Handleiding voor het organiseren
van werkbezoeken aan het Europees Parlement
te Brussel
De “reisorganisatie”
B&R
November 2003
Geachte lezer, lezeres,
Een spelletje Kolonisten, Zeerovers,
Risc, Stratego of Monopoly is niet zo spannend als het organiseren van een
werkbezoek aan het Europese Parlement te Brussel. Maar het had natuurlijk ook
iets anders kunnen zijn: Eerste Kamer, Tweede kamer, Provincie etc,
Bij deze een “handleiding”
naar aanleiding van een aantal praktijkervaringen. In de bibliotheek en
schoolleerboeken zijn de theoretische en formele handleidingen en checklists te
vinden. Het is echter de praktijk en het onverwachte, dat het organiseren van
dergelijke activiteiten tot een feestje maakt. Veel leesplezier gewenst; met
dat aan onze gastheer Bob van den Bos, Mireille voor de Brusselse organisatie,
Riet voor communicatie en natuurlijk de gastsprekers tijdens de bezoeken.
Gr. B.
Theoretisch is het organiseren van een werkbezoek allemaal heel simpel, in zeven stappen:
B....... alle
aanmeldingen in een lijstje zetten & opsturen naar BB (Bureau Brussel)
Zo eenvoudig zou het zijn als een bijna almachtige tegenstander niet op de meest ondenkbare manieren en momenten de boel mis laat gaan. Gelukkig maar, zo'n reisorganisatie zou gewoon saai zijn zonder Murphy als tegenstander. Bijgaand in het kort een draaiboek annex verslag van de wonderbaarlijke wedstrijd tegen en de avonturen met Murphy.
Per stap worden in het nu volgende, de aandachtspunten genoemd, berichtsuggesties gegeven en .... in tekstboxen zijn bij elke stap enkele anekdotes te vinden van verrassend en typisch Murphy-tegenspel. Op pagina 15 is een draaiboek te vinden alsook een stukje van de verplichte correspondentie met ‘Brussel’ enz:
VOORBEELDEN VAN GEBRUIKTE BERICHTEN.. 31
Het organiseren van zo'n werkbezoek was/is een genoegen. Het is een beetje kicken om Brussel wat dichter bij de mensen te brengen en omgekeerd. Bovendien heeft "reisorganisatie" genoten van het tegenspel van Murphy.
De reisorganisatie heeft gewonnen maar het is Murphy gelukt om een paar puntjes te scoren: volgende keer beter Murph!
Gr. R & B
(de "reisorganisatie")
Natuurlijk, geen probleem per email maar….hoe zit het met de grote Ws;
- wanneer is het bezoek;
- wat is de reisschema;
- wie moet er een bericht krijgen;
- welke reisinformatie moet er zijn voor de ‘gasten’ en de ‘gastheer’; en wanneer;
- wat is het programma;
- welke (andere) logische vragen zullen de potentiële reizigers stellen;
- wat kost een bus;
- welke logische vragen worden over geslagen (hint; veiligheid en preventie)
Uit de globale antwoorden, valt een eerste plan te trekken en zijn de eerste punten voor het bericht af te leiden;
· twee weken voor de bezoekdatum wil de Bezoekersdienst de reizigersinformatie ontvangen;
· als die reis-info drie weken voor de bezoekdatum voor 90% áf is, scheelt dat een flinke partij stress;
· uit de starttijd van bezoekprogramma, volgt de vertrektijd uit Nederland want de effectieve reistijd van een bus is volgens de chauffeur ongeveer 70 km per uur, reken daarbij nog ¾ uur om van Ring Brussel tot het EP en nog een uurtje file;
· uit eerdere bezoeken is een globaal programma te melden waarbij nog niet alle sprekers bekend zijn
Kortom: zie <bericht 001> (de aankondiging)
· Alle emailadressen van de 15 regiovoorzitters staan op de D66-internet site, dus: klaar.
Gelukkig zorgde Murphy voor wat leven in de brouwerij want anders zou het een beetje saai zijn geweest.
Murphy regelde dat...
·
de
regio-voorzitters het zeer beslist zó druk hadden dat slechts 30% in de
gelegenheid was er iets mee te doen;
·
maar niet
altijd het gevraagde ‘door sturen naar de leden binnen de regio’. Zo werd
bijv.;
-
het bericht op
de regio-website gezet.
Goed bedoeld maar ook direct toegankelijk voor niet-leden; de
reisorganisator moet ineens ook lidmaatschapsnummers gaan controleren...
-
het hele
bericht in een mail aan de leden gereduceerd tot één regel: "Er wordt een
werkbezoek aan het EP in Brussel georganiseerd, meer informatie bij
<email-adres>".
Heel vriendelijk, ehhh maar daarmee werd het
<email-adres> verplicht om één-op-één met alle individuele
belangstellende leden in de regio (10, 20 of 400?) over de reis te gaan
communiceren.
·
Bovendien: wie
weet welke regio’s gecombineerd moeten worden om tot de gewenste groepsgrootte
van ± 30-45 deelnemers te komen?
·
Los van dit
alles: een flink percentage van de gewone leden en bestuursleden van regio’s en
afdelingen heeft géén email (medio 2003: ongeveer 20%).
Recepten om deze Murphy-acties te neutraliseren?
1.
Drie
belrondes, drie weken en diverse toezeggingen later, was het percentage
opgelopen tot 45%. Een greep uit de reacties: "Oh, u moet daarvoor niet
bij mij zijn maar bij de secretaris. Die heeft het emailbestand. Dat heb ik u
ook per mail laten weten."
Geen dergelijke mail ontvangen maar dat ís mogelijk; op de
vraag of dat mailbericht dan natuurlijk ook meteen in cc. was doorgestuurd naar
die secretaris, leidde tot de reactie "Oh, ja-uhh-nee. Dat had natuurlijk
gekund ja. Nee, dat is niet gebeurd."
In andere gevallen was er geen mailbestand voor de regio of
afdeling, of heeft/had de afdeling in het geheel geen bestuursleden gemeld op
de D66-website.
2.
Zelf ook een
–verborgen– website met de reisinformatie organiseren, met doorverwijzing naar
(te) publieke site van de bovengenoemde regio;
3.
Het bericht
ter herinnering voor “enkele regio’s”, met website vermelding, nogmaals gemaild
aan alle bestuursleden met een emailadres (± 40% heeft géén email), is het
percentage van 45% opgekrikt naar 60%.
4.
Een
mailbericht aan alle afdelingsbestuursleden na de vijfde week verhoogde het
percentage van bereikte actieve bestuursleden naar ± 90% want circa 10% van de
285 afdelingen is of was niet per email bereikbaar (heeft geen email of het
vermeldde adres was fout).
5.
Oh, en die
regio-combinatie… tja, eerlijk is eerlijk, er was sprake van “voorkennis” over
ledenaantallen per regio.
6.
Géén email is
geen probleem als het om 1-2 gevallen gaat, dan is er uit te wijken naar
snailmail. Maar anders is er slechts te melden dat iedereen dat probleem zelf
kan oplossen, met minimale tijd, energie en kosten: iedereen kan over een
gratis email beschikken, zelfs zonder pc thuis, via de pc van de lokale
bibliotheek.
