van burgemeesters (de
voorzitter geeft voorbeelden uit de praktijk van een lokale burgemeester die
zaken buiten de Raad om wilde regelen) als dat van de achterkamer van de
Koningin waarin de burgemeesterschappen beklonken worden. Daarmee blijft ook de
noodzaak voor een andere aanstellingsprocedure in de lucht.
Afronding
Naar aanleiding van de mankerende burgemeestersverkiezingen (“keuze” tussen
twee kandidaten van dezelfde partij; de burger is ook niet gek!)), wordt in de
afronding de kwestie breder getrokken naar die van het referendum. Ook daarbij
zijn voorbeelden te over dat slecht geformuleerde vragen tot het “falen van het
instrument” hebben geleid. Los daarvan; sommige kwesties/vragen zijn niet
geschikt voor een referendum. Wb. het gekozen burgemeesterschap concludeert/advisereert
de vergadering dat het hoog tijd is voor verandering van de functie van de
burgemeester, voor openbare sollicitatieprocedure en echte(, goedgeformuleerde)
keuzes.
Alcoholgebruik brengt onomkeerbare schade aan,
extra ernstig aan hersenen die in de groei zijn (d,w,z, onder de ca 20jaar) .
Een aanzienlijk deel (ca 25%) van de
pubers drinkt (veel) te veel.
De vergadering vind dat prijsverhoging van alcohol
het gebruik zou moeten terugdringen, verkoop alleen in gespecialiseerde winkels
de handhaving van verkoopverbod aan jongeren zal verbeteren, dat vooral door
persoonlijke benadering van belang is, omdat ook veel jongeren niet overmatige
gebruikers zijn.
Indien bewustmaking van ouders (van hun eigen
drinkgedrag en van het thuis indrinken van hun kinderen), handhaving van
verkoop en schenkverboden aan minderjarigen niet helpen, dan zou de overheid
ook achter de voordeur van probleem-drinkende pubers mogen optreden.
Aanvulling nav verslag:
Naar
aanleiding van: pg1, punt 6a) A Alcohol. Pieter merkt op dat zijn opmerking
over alcoholvrije sportkantines niet vermeld is maar acht voor het goede begrip van zaken van belang dat er
genotuleerd wordt dat volwassenen –sportleiders, topsporters, ouders en iedereen die in de positie komt dat hij/zij
voor jongeren een rolmodel zou kunnen zijn-
zich bewust moet zijn van zijn/haar voorbeeldfunctie tegenover die
jongeren; ook in sportkantines. De vergadering kan zich vinden in deze
opmerking en toelichting.
De schade bij alcoholgebruik is een gevolg van de
stof, bij cannabisgebruik een gevolg van het verbod. De WHO heeft vastgesteld
dat er geen gezondheidsredenen zijn om cannabis te verbieden. Het verbod leidt
ertoe dat gebruikers en handelaren gecriminaliseerd worden en daardoor in
contact komen met harde criminaliteit. Het verbod leidt tot oncontroleerbare
kwaliteit en hoge prijzen, waardoor het ‘aantrekkelijke handel’ is voor
criminelen.
Coffeeshops hebben aan de gebruikerskant de
scheiding van het criminele circuit goed tot stand gebracht. Zo goed, dat zij
een grote klandizie hebben, vooral ook van
‘drugstoeristen’.
Gaan Coffeeshops aan hun succes ten onder? Of worden
ze bedreigd doordat de aanvoer van cannabis een open verbinding blijft met de
criminaliteit?
De vergadering stelt zich achter de voorstellen van
o.m. de D66 fracties te Roozendaal en Maastricht, die een “Nederland Cannobino”
voorstellen, waarin naar analogie van het gokken dat gelegaliseerd werd via
Holland Casino, het gedoogde cannabiscircuit te sluiten door de teelt en
aanvoer naar coffeeshops onder controle van de overheid te brengen.
De vergadering vind dat niet de overheid als teler
en handelaar moet optreden, maar gewerkt moet worden met een aantal
gecertificeerde kwekers, zodat een prijs/kwaliteit/smaak marktwerking de
gebruikers invloed geeft op het product.
Intussen blijkt dat het merendeel van de
burgemeesters voor het reguleren van de aanvoer , de ‘achterdeur’, is en dat
Eindhoven en Tilburg willen pionieren met een gecontroleerde kwekerij. De bal
ligt nu bij het kabinet.
Inleiding/Naarleiding van De film die Wilders aankondigde is (tegen
de verwachting in) nog niet uit maar werpt wel ‘schaduwen vooruit’ in de vorm
van reacties van de regering en van de oppositie. Echt reden voor discussie/overweging
is er “dus” nog niet maar de vraag kan wel gesteld worden: “Wat vinden we van
die reacties?”. De beperkte discussie laat verschillende reacties zien; de
voorbereidingen van de regeringen worden als overreactie ervaren ook al is het
verstandig om een idee te vormen over de diepte van de krenking. Waarbij
opgemerkt wordt dat in sommige landen, tegen betaling, een willekeurige
hoeveelheid mensen tot een willekeurig (buitensporig) protest “geregeld” kan
worden; protesterend tegen wat dan ook.