Resumé
Via
de diverse mailacties heeft het verzoek tot doorzenden maximaal 500 mensen
rechtstreeks bereikt. Dit verzoek heeft dus een zeer beperkte effectiviteit als
slechts 3/10 er iets mee doet; 150 mensen bereiken wellicht 1500 tot 4500
mensen.
De
mensen van regio’s en afdelingen werken in de kleine uurtjes voor de partij en
naar beste vermogen. Het netto resultaat is dat er bijna twee maanden nodig
zijn voor deze eerste stap. Murphy heeft overigens bereikt dat één werkbezoek
in zijn geheel is vervallen door het te geringe aantal aanmeldingen.
En
Murphy was succesvol waar het om leden zonder email gaat. De tegenmaatregel
vanuit de ‘”reisorganisatie” is erg kostbaar in tijd, energie en geld
(snailmail met antwoordstrookjes, antwoordnummer enz.). Dat is niet meer te
trekken ‘in de kleine uurtjes’.
En de overgeslagen dingen? Veiligheid en preventie? Dat betekent dat de reizigers duidelijk moeten weten welke risico’s zij gecalculeerd willen nemen met de reis omdat de “reisorganisatie” die persoonlijke verantwoordelijkheid niet kan overnemen.
De veiligheid betekent dat -als het kan– er aan een EHBO’er in de bus gedacht kan worden en dit aan de reizigers te melden.
De chauffeur soms een diploma maar die kan niet altijd zomaar ‘even opstaan’. Afhankelijk van leeftijd en risicogroepen onder de reizigers is het wijs om te zien naar een reiziger (of reisleider) die vanuit het werk bij de BedrijfsHulpVerlening is opgeleid tot EHBO’er en BHV’er.
Preventie betekent dat een eendaagse buitenlandse reis is, net zo goed een buitenlandse als een meerdaagse buitenlandse reis voor werk of vakantie.
Dus moet gemeld worden aan de reizigers dat zij desgewenst dezelfde voorzorgsmaatregelen moeten nemen wb. reisverzekeringen, travellerchecks enz. als voor zelf ondernomen buitenlandse reizen.
Voor de reislijst van Brussel is het nodig dat van alle bezoekers bepaalde gegevens bekend zijn:
- naam (zoals in het paspoort);
- adres met woonplaats;
- geboortedatum
- dieetvoorkeur (vegetarisch of vegetarisch en geen vis);
en voor de onderlinge communicatie:
- telefoonnummer;
- emailadres.
Dat is dus duidelijk vermeld in de eerder genoemde aankondiging. Aanmelding per email heeft bovendien als voordeel dat de lijst met copiëren en plakken gemaakt kan worden, dat scheelt weer lees- en typfouten.
En om Murphy voor te zijn (emails die een virus onderweg tegen komen, worden vernietigd en komen niet aan) meteen verzocht om een cc te richten aan de collega-organisator.
Eitje, ware niet dat….
Murphy gelukkig voor wat afwisseling zorgde doordat...
·
Slechts 40%
van de aanmelding ‘compleet’ was. Bij de overigen ontbrak het een en ander; het
meest bij de enthousiasteling die per email volstond met ”Bij deze meld ik mij
aan voor de reis. Groet ..<xxxx>”;
·
Sommige
aanmeldingen in het geheel níet aankwamen in de mailboxen van de organisatoren;
· Eén iemand twee verschillende geboortedata opgaf;
· Eén of meerdere mensen opgegeven werden door een computervirus (Bug Bear-B virus, dat het in juni 2003 aardig deed).
Anti-Murphy-recepten?
1.
Zorgen voor
een goede virusscanner op de pc; beide organisatoren met thuis-pc’s zijn enige
tijd gedwongen non-actief geweest (ondanks in house expertise; de kosten van
een virusscanner zijn gelijk aan de kosten van één hersteloperatie). En als het
toch gebeurd; vaak is de eigen emailbox nog steeds te benaderen vanuit een
internet-café of de internet-pc van de lokale bibliotheek;
2.
Zelf de helft van
de aanmeldingen doorsturen naar de collega-organisator en back up omdat bij de
aanmeldingen geen cc cc-functie was gebruikt;
3.
Een (tot
uiteindelijk zes of zeven) snelle emailtjes sturen om die ontbrekende gegevens
op te vragen;
Dat verhoogt het compleet-percentage tot ±
55%;.
4.
Zelf via het
telefoonboek (en het adres), het telefoonnummer dan maar opzoeken;
Verhoging tot 75%;
5.
Via belrondjes
ontbrekende gegevens persoonlijk alsnog opvragen;
Verhoging tot 97%
6.
Per telefoon
via de afdelingscollega de adresgegevens en het telefoonnummer opgevraagd.
Gelijktijdig werd gemeld dat de betrokkene de (06)telefoon niet aanneemt of
beantwoordt.
Maar het percentage steeg tot 98%; de geboortedatum was niet
bekend.
Resumé
Met deze tweede stap beginnen de risico’s. Om het overzicht te
behouden is het printen van de berichten meteen bij ontvangst aan te raden, én
ze in een bepaalde ordening te bewaren zodat ze gemakkelijk na te zien zijn.
Ook de ontvangst bevestigen is nuttig want op internet verdwijnen berichten
soms.
Een busje regelen is zo’n kunst niet. Dat betekent: inlichtingen inwinnen en offertes opvragen. De kunst is: niet te duur en niet te goedkoop, niet te vroeg en niet te laat, én niet te groot en niet te klein.
Om met het laatste te beginnen: iedereen is bang voor een te kleine bus en kiest dus veiligheidshalve voor een te grote.
Dat verschaft in iedere geval een zekere luxe maar… 10% van alle aanmeldingen zullen afmeldingen worden, nog vóór de uiterste inschrijfdatum. En nogmaals 10% is bij nader inzien of door omstandigheden niet in staat om tijdig op het vertrekpunt aanwezig te zijn.
Wat is een juist moment om een busbedrijf te benaderen? Eén maand voor vertrek? Twee maanden? Drie?
Alle drie goed. Drie of vier maanden voor vertrek kan een globale prijs gevraagd worden (geen offerte) en kan geïnformeerd worden naar de ‘drukte’ zo rond de beoogde reisdatum. Dat geeft informatie voor de juiste timing van offertevraag enz. Twee maanden voor vertrek begint het aantal reizigers enigszins duidelijk te worden; één maand voor vertrek is met een marge van 10% bekend hoe vol de bus zal zitten; tijd voor de offerte dus. (Die is formeel 14 dagen geldig maar voor het vervoersbedrijf telt vooral de omzet en niet het tientje meer of minder.)
Niet te duur en niet te goedkoop. Dat is lastig want wat is een redelijke prijs. Ter illustratie: de prijs- en reisgegevens (v=vertrek, a=aankomst) van een dRal werkbezoeken per bus (50 persoonsbus, incl 6% BTW en ‘Belgische tax’):
· vertrek vanuit Groningen met stops in Zwolle en Amersfoort: 1200 € (okt.2003). Reistijden: (v) 05.30 Groningen, (v) 06.45 Zwolle, (v)08.10 Amersfoort, (a)Brussel-parking 11.00u
· vertrek vanuit Breda: 750 € (okt 2003) (v) 08.10 Breda, (a)10.00u Brussel-parking
· vertrek vanuit Utrecht: 540 € (dec.2002). Reistijd: (v)08.20u, (a)10.15u Brussel-parking.
Het is 10 minuten lopen naar de bezoekersingang, voor de veiligheidscheck (zoals op het vliegveld) en de sanitaire stop is al gauw een half uur te rekenen; het programma kan dus 30-45 minuten na aankomst op de parkeerplaats effectief beginnen.
Bij dit alles was Murphy creatief en regelde dat...
·
Het
vervoersbedrijf telkens een andere smoes gebruikte om geen duidelijke
informatie en geen offerte te leveren; “het is al verzonden, er komt vanavond
per mail een bevestiging, ik weet van niets, ik bel u aan het eind van de
middag terug..” enz.
“Murphy-acties” tegen… Murphy!
1.
Benader
tegelijkertijd 2 of 3 vervoersbedrijven.
2.
Even langs
gaan biedt de mogelijkheid om een indruk te krijgen van ordelijkheid,
bedrijfsvoering, communicatie en beheer van het wagenpark;
1.
Nogmaals even
contact of langs gaan, een paar dagen voor vertrek. Dat biedt tevens de
gelegenheid om de laatste puntjes op de ‘i’ te zetten en iets af te spreken
over het moment van de betaling. (Het duurt nml. ongeveer een week voordat de
subsidie uit Brussel ontvangen is.)
Resumé
De normale gang van zaken is dat aan de balie een ervaren
vervoersbedrijf globaal kan zeggen wat een bus kost van 28, 45 of 50 personen
voor een reis naar Brussel en hoelang de reis duurt, afhankelijk van de route
en het aantal stops. Als er meer zekerheid is over die details, kan er een
offerte geleverd worden; na akkoord volgt een opdrachtbevestiging.
(Elke extra tussenstop bij een station in het centrum van een
stad, kost al gauw een uur; om er te komen, mensen te laten instappen en weer
uit de stad weg te komen.)
Een programma regelen is voor het BB (Bureau Brussel) natuurlijk ook niet zo’n klus… (Ahum). Effectief gaat het om een programma van vier-vijf uur; van 10 tot 17u, want 2 uur valt weg voor lunch en nog eens telkens 20-25 minuten als er van zaal gewisseld moet worden.
Dat betekent dus maximaal vier-vijf sprekers of gebeurtenissen.
Inhoudelijk betekent dit:
· iemand van de Bezoekersdienst;
· een bezoek aan een ‘live’ bijeenkomst;
· gastheer/gastvrouw;
· speciale gast 1;
· speciale gast 2.
Jaja, en Murphy heeft zeker een dagje vrij?
Ja, Murphy heeft vrij. Dat wil zeggen; vrij spel want op het
laatste moment.
·
gaat één
onderdeel niet door (‘de spreker is ziek, zit vast in het verkeer of in de
vergadering);
·
moet het hele
tijdschema omgegooid worden omdat er toch een of meerdere agendaconflicten zijn
opgedoken of blijken zaaltjes dubbel geboekt;
·
blijkt dat de
bus vast zit in het verkeer en is alle moeite voor het eerste
programma-onderdeel vergeefs geweest;
·
worden de
reizigersgegevens niet tijdig geleverd, zijn de reizigersgegevens onjuist of
onvolledig en het aantal is ook niet goed.
En wat te doen tegen (S)Murphy?
1.
Een of twee
reservesprekers op ‘stand by’ (dat doen ze ook bij de hoofdpersonen van de
opera en het theater);
2.
De
agendareserveringen bewaken van de personen die onderdeel uit maken van het programma,
en idem zaalreserveringen;
3.
Het programma
met een ‘licht’ en niet-kritisch eerste onderdeel beginnen;
4.
Voor de
juistheid van de reizigersgegevens en
aantallen geldt maar één remedie en dat is de reisorganisator flink achter de broek
zitten want de regels van de Bezoekersdienst zijn in principe hard want het
betreft ook ieders veiligheid.
5.
Een (mobiel)
telefoontje biedt de mogelijkheid om de buslocatie en reisvordering op de
bezoekdag te monitoren; dan kan het programma ook soms nog een tikje
bijgestuurd worden.
Resumé
Tijdig
beginnen met het ‘strikken’ van personen, zaaltjes en tijden is de eerste
vereiste. Niet alle acties van Murphy zijn te pareren maar anticiperen is
altijd verstandig, zo blijkt keer op keer. Het is dus goed om iets achter de
hand te hebben of van te voren alternatieven te bedenken.
Via een voortgangsbericht meld je aan alle reizigers de precieze plaats en tijd waar de bus klaar zal staan. Bij elk station is er wel een punt waar in de regel touring car bussen passagiers laten uit- en instappen.
Met een beetje mazzel weet het lokale VVV waar dat punt is en kan een gescand plattegrondje sturen…..
Mooi niet dus. Want Murphy weet ook dit spannend te maken.
Murphy regelde bijv. dat...
·
Er een
bommelding was waardoor de bus zelf niet eens bij het opstappunt kon komen en
de reisleider ook niet;
·
Bij de VVV’s
er iemand aan de telefoon zat die:
-
niet (precies)
weet waar zo’n bushalte voor touring car bussen zich bevindt;
-
geen exact
adres/straatnaam of beschrijving kan geven van het opstappunt;
-
geen gescand
plattegrondje van het opstappunt of van het stadscentrum rond het station kan
leveren (het plattegrondje van de telefoongids via internet biedt ook geen oplossing).
· Er toch nog een paar mensen te laat aan komen zetten of bellen dat helaas de trein vertraging heeft of per mobiele telefoon melden dat men vlak in de buurt is maar het niet kan vinden enz.
Neutraliseren?
Die
bommelding van Murphy was natuurlijk geweldig; zeer origineel en met een groot
compliment voor de timing (’s ochtends vroeg nog voordat de spits losbarst op
de meest drukke autodag van de week) en de locatie (waardoor alle toegangen tot
de stad via de autoweg werden afgesloten).
Daar
is natuurlijk weinig te doen. Maar lokale stratenkennis en een ‘tweede’
–onafhankelijke– reisleider (wel ter
plaatse) was afdoende. En verder: een persoonlijk kijkje bij het beoogde
opstappunt, voorkomt onjuiste aanwijzingen en een enigszins strikt tijdschema
is onvriendelijk voor de enkele laatkomer maar erg voorkomend tegenover de
overige reizigers die in meerderheid wel geregeld hebben op tijd bij het
opstappunt te zijn.
Een
D66-poster om de bus op afstand herkenbaar te maken is ook handig.
Resumé
Wie
op tijd wil aankomen, moet natuurlijk op tijd vertrekken. Natuurlijk zullen er
tegenslagen (files e.d.) zijn en rijdt een bus effectief maar 70 km/uur; ruim
plannen is dus een eerste voorwaarde. Stiptheid is een belangrijke tweede om op
tijd aan te komen.
Waar
de grens ligt, is afhankelijk van het moment maar als ‘vijf minuten’ vertraging
op dat moment al voor grote problemen zou zorgen, dan is de planning te krap
geweest. Maar bij tien, vijftien en vijfentwintig minuten ligt de zaak
natuurlijk anders. (Er zijn ook nog calamiteiten zoals files die in de
“planning” moeten kunnen passen.)