De reactie van de oppositie om Wilders te negeren
wordt als onverstandig ervaren. De materie aangrijpen om uitsluitend op eigen
issues in te gaan, is daarentegen wel verstandig. De issues gaan over vrijheid
van meningsuiting tegenover de politieke, sociale en economische reacties
vanuit de wereld. Beledigen is gemakkelijk, maakt negatieve krachten los ook al
zal een rechtsgang het een en ander (achteraf) recht zetten. De vraag is hoe
positieve krachten los te maken, in Nederland en in de wereld, als de film er
is; concludeert/adviseert de vergadering.
Inleiding/Naar
aanleiding van: Gerben licht het stuk toe dat hij meegebracht
heeft. In de discussie/overwegende die zich ontspint zijn diverse geluiden
te horen. Enerzijds worden er tegenstrijdigheden in het stuk gesignaleerd,
anderzijds wordt opgemerkt dat uitgaan van ‘de mentaliteit van de Taliban’
wellicht niet handig is als die mentaliteit de vernietiging van ‘het Westen’
betekent. In de geschiedenis is vaker gebleken dat een gesprek of tot een
vergelijk komen niet mogelijk is met een ‘ander’ als die ander zichzelf
‘uitverkoren’ acht. De laatstelijke oorlogen zijn steeds opstandoorlogen
geweest;, de enige supermacht heeft geen van die oorlogen kunnen winnen. We
zien immers ook: in Afghanistan blijkt Rusland niet te kunnen winnen, de VS
niet en ook de VN zal dat niet kunnen. Het westen begrijpt niets van de lokale
cultuur aldaar, treedt moralistisch op en maakt bij herhaling dezelfde fout.
Wij mogen best bezwaar hebben tegen bepaalde gewoonten en gebruiken maar
militair invallen…dat zou niet aan de orde moeten zijn. Het Westen zou het
beter over moeten laten aan bijv. andere Islam.landen die veel meer begrip voor
en gelijkenis hebben met de lokale cultuur. Hier wordt tegenin gebracht dat
‘westers’ een verzamelnaam is voor ook uiteenlopende achtergronden en
(sub)culturen; het gebruik van de term is voor ieder beperkt tot het eigen
denkraam. Concluderend/adviserend formuleert de vergadering dat -hoe
bedenkelijk ook de eerdere besluitvorming geweest is- terugtrekken op dit
moment niet meer aan de orde is, zie het verslag van de vorige vergadering.
Bijlage verslag 26/1; brief aan LB NAP 15-12-2007 Uruzgan : ‘catch 22’ voor blijven of weggaan. Over de beslissing: “ weggaan of blijven in Uruzgan” heeft de Nederlandse regering en het parlement zijn beslissingsvrijheid verloren door zich in een “Catch 22 “ situatie te manoeuvreren. Zowel blijven als weggaan leiden tot voor de Nederlandse positie in de wereld nadelige gevolgen. De beslissing ‘gaan’ werd genomen met valse, ten minste dubieuze, voorstellingen van zaken (het zou gaan om een opbouw missie en we zouden na 2 jaar afgelost worden, terwijl toen al voldoende duidelijk was dat het een vechtmissie zou zijn met in het gunstigste geval pas na 2 jaar de kans op beginnende opbouw). Dat de regering Nederland in deze positie heeft gebracht, zou politieke gevolgen moeten hebben, immers: - Het betekent dat de politiek-strategische visies en vermogens van de Nederlandse regering(en) onvoldoende zijn om de verantwoordelijkheid voor dergelijke missie te dragen. Feitelijk is de beslissingsmacht over de Nederlandse krijgsmacht hiermee in buitenlandse handen gekomen! Daarmee heeft de regering gehandeld in strijd met de Grondwet en dient daarom af te treden. Het argument dat de Grondwet toelaat troepen in te zetten voor vredes(rechtsorde)handhaving in de wereld, is juist maar hier niet ter zake, immers de beslissingsmacht over die inzet moet wel bij de Nederlandse regering blijven. - Het besluit naar Uruzgan te gaan is genomen onder de voorwaarde van vertrek in augustus 2008, wetende dat dan de doelstelling niet gehaald kan zijn en aan een opvolgende krijgsmacht moet worden overgedragen. Zo’n overdracht kost geruime tijd, zodat bekend was dat ten laatste een jaar voor de feitelijke overdracht met de voorbereiding daarvan begonnen moet worden en dus dat dan de opvolger bekend dient te zijn. Medio 2007 was echter geen opvolger bekend en Nederland was gedwongen een schijnoplossing te kiezen door zelf aanvullende troepen van andere NAVO-landen te vragen. Recent bleek zelfs dat de NAVO de brief waarin Nederland had gesteld per augustus 2008 te zullen vertrekken, pas onlangs weer teruggevonden had. De Nederlandse regering had dus geen activiteiten ondernomen de NAVO daaraan begin 2007 te herinneren! - Dit plichtsverzuim jegens het parlement en de bevolking zou er toe moeten leiden dat het vertrouwen in de Min. van BuZa opgezegd wordt en dat hij aftreedt. De belangrijkste reden om te blijven lijkt nu niet langer het belang van de Afghanen, maar het belang van de stabiliteit van de NAVO. Immers vertrek van Nederland zou leiden tot vertrek van Canada en Australië en daarmee de NAVO-missie als geheel ongeloofwaardig maken. Het belang van een goed functionerende NAVO voor de stabiliteit in de wereld is groot, maar vereist een grondige modernisering van doelstellingen, beslissingsmacht en financiële verplichtingen. Deze zijn nog toegesneden op de koude oorlog van 30 jaar geleden. Als Nederland nog 2 jaar blijft in Uruzgan, dan moeten daaraan strikte voorwaarden gesteld worden:
Bovendien zal Nederland zich moeten herbezinnen over zijn rol in de wereld, in het bijzonder over het inzetten van de krijgsmacht. Het concept van een wereld waarin een supermogendheid, resp. een gezamenlijke militaire organisatie als de NAVO, als politiemacht van de wereld ter disciplinering van die wereld naar het geopolitieke concept van de supermacht optreedt, is verouderd en contraproductief voor wereldvrede. Immers het leidt tot het gelijk stellen van het algemeen belang van de wereld met het particuliere belang van die superstaat en de leden van de NAVO. Met het sterk opkomen van staten als China, India, Brazilië, etc. zal dat steeds ernstiger nadelen krijgen. Nederland zal zijn eigen positie moeten herdefiniëren. Militaire missies moeten werkelijke vredesmissies worden en aangegaan worden onder voorwaarde dat er duidelijke, door betrokkenen gewenste, eindoplossing is en niet alleen een exitstrategie. Aan blijven in Uruzgan lijkt niet meer te ontkomen. Niet het feit van onze aanwezigheid op zich leidt tot die gedachte, maar vooral de nalatigheid van de regering om tijdig maatregelen te nemen voor een verantwoorde aftocht. Maar als de regering wil blijven, dan moeten we onze inspanningen aan strenge voorwaarden binden. Niet alleen de boven genoemde, maar ook aan een strategische heroriëntatie op onze militaire aanwezigheid in de wereld en de rol die wij ter wille van de internationale rechtsorde kunnen vervullen. Namens het discussieplatform NAP, Cees
Slottje (vz) |
Inleiding: “Burgerlijke Ongehoorzaamheid,
het openlijk overtreden van de wet met als doel gebreken in de kwaliteit van
het openbaar bestuur aan te tonen in het algemeen belang, is in principe een
toelaatbaar middel en kan de kwaliteit
van het democratisch functioneren bevorderen. Dit middel kan heilzaam zijn, als
wettige middelen niet of onvoldoende werkzaam zijn en moet daartoe altijd openbaar verantwoord worden. Daders van
burgerlijke ongehoorzaamheid moeten gevrijwaard kunnen worden van
strafvervolging, tenzij sprake is van overmatig geweld of schade.”
Discussie: Tegen de motie werd
aangevoerd: de innerlijke tegenstrijdigheid van ongehoorzaamheid toelaatbaar
achten en bovendien, dat elke wetsovertreding onder het oordeel van de rechter
valt over strafbaarheid en straf. Daar moet de politiek niet tussen komen; het
is de persoonlijke verantwoordelijkheid en risico van de overtreders zelf.
Voor
de motie werd aangevoerd: het gaat om verantwoordelijkheid die overtreders
nemen in het algemeen belang en daarmee een onderwerp van politieke discussie;
dat de motie het rechtsgevoel (van de volksvertegenwoordiging) tot uitdrukking
brengt en dus van belang is voor de rechter; dat het gaat om acties die liggen
naast of overlappen met de demonstratievrijheid; dat erkend moet worden dat er
een heilzame werking op de kwaliteit van de democratie van uit kan gaan en dat
daarvoor openbare verantwoording (tegenover de samenleving, niet pas tegenover
de rechter.
(Zie
in dit verband ook de discussie in de NRC van Kees Schuit en Afshin Ellian, waarin
Ellian betoogt, dat burgerlijke ongehoorzaamheid alleen mag in een dictatuur en
dan zijn rechtvaardiging vindt in de beoogde latere democratische staatsvorm,
en Schuit betoogd dat ook in een democratie er plaats voor moet zijn. Zie ook
het bericht in de NRC, 11/9/8, waarin een Britse jury activisten van Greenpeace
vrij spreekt van beschadiging van een kolencentrale zonder CO2 opslag door het
beroep op “emergency action” wegens het klimaateffect te erkennen.)
Conclusie/advies: de vergadering is
niet tot een eensluidend advies gekomen.