Maar eerlijk is eerlijk, uit het eerder gegeven overzicht van vertrek- en aankomsttijden blijkt dat een erg ruime ritplanning noodzakelijk is. (Zie bij stap C.)
De namen gecheckt bij het instappen, even de ‘koppen geteld’, de afmeldingen geverifieerd en bij een kloppend aantal: rijden maar.
Dat is een moment van opluchting: het is gelukt. Behoudens een file, een botsing, een wegblokkade, een lekke band of een hartaanval van een van de reizigers (de chauffeur is soms ook EHBO’er) kan alleen nog maar het programma in de soep lopen en de terugreis een lijdensweg worden als er hele ernstige verkeersproblemen zijn.
De tijd in de bus kan meteen benut worden voor een kort welkomstwoord en voor de huishoudelijke mededelingen:
- afrekenen van eventuele extra kosten;
- koffie en afval in de bus;
- de gang van zaken straks in Brussel;
- de herkenbaarheid van ‘the leader‘ voor het gebruikelijke ‘follow the leader’ spel tijdens de wandeling/zaalwisseling;
- de overhandiging van het presentje aan de sprekers, enz.
Geen kansen voor Murphy?
Géén kansen is een beetje veel gezegd. Murphy moet hier echt
een serieuze inspanning leveren.
Sommige
Murphy-acties zijn triviaal, andere wat meer ontwikkeld;
·
de chauffeur
weet de weg niet want het is ook zijn of haar eerste keer;
·
het
telefoontje, direct na vertrek: “Ik sta bij de VVV en ik zie geen bus, waar
zijn jullie?” is vooral vervelend voor de beller. Er is maar één alternatief,
namelijk dat deze persoon zelf met de trein naar het EP reist en dan daar
aansluiting zoekt bij de groep;
·
er is toch
iemand zonder paspoort aanwezig;
·
een spontane,
niet-aangemelde (mee-)reiziger -mystery guest- is een ander probleem, een tikje
ernstiger dan de reiziger van wie de reisgegevens ontbreken.
Maatregelen tegen Murphy’s vlijt, ijver en volharding?
De
chauffeur heeft altijd zijn of haar huiswerk gedaan en heeft voor vertrek de
route bekeken en heeft ook vaak een plattegrond uitgeprint of zelfs stratenboek
van Brussel in de bus. Maar het is
natuurlijke een kleine geste om van te voren de reisbeschrijving van BB te doen
toekomen aan het busbedrijf.
In
deze fase is er voor de meeste andere zaken maar één recept: communiceren (Zie
bericht 007) . Of het nu gaat om de te laatkomer, de file, de botsing, de
wegblokkade, de lekke band of de hartaanval: het is zaak om het BB goed en
tijdig te informeren.
Als
het BB tijdig geïnformeerd wordt, dan is er vaak nog gelegenheid om het
probleem te managen, het programma aan te passen of anderszins in goede banen
te geleiden. Als het al te laat is, dan is er voor het BB geen speelruimte meer
om de situatie elegant op te lossen.
Idem
de mystery guest? Het komt eigenlijk niet voor maar als, dan kan daar wellicht
een heel legitieme reden of oorzaak voor zijn. Aan de spontane (mee-) reiziger
moet in ieder geval duidelijk gemeld worden dat wellicht om veiligheidsredenen
hem of haar de deelname geweigerd wordt.
Heel
handig bleek een overdraagbaar herkenningsteken van ‘the leader’ voor de
groep; dat had als voordeel dat de groepsleider even snel de groep kon verlaten
om iets te regelen terwijl de groep wél keurig bij elkaar bleef.
Paspoort
vergeten? In ieder geval een voorbehoud maken dat de toegang geweigerd zou
kunnen worden, en verder ….(i.o.m. BB).
Resumé
Als iedereen in de bus zit en de bus rijdt, is het vooral een kwestie van vertrouwen. Vertrouwen dat het verkeer een beetje meezit of dat de chauffeur een beetje de weg kent. En verder helpt het de chaufffeur als de “reisorganisatie” even voorin komt zitten en mee kijkt op de kaart en op de aanrij-instructies.
De terugreis lijkt gemakkelijk maar is eigenlijk even kritisch als de heenreis. Zijn alle ‘koppen’ aanwezig, om te beginnen. Een goede route is ook handig net als helderheid over eventuele stops.
Want ook dan geldt weer: elke tussenstop in een stad of bij een treinstation kost een uur. En als de busrit langer duurt dan was afgesproken, dan volgt uiteraard een hogere rekening. Verder biedt de terugrit de gelegenheid tot mededelingen, napraten en evaluatie.
Kortom: de reisorganisatie is nog niet ‘klaar’ als iedereen weg is en de chauffeur een tip in de hand gedrukt krijgt.
In Brussel is e.e.a. in overleg met het BB geregeld over de financiën. Dat komt er veelal op neer dat de subsidie voor de busreis overgeboekt wordt op de rekening van een van de reisorganisatoren en dat deze vervolgens de busfirma betaald.
En voor wie geen herinnering bij de souvenirwinkel heeft gekocht en geen fototoestel had meegenomen, is het een aardige geste om via een kort verslag van de dag met een paar foto’s na te sturen; bij wijze van ‘afsluiting’ en toegift van de “reisorganisatie”. (Zie bericht 009)
Murphy had kunnen regelen dat...
·
de rekening
niet klopte;
·
de betaling
uit Brussel te lang op zich liet wachten.
Recepten om deze Murphy-acties te neutraliseren?
De
rekening klopte. Maar bijv. had de ‘koffie’ in bus in rekening kunnen worden
gebracht in een onwaarschijnlijke verhouding tot het aantal reizigers. Via de
huishoudelijke mededelingen had dat voorkomen kunnen worden.
De
subsidiebetaling uit Brussel was op tijd maar had te laat kunnen zijn. Voor de eigen
goede naam bij de busfirma -je zult
wellicht nogmaals van hun diensten gebruik willen maken- is het verstandig om vanuit een eigen
‘buffer’ te betalen. Gebrek aan planning aan de kant van de ene partij immers
is geen reden om een probleem (renteverlies) te creëren voor een andere partij.
Resumé
De fase vereist net zoveel zorgvuldigheid en
aandacht als de aanloopperiode;
-
de betaling
van de busfirma moet prompt gebeuren want de winstmarges in die sector zijn
minimaal;
-
eventuele betalingen
aan reizigers die op eigen gelegenheid hebben gereisd moeten prompt worden na
gekomen;
óók
wanneer de subsidie uit Brussel nog niet binnen zou zijn want dat is niet het
probleem van de busfirma of de eigen-reizigers.
Ja, elke zichzelf respecterende organisator van een cursus, workshop, presentatie etc. deelt een ‘evaluatie-formulier’ uit om er van te leren. Het is wellicht wat overdreven om dat op eenzelfde formele manier te doen voor een vrijwilligersactiviteit zoals het organiseren van een werkbezoek aan het Europese Parlement maar toch…
Het zal leerzaam en nuttig zijn voor zowel de “reisorganisatie” als voor het BB om feedback te krijgen op de organisatie en vormgeving van het werkbezoek. Wellicht zitten er tips bij die zonder probleem bij een volgende gelegenheid mee genomen kunnen worden.