Inleiding/Naar aanleiding van Er is een relatie tussen overmatig
drug/alcoholgebruik en criminaliteit. Echter, alles wat verboden wordt, wordt
aantrekkelijker voor jonge mensen. Het kost bovendien veel geld, vaak meer geld
dan het zakgeld en het bijbaantje. In de discussie/overwegende wordt het
voorbeeld van de VS aangehaald; een veel strenger beleid leidt daar tot veel
grotere problemen. In de vergadering wordt de mening gedeeld dat
-
ook veel
ouders een verkeerd voorbeeld geven mbt alcoholgebruik en ook zouden mogen
matigen;
-
- verkoop in
supermarkt en café aan banden gelegd zou mogen worden en dat gespecialiseerde
verkooppunten tot een bewuster gedrag zou leiden;
-
er een relatie
gelegd mag worden met opvoedend vermogen van de ouders; sommige ouders vinden
dronkenschap niet zo erg omdat de lamgezopen pubers dan geen ergere dingen doen
(sex).
Concluderend/adviserende formuleert de vergadering drank/drug niet
te verbieden, acht goede voorlichting dringend gewenst net als een goed aanbod
van (andere) activiteiten voor jongeren en een goed voorbeeld van ouders en
volwassenen.
Inleiding/naar
aanleiding van De secretaris loopt even kort door de uitgebreide
voorbereiding van Marijke voor dit discusie-punt (zie agenda) en door de haar
leeswijzer van het onderzoeksrapport ‘Blowen in Tilburg’ dat een kijkje geeft
in de belevingswereld van de blowende jeugd in Tilburg.
Discussie/overwegende:
De vergadering is overwegend van mening dat de ouders meer normstellend moeten
optreden en zelf voorbeeldgedrag moeten tonen. De jeugd weet dat het slechts
is, ze zijn niet stom. Maar het ligt voor de hand dat kinderen ouders niet
serieus nemen als die ouders zelf veel alcohol drinken en zichzelf niet aan
normen houden (rijden onder invloed). En dit geldt voor alle milieus. Echter,
juist ernstigere middelen zijn beschikbaar in de rijkere milieus en villawijken
waar ouders met dubbele banen en bijbanen nog minder aanwezig zijn op hun
kinderen op te voeden. De gevolgen van drank- en druggebruik zijn voor het kind
ernstig; zo’n kind zal levenslang verder moeten met een verpest brein en een
mankerende gezondheid. Dit heeft weer gevolgen voor de maatschappij; het zal
doorwerken op de kosten voor de gezondheidszorg, op de arbeidsmarktkansen en
daarmee op de economie. Er wordt een relatie gelegd met een stuk dat Gerben
geschreven heeft naar aanleiding van de laatste discussie over
jeugddelinquentie (zie agendapunt 7). De diverse aanbeveling zouden ook voor de
drank- en drugsjongeren van nut kunnen zijn (bijv. een HALT-aanpak). Ook laat
Marijke zien dat het consequente optreden van de Tilburgse politie (dronken en
‘stone-de’
jongeren van de straat te halen en als ze nog minderjarig zijn door hun ouders
te laten ophalen) wel degelijk nuttige effecten heeft.
In
de vergadering wordt er echter op gewezen –onder verwijzing naar de ervaringen van
Rotterdam- dat dergelijke maatregelen
geen effect hebben als er geen goed vervolgtraject is en bijv. de
psycho-sociale niet aangepakt wordt.
Intensieve
begeleiding wordt door vergadering als noodzakelijk ervaren. Over
groepsaanpak -vgl de introductie van de
padvinderij- of de strakke aanpak van
internaten á la Soesterberg, toont de vergadering twijfels; de jeugd leert daar
van elkaar ook de verkeerde dingen. Daar tegen over staat dat een indiviuele
aanpak (Du Moulin Kazerne) kostbaar is, wat weer tot een afweging van
kosten/schade leidt. Nuttig zou een ‘buddy’-programma kunnen zijn, dat echter
langer dan 2 maanden moet duren.
De
vergadering concludeert/adviseert: dat de ouder/omgevingscultuur
negatief werkt. Ouders moeten:
-
zelf voorbeeldgedrag tonen t.a.v. verslavende
middelen (drank);
-
normstellend zijn en zichzelf ook aan normen houden
(niet rijden met drank op bijv), bijv. 2 maanden niet drinken.
Vanuit de samenleving moeten succesvolle benadering
snel opgepakt worden om de schade aan het kind, diens toekomst en de
samenleving tegen te gaan. Denk daarbij aan de aanpak in het Tilburgse, van
HALT, een Hermandad, buddy-programma’s.
Inleiding
De motie is per web site en mail binnen komen vallen, zonder communicatie /
overleg / afstemming vooraf. Discussie
De vergadering merkt op dat als geheel, het stuk als een zeer rommelige resolutie wordt
gezien; te lang, te wijdlopig, te onoverzichtelijk, ratjetoe van alles,
inhoudelijk een schoolvoorbeeld van koppelverkoop met feitelijke onjuistheden
en open deuren, een voorbeeld van hoe een motie er níet moet uit zien, al die rommel
camoufleert dat het eigenlijk om het kernenergie-standpunt gaat. Zelf voor deze
vergadering heeft de voorgenomen motie tot een kleine storm (?) aan emailverkeer en teksten geleid.
Voorts
merkt de vergadering op dat het de opstellers aan keuzes ontbreekt en er blijft zeer veel onbesproken. Denk aan methaan dat
4x schadelijker is dat CO2, aan de Franse keuze
voor kernenergie die puur militair gemotiveerd was, aan de Schadewet een zeer
kostbare aangelegenheid is (pm Cramer heeft een potje van 12 mrd voor
ongelukken terwijl Tjernobyl een schadepost opleverde van ca 300 miljard), aan
de onjuiste voorstelling van zaken wb. kosten (een kerncentrale ontmantelen
kost net zo veel als er een bouwen; etc. zie WRR-rapport) en andere cijfers
(elke notie ontbreekt over halfwaarde tijden/hoeveelheden afvalmateriaal,
beveiligingsnoties enz).
Het
uitspreken van een ‘denkbare rol voor kernenergie’ wordt door de vergadering
als een ontwijkende keuze ervaren, die het
specifieke karakter van kernenergie als basislastvoorziening voor de laagste
daluren miskent; er moet juist meer ingezet worden op schone-duurzame energie
en op besparingen. Rondgaande de vergadering zijn de geluiden ogenschijnlijk
verdeeld maar met een zekere lijn in de beoordeling; van enerzijds de deur volslagen
dicht voor kernenergie naar anderzijds niet vollédig an sich dicht maar juist
zeer gericht op de stringente voorwaarden en een sterke behoefte aan meer
cijfers/onderbouwing. Denk bijv. aan het recente WWR/ECN-rapport Fact finding
Kernenergie van juni 2006. Cees merkt op dat de VS níet de keuze voor
kernenergie maakt ondanks een volslagen vrije markt daar. Hij acht dit
veelbetekenend. De aandacht voor broeikasgas is één ding, men gaat voorbij aan
de opwarming die de energieverwekking zelf oplevert. Kerncentrales voeren veel
warmte in, in het ecologische systeem. Dat heeft gevolgen; o.a. voor de
rivier(verwarming) en de directe omgeving (atmosfeer-opwarming-lokaal
weersysteem).
Conclusie:
Cees wordt verzocht het advies in een voor het congres hanteerbare vorm
(amendementen met argumenten) op te stellen. Dat advies is in de week voor het
congres rondgezonden en werd door de leden van het NAP als goede weergave
aanvaard.(per email).
Doelstelling van de versoepeling is
-
Efficiency: het
vermijden van tijdrovende, kostbare en beschadigende juridische procedures die
zelden leiden tot weigering van het ontslag, door overeenkomsten tussen
werkgever en vakbeweging over financiële voorzieningen, herscholing en
reïntegratie t.b.v. de ontslagen
werknemer.
-
Flexibeler arbeidsmarkt
door sneller kunnen ontslaan, maar daardoor ook sneller kunnen aannemen ,
-
Flexibeler werknemers,
die een variabele carrière volgen en zich beter aanpassen aan de veranderende
arbeidsmarkt
De vergadering vindt dat in elk geval voor
werknemers in kwetsbare posities rigoureuze beschermingsmaatregelen nodig zijn
en bij hen in de eerste plaats gekeken moet worden naar hun capaciteiten, zodat
hun minder makkelijk passende eigenschappen en omstandigheden op de laatste
plaats worden meegewogen.
Voor het verwachte resultaat, lager
werkloosheidspercentage, werd verwezen naar de Deense economie. Die
vergelijking is niet overtuigend, omdat ook de Nederlandse economie een
vergelijkbaar laag niveau kende. De andere effecten, vaker maar korter werkloos
en flexibeler carrièrelijnen, blijken wel op te treden.
Ter wille van die effecten zou het ontslagrecht
gemoderniseerd, flexibeler, moeten worden met inbegrip van actieve inschakeling
van werknemers in kwetsbare posities.
In navolging van overheidssteun voor banken in
verband met de kredietcrisis, vragen werkgevers om overheidssteun voor het
instandhouden van hun werknemersbestand, financiële steun voor
arbeidsduurverkorting, in verband met de verwachte crisis, recessie, in de z.g.
reële economie.
Hier tegen bestaan ernstige bezwaren. Het overeind
houden van banken als betrouwbare kredietverleners draagt bij aan
instandhouding van de smeerolie van de economie (betrouwbare kredieten), maar
dreigt al de concurrentieverhoudingen tussen banken als economische actoren te
beïnvloeden. Het verlenen van directe steun aan bedrijven i.v.m. economische
recessie, grijpt direct in de concurrentieverhoudingen en verstart de
noodzakelijke flexibiliteit in de economie.
Over dit onderwerp zal verder gesproken worden op
een volgende bijeenkomst in het kader van bespreking van ‘Arbeid
in de toekomst, een caleidoscopisch perspectief’’ van een NTV-werkgroep
(Netwerk Toekomst Verkenners. Het boekje is op 7/10 gepresenteerd tijdens de
jaarlijkse Nederlands-Vlaamse studiedag van de beide SER-en. Het volledige
rapport is op de SER-site te vinden: www.ser.nl/~/media/Files/Internet/Congressen/2008/20081007_arbeid_toekomst.ashx.