In de bus is in 2003 op de beide terugreizen een blocknote rond gegaan met de vraag om tips en suggesties. De rijke oogst is in copie naar het BB gegaan. Ten behoeve van deze handleiding, een greep uit de reacties.
Te voren graag:
· de bekendmaking/uitnodiging voor dit bezoek rondsturen via het adressenbestand van het landelijk secretariaat in plaats van een via de regio's en publiceren in de Democraat zodat er meer bekendheid aan wordt gegeven en dergelijke werkbezoeken ook vermelden op de D66-website
· onderwerpen inventariseren vanuit de regio
· deelnemerslijst met naam en adres rondzenden
Voor de reis graag:
· meerdere opstappunten voor de reis naar Brussel
· vertrek in Groningen iets later dan de opening van de NS fietsen stalling (5.30u)
· veel koffie (in de bus, bij ontvangst)
· reis per HSL afleggen in plaats daarvan per bus
· de mogelijkheid om per trein naar Brussel te reizen open stellen
Tijdens de presentaties graag:
· water in de zaal tijdens de sprekers
· kleine pauzes tussen dus sprekers voor koffie, thee en fris
· de samenwerking tussen lokaal en Brussel agenderen
· kleine rondleiding en een minder sprekers; meer afwisseling
· mobiele telefoons uit door een zetten
· meer structuur en samenhang tussen de diverse presentaties
· een kwartiertje over het gebouw en de architectuur van het Europese Parlement
· iets meer inhoudelijke discussie met een ELDR of D66’er ((in kleine groepjes) op een specifieke terrein )
· als bezoeker betrokken worden bij de discussie voor een D66 belangrijk onderwerp
· een kort bezoek aan de fractiekamer en aan de ‘bovenste verdieping’ (uitzicht)
Het draaiboek ontstaat door ‘terug’ te redeneren vanaf de bezoekdatum, uitgaande van de termijnen die de verschillende partijen inbrengen.
Dus: Wanneer is het bezoek? Dan moet uiterlijk twee weken eerder het BB de reisgegevens ontvangen en de “reisorganisatie” dus dríe weken eerder. Met een extra week om de wilde verzameling reisgegevens te fatsoeneren tot een keurig lijstje, is de uiterlijke aanmelddatum dus precies één maand voor het daadwerkelijke bezoek.
Eenzelfde ‘terug’ redeneren is er voor het verzamelen van de aanmeldingen en het uitsturen van de aankondigingen voor het werkbezoek. In negen van de tien gevallen, moet de “reisorganisatie” rekening houden met feestdagen en (gespreide) vakanties.
Beneden het draaiboek dat voor de ‘dubbelreis’ in 2003 is gevolgd.
Datum |
Actie /opmerking |
PM |
1-20 april |
De “opdrachtgever” maakt de specificaties omtrent het werkbezoek kenbaar (wie-wat-waar-wanneer) |
|
29 april |
A Bericht uitsturen aan regio-voorzitters om de uitnodiging van BB te verspreiden onder de D66-leden binnen de regio (Eerste aankondiging werkbezoek) |
Zie bericht 001 |
Mei-juni |
Diverse mailacties om een van Murphy’s acties te neutraliseren (ongeveer elke 2e-3e week) |
Herhaling van bericht 001 |
|
Globale prijsindicatie opvragen bij busbedrijven |
|
25 juni |
1e Bericht aan de reizigers zelf |
(Bericht 002) |
|
Tijdens de zomervakantie blijft de “reisorganisatie” draaien, per email & telefoon |
|
Mei-sept |
B Lijstje maken Diverse acties om de reisgegevens compleet te krijgen (gericht mails en telefoontjes) |
Berichten 003 t/m 006 |
|
C Busje regelen Offerte vragen busbedrijf |
|
1 sept |
Gewenste datum voor alles ‘klaar & geregeld’ |
|
9 sept |
Uiterste aanmelddatum voor
deelname |
|
|
C Busje regelen Offerte busbedrijf bevestigen |
|
9-24 sept |
B Lijstje opsturen Laatste acties om de gegevens volledig te krijgen |
|
24 sept |
Inleveren reisgegeven bij BB (en
Bezoekersdienst) |
|
24 sept-3 okt |
Wegwerken laatste onvolkomenheden i.s.m. BB |
|
3 okt- 8 okt |
Laatste berichten aan reizigers: |
Bericht 00_7 |
9 oktober |
E&F: Werkbezoek Europese Parlement |
|
9-30 okt |
G&H Verslag werkbezoek toesturen aan reizigers en BB |
Zie bericht 009 |
9 okt-30 okt |
G&H Rekening betalen |
|
31 oktober |
Klaar |
|
Om een bezoek vlot te doen verlopen is goed samenspel met de mensen aan Brusselse zijde (afgekort tot BB; Bureau Brussel) een absolute noodzaak. Voor elke vraag of voor elk formulier is een goede reden, tot stand gekomen door het jaren achtereen ontvangen van bezoekers (circa 307.000 per jaar).
Bijgaand enkele voorbeelden van de verschillende papieren waar de “reisorganisatie” mee te maken had (specimen):
1. praktische tips
2. de lijst met persoongegevens van de bezoekers
3. het inlichtingen en vragen formulier
4. het bankformulier
5. de routebeschrijving
6. laatste stukje lopen
1
E U R O P E E S P A R L E M E N T
Directoraat
Generaal Voorlichting en Public Relations
Afdeling Bezoeken
en Studiebijeenkomsten
Uw
bezoek aan het Europees Parlement
In Brussel Enkele praktische tips |
Een bezoek aan het
Europees Parlement in Brussle is louter informatief en bestaat doorgaans uit
een informatiebijeenkomst met een (voorlichtings)ambtenaar, de bezichtiging van
de plenaire vergaderzaal. Indien mogelijk is er een gesprek met een
parlementslid. Het bezoek duurt ongeveer 1u30.
Rondleidingen door de gebouwen van het EP zijn niet
mogelijk
1.
Deelnemerslijst Deze moet uiterlijk 2 weken voor
het bezoek in ons bezit zijn. Bij het bezoek moet een kopie van de lijst worden
meegebracht. De naam van de groepsleider/ster moet duidelijk in de lijst
vermeld staan.
2.
Minimum leeftijd De bezoekers mogen niet jonger zijn dan 14
jaar.
3. Aantal
deelnemers De
groepen moeten minstens 20 en mogen maximaal 50 deelnemers tellen. Indien op
tijd aangemeld kunnen uitzonderlijk grote groepen met een maximum van 120
worden toegelaten.
4. Aankomst Bij de aankomst aan de
gebouwen van het Europees Parlement in de Wiertzstraat dient u zich aan te
melden bij de bezoekersingang van het Paul-Henri-Spaak-gebouw (PHS).
Bussen kunnen - voor
de duur van het bezoek - worden geparkeerd op het parkeerterrein in de Van Maerlantstraat
(zie plattegrond - recht tegenover het Eastman-gebouw aan de Belliardstraat).