Inleiding/Naar
aanleiding van Een aantal
recente artikelen en onderzoek (TNO) laat zien dat 50+ers vrijwel geen kans op
werk meer hebben en dat ouderen het veelal met kleine baantjes moeten doen. Onderzoek
waaruit blijkt dat ziek-zwak-misselijk van alle leeftijden is, en dat het een
mythe is dat ouderen vaker/langer ziek zijn, wordt stelselmatig genegeerd.
Steeds weer wordt er gepleit voor een versoepeling van ontslagrecht; als het
goed gaat met de economie en als het slecht gaat met de economie. De beginnende
discussie/overweging laat zien dat er bij dit onderwerp veel aan de hand
is; er wordt gerefereerd aan de statistiek (een schokkend geringe arbeidsparticipatie van ouderen
(i.e. v.a. 50+) in Nederland; vergelijkingen tussen de VS en Nederland worden
gemaakt (uit onderzoek blijkt een omgekeerde relatie tussen baanzekerheid en de
hoeveelheid overhead (ESB 25-2-2005; pg 86-91 De schaduwzijde van
arbeidsmarktflexibilisering S. Storm & C.W.M. Naastepad); het nut van twee
‘exit’-routes wordt betwijfeld en afgewezen; er wordt gewezen op de juridische
“rimram” die een belangrijker bezwaar vormt dat de (ontslag-)gebeurtenis zelf;
tevens bestaat de indruk dat een CWI wél actief de werkgever ondersteunt (met
raad&daad) maar nít de werknemer. Derhalve er ook een vergelijkbare
voorvechter voor de werknemer zou moeten zijn. Gezien de tijd en de
complexiteit van de materie, besluit de vergadering dit punt de volgende
keer terug te laten komen.
(alfabetische volgorde)
Binnen de partij is het nuttig om zicht te houden
op elkaars activiteiten en initiatieven. Elke vergadering is ‘Rondjes’ een vast agendapunt. Dan wordt in de groep
nagegaan wat bekend is van de activiteiten van andere platformen, van de
regio’s en van (aanwezige) afdelingen. Tevens wordt in gegaan op belangwekkende
nationale ontwikkelingen (en Europese).
Veelal is er een kleine voorbereiding geweest via
een internetscan door de secretaris via het onderstaande lijstje.
Overige platformen van D66 leveren mooie
dingen, wat betekent dat voor het NAP?
Regio’s van D66 leveren mooie dingen, wat betekent
dat voor het NAP?
Platformen |
Bijeenkomst/actie? |
Opmerkingen? |
www.d66bestuurlijkevernieuwing.nl |
|
|
|
|
|
|
|
|
www.d66europa.nl/ |
|
|
www.d66integratie.nl |
|
|
www.d66internationaleveiligheid.nl |
|
|
www.d66internationalezaken.nl |
|
|
|
|
|
www.liberaal.info |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i.o. Seniorenbeleid |
|
|
i.o. www.d66vmrechten.nl/ |
|
|
i.o. Nationaal Advies Platform www.bjernv.dds.nl/platform.html
|
|
|
Rebellenclub |
|
|
Regio’s |
Bijeenkomst/actie?
|
Opmerkingen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afdelingen |
Moois
van D66 (www.d66.nl) en van Sophie www.sophieintveld.nl
Moois
uit de EU
De bijeenkomst had een positieve toonzetting. Het
verslag er van geeft een aantal markante uitspraken, die voor de aanwezigen een
goede geheugensteun kunnen bieden, maar door de, kortheidshalve, ontbrekende ocntext geen adequaat beeld
geeft. De platforms gaven elk een korte samenvatting van hun hoofddoel en wat
zij nodig hadden om goed te kunnen functioneren. Dat kwam neer op: geld, aandacht, gehoor krijgen,
communicatie, meer leden . L Bu dir. Robert Strijk melde dat voor elk platform jaarlijks max € 500 op
declaratiebasis beschikbaar was voor onkosten en dat platforms zich konden
presenteren in de Democraat en een plaats konden innemen op de D66discussie
site Plein66 .Dat zou een reden kunnen zijn om het ‘i.o.’ er aan
te geven en een volledig platform te worden
Discussie: de vergadering
focust op een aantal punten, te beginnen met ‘kennisoverdracht’. Veel
platformen kennen een kleine, gemotiveerde kern. Het ontbreekt daardoor aan
kennisoverdracht met bijv. de eigen afdelingen. Een mogelijke oplossing zou kunnen
zijn, ontwerpmoties aan de afdelingen voor te leggen waar de platformleden lid
van zijn. (PM Al het voorgaande dat over ‘kennisopbouw/kadervorming’ gezegd is
in voorgaande vergaderingen.)
Het tweede punt is de ‘D66-geschiedenis’. De
NAP-vergadering merkt op dat die geschiedenis voor nieuwe leden ‘niet ’bekend
is en blijkbaar geen motief tot lidmaatschap. Het is juist van belang om
politieke houding
en denktrant over te dragen die ook vroeger de
aantrekkingskracht vormden; een lastig punt voor een Kennis Centrum , omdat die
gedragen worden door onze volksvertegenwoordigers en bestuurders.
De
NAP-vergadering -conclusie 1- spreekt van een gemiste kans als het -gaat
om het plaatsen van agendazettende accenten. Eigenlijk -aanbeveling- had
er in afdelingen een voorbereidende discussie moeten plaatsvinden. De
NAP-vergadering toont begrip voor de krappe bemensing van het Kenniscentrum (2
prs) en van de permanente programmacommissie (3prs).
Wijbrandt
merkt op dat het voornemen is dat er nog vier van dergelijk stukken op de rol
staan en vraagt zich af of we die binnen het NAP ook zouden kunnen bespreken.
Hij herinnert aan de ‘ijzeren wet van de oligarchie’ van Michels: in de meeste
democratieën worden besluiten in kleine kring genomen. Tegelijkertijd zien we
het contact tussen top en achterban teloor gaan.. De NAP-vergadering spreekt
uit –conclusie -2 dat statuswijziging van het NAP te overwegen
is, dat inhoudelijk constructief overleg ondersteuning verdient en dat
beleidshoofdlijnen niet 1-2-3 ‘dekkend’ zijn neer te zetten.
Vervolgend;
om het contact tussen afdelingen-platformen-top te bevordering zouden
platformmoties eerst in afdelingen besproken moeten worden. Hetgeen echter een
lastige zaak; gelet de hoeveelheid afdelingen cq. slapende afdelingen; een
kip-ei-probleem? Vgl. het actieve Utrecht. Wijbrandt verwijst naar de SP-aanpak
waarbij elke afdeling minimaal 50 leden moet hebben. Pieter merkt op dat de
discussie over de gemeente afwezig is tijdens het congres zoals in de 90-jaren,
waarop Cees memoreert dat de gemeentelijke zaken van nu niet anders zijn die
van 20 jaar terug. En idem de onderlinge verhoudingen; de top verwijt de
achterban een kennisdeficit en omgekeerd de achterban de tot een democratisch
deficit.
De
NAP-vergadering verwijst naar de 10 clusters van de Horizonscan en is van
mening –conclusie 3- dat de PPC zou moeten delegeren. Cees onderschrijft
afsluitend het nut van verkenning van een problematiek, het nut van het bij
elkaar zetten van een stel goede mensen maar signaleert dat platformen zich
niet laten sturen. Wij zijn als enige zo “gek” om te spreken over zaken die
door derden (ongeachte signatuur) voorbereid zijn. Wellicht is het probleem dat
het platform wellicht té deskundig is? Het stellen van de goede vragen is een
kunst. Wijbrandt vult aan dat er geen inzicht is zonder kennis waarop Cees
–eens met de uitspraak- de vraag stelt wélke dingen je daarvoor moet leren
(niet bedoeld is ‘weten’ maar het lerend vermogen om (zelfstandig) tot
‘inzicht-dat-kennis-leidt’ te kunnen komen)?
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2007)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2006)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2005)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2004)
Resultaten
Nationaal Advies Platform (Cumulatief
2003)
|
|||||
|
Het platform telt leden, afkomstig uit
de diverse regio’s. Er is een ‘dagelijks bestuur’ dat gekozen uit het midden
van het platform en bestaat uit vijf mensen. In de lijst treft u kort de
basisgegevens aan van de leden. |
||||
|
Wij zijn alle lid van |
D66. |
|
||
|
De organisatie van |
het platform is voorlopig in handen van vijf
presiderende leden: -
Vz: Kees
Slottje; c.slottje@hccnet.nl
; -
2e
Vz. FerdinandPleyte dzd.art@planet.nl -
secr: Bernard
Verlaan bjernv@dds.nl
-
vacant -
vacant Na de startbijeenkomst op 8 februari 2003,
wordt een nieuw vijftal gekozen. Deze vijf leden te samen (interim) worden
het bestuur of het presidium *) genoemd. Nadat het platform een formele status krijgt, zal
er een nieuw bestuur gekozen worden en treedt het interim bestuur af. *) Hierover moet nog besloten worden. |
|
||
(overige)
leden zijn voor/van
|
Groningen
|
Verklaring
van NAP-lidmaatschap
|
|
||
|
J.