Het gebouw is toegankelijk voor een rolstoel. Voor mensen die slecht ter been
zijn: Indien nodig kan er - in beperkte
mate - gebruik worden gemaakt van een rolstoel van het EP.
5.
Aansprakelijkheid van het EP Het Europees Parlement
kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van verlies, diefstal of
beschadiging van eigendommen van bezoekers.
6.
Kostprijs Een bezoek aan het Europees Parlement is
gratis.
7.
Rookverbod In de gebouwen van het Europees Parlement
geldt een algemeen rookverbod.
8.
Restuarant Indien u dit wenst kan de groep op eigen
kosten (kostprijs € 8 á € 12) een
lunch gebruiken in het bezoekersrestaurant. Hiervoor dient u zelf te
reserveren bij SODEXHO, Dhr. De Wulf, tel. +32.2.284.22.8 – fax. +32.2.284.25.06, email
ddewulf@europarl.eu.int
E U R O P E E
S P A R L E M E N T
2
Directoraat
Generaal Voorlichting en Public Relations
Afdeling Bezoeken
en Studiebijeenkomsten
Groep: Plaats
van herkomst: Datum
van bezoek:
Naam/Voornaam |
Geboorte- datum |
Adres |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fax Nr.: (+32) (0) 2 284 3530 Tel.:(+32)(0) 2 284
3792 Email: ykuzajewski@europarl.eu.int
E
U R O P E E S P A R L E M E N T
3
Directoraat Generaal
Voorlichting en Public Relations
Bezoekersdienst
A A N V R A A G- /I N L I C H T I N G E
N F O R M U L I E R
voor een bezoek aan het Europees
Parlement
A Gegevens omtrent het bezoek aan het Europees Parlement
Bezoek aan het EP in: S Brussel o
Straasburg o Luxenburg
Gewenste
bezoekdatum o Voormiddag
o Namiddag
Naam van de organisatie:
Plaats van herkomst:
Omschrijving van de groep: (Scholieren, studenten, culturele vereniging,
bejaarden, edm)
Gem. leeftijd o 14-16 o 16-18 o 18-22 o 22-25
o 25-40 o 40-60 o meer dan 60
Vermoedelijk aantal deelnemers:
Contactpersoon: Naam:
Adres:
Plaats:
Telefoonnummer:
Faxnummer:
Email:
Is er een bijzondere belangstelling voor bepaalde
onderwerpen? o Ja
o Nee
Zo ja, welke onderwerpen?
Email: ykuzajewski@europarl.eu.int
5
Routebeschrijving - Europees Parlement
Per auto
· Vanuit Nederland via Antwerpen en de E19 naar Mechelen en Brussel
· Als u de borden voor de afslag Vilvoorde ziet, bent u bijna op de ringweg rond Brussel (2 meest linker banen volgen)
· Neem de afslag (links) Brussel, Namen - Luik - Zaventem - u komt dan op de ringweg
· Blijf op de ring, neem niet de eerste afslag Brussel (A206)
· Blijf op de ring, neem niet de tweede afslag Brussel (Diegem)
· Neem de (derde) afslag Luik - Leuven - Brussel en meteen weer Brussel (rechts) en ga dan rechtdoor totdat u bij de borden van de tunnels komt (E40)
· Neem vervolgens de tunnel ‘Centrum’ (Europese Gemeenschap)
· Als u uit de tunnel komt zoveel mogelijk links gaan rijden - u rijdt over de Kortenberglaan tot aan de rotonde (Schuman plein)
· Steek de rotonde recht over (= 3de afslag op rotonde bij bord Kredietbank): u komt dan in de Rue Froissart
· Vervolgens neemt u de eerste weg rechts die naar beneden gaat (aan het eind 1e weg rechts) en vanwaar u het Europees Parlement en de parkeerplaatsen voor u ziet liggen
· Bij het stoplicht naar links (dit is de Van Maerlantstraat) en de parkeerplaats oprijden. Hier parkeert u de auto(bus)
· Vervolgens te voet de zeer drukke Rue Belliard oversteken en deze rechts inlopen. Eerste weg links nemen. Dit is de Rue Remorquer. Deze loopt over in de Rue Wiertz.
· U ziet het EP gebouw links en rechts van de straat liggen
· U neemt de rechter ingang onder de loopbrug over de wiertzstraat.
· Bij deze receptie mag u zich aanmelden.
Per openbaar vervoer
· Trein naar Brussel CS en per taxi naar Wiertzstraat, Europees Parlement
· Of vanaf Brussel CS met de metro richting Hermann Debroux of Stockel
· Uitstappen bij halte Maelbeek en neem uitgang Chaussee d’Etterbeek
· Als u buiten komt naar rechts en de tweede straat rechtsaf, dit is rue de Pascale
· Einde rue Pascale gaat u linksaf de drukke Belliarstraat in.
· Bij eerste stoplicht (al na 100 meter) slaat u rechtsaf de rue remorquer in.
· Deze straat loopt na 100 meter over in de Wiertzstraat.
· U ziet het EP gebouw links en rechts van de straat liggen
· U neemt de rechter ingang onder de loopbrug over de wiertzstraat.
· Bij deze receptie mag u zich aanmelden.
Vergeet niet een indentiteitskaart mee te
nemen!
6
![]() |
MEMO
Aan regiovoorzitters
Van
Betreft Bezoek
aan Europees Parlement op donderdag 9 oktober 2003.
Eerste
bericht
Datum 30 april 2003
Beste voorzitter,
Onze Europarlementariër Bob van den Bos heeft mij
gevraagd een bezoek te regelen van de D66-regio’s aan het Europese Parlement.
Dat doe ik met genoegen, samen met XXXXX, en wij hebben uw hulp daarbij nodig.
Gezien het beoogde programma, is het ‘zuiden’ eerst
(Limburg, Noord-Brabant, Utrecht, Zeeland, Zuid-Holland en Flevoland).
Ik zal kort toelichten wat "dit allemaal
betekent en wat de procedure" is.
In concreto betekent dit dat ik zorg voor:
**· een busje voor ± 30 personen dat om 08.00u
stipt vanuit Breda naar Brussel vertrekt op 9 oktober 2003. (Als er
minder dan 15 personen zich opgeven, dan kan de reis niet doorgaan.);
**· het papierwerk richting Brusselse
bezoekersdienst en de afstemming met de bureaumedewerkers van Bob (die het
programma regelen); dead line 9 september en u begrijpt dat wij graag op 1
september “alles” klaar hebben.
Wat verwacht ik van u als regio-voorzitter?
·
U
bent het startpunt van “de procedure”. Dat wil zeggen, u wordt vriendelijk
verzocht dit bericht rond te (doen) sturen onder uw leden in de regio opdat
geïnteresseerde reizigers zich ZO SPOEDIG MOGELIJK rechtstreeks bij mij kunnen
opgeven; MET cc. naar R. De cc aan R is
ter controle; de email van B is niet 100% betrouwbaar gebleken (te strenge
filters etc...). Nadat u het bericht met succes heeft doorgestuurd bent u
‘klaar’;
·
Van
élke reiziger hebben R en B de volgende gegevens nodig:
-
emailadres;
-
naam
(zoals in het paspoort);
-
geboortedatum;
-
adres,
woonplaats, telefoon en emailadres;
-
en
eventueel: of de lunch vegetarisch moet zijn.
·
Vanaf
dat moment van aanmelding zal ik de reiziger rechtstreeks op de hoogte houden
van verdere ontwikkelingen, te beginnen met een ‘ontvangstmelding’ van de
persoonsgegevens; u bent als regiovoorzitter ‘klaar’ met de “procedure” &
met uw regio-betrokkenheid bij het organiseren van de reis.
Ter toelichting: dit bericht is tevens de
eerste ‘briefing’ voor de reizigers. Reizigers mogen er van uit gaan dat:
·
aan
de busreis kosten verbonden zijn als de reisvergoeding onvoldoende ‘dekkend’ is,
in de orde van vermoedelijk 5-10 euro;
·
als
er (erg veel) meer dan ± 30 personen zich aanmelden, dan vallen de laatste
aanmelders wellicht af (niet getreurd in dat geval; een maandje later is er
wellicht nog een gelegenheid met ‘het noorden’);
·
Bob
voor een programma zorgt van stipt 10.00u tot 17.00u (met lunch om ± 13.00u);
’s ochtends zal er algemene uitleg zijn over het parlement, ’s middags zal er
een commissievergadering bijgewoond worden (of omgekeerd) en er zijn diverse
ontmoeting met leden van het Europese Parlement gepland of andere
vertegenwoordigers in EU-organisaties. (Voor
een eerste kennismaking: zie de publicatie van 4 april 2003: How the European Union works; A citizen’s guide to the EU institutions, http://europa.eu.int/comm/publications/booklets/eu_documentation/06/index_en.htm;
·
Mensen
zonder emailadres zélf moeten afspreken dat zij via een familielid, vriend/in,
buur of collega hun emailberichten ontvangen. Of via de lokale bibliotheek met
internet-pc, zelf een eigen (gratis) email-adres organiseren en dat periodiek
bekijken. (Gewone post kost te veel tijd, papier en geld; R en ik hebben
hiervoor geen voorzieningen.)
·
Bob
het zeer op prijs stellen om van tevoren van de reizigers een specifiek
onderwerp te horen of vragen te krijgen over zaken, waar men geïnteresseerd is
(wellicht kunnen de bureaumedewerkers dit dan in het programma meenemen).
Reizigers kunnen dit melden bij de “reisorganisatie”.
·
Het
dagprogramma tijdens zo’n bezoek KAN er BIJVOORBEELD als volgt uitzien:
het programma van 10.00u-18.00u:
-
NB 08.00u; vertrek vanuit Breda;
-
Voorlopige programma bezoek
van de groep D66 aan het EP Brussel
09.45
aankomst bezoekersgroep
ASP gebouw en inchecken
(Paul Henri Spaak gebouw)
10.00-11.00 vergadering EP bij wonen
11.00-13.00 zaal PHS0C41,
Informatiebijeenkomst van de
Voorlichtingsdienst
13.00-13.15
wandeling naar lunch in het
Ledenrestaurant
13.15-14.00 Lunch
aangeboden door Bob in het EP-Ledenrestaurant
14.15-14.30 wandeling van lunch naar zaal …………
14.30-15.30
Bob
van den Bos
15.30-17.00 bijwonen
bijeenkomst/vergadering van de……
17.00-17.30 spreker
…..
-
±
18.00u; vertrek naar
Nederland;
-
±
20.30u; aankomst
Breda.
·
Ieder
desgewenst zelf dient te zorgen voor een eventuele reisverzekering;
·
Ieder
zich in België dient te kunnen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs
(dwz. een paspoort of identiteitskaart; een rijbewijs is ongeldig
identiteitsbewijs)!
Mogelijke vragen:
·
Mogen
partners mee? Nee, pas als er op 1 augustus onvoldoende aanmeldingen zijn kán
dat een optie worden. Een andere optie is: de reizen van ‘zuid’ en ‘noord’
samenvoegen. Of de reis/reizen geheel annuleren. De beslissing daarover ligt
bij Bob.
·
Is
reizen op eigen gelegenheid mogelijk? Ja; je/u krijgt het programma en moet dan
zelf STIPT op tijd om 9.45u bij het EP-incheckpunt zijn en op het busgezelschap
wachten. Wie te laat komt mist de incheck en dat kán betekenen dat aansluiting
bij de groep niet meer mogelijk is.
·
Zijn
er kosten aan verbonden? Ja doch minimaal want:
-
Het
Parlement verzorgt reiskosten- en maaltijdvergoedingen. De reis zal door jullie
zelf verzorgd moeten worden. De reiskostenvergoeding is bedoeld als een
bijdrage aan de reiskosten van de groep en dekt mogelijk niet het volledige
bedrag
-
Een
busje voor ± 30 personen kost circa Euro 540,=. Dus: de kosten hiervoor zijn
dit bedrag gedeeld door het aantal reizigers (behoudens reiskostenvergoeding EP
(die is pp Euro 21,27) en de kosten voor een kleine attentie voor de sprekers);
-
Waar
zijn er aanvullende vragen te stellen? Allereerst per email bij mij en bij R.
(zie emailadres boven). R is bereidt om ’s avonds, NA 19.00 telefonisch
eventuele vragen te beantwoorden (06.2300.3908).
·
Hoe
lang kan ik wachten met opgeven voor de reis? U kunt níet wachten. De dead line
is dan wel 1 september maar in de maanden augustus en juli is “Europa gesloten”
(vakantie), in mei is er ook genoeg vrij en vertier en in juni vergeet u zich
op te geven want u heeft het druk met de eigen reisvakantie-voorbereiding….
dus, svp nú, per email graag uw aanmelding aan <emailadres> en
cc.<emailadres>:
-
emailadres;
-
naam
(zoals in het paspoort);
-
geboortedatum;
-
adres,
woonplaats, telefoon en emailadres;
-
en
eventueel: of de lunch vegetarisch moet zijn.
DANK, B&R==
Donderdag 9 oktober om 08.00u stipt is het zo ver.
Het werkbezoek aan Brussel op uitnodiging van Bob van den Bos, vertrekt dan vanuit
Breda (tegenover het VVV, tegenover van Breda Centraal Station). Op de website
en via eerdere berichten heeft u kunnen lezen:
-> waar u zoal aan moet denken:
·
Uw
paspoort, idem reisverzekering en iets te eten / te lezen voor in de bus.
·
Aanmelden
is niet meer mogelijk, afmelden wel.
· Van een persoon ontbreekt nog een gegeven. Dit kán problemen opleveren;
Indien gegevens niet compleet zijn, dan
kán dat betekenen dat:
-
reisberichten u niet bereiken;
-
de Bezoekersdienst op het laatste moment de toegang tot het
EU-gebouw zou kunnen weigeren;
-
of dat er te weinig vegetarische maaltijden zijn.
=>> waar u met vragen terecht kunt:
-
Bij
de “reisorganisatie”: per email bij <emailadres>. XXX is bereid om ’s avonds,
NA 19.00 telefonisch eventuele vragen te beantwoorden <telefoon> Of bij <emailadres>.
Als u zelf een mail stuurt, dan svp aan XXX
én YYY, voor het geval dat een virus onze computers lam legt.
-
op
9 oktober zelf, zijn de volgende 06-nummers te gebruiken:
R: 06-……….