D. DE VRIES |
JA
|
|
||
|
J.C.L.de.Vries
|
JA
|
|
||
|
WIJBRANDT
VAN SCHUUR |
D66-lidmaatschap
opgezegd per oktober 2006 |
|
||
|
Fryslân
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Drenthe
|
|
|
||
|
J J TOP
|
JA
|
|
||
|
(Vz: Kees Slottje;
|
JA
|
|
||
|
Overijssel
|
|
|
||
|
Adriaan
van Duinen
|
|
|
||
|
Gelderland
|
|
|
||
|
Simon
Hejan
|
|
|
||
|
Frits
Slingerland
|
|
|
||
|
JAN
THEUNISSEN
|
JA
|
|
||
|
Utrecht
|
|
|
||
|
(secr: Bernard Verlaan bjernv@dds.nl
)
|
JA
|
|
||
|
Ale
van Elmpt
|
JA
|
|
||
|
Pieter Ullersma |
JA |
|
||
|
Noord-Holland
|
|
|
||
|
Bob Goes
|
JA |
|
||
|
Zuid-Holland
|
|
|
||
|
Bernard J ARIS
|
JA |
|
||
|
Zeeland
|
|
|
||
|
A HIJGENAAR
|
JA |
|
||
|
Noord-Brabant
|
|
|
||
|
E DE BRUIJN
|
JA |
|
||
|
Rob
Gunter |
JA |
|
||
|
Marijke
Maathuis |
|
|
||
|
Limburg
|
|
|
||
|
Ferdinand Pleyte
|
JA |
|
||
|
J.W. BERTENS
|
JA |
|
||
|
Joop
Harberink-Geense
|
|
|
||
|
Flevoland
|
|
|
||
|
H
J SURINK
|
JA |
|
||
|
Gerben
van der Woude |
JA |
|
||
2008 |
Vergaderdata 2008:
1/3, 19/4, 7/6, 6/9, 11/10, 22/11, 20/12 |
20/12 |
Geannuleerd |
22/11 |
Aan de orde zijn geweest: nabespreking
congres, een notitie over resp. (Overmatig) alcoholgebruik door jonge pubers
en Ontslagrecht en versoepeling daarvan. Op het laatste punt zal de volgende
vergadering terug gekomen worden in relatie tot de SER-publicatie Arbeid in
de toekomst. Verder is er een advies uitgesproken over het Gedoogbeleid
t.a.v. cannabisgebruik |
11/10 |
Tijdens de vergadering van 11/10/08 is er,
na de gebruikelijk uitgebreide informatie-uitwisseling (publicaties,
politiek) uitvoerig gesproken over de platformenbijeenkomst cq de toekomst
van platformen. Op de LB-KC-Platformvoorzitters bijeenkomst op 9/9/08 bleek
een zekere positievere wind te waaien in de relatie LB-platformen. De NAP-vergadering ziet haperen van die
relatie als een gemiste kans als het gaat om het plaatsen van agendazettende
accenten; constateert dat wijziging
van de i.o.-status van het NAP om financi?le redenen te overwegen is en dat
de PPC , evenals de platformen, voorbereidingen van grotere congresresoluties
en "moties" zou moeten voorbereiden via discussie in platformen
c.q. afdelingen. De congresresolutie over duurzame energie
was het onderwerp van de
adviesdiscussie. De vergadering vond de resolutie onduidelijk en onjuist over
voor duurzame energiepolitiek urgente vragen; kernenregie ten onrechte als
overgangsoplossing gezien werd en geen aandacht was voor het
verdringingseffect van duurzame energieopwekkingen en energiebesparende
systemen, van kernenergie, en m.m. kolen, door de productiekarakteristieken
van kerncentrales . De voorzitter zal de discussie samenvatten in de vorm van
een advies, dat door de leden gebruikt kan worden als steun bij de discussie
op het partijcongres te Zwolle. |
6/9 |
Er is gediscussieerd over Burgerlijke
ongehoorzaamheid, aan de hand van een conceptmotie (Slottje). De Discussie
leidde niet topt een eensluidende advies. |
7/6 |
De inbreng bestaat uit de publicatie van
het D66 Kenniscentrum (op de website van D66, te vinden onder
Kenniscentrum/Publicaties/Perman. Progr.Cies/ of eerst de home page en dan copy/paste:
www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhu6h685uavr/f=/vhu6h6ttwvgu.pdf). De discussie leidde tot een NAP bijdrage
aan de discussie in de partij over Soc.-Lib. Grensverkenningen die aan de Permanente Programma Commissie
(PermaProgCie genoemd) opgestuurd en door hun in dank ontvangen. |
19/4 |
De geplande NAP-vergadering op deze zelfde
datum komt hiervoor te vervallen. Gelet de -niet- beschikbaarheid van stukken (zie sluitingsdata), is er verder
ook geen input of actie via afdelingen mogelijk. |
1/3 |
Tijdens de vergadering van 1/3/08 is er,
na een uitgebreide informatie-uitwisseling over politiek-bestuurlijke recente
publicaties en een praatje met het aanwezige publiek, gesproken over
gezinspolitiek-vergrijzing en over jeugd-drank-drugs. Voor
gezinspolitiek-vergrijzing, concludeerde de vergadering dat slim
levensloopconform arbeidsmarkt-, onderwijsloopbaan-, inkomens- en economisch
beleid beide "problemen" kan oplossen. En ook voor de
jeugd-drank-drugs-kwestie is er genoeg informatie over effectieve aanpakken
en goede voorbeelden aanwezig om de kwestie tegemoet te treden. |
Terug naar hoofdpagina Nationaal
Advies Platform