B; 06-……….
=>hoe het programma eruit ziet:
09.30-10.00 Aankomst en inchecken in het Europees Parlement
10.00-11.00 Bezoek tribune van de plenaire vergadering
11.00-12.00 Gesprek met Bob van den Bos (zaal PHS 4B47)
12.00-13.00 Presentatie van yyyyyy ambtenaar van het
Europees Parlement
13.00-15.00 Lunch in het Ledenrestaurant met de eurofractie
15.00-16.00 Gesprek met xxxx (zaal A7F387)
16.30-17.00 Einde van het bezoek
Tot ziens & groet,
B&R
Aan reisleden D66 Regiobesturen
Zuid-Nederland MEMO
Van
Betreft verslag
bezoek op 9/10 aan Europees Parlement
|
Beste
alle, Met
dank aan Bob en zijn medewerksters, alles is goed gegaan. Er zijn achtendertig aanmeldingen geweest,
waarvan zes uiteindelijk niet aanwezig waren Als
herinnering zijn er een paar fotootjes voor die mensen die geen fotocamera
bij zich hadden en niks aardigs zagen bij de giftshop. |
|
En het was een leuke en Tijdens
het eten: leuke gesprekken. |
Leerzame
dag dankzij de enthousiaste sprekers. De
‘organisatie’ neemt nu de afwikkeling ter hand. (Voor wie in de toekomst een
dergelijke reis organiseert: de bus kostte € 750. En er is natuurlijk gedacht
aan aardigheidjes voor sprekers & tip chauffeur. De onkostenvergoeding
uit Brussel bedraagt € 35,00 pp. (maaltijd) en €13,13 pp. (reis). |
|
De
grote zaal waar het allemaal gedeeltelijk gebeurt. Achter de glazen wanden
zitten de tolken. Met de uitbreiding komen er parlementariërs bij en moet er
in nog meer talen getolkt worden. Het andere deel gebeurt in de
‘wandelgangen’ en de talloze contacten waar geheel andere argumenten (bijv.
‘prestige’) spelen dan verbale (bijv. waar het Strasbourg betreft). |
|
|
Elke
spreker had een eigen verhaal. Daarover
meer op de websites: |
Olaf
Schneider
van de Voorlichting haalde goed de route naar voren die een ‘Richtlijn’
aflegt: van de EC (recht van initiatief) via de voorbereidingen door de
ambtenaren (de Comitology) tot vaststelling door de wetgevende Raad. Bob
van den Bos
kwam de rol en de macht van het EP naar voren, bij de andere procedure
‘codecisie’ (waarbij het EP even machtig is als de Raad), zijn rol als
rapporteur voor de mensenrechten en zijn persoonlijke ervaringen in het
Brussels (er wordt héél hard gewerkt, door iedereen) en met het interechte
profiteurs-imago van het EP Macht
en hoe macht te verwerven kwam ook aan bod bij Johanna Boogerd.
Zij gaf voorbeelden hoe EP-leden macht ook via bijv. een rapporteursnotitie
en ontwerpresolutie (over persoonsgegevens van passagiers bij
intercontinentale vliegreizen). Willy de Clercq, vatte in een
boeiend en geanimeerd gesprek de Europese positie beeldend samen: een
economische reus, een dwerg in het buitenland beleid en een worm op
defensiegebied. Maar welk een fantastische ontwikkeling is er geweest sinds
het begin van de EU. |
|
Dank voor de prettige medewerking en wellicht tot
een volgende keer. Groet,
R & B
Ontwerp grondwet EU: http://europa.eu.int/futurum/forum/Public/MessageList.cfm?&Thread_ID=31&lang=nl
Algemene EU bij u in de buurt: http://www.eu.nl/kaart.html of www.eu.nl
(medio 2003)
Hoeveel werk is dat, dat het organiseren van een werkbezoek aan het Europese Parlement? Even snel wat kengetallen en andere gegevens, n.a.v. de werkbezoeken van 2003.
· er zijn 9 berichten ‘uitgaand’ per email verzonden. Het eerste is meermalen als mailing verzonden in reactie op Murphy-acties, berichten 002 t/m 006 waren facultatief om de aandacht van de reizigers vast te houden (niets meer horen veroorzaakt onrust; gaat het nog wel door enz.); deze berichten zijn ook benut om high lights naar voren te halen zowel van de reis als van recente Eu-politieke ontwikkelingen;
· bij circa 20% van de afdelingen heeft geen enkel bestuurslid een emailadres;
· effectief blijkt de helft van de deelnemers via de afdeling geïnformeerd te zijn over het werkbezoek, een klein kwart via de regio, een enkeling zowel via regio als afdeling en de overige via-via;
· er zijn een 200-tal berichten ‘inkomend’ per mail geweest op een totaal van circa 80 reizigers (waarvan er ± 8-10 bijtijds afzegden en ± 8 non show ups bleken), inclusief het meermalen per email opvragen en alsnog onvolledig ontvangen van individuele reisgegevens (slechts 40% is ‘in een keer goed’);
· In sommige gevallen bleek het sneller en praktischer te zijn om reizigersgegevens op te zoeken via de telefoongids of via een mede-reiziger;.
· het maken van elk bericht kost gemiddeld 1 uur. Dat lijkt veel maar zo’n bericht moet goed bekeken worden; elke dubbele interpretatie of onduidelijkheid leidt tot een lawine aan corrigerende mailtjes;
· het nabellen en namailen van reizigers om de reisgegevens te completeren koste ongeveer 1 uur per geval;
· het samenstellen van de reislijst met reizigersgegeven koste ongeveer 5 minuten per persoon (bij de 80 oorspronkelijke aanmeldingen, totaal ±400 min dus ±6,5 uur);
· intern overleg voor afstemming met de overige leden van de “reisorganisatie” en het BB kostte M totaal ± uur;
· het telefonisch beantwoorden van vragen en het geven van informatie kostte circa R uur (per werkbezoek) ;
· de persoonlijke inspectie van busbedrijf, opstaplocatie etc (4x i.v.m. twee reizen en twee organisatoren van de busreis in 2003) ± 3 uur;
· het BB organiseerde een programmas, een zaaltjes, sprekers en het instrueren van de “reisorganisatie”, het BB M totaal ± uur
· de bezoekdag zelf betekent een “werkdag” van 3x 10 tot12 uur om voor en achter de schermen het geheel tot een geslaagde dag te maken
Deze kengetallen zijn wellicht aan de krappe kant omdat de leden van de “reisorganisatie” en het BB al op elkaar waren ingespeeld n.a.v. de organisatie van het werkbezoek in 2002. Zij zijn vooral indicatief bedoeld.
De gegevens laten ook zien dat twee reizen tegelijkertijd organiseren –in dit geval– niet bijzonder veel méér tijd kostte dan het organiseren van één reis.
Het geheel overziende is de operatie behoorlijk efficiënt geweest (inspanning t.o.v. resultaat). Alleen Murphy zorgde voor wat spanning, sensatie en afwisseling; het organiseren werd hierdoor een soort “feestje”; spannender dan spelletje Zeevaarders, Kolonisten, Stratego of Monopoly want de match is voor ‘echie’ . (Waarvoor dank, Murph!)